Citat:
Du slipper inte en inskrivning till Rusta och Matcha genom att kunna skriva korrekt. Urvalet för vem skrivs in i programmet görs av ett bedömningsstöd. Bedömningsstödet bedömer den arbetssökandes möjlighet att komma i jobb eller studier inom tolv månader. En handläggare hos AF kan inte ändra bedömningsstödets resultat.
Det är exakt tvärtom hur det ser ut i verkligheten hos leverantörerna. Ersättningen för att ha en deltagare hos sig som extern leverantör inom Rusta och Matcha är indelad i tre olika nivåer: A, B och C. Lägre ersättning för nivå A och högre för B och C. Detta kallas dagsersättning. Den dagsersättning som utbetalas för samtliga nivåer (A, B och C) täcker knappt några koppar kaffe per dag för leverantören. Ersättningen för en leverantör inom Rusta och Matcha är när de får ut deltagaren i arbete eller studier. Hela avtalet är offentligt så det är inte svårare än att leta fram och söka på ersättning i avtalet så ser du exakta summor.
Min erfarenhet är att det sällan är den privata leverantören som krånglar, utan AF. Leverantörens enda målsättning är att få ut dig i arbete eller studier för att kunna få resultat. De kommer knappast att tvinga in dig fysiskt dagligen utan även det finns stipulerat i avtalet vad som gäller.
Det är exakt tvärtom hur det ser ut i verkligheten hos leverantörerna. Ersättningen för att ha en deltagare hos sig som extern leverantör inom Rusta och Matcha är indelad i tre olika nivåer: A, B och C. Lägre ersättning för nivå A och högre för B och C. Detta kallas dagsersättning. Den dagsersättning som utbetalas för samtliga nivåer (A, B och C) täcker knappt några koppar kaffe per dag för leverantören. Ersättningen för en leverantör inom Rusta och Matcha är när de får ut deltagaren i arbete eller studier. Hela avtalet är offentligt så det är inte svårare än att leta fram och söka på ersättning i avtalet så ser du exakta summor.
Min erfarenhet är att det sällan är den privata leverantören som krånglar, utan AF. Leverantörens enda målsättning är att få ut dig i arbete eller studier för att kunna få resultat. De kommer knappast att tvinga in dig fysiskt dagligen utan även det finns stipulerat i avtalet vad som gäller.
Låter bra, det största problemet jag har med Rusta Och Matcha är om dom kräver för mycket fysisk närvaro, för min del kommer jag ju lägga fram att jag har en egen fungerande dator, ett stort kontaktnät och talförmåga. Hävdar dom fortfarande att man ska vara på plats, så drar man ju muslim/bög/transkortet och säger att man inte känner sig säker i deras lokaler, för ett eventuellt övergrepp, en våldtäkt eller liknande.
Knappast något dom vill chansa på. Men vi får se! Kommer välja en privat aktör, inte en statlig.
Vet inte vad deras statistiska datorprogram säger om min sits, har ju jobbat sedan jag var 18, men har blivit av med mina körkortsbehörigheter år 2020, åkt dit för några brott, har nu skyddstillsyn och nyligen fått en ADD diagnos. Har även tidigare arbetsgivare som är mycket behjälpliga och samarbetsvilliga om dom från AF vill få det förklarat för sig hur jag fungerat/inte fungerat på tidigare arbetsplatser, för min ADD diagnos är inte hämtad ur intet, jag har verkligen varit i behov utav hjälp. Och detta kan ju tidigare arbetsgivare backa upp.
Senast redigerad av LordCuntworthy 2022-12-01 kl. 17:00.
Senast redigerad av LordCuntworthy 2022-12-01 kl. 17:00.