2022-12-03, 08:46
Medlem
kaktusplastiks avatar
Och ännu ett par kommentarer från BB som rör löner. Denna tycker jag ringar in det hela väldigt bra:

Citat:
M / 2022-12-01 20:17
Hur kan man plocka ut lön utan att ha tillfört någon värdeökning ännu? Nu har har hon ju plockat ut sina följaras investeringar till sig själv och tömt bolaget, alltså borde investeringarna vara värda nära 0 nu eller har jag missat nått?

Denna skrevs som svar på en kommentar om att de först lockade med greppbara saker som kontoret:
Citat:
Jan / 2022-12-02 20:00
Verkligen! Då kunde man ju som köpare tänka att även om själva nft inte går bra har man ändå det. Och ingenstans i de första inläggen från Vanja var det frågan om att det skulle bli av om det fanns pengar. Verkligen falsk marknadsföring och borde ju betalts innan alla ev utbetalningar till henne och Niklas.

Det är faktiskt helt galet att de börjat med att betala sig själva. Deras löner behövde inte förtjänas utan var en fast utgift från start. Det är ganska ovanligt att en startup betalar grundarna från dag 1 utan att ha någon investering. Och då menar jag inte Agnes och Sandras sparpengar.
Citera
2022-12-03, 08:50
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenjen82
Julledigt?! Hela december då, eller? Herregud, de är mitt i en kritisk period och de väljer att ta ”julledigt” som om de förtjänar det och inget händer… Speaks volume.

Att boka in några webinar och hålla frågesport i en chatt är så jobbigt att det rättfärdigar en månads semester. Gissar att lönen för december ändå ska plockas ut, kanske en liten julbonus också?!

Citat:
Nej, Vanja kommer ej lägga ner som influencer. Hon har ju precis startat ”vårt hus på Gotland”-kontot, det kommer hon fortsätta glatt att renovera med Niklas mammas pengar. Det hon menade var att hon & Niklas, tillskillnad från många andra NFT-projekt, blottar sina namn och agerar som frontpersoner istället för att vara anonyma. Andra NFT-skapare håller sig anonyma förmodligen för de fattar att en dag när krypto ej går bra, kan de enkelt gå under jorden. Hon har påpekat och sålt in det valet som en ”transparens”, för att WoW är såååå annorlunda från andra NFT-projekt.

Nej precis. De kommer fortsätta som vanligt vilket är vad jag sagt från början. Jag har aldrig köpt den här ”sätta allt på spel”-retoriken. De riskerade ingenting men hade allt att vinna på det här.
Citera
2022-12-03, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Och ännu ett par kommentarer från BB som rör löner. Denna tycker jag ringar in det hela väldigt bra:

Denna skrevs som svar på en kommentar om att de först lockade med greppbara saker som kontoret:

Det är faktiskt helt galet att de börjat med att betala sig själva. Deras löner behövde inte förtjänas utan var en fast utgift från start. Det är ganska ovanligt att en startup betalar grundarna från dag 1 utan att ha någon investering. Och då menar jag inte Agnes och Sandras sparpengar.

Sjukt märkligt. Alla som är entreprenörer vet väl att det kan ta ett år innan man kan ta ut lön… det är väl hela grejen med att starta bolag att i början tjänar man 0 för att sedan casha in om det går bra. Lön är den SISTA prioriteringen.
Citera
2022-12-03, 10:52
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Sjukt märkligt. Alla som är entreprenörer vet väl att det kan ta ett år innan man kan ta ut lön… det är väl hela grejen med att starta bolag att i början tjänar man 0 för att sedan casha in om det går bra. Lön är den SISTA prioriteringen.

Haha, ja. Det är så det brukar gå till. Man investerar sin tid för att man tror på företaget och att man blir belönad senare. Kan dock tänka mig att det inte är så inom NFT:er för ett år efter start är det stor risk att inget finns kvar, så bäst att plocka ut så mycket man kan under hypen.
Citera
2022-12-03, 11:36
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Men det här är ju inget "företag" där det kunde förväntas gå med vinst i ett senare skede.
Citera
2022-12-03, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Men det här är ju inget "företag" där det kunde förväntas gå med vinst i ett senare skede.

