Citat:
Ursprungligen postat av
Nospheratu
Våldtäktsmännen med andra ord. Som du beskriver ovan, "...personen som begår övergreppet...". Det är din egen formulering, inte min. Och vet du, självklart ska våldtäktsmän inte dricka om det innebär att de möjligen begår sexuella övergrepp. Det håller jag verkligen med om. Och det gör du också.
"...personen som begår övergreppet..." är hämtat ur en text som jag skrev så här innan till dig.
Läs nedanstående text skriven av en advokat och återkom gärna med vad i det advokaten skriver som du inte håller med om eller rent av tycker är felaktigt.
Men tydligen var det inte tillräckligt tydlig för att få dig att förstå att det inte är mina ord.
Det fetade ovan, och det antar jag är din egen formulering är ju precis det som är problemet med den här lagen. Du uttrycker ju det själv. Att en person
möjligen begår sexuella övergrepp, våldtäkt. Man kan alltså göra det utan att man vet om det. Det är ju det som är problemet med det hela. Att man ska veta helt bombsäkert att den handling man utför är önskvärd och tillstyrkt av mottagaren. Man ska t.o.m. vara så säker så att man vet att det inte ens föreligger någon risk för att mottagaren eventuellt inte ville vara mottagare av handlingen.
Förmågan att kunna läsa/känna av allt som behövs för att säkerställa allt detta försämras naturligtvis av alkohol. Det är det jag försöker att få dig att förstå. Det är därför advokaten ger unga killar rådet att inte ha sex med ngn de inte känner/har ett etablerat förhållande med när de är påverkade av alkohol.
Lagen fungerar som så att om en kvinna anmäler en våldtäkt och hon har varit berusad så bedöms hon ha haft svårare att ge samtycke/eller inte kunnat ge samtycke alls medans för mannen bedöms det
inte att han kan ha haft svårare att förstå saker, att läsa av signaler o kroppsspråk m.m.
Den berusade mannen ska alltid kunna göra detta som ibland kanske inte är helt lätt även om man är spiknykter. Och han ska kunna redogöra för detta och komma ihåg massa detaljer i en rättegång.
Är det inte ungefär det som varit problemet i den tidigare lagstiftningen, att tjejerna inte alltid kan ge så detaljerade bilder av händelseförloppet och då har det inte kunnat leda till fällande dom när ord står mot ord och ingen mer fysisk bevisning finns?
Nu lägger man över det problemet på killarna istället. Är det bättre?
Citat:
Ursprungligen postat av
Nospheratu
Återigen, advokaten säger en sak. Du tolkar uttalandet precis som när en högstadieelev tolkar kvantfysik som att det går att accelerera en ficklampas ljuskägla snabbare än ljuset och därmed tror sig ha överlistat Einstein. Eftersom han inte vet bättre. I hans snäva fysikvärd adderar man nämligen bara två hastigheter för att passera vilken hastighet som helst, och så vitt han inbillar sig, även ljusets hastighet.
Vi skulle ju låta bli fysiken, men här har du något att suga på:
Den relativa hastigheten är (v-c)/c = [2.48 +/- 0.28 (stat.) +/- 0.30 (syst.)] x 10^(-5), där v är neutrinernas hastighet och c är ljusets hastighet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nospheratu
Förstår du nu jämförelsen? Du kan alltså alldeles för lite juridik för att göra en verklighetsförankrad tolkning av vad fan advokaten egentligen säger. Och gör en högstadieelevs tolkning av juridiken. Oaktsamhet finns nämligen i flera brott. Klart som fan att det inte är lagligt att lämna din lastbil utan parkeringsbroms i en befolkad uppförsbacke. Även om du inte hade uppsåt att låta hela skiten rulla ned över folk och fordon. Att du var trött och stressad är möjligen en förklaring men ingen ursäkt. Sjukskriv dig från jobbet då i så fall om du inte har sovit på två dagar och förväntas köra lastbil.
Det är ingen skillnad med oaktsam våldtäkt. Ge fan i att drick alkohol då om du nu får sabbat omdöme och inte fattar vad brudarna är med på eller inte. Det är möjligt att precis som med lastbilen att rätten kan förstå att det inte var meningen (uppsåt saknas). Som sagt, en förklaring men ingen ursäkt.
Det ska bli roligt att få se. Visa mig var i lagboken det står att det är olagligt att parkera utan handbroms.
Du borde ge brudarna samma råd, ge fan i alkoholen ifall ni tappar förmågan att kontrollera er själva så att ni kan säga nej ifall ni inte vill.