2022-12-03, 08:58
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Lagen fungerar som så att om en kvinna anmäler en våldtäkt och hon har varit berusad så bedöms hon ha haft svårare att ge samtycke/eller inte kunnat ge samtycke alls medans för mannen bedöms det inte att han kan ha haft svårare att förstå saker, att läsa av signaler o kroppsspråk m.m.
Precis. Och har man svårt att förstå saker på fyllan ska man nog inte ha sex på fyllan, det är helt riktigt. Det är ju dock rätt sällsynt.
Citat:
Nu lägger man över det problemet på killarna istället. Är det bättre?
Öh, ja. Det var ju liksom hela tanken.
Citat:
Vi skulle ju låta bli fysiken, men här har du något att suga på:
Den relativa hastigheten är (v-c)/c = [2.48 +/- 0.28 (stat.) +/- 0.30 (syst.)] x 10^(-5), där v är neutrinernas hastighet och c är ljusets hastighet.
Att du göra en copy & paste på saker du inte begriper visste jag redan. Mitt exempel var till för att illustrera ditt resonemang. Du begriper dock inte analogin och vi kommer inte längre.
Citat:
Det ska bli roligt att få se. Visa mig var i lagboken det står att det är olagligt att parkera utan handbroms.
Det är just här du går vilse eftersom du inte vet bättre. Jag fattar det. Du vill tolka lagboken som fan tolkar bibeln. Bara för att det exempelvis inte står i lagboken att det är olagligt att bära en osthyvel gör inte att det inte kan betraktas som ett vapen.
Citat:
Du borde ge brudarna samma råd, ge fan i alkoholen ifall ni tappar förmågan att kontrollera er själva så att ni kan säga nej ifall ni inte vill.
Det kan jag absolut göra där sig bör. Nästan alla brudar, och nästan alla män, klarar dock av att knulla på fyllan utan polisinblandning. Men självklart bör den enstaka brud som blir psykotisk på fyllan ge fan i att dricka sprit.
Citera
2022-12-03, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Åklagaren för inte målsägandes talan, det gör i så fall ett målsägandebiträde.
Åklagaren ska vara saklig och objektiv. Leda förundersökningen, väcka åtal och delta i rättegången.

"När det blir en rättegång är åklagaren alltid med i domstolen. Åklagaren är en viktig person på rättegången. Åklagaren ska bevisa att den misstänkta personen är skyldig. Men åklagaren måste vara objektiv och även ta upp sådana bevis som kan hjälpa den misstänkta personen." Källa: Åklagarmyndigheten.

Jodå, det gör jag. Och vadå "kvinnans upplevelse"? Ligger kvinnan som en död sill, tårarna rinner ur ögonen på henne och hon inte alls verkar med på noterna, ska man låta bli att ligga med henne. Är hon så pass full/drogad/sovandes att hon varken kan säga nej eller ja till sex, ska man också låta bli att ligga med henne. Och vill man in analt i henne, gör man bäst i att fråga först.

Det finns gott om situationer där man helt enkelt ska låta bli att ha sex med en person. Men går man ändå över den gränsen, så får man skylla sig själv om det råkade vara så att just denna person verkligen inte ville och gör en polisanmälan. Man borde ha fatat att samtycke inte fanns när hon låg som en död sil och tårarna rann/att hon inte ville ha analsex, när hon tydligt visade med kroppsspråk att hon inte ville eller hon var så full eller liknande att hon varken kunde säga nej eller ja.

Låter man bli att ha sex där man är tveksam över om man har samtycke eller inte, så kommer man med stor sannolikhet inte bli polisanmäld för våldtäkt.

Det är alltså en gradskillnad mellan likgiltighetsuppsåt och grov oaktsamhet. Och en tredjedel av åklagarna och domarna ansåg alltså att gränsen mellan dessa var luddig när det kommer till lagen "oaktsam våldtäkt". Metafor: Det är maxhastighet 50 på en väg. Har bilisten kört i 85 km/timmen eller i 95 km i timmen på 50-vägen? Båda delar är brottsligt. Men har olika påföljd. Och det är alltså denna gränsdragning som en tredjedel av åklagarna och domarna anser kan vara luddig med lagen gällande "oaktsam våldtäkt". Förstår du bättre nu? Denna gränsdragning ansåg de alltså var luddig när rapporten från Brå gjorde. Nu kanske det är glasklart för dem vart gränsdragningen går.

