2022-12-01, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T4K3MYC4SH
Du slipper inte en inskrivning till Rusta och Matcha genom att kunna skriva korrekt. Urvalet för vem skrivs in i programmet görs av ett bedömningsstöd. Bedömningsstödet bedömer den arbetssökandes möjlighet att komma i jobb eller studier inom tolv månader. En handläggare hos AF kan inte ändra bedömningsstödets resultat.

Det är exakt tvärtom hur det ser ut i verkligheten hos leverantörerna. Ersättningen för att ha en deltagare hos sig som extern leverantör inom Rusta och Matcha är indelad i tre olika nivåer: A, B och C. Lägre ersättning för nivå A och högre för B och C. Detta kallas dagsersättning. Den dagsersättning som utbetalas för samtliga nivåer (A, B och C) täcker knappt några koppar kaffe per dag för leverantören. Ersättningen för en leverantör inom Rusta och Matcha är när de får ut deltagaren i arbete eller studier. Hela avtalet är offentligt så det är inte svårare än att leta fram och söka på ersättning i avtalet så ser du exakta summor.

Min erfarenhet är att det sällan är den privata leverantören som krånglar, utan AF. Leverantörens enda målsättning är att få ut dig i arbete eller studier för att kunna få resultat. De kommer knappast att tvinga in dig fysiskt dagligen utan även det finns stipulerat i avtalet vad som gäller.

Låter bra, det största problemet jag har med Rusta Och Matcha är om dom kräver för mycket fysisk närvaro, för min del kommer jag ju lägga fram att jag har en egen fungerande dator, ett stort kontaktnät och talförmåga. Hävdar dom fortfarande att man ska vara på plats, så drar man ju muslim/bög/transkortet och säger att man inte känner sig säker i deras lokaler, för ett eventuellt övergrepp, en våldtäkt eller liknande.

Knappast något dom vill chansa på. Men vi får se! Kommer välja en privat aktör, inte en statlig.

Vet inte vad deras statistiska datorprogram säger om min sits, har ju jobbat sedan jag var 18, men har blivit av med mina körkortsbehörigheter år 2020, åkt dit för några brott, har nu skyddstillsyn och nyligen fått en ADD diagnos. Har även tidigare arbetsgivare som är mycket behjälpliga och samarbetsvilliga om dom från AF vill få det förklarat för sig hur jag fungerat/inte fungerat på tidigare arbetsplatser, för min ADD diagnos är inte hämtad ur intet, jag har verkligen varit i behov utav hjälp. Och detta kan ju tidigare arbetsgivare backa upp.
Senast redigerad av LordCuntworthy 2022-12-01 kl. 17:00.
Citera
2022-12-01, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T4K3MYC4SH
Du slipper inte en inskrivning till Rusta och Matcha genom att kunna skriva korrekt. Urvalet för vem skrivs in i programmet görs av ett bedömningsstöd. Bedömningsstödet bedömer den arbetssökandes möjlighet att komma i jobb eller studier inom tolv månader. En handläggare hos AF kan inte ändra bedömningsstödets resultat.

Det är exakt tvärtom hur det ser ut i verkligheten hos leverantörerna. Ersättningen för att ha en deltagare hos sig som extern leverantör inom Rusta och Matcha är indelad i tre olika nivåer: A, B och C. Lägre ersättning för nivå A och högre för B och C. Detta kallas dagsersättning. Den dagsersättning som utbetalas för samtliga nivåer (A, B och C) täcker knappt några koppar kaffe per dag för leverantören. Ersättningen för en leverantör inom Rusta och Matcha är när de får ut deltagaren i arbete eller studier. Hela avtalet är offentligt så det är inte svårare än att leta fram och söka på ersättning i avtalet så ser du exakta summor.

Min erfarenhet är att det sällan är den privata leverantören som krånglar, utan AF. Leverantörens enda målsättning är att få ut dig i arbete eller studier för att kunna få resultat. De kommer knappast att tvinga in dig fysiskt dagligen utan även det finns stipulerat i avtalet vad som gäller.

Av vad jag hört är det såpass svårt att få ut deltagare i jobb att många Rusta&Matcha-leverantörer istället satsar på att ha så många deltagare som möjligt. Så att det går ihop sig med endast dagersättningar. Det ger mer förutsägbarhet för deras egna ekonomi.
De kommer skicka jobbannonser, ringa deltagare en gång i veckan och fråga hur det går...men inte lägga nåt krut alls på att få ut deltagare i jobb. AF märker detta efter ett tag men struntar i det. De leverantörer som är seriösa lyckas ju inte mycket bättre än de oseriösa.
Citera
2022-12-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Meningen är inte stt man ska leva på besparade pengar!

