2022-12-02, 08:30
Medlem
Ck kommenterade även:

Citat:
Nuvarande team får betalt i Ethereum såå de är bosatta i andra delar av världen och jag tvivlar på att paret som startade projektet lägger undan avgifter för skatt, försäkring och pension till dem…

Innebär det är att det inte behöver redovisas som en vanlig utbetalning..? Eller vad är fördelen med att betala ut lön via ethereum?
Citera
2022-12-02, 16:51
Medlem
kaktusplastiks avatar
Jag räknade tyvärr rätt angående deras gåva till välgörenhet. Vanja gör stor sak av att de nu valt Hjärnfonden att skänka till. Någon frågade hur mycket de skänker. Niklas:

Citat:
The donation will be for 5 % of the revenue from the secondary sales. Right now it’s about 600 kr so its not much but its a start 🙂
Citera
2022-12-02, 16:51
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenjen82
Ck kommenterade även:

Innebär det är att det inte behöver redovisas som en vanlig utbetalning..? Eller vad är fördelen med att betala ut lön via ethereum?

Svårare för skatteverket att hålla koll på antar jag
Citera
2022-12-02, 17:51
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenjen82

Det kommer bli himla spännande när Skatteverket kommer på banan och börjar utreda högen av kryptobaserade bolag som inbillar sig att så längde betalningar sker med kryptovaluta så är det skattefritt. Jag undrar just om de kanske tittar på ett högprofilerat projekt där det omsatts en hel del pengar men som också kan fungera som avskräckande exempel?
Citera
2022-12-02, 18:13
Medlem
friteradkorvs avatar
Tack! Vilken härlig läsning denna tråd har varit.
Blev så många frågor av att läsa detta.

Ett tag tänkte jag att det måste bara vara några gamla MLM rävar bakom N&V men kanske de faktiskt knådat ihop denna skitkorv alldeles själva. Man ska inte underskatta girighet men skulle inte bli förvånad om de fått upplägget från i MLM kretsar varande personer.
Bait & switch fällan gällande fysiska lokalen var synnerligen cynisk.
Citera
2022-12-02, 18:25
Medlem
kaktusplastiks avatar
Fler kommentarer från bloggbevakning:

Citat:
Trist / 15:31
Jag är en av de som svalde betet i somras. Känner mig så dum och naiv i efterhand.
Detta är helt annorlunda mot vad jag förväntat mig. 
Är inga astronomiska summor jag har lagt på projektet men ändå en klump som helt klart hade suttit bättre på ett vanligt sparkonto än i detta projekt. 
Får så klart skylla mig själv som gick på detta i tron om att det skulle vara en god investering med en massa mervärden och jag är inte den typen som bråkar om det. Får helt enkelt bita i det sura äpplet och det smakar jäkligt surt kan jag säga.

Citat:
Rosetta / 11:49 

Helt sjukt också att eventet i helgen gick på 200 000 (!!) kr. Är ju en sjuk grej att lägga pengar på när man knappt har något av bolagets pengar kvar. Och hur många kom – 20-30 pers? Allt för att det ska se lyckat ut?

Rosetta / 11:54 

BTW – ställde en fråga om vad eventet kostat och hur många som kom på hennes blogg, men hon släpper bara igenom peppiga kommentarer (skrivna av dem själv?).

Tänker att det är viktigt att samla allt här, för vi vet ju att holders läser.
Citera
2022-12-02, 19:37
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friteradkorv
Bait & switch fällan gällande fysiska lokalen var synnerligen cynisk.

Ja! Du har rätt, en riktigt skamlös bait and switch var det med lokalen. Trevligt att svänga sig med korrekt lingo för vad detta är.
Citera
2022-12-02, 19:53
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Fler kommentarer från bloggbevakning:

Tänker att det är viktigt att samla allt här, för vi vet ju att holders läser.