Nej alltså det åligger åklagaren att föra målsägandes talan, men dom frångår det mer och mer.
Citera
2022-12-03, 16:52
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Åklagaren för inte målsägandes talan, det gör i så fall ett målsägandebiträde.
Åklagaren ska vara saklig och objektiv. Leda förundersökningen, väcka åtal och delta i rättegången.

"När det blir en rättegång är åklagaren alltid med i domstolen. Åklagaren är en viktig person på rättegången. Åklagaren ska bevisa att den misstänkta personen är skyldig. Men åklagaren måste vara objektiv och även ta upp sådana bevis som kan hjälpa den misstänkta personen." Källa: Åklagarmyndigheten.

Jodå, det gör jag. Och vadå "kvinnans upplevelse"? Ligger kvinnan som en död sill, tårarna rinner ur ögonen på henne och hon inte alls verkar med på noterna, ska man låta bli att ligga med henne. Är hon så pass full/drogad/sovandes att hon varken kan säga nej eller ja till sex, ska man också låta bli att ligga med henne. Och vill man in analt i henne, gör man bäst i att fråga först.

Det finns gott om situationer där man helt enkelt ska låta bli att ha sex med en person. Men går man ändå över den gränsen, så får man skylla sig själv om det råkade vara så att just denna person verkligen inte ville och gör en polisanmälan. Man borde ha fatat att samtycke inte fanns när hon låg som en död sil och tårarna rann/att hon inte ville ha analsex, när hon tydligt visade med kroppsspråk att hon inte ville eller hon var så full eller liknande att hon varken kunde säga nej eller ja.
Låter man bli att ha sex där man är tveksam över om man har samtycke eller inte, så kommer man med stor sannolikhet inte bli polisanmäld för våldtäkt.
Varför drar du till med dessa extremer? Detta hade varit våldtäkt även med den gamla lagen. Tror du jag ifrågasätter varför man inte får ha sex med någon enligt ditt exempel?
Så löjligt av dig att hålla på så. Otroligt okonstruktivt och löjligt.
Citera
2022-12-03, 17:04
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
"När det blir en rättegång är åklagaren alltid med i domstolen. Åklagaren är en viktig person på rättegången. Åklagaren ska bevisa att den misstänkta personen är skyldig. Men åklagaren måste vara objektiv och även ta upp sådana bevis som kan hjälpa den misstänkta personen."[/i] [b]Källa: Åklagarmyndigheten.

Vid rättegången har åklagaren en ställning som part i målet. Åklagaren hävdar under rättegången att en person har begått ett visst brott, sedan bedömer domstolen om det har bevisats att så är fallet.

Åklagarens uppgift i domstolen är att bevisa att brottet har begåtts. Om den misstänkta personen förnekar brott måste åklagaren presentera så mycket bevis att domstolen anser det styrkt utom rimligt tvivel att det som påstås verkligen har hänt. Åklagaren har dock även till uppgift att redovisa sådant som talar till den misstänktes fördel.

Både du och jag vet att åklagarens huvuduppgift är att bevisa den misstänktes skuld. Alltså skulle jag vilja påstå att åklagaren är på den anmälandes sida.
Citera
2022-12-03, 17:17
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Precis. Och har man svårt att förstå saker på fyllan ska man nog inte ha sex på fyllan, det är helt riktigt. Det är ju dock rätt sällsynt.
Detta gäller alltså även tjejer. Och att du tror det är sällsynt att folks omdöme försämras på fyllan säger ju en hel del om dig.

Citat:
Öh, ja. Det var ju liksom hela tanken.
Så meningen är att föra över något som fungerat dåligt och främst påverkat kvinnor till att påverka mäns situation dåligt istället.

Citat:
Att du göra en copy & paste på saker du inte begriper visste jag redan. Mitt exempel var till för att illustrera ditt resonemang. Du begriper dock inte analogin och vi kommer inte längre.
Du påstår dig ju vara en riktig fena på fysik så jag tänkte att du kunde förklara för mig. Men det vill du tydligen inte.