Vad hette hon som blev utfryst från det svenska samhället när hon sa "alla svenskar ska ha minst en ettårslön på sitt konto" för så många år sen?
Citera
2022-12-01, 17:09
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Meningen är inte stt man ska leva på besparade pengar!
Nähä, vad hade du tänkte göra med dem då?
Citera
2022-12-01, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitochkrankt
Vad hette hon som blev utfryst från det svenska samhället när hon sa "alla svenskar ska ha minst en ettårslön på sitt konto" för så många år sen?

En klok kvinna ! Hon hade rätt till 100% i det uttalandet.
Citera
2022-12-01, 17:16
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cindell
Låter jättekonstigt. Aktivitetsstöd brukar väl vara aktuellt först när a-kassedagarna tagit slut?

Håller med till 100 %
Min bild är att man går in i rusta & matcha först är a-kassedagarna är förbrukade.
Man skall ju söka jobb, inte sitta på nått vuxendagis
Citera
2022-12-01, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbli
En klok kvinna ! Hon hade rätt till 100% i det uttalandet.

TS borde, skämt åsido, börja identifiera sig som hen i kontakt med myndigheter. Transor är de nya offren/martyrerna och är oberörbara, du kan även vädja islam, men det går nog att syna med lite gelatin.

trams och offtopic

MER trams?
Citera
2022-12-01, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Kan ju vara något att slå igenom då. Sen dunsta över atlanten!

Men att leva på CSN kräver ju att man klarar studierna också. När år 2 startar är det stopp om man inte klarat år 1. Så de som tar sin läkarexamen o drar till USA har rejäl studiedisciplin !! Att bara läsa till Socionom är meningslöst. Du får inget jobb i USA på det. Gäller att ha nåt fint från KTH, Chalmers eller liknande. Det är ambitiösa typer som lyckas med den här grejen.

Sedan om man är satt i nån åtgärd på AF man ogillar så kan man ju byta spår där genom att söka in på studier. Sedan avbryta studier efter några månaders chill och meddela detta . Då ska nytt beslut tas. Då kan det bli nåt annat. Chansen att handläggaren är ny då är nästan 100% och det ökar chansen för annan åtgärd.
Citera
2022-12-01, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vitochkrankt
Anne Wibble, finansminster 1991-1994.
Citera
2022-12-01, 17:31
Medlem
Sett i min stad att ett flertal av dessa jobbcoach företag ploppat upp som svampar överallt, oftast drivna av invandrare, med fullt av invandrare sittandes där framför varsin laptop. Win win, ägarna tjänar pengar och dom arbetslösa invandrarna kan sitta framför dator hela dagarna och tugga khat och vi som arbetar får betala detta mygel.

Förbjud dessa skumraskföretag, minns själv jag hamnade hos ett sånt företag för ett par år sen. Vilken skit det var. Man blev tvingad att sitta på "samtal" varje vecka med någon jobbcoach som betedde sig som en jävla psykolog och frågade ut en eller man skulle delta på hjärndöda genomgångar om meningslösa saker.

Sist men inte minst, såklart ingenting som ledde till jobb. Fixade ett jobb på egen hand, som jobbcoach företaget försökte gripa in och förstöra med att jag istället för att skrivas ut och ha en riktig anställning skulle fortsätta vara fast i systemet och "arbetspröva" istället och vara kund hos dom. Så vidrigt så var försiktig med dessa skumma företag, lita aldrig på deras personal och samarbeta med dom så lite som möjligt.
Citera
2022-12-01, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Men att leva på CSN kräver ju att man klarar studierna också. När år 2 startar är det stopp om man inte klarat år 1. Så de som tar sin läkarexamen o drar till USA har rejäl studiedisciplin !! Att bara läsa till Socionom är meningslöst. Du får inget jobb i USA på det. Gäller att ha nåt fint från KTH, Chalmers eller liknande. Det är ambitiösa typer som lyckas med den här grejen.

Sedan om man är satt i nån åtgärd på AF man ogillar så kan man ju byta spår där genom att söka in på studier. Sedan avbryta studier efter några månaders chill och meddela detta . Då ska nytt beslut tas. Då kan det bli nåt annat. Chansen att handläggaren är ny då är nästan 100% och det ökar chansen för annan åtgärd.

Jag vill jobba som lastbilschaufför, industriarbetare eller annat vanligt kneg i USA (sånt jag gjort här hemma i Sverige, och sånt som jag vet att jag kan) om jag ska gå på CSN, gör jag det för att gå någon IT-utbildning, eller liknande. Mest för att rida ut bostads"kraschen" här, och avvakta tills priserna åker uppåt igen. Sedan säljer jag, tar med vinsten, och skaffar bankkonto i USA. Skulderna, blattarna, miljötramset och resten lämnar jag kvar här i Svedala!
Citera
2022-12-01, 17:34
Medlem
Nej!
Har du rätt till a kassa så ska du ha a kassa _först_ och har du sen inte fått jobb så kan det övergå till FK. Vad vore annars vitsen att ha a kassa? Någon måste ha gjort fel… ring, eller ännu hellre skriv i chatten, och spara den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in