V&N har ju dock själva sagt att WoW är som ”vilket företag som helst”. Det är noterat som ett företag och bör väl därmed behandlas som det? Företag är ju inte direkt till för att startas upp för att sen läggas ned efter ett års intäkter…

Känns bara uppenbart att V&N är mycket intresserade av att tjäna pengar, men har svårt att ha tålamod och prioritera rätt. De kan helt enkelt inte driva företag, men envisas ändå om att det är det de ska hålla på med. Jag tror ej någon av dem har en vidare utbildning eller liknande, så det tåget upplever de nog har gått.
Citera
2022-12-03, 12:14
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
V&N har ju dock själva sagt att WoW är som ”vilket företag som helst”.
Ja, det är ju såklart helt jävla vansinnigt och jag hoppas att de åker dit för någon form av ekobrott (men exakt vilket det kan tänkas vara låter jag vara osagt).
Citera
2022-12-03, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Jag är i stort helt ointresserad av NFT-segmentet inom kryptovaluta men med tanke på att bitcoin och kryptovaluta varit ganska dött det senaste halvåret så har jag valt att sätta mig in i diverse NFT-projekt och då har ett specifikt svenskt projekt fångat mitt intresse. Primärt kanske inte för projektet i sig utan för den väldigt intressanta målgruppen någorlunda resursstarka medelklassstockholmskvinnor 30ish upp till klimakteriet, ofta med meningslösa yrkestitlar inom administration eller någon form av "kreativt yrke" (läs av mannen sponsrad dagaktivitet). Typiska kärringar som gör "karriär" och sedan när de nosar på 40-talet plötsligt kommer på att de måste ha en unge också och inleder IVF-behandlingar.

Projektets namn är World of Alidia och hjärnan bakom detta är superentreprenören Vanja Wikström och hennes man Niklas Malmqvist. Vanja driver sina sociala konton där hon postar bilder på sin perfekta familj (de långhåriga barnen har såklart smeknamn som anspelar på överklasstillhörighet, ref. tv-serien Solsidan), visar tallrikar med nyttig mat och spammar reklam för WoA. Vanja har gjort leopardmönstrat till sitt signum.

Projektets mål är att bygga en "hub" eller flera "hubbar" för powerwomen, kanske blir det bara en discordserver - kanske blir det en lokal (på Södermalm) med "co-working space", yogarum, gratis kurser - och får man förmoda - gurkvatten. Inträdet till "hubben" är gratis för NFT-innehavare och man får ta med en vän (med inte samma vän för många gånger). Man ska även sponsra kvinnligt företagande, göra en barnfilm om karaktären Alidia och ge bort pengar till ME-forskning. Finansieringen sker genom försäljning av sk. "NFT"-er, dvs. glorifierade jpg-bilder, i detta fall riktig fula sådana med föreställande överviktiga kvinnor och hens med olika attribut. Det ska säljas/ges bort 10.000 sådana jpg-bilder, en första batch ("mintning") på 5000 är igång nu och idag (2022-07-12) är knappt hälften sålda. Priset är 0.1 Eth, alltå runt 1000 SEK. De övriga 5000 ska ges bort till "aktiva discordmedlemmar", dvs. devalvera värdet brutalt. Det är värt att nämnas att planerna för projektet avslöjades i Mårten Anderssons (han som förlorade massor med pengar i en annan kryptoscam och drog med sig många lyssnare i fallet) pod, länk nedan, när 0.1 Eth kostade 3000 kr. Idag återstår det alltså 1/3 av budgeten och då har man hittills inte ens fått in hälften av detta. Det riskerar att bli väldigt trångt i hubben där en mellanchef ska strosa runt med en kaffekopp i handen och stryka medarbetare på axeln samtidigt som det utövas yoga och undervisas i kvinnligt nätverkande.

Som så många andra NFT-projekt/scams byggs även WoA runt en community företrädesvis på discord och detta är egentligen den stora scamvarningen men också godbiten i detta projekt. Discorden har varit igång ett tag och tack vare hårt arbete på sociala medier är medlemsantalet stort och med hög aktivitet. Man följer alltså NFT-scammens instruktionsbok 1A där man bygger ett community först för att sedan sätta press på medlemmarna att köpa NFTer för att få fortsätta vara med och få tillgång till den inre kretsen. Jag har noterat (via andra kryptodiscords) att det är fler som lurkar på WoA-discorden och roas av detta projekt samt spekulerar i dess framtid, speciellt nu i den istid som råder inom krypto och en NFT-bubbla som möjligen håller på att spricka. Därför känns tiden mogen att dela med sig till en större publik här på Flashback. I dessa mintningstider är discorden full galenskap när kvinnorna skriver om hur många fula jpg-bilder de köpt, hur de håller detta hemligt för sin övriga familj, hur de "connectar" till bilderna, väntar på barnbidrag så de kan köpa fler jpg-bilder osv. osv. så många skratt utlovas men snälla - trolla inte för hårt - detta är ett guldkorn som kan skänka glädje i lång tid framöver.

Så vad tror ni, kommer WoA lyckas med att starta en hub på Södermalm? Är det någon på Flashback som köpt/tänker köpa en WoA-NFT och därmed få gratis inträde till co-workingspace med gratis wifi samt yogarum (och gurkvatten)?