Citat:
Det är just här du går vilse eftersom du inte vet bättre. Jag fattar det. Du vill tolka lagboken som fan tolkar bibeln. Bara för att det exempelvis inte står i lagboken att det är olagligt att bära en osthyvel gör inte att det inte kan betraktas som ett vapen.
Ja men det är fortfarande inte olagligt att bära omkring på en osthyvel. Och det är inte olagligt att parkera utan att lägga i handbromsen vilket du uttryckligen skrev att det var.
Citera
2022-12-03, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hytrate
Men den processen som startats för att befästa en konstruerad alienation mellan könen går på tvären mot hur våra förfäder agerade. De aktade sig för yttre hot. Nu sitter folk och rädda för inre hot.

Men många tar till alkoholen för att inte behöva tänka på all indoktrinering som hindrar dem från naturliga kontakter.
Detdärmed inre hot, vad menar du egentl? Det är väl yttre hot folk aktar sej för nu med, eller borde göra?
Citera
2022-12-03, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DETONERADE.DROMMAR
Detdärmed inre hot, vad menar du egentl? Det är väl yttre hot folk aktar sej för nu med, eller borde göra?

Tex yttre hot: Svensken är rädd för ryssar
Tex inre hot: Svensson är rädd för Svensson
Citera
2022-12-03, 18:49
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
Make rohypnol great again!
Citera
2022-12-03, 18:49
Medlem
Jag tror detta skylle mycket väl kunna vara Jesus, apostlarnas, kyrkofädernas, påvarnas eller helgonens råd till unga män. Varför denna glorifierande av för- och utomäktenskapligt sex?
Citera
2022-12-03, 19:30
Medlem
Citat:
Vid rättegången har åklagaren en ställning som part i målet. Åklagaren hävdar under rättegången att en person har begått ett visst brott, sedan bedömer domstolen om det har bevisats att så är fallet.

Åklagarens uppgift i domstolen är att bevisa att brottet har begåtts. Om den misstänkta personen förnekar brott måste åklagaren presentera så mycket bevis att domstolen anser det styrkt utom rimligt tvivel att det som påstås verkligen har hänt. Åklagaren har dock även till uppgift att redovisa sådant som talar till den misstänktes fördel.

Både du och jag vet att åklagarens huvuduppgift är att bevisa den misstänktes skuld. Alltså skulle jag vilja påstå att åklagaren är på den anmälandes sida.

Helt korrekt det du skriver.
Citera
2022-12-03, 19:59
Avslutad
Citat:

Det behöver inte ens finnas någon anmälare och åklagaren behöver inte heller företräda den brottsutsattes uppfattning.
Citera
2022-12-03, 21:04
Medlem
Citat:
Varför drar du till med dessa extremer? Detta hade varit våldtäkt även med den gamla lagen. Tror du jag ifrågasätter varför man inte får ha sex med någon enligt ditt exempel?
Så löjligt av dig att hålla på så. Otroligt okonstruktivt och löjligt.

Du fattar att man inte ska ligga med någon då. Men det är en hel del som inte fattar detta/inte bryr sig om detta. Och det är alltså dessa som blir dömda för oaktsam våldtäkt. Och nej: de hade inte blivit dömda innan denna lag kom till.

Innan lagen krävdes det att offret var i princip medvetslös, för att det skulle ses som våldtäkt. Bra jävligt full räckte inte. Och innan lagen kunde offret ligga som en död sill med tårar rinnande. Detta hade inte gällt som våldtäkt förut. Och innan lagen om oaktsam våldtäkt kom, så hade en tydlig fysisk handling som visar att en kvinna inte vill ha analsex, inte gällt som våldtäkt, även om mannen tjongat in kuken där. Nu gör det det, med den nya lagen om oaktsam våldtäkt. .

Börjar polletten trilla ner varför lagen om oaktsam våldtäkt behövs? Den täpper som sagt var till kryphål i våldtäktslagen. Klart att försvarsadvokater inte gillar detta.
Senast redigerad av TomatKungen 2022-12-03 kl. 21:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in