2022-12-01, 12:24
Medlem
Farbaute666s avatar
Men du får väl lika mycket pengar i slutänden, bara att det är olika utbetalare, så var det i mitt fall åtminstone.
Sedan låter det lite tidigt med en aktivitet om du nyligen blivit arbetslös, vet inte om de har fått nya direktiv uppifrån eller vad det är.
Citera
2022-12-01, 12:26
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Nånstans så tror jag att de räknar med att du ska kunna klara dig på den s.k. slutlönen till bidragen har kommit ikapp?
hade min slutlön i oktober och semsesterersättning i November men i december är det ca 4500kr från akassan som jag får leva på.
Citera
2022-12-01, 12:37
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Dom försökte köra samma visa med mig också när jag hade stämplat typ 40 av mina 300 dagar. Tackade nej, och fick avdrag för en dag tror jag det var. Finns en trappa för det där.

Nu har dock alla mina dagar på a-kassa tagit slut, har haft samma ersättning nu i 6 månader från Försäkringskassan istället och ska snart in i Rusta Och Matcha tramset, men det tänker jag finta bort. Har ADD så tänker skylla på det, och säga att jag har social fobi om dom vill att jag ska närvara på heltid på något slags vuxendagis.

Det är lätt att finta Arbetsförmedlingen, bara man vet vad man gör. Och fortsätt ALLTID att vara med i a-kassan, för det grundar dom hela din ersättning på när du blir utstämplad, då kan du gå hur länge som helst med 11-12.000 i månaden efter skatt i olika program.

Efter att du tackade nej till ett program frågade dom dig igen efteråt om du vill delta eller var det bara 1 gång?
Citera
2022-12-01, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Efter att du tackade nej till ett program frågade dom dig igen efteråt om du vill delta eller var det bara 1 gång?

Nej för mig hände det bara en gång.
Citera
2022-12-01, 12:53
Medlem
Det låter ganska så konstigt om du blev arbetslös 1/11 och nu skall anvisas till Rusta och Matcha. Minsta inskrivningstid hos AF för att ta del av programmet är 180 dagar.

https://arbetsformedlingen.se/om-oss/for-leverantorer/aktuellt/nyheter-for-leverantorer/2022-09-06-snart-kan-annu-fler-ta-del-av-rusta-och-matcha
Citera
2022-12-01, 12:54
Medlem
Citat:
Blev arbetslös 1 November och ansökte om ersättning från a-kassan och fick beslut denna veckan. Allting bra hittills!

Nu har arbetsförmedlingen beslutat att jag ska delta i Rusta och match och måste söka aktivitetsstöd från 13 december.

Hur fan kan man tvinga folk att ta aktivitetsstöd när man har precis fått 300 dagar på från A-kassan??

detta betyder att jag får knappt ersättning för 10 dagar i december från a-kassan och dår efter från försäkringskassan från 13 december. Och FK betalar aktivitetsstöd 1 månad i efterhand dvs i Januari så jag måste leva på ett belopp som inte räcker till hyran i 2 månader.

Fan vilket skitsystem!

Systemet är helt genomruttet. Blir du arbetslös eller sjuk i Sverige så är oddsen mkt stora att du får ingen ersättning alls. Så ser det ut nu. Sverige betalar enorma belopp till EU som de bränner på trams, Sverige har också tagit emot så mkt kriminella att andra länder bara ruskar på huvudet och sätter upp gränshinder mot Sverige.
Sverige är på väg mot inbördeskrig
Citera
2022-12-01, 12:58
Medlem
Låter konstigt. Mitt intryck har alltid varit att a-kassedagarna används först och är man fortfarande arbetslös när dessa passerat så söker man aktivitetsersättning. Är det möjligt att delta i Rusta och matcha när man går på a-kassa eller måste man erhålla aktivitetsersättning för att delta i dessa program?
Citera
2022-12-01, 13:10
Medlem
Cindells avatar
Låter jättekonstigt. Aktivitetsstöd brukar väl vara aktuellt först när a-kassedagarna tagit slut?
Citera
2022-12-01, 13:19
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Blev arbetslös 1 November och ansökte om ersättning från a-kassan och fick beslut denna veckan. Allting bra hittills!

Nu har arbetsförmedlingen beslutat att jag ska delta i Rusta och match och måste söka aktivitetsstöd från 13 december.

Hur fan kan man tvinga folk att ta aktivitetsstöd när man har precis fått 300 dagar på från A-kassan??

detta betyder att jag får knappt ersättning för 10 dagar i december från a-kassan och dår efter från försäkringskassan från 13 december. Och FK betalar aktivitetsstöd 1 månad i efterhand dvs i Januari så jag måste leva på ett belopp som inte räcker till hyran i 2 månader.

Fan vilket skitsystem!

Lustigt. När mina dagar började ta slut hos Unionen så beslutade vi att gå över till Rusta & Matcha för att kunna fortsätta där igenom då det är FK som betalar ut.
Ja, övergången var inte rolig då man inte hade några pengar undansparade.

Sedan måste man skicka in rapporten innan den 7 varje månad (eller 8e) för att få utbetalt samma månad. Annars kommer det nästa månad. Gjorde en miss där. Vart mindre kul!
Citera
2022-12-01, 13:31
Medlem
Citat:
Meningen är inte stt man ska leva på besparade pengar!

Jo om man inte jobbar?
Vad är problemet?
Citera
2022-12-01, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmniCarnifex
Jo om man inte jobbar?
Vad är problemet?

Att han har rätt till A-kassa? Jobbar du på AF kanske.

TS Du borde ha nr till en handläggare. Låter super konstigt. Har varit i samma situation länge och mitt enda krav är att söka 3 jobb per månad
Citera
2022-12-01, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotANazi
Att han har rätt till A-kassa? Jobbar du på AF kanske.

TS Du borde ha nr till en handläggare. Låter super konstigt. Har varit i samma situation länge och mitt enda krav är att söka 3 jobb per månad

Det saknas info, trådstarten är inte komplett..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in