2022-11-27, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Du beskrev just allt jag sa, typ. Förutom att den kan vara uppdiktad. Självklart kan det vara en vals jag drog här, på nätet. Kanske passar för en annan tråd, förstår att du går hårt åt mig nu eftersom det är i denna tråd. Men som jag nämnde ligger någon slags militär-drönare närmre verkligheten. Jag var heller inte ensam att se den.

Då vore det dock mycket intressant att höra mer om vad det kan ha varit. Det jag är mest intressersd av är den extrema hastigheten den kom upp i, och hur den kunde göra manövrar som inte ett flygplan gör, hur den propellerades alltså. Hemligt militärt projekt? Känns ändå kul att veta att någon jävel flyger runt med sånt. Och det där var som sagt runt 2010...

Tack för att du ser på mitt svar på ett sunt sätt, och inte reser ragg och börjar tramsa som annars är extremt vanligt när man svarar på ett kanske vetenskapligt tråkig sätt för de som man svarar.

Nåväl.
Mina logiska tankar om din beskrivning.
Det är synnerligen osannolikt att man på den tiden skulle ha så små och så kraftfulla drönare de skulle kunna göra sådana manövrar.
Hur tyst den var är nog svårt att avgöra då du väl inte stod ute och lyssnade, så den kan ju haft ljus för sig med som var kan ha överröstats av andra ljud runt dig.
På den tiden fanns knappast drönare i den storleken du beskriver med sådan batterikapacitet att de skulle klara några längre sträckor, och ”moderskepp” borde ni ha upptäck på er radar kan man tycka.

Nä så tyvärr, det är överlägset mest sannolikt att storyn antingen är uppdiktad eller handlar om misstolkning av avstånd storlek etc, och att det kan ha varit nåt helt annat än det du tror.

Säger inte att det var så i ditt fall, men det är tyvärr inte ovanligt att folk kan misstolka reflexer av ljuskällor genom eller mot fönster/glasrutor etc för att vara märkligt som far runt i luften utanför och göra omöjliga manövrar.
Citera
2022-11-27, 16:01
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tack för att du ser på mitt svar på ett sunt sätt, och inte reser ragg och börjar tramsa som annars är extremt vanligt när man svarar på ett kanske vetenskapligt tråkig sätt för de som man svarar.

Nåväl.
Mina logiska tankar om din beskrivning.
Det är synnerligen osannolikt att man på den tiden skulle ha så små och så kraftfulla drönare de skulle kunna göra sådana manövrar.
Hur tyst den var är nog svårt att avgöra då du väl inte stod ute och lyssnade, så den kan ju haft ljus för sig med som var kan ha överröstats av andra ljud runt dig.
På den tiden fanns knappast drönare i den storleken du beskriver med sådan batterikapacitet att de skulle klara några längre sträckor, och ”moderskepp” borde ni ha upptäck på er radar kan man tycka.

Nä så tyvärr, det är överlägset mest sannolikt att storyn antingen är uppdiktad eller handlar om misstolkning av avstånd storlek etc, och att det kan ha varit nåt helt annat än det du tror.

Säger inte att det var så i ditt fall, men det är tyvärr inte ovanligt att folk kan misstolka reflexer av ljuskällor genom eller mot fönster/glasrutor etc för att vara märkligt som far runt i luften utanför och göra omöjliga manövrar.

Tackar även för din sunda tanke på saken, jag är inte här för att sprida lögner eller mena att det är något övernaturligt (skäms på mig som postar i denna tråd, jag vet, men tänkte att det skulle uppskattas iallafall)

För diskussionens skull hoppas jag dock att vi kan höra från andra liknande historier i framtiden i denna tråd, annars blir det tråkigt om vi bara säger allt är uppdiktat.
Synnerligen osannolikt, visst. Men jag tror att världens militära krafter har teknologi och prylar som man inte direkt skyltar med, jag tror man har teknologi som är bra mer avancerad än vad du, jag och gemene man vet. Ibland vill man prova den. Då passar väl mitten av Nordsjön bra. Eller öknen i Amerika.

Jag är en mycket skeptisk person, så allt med reflexer och sånt har jag gått över i ett decennie nu. Jag bet vad jag såg.

Kanske inte framgick, men jo, vi var två vuxna män som stod ute på bryggvingen, det var spegelblankt, vi gjorde ca 12 knop, tyst - man hör bara ljudet av vågor som bryts av stäven. Inga utblås, inga propellrar, inget ljud. Men 4 röda lyktor i hörnen, så skulle säga att den var av jorden kommen. Nåväl, lämnat det här nu, blir intressant att följa liknande vittnesmål i framtiden hoppas jag.
Citera
2022-11-27, 19:43
Medlem
CompressorVanes avatar
Citat:
Men halledudanemej då, tänk så fantastiskt mycket onaturligt du hela tiden påstår att du råkar utför, upplever, och ändå har du aldrig några som helst seriösa bevis annat än dina egna fantasifulla anekdoter.
Tänka sig att du haft dessa påstådda upplevelser så länge, och dessutom säger att du kan det där med slagrutor också, och en del annat paranormalt.

Ändå har du aldrig fått tanken att detta måste påvisas för etablerad vetenskap, kan ju lätt sopa hem massa miljoner och klappa igen käften på alla tvivlare med konkreta vetenskapliga bevis. Utan du knegar på som i jämförelse extremt lågavlönad bilmek och får lida svåra plågor med att då och då stöta på VAG-bilar. Allt detta hade du kunnat slippa vara du tänk på att seriöst bevisa dina påståenden om dina förmågor…..

Det är extremt mycket sannolikare att det faktiskt finns rationella naturliga förklaringar till det du påstår du upplevt i lägenheten (även om du ännu inte kommit på vad) än att de skulle bero på nåt paranormalt.

