2022-12-01, 16:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av megabajs
Du får tillbaks ditt aktivitetsstöd om du inte hittar jobb efter utbildningen.

Om man är ung är ju max-beloppet på CSN rätt högt. Finns många som lånar för fullt i flera år. Sedan drar de till USA och skiter i lånen. Tydligen kan inte Sverige komma åt dig därborta. Så får de välbetalda jobb i USA.

Är 32, så vet inte om jag klassas som ung.
Citera
2022-12-01, 16:23
Medlem
Välfärd finns inte. Det är ren roulett om man får ersättningar.
Citera
2022-12-01, 16:25
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Ahfan, vill undvika CSN lån dock, har redan tillräckligt med lån. Får kolla på en 1 års utbildning då.

Men vad händer efter en 1 års utbildning, får man fortsatt ersättning då om man inte hittar ett jobb?

Absolut, då återgår man i jobb- och utvecklingsgarantin eller vad den heter nu, som förlängs med ett år i taget.
Citera
2022-12-01, 16:26
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Du får tillbaks ditt aktivitetsstöd om du inte hittar jobb efter utbildningen.

Om man är ung är ju max-beloppet på CSN rätt högt. Finns många som lånar för fullt i flera år. Sedan drar de till USA och skiter i lånen. Tydligen kan inte Sverige komma åt dig därborta. Så får de välbetalda jobb i USA.

Vadå får tillbaka? Han behåller ju sitt aktivitetsstöd under utbildningen. Sen fortsätter det som vanligt även efter.
Citera
2022-12-01, 16:28
Medlem
Citat:
Mycket bra att veta att man kan slippa vuxendagiset om man visar att man är kompetent och kan föra sig själv på arbetsmarknaden. Jag kan ju både föra mig själv väl i tal och skrift, och kan sköta jobbsökandet på egen hand. Har ju jobbat sedan jag var 19 år gammal, har kört lastbil, grävmaskin och varit verksam inom industri som CNC operatör b.la.

Du slipper inte en inskrivning till Rusta och Matcha genom att kunna skriva korrekt. Urvalet för vem skrivs in i programmet görs av ett bedömningsstöd. Bedömningsstödet bedömer den arbetssökandes möjlighet att komma i jobb eller studier inom tolv månader. En handläggare hos AF kan inte ändra bedömningsstödets resultat.

Citat:
Dom vill med ALLA medel behålla sina "klienter" för det är dom de tjänar pengar på. Hotar man med att anmäla dom för diskriminering, och gå till media med detta, lär det bli annan ton i skällan. Finns inte ett vinstdrivande privatägt företag som vill ta den striden i dagens Sverige.

Det är exakt tvärtom hur det ser ut i verkligheten hos leverantörerna. Ersättningen för att ha en deltagare hos sig som extern leverantör inom Rusta och Matcha är indelad i tre olika nivåer: A, B och C. Lägre ersättning för nivå A och högre för B och C. Detta kallas dagsersättning. Den dagsersättning som utbetalas för samtliga nivåer (A, B och C) täcker knappt några koppar kaffe per dag för leverantören. Ersättningen för en leverantör inom Rusta och Matcha är när de får ut deltagaren i arbete eller studier. Hela avtalet är offentligt så det är inte svårare än att leta fram och söka på ersättning i avtalet så ser du exakta summor.

Min erfarenhet är att det sällan är den privata leverantören som krånglar, utan AF. Leverantörens enda målsättning är att få ut dig i arbete eller studier för att kunna få resultat. De kommer knappast att tvinga in dig fysiskt dagligen utan även det finns stipulerat i avtalet vad som gäller.
Citera
2022-12-01, 16:28
Medlem
Citat:
Är 32, så vet inte om jag klassas som ung.

32...no problems...då får du låna max på CSN.
Citera
2022-12-01, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Vadå får tillbaka? Han behåller ju sitt aktivitetsstöd under utbildningen. Sen fortsätter det som vanligt även efter.

Ja du har rätt. Heter det aktivitetsstöd även när man studerar?
Citera
2022-12-01, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Du har ju inget jobb så tid finns väl? Och ersättning får du väl?

Citat:
Ursprungligen postat av PotatisHulken
Sikta på att skaffa ett nytt jobb så fort som möjligt då.

Citat:
Ursprungligen postat av zalamel
Finns något som kallas inkomstförsäkring - bra tips till nästa gång.

Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
Hade du 0 besparingar eller vad är problemet?

Varför pissar ni på ts, era bitterfittor?
Klart han blir förbannad när han betalat in pengar till en arbetslöshetsförsäkring men får den där dyngan?
I synnerhet nu under VM
Citera
2022-12-01, 16:40
Medlem
PotatisHulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Varför pissar ni på ts, era bitterfittor?
Klart han blir förbannad när han betalat in pengar till en arbetslöshetsförsäkring men får den där dyngan?
I synnerhet nu under VM

Vadå pissar på TS? Han säger att han inte har pengar. Jag kan inte påverka huruvida han får pengar av A-kassan eller inte. Jag tänker inte donera mina egna besparingar. Det bästa jag kan göra är alltså att ge honom ett råd.

Det bästa rådet när man blivit av med jobbet måste väl vara att försöka skaffa ett nytt? Annars kan jag rekommendera tiggeri, kriminalitet eller prostitution eller kanske insamling av pant.

Ganska onödigt att kalla någon för bitterfitta för att man varit lite snäll och kommit med råd
Citera
2022-12-01, 16:41
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ja du har rätt. Heter det aktivitetsstöd även när man studerar?

Ja, det är exakt samma ersättning som du söker från F-kassan. De lägger sig inte i om du studerar eller pillar dig i naveln dygnet runt, eller vad AF har satt dig i för åtgärd.
Citera
2022-12-01, 16:51
Medlem
Finns folk som blir bittra/avundsjuka på de som lever på aktivitetsstöd i åratal. De bittra tycker sig bli orättvist behandlade, liksom lurade, när de drar in skatt till arbetslösa på bidrag.

När det av olika anledningar blir en arbetslöshet på till exempel 10% då visar det på att många inte behövs/duger i samhällets maskineri. Det finns inget moraliskt i detta. Bara ren logik.
Politiker pratar om omskolning. Och en del arbetslösa klarar studier. Och några av dessa får sedan jobb. Men i det stora hela kan man bortse från procenten som omskolas och kvalificerar till anställning.

Företag moderniserar för att bli av med folk. Så det är naturligt att många hamnar på bidrag. Ju mer intäkter arbetarna genererar ju större budget får företaget till att modernisera för att skära ner på antalet anställda.
Citera
2022-12-01, 16:53
Bannlyst
Citat:
32...no problems...då får du låna max på CSN.

Kan ju vara något att slå igenom då. Sen dunsta över atlanten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in