Länkar:
Hemsida: https://www.worldofalidia.com/ (roadmap, jpg-bilder, Leopard-Vanja med vänner dricker kaffe/äter glass/skrattar och som bonus: en samvetsneger!)
Intervju hos Dom kallar oss krypto: https://poddtoppen.se/podcast/1561725313/dom-kallar-oss-krypto/54-skandinaviens-storsta-nft-projekt
Intervju hos Ekonomi på riktigt (Tjockisarna Charlie & Mathias från Lyxfällan): https://play.acast.com/s/pariktigt/17f650acaea26c1da0d1411c44d24a5c
Intervju hos Nina & Valerie: https://play.acast.com/s/ninaochvalerie40plus/avsnitt-12-vanja-wikstrom-vi-kvinnor-maste-vaga-ta-plats
Discord: https://discord.gg/J7QYBP4T6m
Instagram: http://instagram.com/worldofalidia
Twitter: https://twitter.com/WorldofAlidia
OpenSea: https://opensea.io/collection/world-of-alidia

Varför kalla det för en "NFT-scam"? Ser ut att vara ett seriöst koncept, bara för att NFT:er är inblandade så betyder det inte automatiskt att det är en scam.
Citera
2022-12-03, 13:56
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes

Jag slänger in vanjas ord

Citat:
Ett vanligt missförstånd är också att ett NFT-projekts omsättning är samma sak som pengar på grundarnas bankkonton. Det missförståndet kommer sig av att många inte förstår att ett NFT-projekt är ett företag.

För övrigt är just detta blogginlägg guld, så mycket vanja skrev där har inte åldrats väl och hon drar upp i princip alla favoriter av verklighetsfrånvända haranger. Har länkats tidigare i tråden men är värt att återbesöka.

https://vanjawikstrom.motherhood.se/world-of-alidia/ar-nfter-och-krypto-en-scam/
Citera
2022-12-03, 14:05
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Att boka in några webinar och hålla frågesport i en chatt är så jobbigt att det rättfärdigar en månads semester. Gissar att lönen för december ändå ska plockas ut, kanske en liten julbonus också?!

Nej precis. De kommer fortsätta som vanligt vilket är vad jag sagt från början. Jag har aldrig köpt den här ”sätta allt på spel”-retoriken. De riskerade ingenting men hade allt att vinna på det här.

Jag tror att de använder julen som svepskäl för att gratisarbetarna som höll i aktiviteterna har hoppat av skeppet och de lyckades inte hitta ersättare. De aktiviteter som någon fortfarande håller i fortsätter. Snyggt.

Jag tror också att vanja kommer kunna låtsas som ingenting efter att allt det här är över och fortsätta sin blogg.

Men en stor grej vi har framför oss kommer vara när skatteverket ska ta sin titt på spektaklet. Det är ingen myndighet som är känd för att vara överseende eller generös så jag tänker att det kommer bli en bra smäll
Citera
2022-12-03, 14:37
Medlem
Katciu88s avatar
Såhär skriver Vanja i discorden om sin nya favorittröja:

Citat:
We’ve got some new merch in our Merch Store! My personal fave is the **”JPEG Collector” sweatshirt**, gotta have some humor about people not always understanding the NFT world. 😂

Ehm är den tröjan verkligen en bra idé när man precis gråtit ut i SVT över att ens jpeg kollektion störtdykt i värde:

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/mammabloggaren-vanja-wikstrom-satsade-pa-krypto-nar-maken-blev-kroniskt-sjuk-alla-mina-investeringar -har-stortdykt

Jag är åter igen förbluffad över bristen på insikt och tar det också som ytterligare bevis på vilken grandios självbild den här skojjaren måste ha.
Citera
2022-12-03, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandraaa1991
Varför kalla det för en "NFT-scam"? Ser ut att vara ett seriöst koncept, bara för att NFT:er är inblandade så betyder det inte automatiskt att det är en scam.

Det är det vi diskuterar, ifall det är en scam eller ej. Därav ”en svensk NFT-scam?” med betoning på frågetecknet. Och ja, tyvärr har mycket pekat på att det är till viss mån en scam, bluff, lurendrejeri.

De mest centrala faktorerna är att V&N har haft nybörjare som målgrupp, där de 1) övertygat om bl.a en fysisk hub samt 2) att investeringarna kan stiga i värde. Den fysiska huben ”lades på is” (läs; det kommer ej ske) pga de har fantasikalkylerat kostnaderna för en lokal i centrala Sthlm. Att investeringarna skulle gå upp i värde är total lögn eftersom den som gjort någon som helst research utöver Vanjas hallelujah-retorik förstår snabbt att marknaden är död och kommer ej komma tillbaka.

Varför jag skriver ”till viss mån” är för att jag personligen tror att V&N nånstans blivit övertygade själva om att NFT-projekt var reko och bra att genomföra. Jag tror ej de är onda människor, per say. Däremot är det uppenbart att de velat tjäna snabba cash även om det blir på bekostnad av lojala, naiva och oerfarna människor (dvs Vanjas följarskara).
Senast redigerad av jenjen82 2022-12-03 kl. 16:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in