Ja bloggbevakning är ju rörigt så det är bra att dokumentera godbitarna här. Jag gillade det här framgrävda från vanjas blogg. Vanja själv skrev om det, enligt henne, värsta som kan hända med en nft investering. Vilket man nu kan konkludera är precis det som hänt med woa.

Vanja&co har satt sprätt på ca 3 miljoner utan att ha skapat något av värde. Möjligen själva jpegen då. Pinsamt.
Citera
2022-12-02, 20:16
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Vilket man nu kan konkludera är precis det som hänt med woa.

Men enligt psykosen i discorden och på bloggen går ju allt sååååååå bra.

Nu har de lagt ut ett meddelande om att de går på julledigt. Så det är väl det sista man hörde av det här projektet.
Citera
2022-12-03, 00:02
Medlem
Citat:
Men enligt psykosen i discorden och på bloggen går ju allt sååååååå bra.

Nu har de lagt ut ett meddelande om att de går på julledigt. Så det är väl det sista man hörde av det här projektet.

Julledigt?! Hela december då, eller? Herregud, de är mitt i en kritisk period och de väljer att ta ”julledigt” som om de förtjänar det och inget händer… Speaks volume.
Citera
2022-12-03, 08:21
Medlem
kaktusplastiks avatar
Mer från bloggbevakning:

Citat:
Anonym / 2022-12-01 21:12
Jag tror att de gick in i detta projekt med goda intentioner, men när det började visa sig att det inte alls skulle handla om de pengar de trott blev de stressade och försöker hålla upp fasaden. Som Vanja skrev i början, de satsar ju hela sina anseenden och karriärer på detta, vad skulle de ha att vinna på att luras? Men nu verkar det ju gå åt skogen och då är det obegripligt att låtsas som att allt är i sin ordning. De borde vara ha backat för länge sen och erkänna att de misslyckades, att tajmingen var fel, att det inte gick som de hade trott.
Sedan att man köper ett sommarhus på Gotland känns ju onekligen som att de har plockat ut pengar till sig själva…

Om de verkligen satt sitt anseende och sina karriärer på spel, då förutsätter jag att blogg och instagram läggs ner i samband med att WoA kraschar då? Eller vad betyder det annars att sätta allt på spel?

För ett misslyckande är det. Att tömma hela kassan på kort tid, sänka investeringens värde till en tiondel (om ens det) och att inte ha kvar några faktiska värden i företaget - kan det räknas som annat än ett fiasko?

Man kan skylla på allt möjligt men Vanja har själv sagt att de dragit in otroligt mycket pengar med tanke på marknaden. De har inte lyckats förvalta dessa pengar.
Citera
2022-12-03, 08:40
Medlem
Citat:
Mer från bloggbevakning:

Om de verkligen satt sitt anseende och sina karriärer på spel, då förutsätter jag att blogg och instagram läggs ner i samband med att WoA kraschar då? Eller vad betyder det annars att sätta allt på spel?

För ett misslyckande är det. Att tömma hela kassan på kort tid, sänka investeringens värde till en tiondel (om ens det) och att inte ha kvar några faktiska värden i företaget - kan det räknas som annat än ett fiasko?

Man kan skylla på allt möjligt men Vanja har själv sagt att de dragit in otroligt mycket pengar med tanke på marknaden. De har inte lyckats förvalta dessa pengar.

Nej, Vanja kommer ej lägga ner som influencer. Hon har ju precis startat ”vårt hus på Gotland”-kontot, det kommer hon fortsätta glatt att renovera med Niklas mammas pengar. Det hon menade var att hon & Niklas, tillskillnad från många andra NFT-projekt, blottar sina namn och agerar som frontpersoner istället för att vara anonyma. Andra NFT-skapare håller sig anonyma förmodligen för de fattar att en dag när krypto ej går bra, kan de enkelt gå under jorden. Hon har påpekat och sålt in det valet som en ”transparens”, för att WoW är såååå annorlunda från andra NFT-projekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in