Citat:
Ursprungligen postat av
LordCuntworthy
Mycket bra att veta att man kan slippa vuxendagiset om man visar att man är kompetent och kan föra sig själv på arbetsmarknaden. Jag kan ju både föra mig själv väl i tal och skrift, och kan sköta jobbsökandet på egen hand. Har ju jobbat sedan jag var 19 år gammal, har kört lastbil, grävmaskin och varit verksam inom industri som CNC operatör b.la.
Du slipper inte en inskrivning till Rusta och Matcha genom att kunna skriva korrekt. Urvalet för vem skrivs in i programmet görs av ett bedömningsstöd. Bedömningsstödet bedömer den arbetssökandes möjlighet att komma i jobb eller studier inom tolv månader. En handläggare hos AF kan inte ändra bedömningsstödets resultat.
Citat:
Ursprungligen postat av
LordCuntworthy
Dom vill med ALLA medel behålla sina "klienter" för det är dom de tjänar pengar på. Hotar man med att anmäla dom för diskriminering, och gå till media med detta, lär det bli annan ton i skällan. Finns inte ett vinstdrivande privatägt företag som vill ta den striden i dagens Sverige.
Det är exakt tvärtom hur det ser ut i verkligheten hos leverantörerna. Ersättningen för att ha en deltagare hos sig som extern leverantör inom Rusta och Matcha är indelad i tre olika nivåer: A, B och C. Lägre ersättning för nivå A och högre för B och C. Detta kallas dagsersättning. Den dagsersättning som utbetalas för samtliga nivåer (A, B och C) täcker knappt några koppar kaffe per dag för leverantören. Ersättningen för en leverantör inom Rusta och Matcha är när de får ut deltagaren i arbete eller studier. Hela avtalet är offentligt så det är inte svårare än att leta fram och söka på ersättning i avtalet så ser du exakta summor.
Min erfarenhet är att det sällan är den privata leverantören som krånglar, utan AF. Leverantörens enda målsättning är att få ut dig i arbete eller studier för att kunna få resultat. De kommer knappast att tvinga in dig fysiskt dagligen utan även det finns stipulerat i avtalet vad som gäller.