Nä det är ju du som nu kommer med fantasier och påhitt…

Mer anekdoter, är det ingen hejd på dina hallucinationer…?

Var är bevisen? Du missar ju att bli mångmiljonär. Ja tänka sig, alla i hela världen som påstår en massa om att paranormala saker skulle existera och att de har paranormala förmågor, har i alla tiden haft en himla otur att missa att bevisa detta och gått miste om många miljoner….

När ska du/ni vakna och bli världsberömda genom att få fram dessa bevis vi väntat på i evigheter nu…?

Du har helt fel då du saknar kunskap i ämnet helt.

Vad för övernaturligt har du själv varit med om?

Inget eller hur!? Hur fasen ska du då proklamera för oss vad som är och inte då!?

Helt seriöst? Du saknar all argumentation!

Du är en sådan där kund som kommer in och ska tala om för mig hur jag ska serva bilen också!? Amatör!!
Citera
2022-11-27, 20:04
Medlem
zombie-nations avatar
Är jag den ende som inte riktigt bryr mig om övernaturliga saker? Visst, jag har upplevt saker som verkar övernaturliga. Men världen är ju inte byggd för människan. Vi är ju bara medpassagerare. Så det måste finnas saker vi inte förstår om universum. Det går ju göra modeller av saker som är på gränsen för det som vi förstår. T ex dubbelspaltsexperimentet. Där kan vi förstå med de sinnen vi har, men ingen kan göra sig en inre bild som gör det rättvisa eftersom vi inte funkar så.

Det finns mycket mer som vi inte förstår. Den vetenskapliga metoden når bara så långt som vårt tänkande tillåter.

Därför tror jag det finns massa saker både vad man kallar naturligt och övernaturligt som vi har svårt att greppa. Då blir det plötsligt lite ointressant. Jag söker inga förklaringar på det jag upplevt. Jag vet bara att jag upplevt det. Det känns bra att andra upplevt detta på samma gång. Annars ifrågasätter man nog sig själv mer. Vissa säger att det måste vara en psykos, men har man diskuterat detta med en läkare som säger att om man bara hallucinerar detta och inte har andra symptom kan det inte vara en psykos. Så då måste jag tro på vad jag sett.

Människohjärnan vill så gärna hitta orsaken. Min hjärna är väl lite samma, och känner att den vill tro att det finns flera universum som man kanske t o m kan hoppa mellan. Och att universum kan överlappa. Har aldrig haft idén om att det går omkring döda människor och djur där jag bor.

Det var en del skuggfolk här förr. Även har jag haft saker som försvunnit och sedan dykt upp på samma plats.

Sådant är ju inte dramatiskt och man behöver inte byta syn på världen för det. Jag tror ändå världen saknar mening. Bara för att jag inte förstår vad jag sett betyder det inte att det är övernaturligt.
Citera
2022-11-27, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är jag den ende som inte riktigt bryr mig om övernaturliga saker? Visst, jag har upplevt saker som verkar övernaturliga. Men världen är ju inte byggd för människan. Vi är ju bara medpassagerare. Så det måste finnas saker vi inte förstår om universum. Det går ju göra modeller av saker som är på gränsen för det som vi förstår. T ex dubbelspaltsexperimentet. Där kan vi förstå med de sinnen vi har, men ingen kan göra sig en inre bild som gör det rättvisa eftersom vi inte funkar så.

Det finns mycket mer som vi inte förstår. Den vetenskapliga metoden når bara så långt som vårt tänkande tillåter.

Därför tror jag det finns massa saker både vad man kallar naturligt och övernaturligt som vi har svårt att greppa. Då blir det plötsligt lite ointressant. Jag söker inga förklaringar på det jag upplevt. Jag vet bara att jag upplevt det. Det känns bra att andra upplevt detta på samma gång. Annars ifrågasätter man nog sig själv mer. Vissa säger att det måste vara en psykos, men har man diskuterat detta med en läkare som säger att om man bara hallucinerar detta och inte har andra symptom kan det inte vara en psykos. Så då måste jag tro på vad jag sett.

Människohjärnan vill så gärna hitta orsaken. Min hjärna är väl lite samma, och känner att den vill tro att det finns flera universum som man kanske t o m kan hoppa mellan. Och att universum kan överlappa. Har aldrig haft idén om att det går omkring döda människor och djur där jag bor.

Det var en del skuggfolk här förr. Även har jag haft saker som försvunnit och sedan dykt upp på samma plats.

Sådant är ju inte dramatiskt och man behöver inte byta syn på världen för det. Jag tror ändå världen saknar mening. Bara för att jag inte förstår vad jag sett betyder det inte att det är övernaturligt.

Tycker det mesta du skrev kändes mest som vilset svammel, men den sista meningen som jag fetat är ju klockren…. Precis, så är det, och då inget paranormalt någonsin kunnat påvisas i seriösa tester trots stora belöningar, så har vi heller ingen vettig anledning att ens tro att nåt paranormalt existerar. Men visst, vill man tro blint ändå att det kanske finns, så varsågod. Men då ska folk vara tydliga med att de bara tror, och helt enkelt vet.

Sen är det ju så att vetenskapen är mycket medveten om och kan demonstrera och förklara att vi väldigt ofta inte ens kan vara säkra på vad vi tycker vi ser eller upplever. Därför att vår hjärna och sinnen är väldigt lättlurade i en massa olika situationer. Så saker vi kan tycka att vi är bergsäkra att ha sett/upplevt kan ändå vara bara en fantasi eller en feltolkning, eller efterkonstruktion etc etc, och alltså inte alls verkligen skett eller existerat.
Citera
2022-11-29, 19:04
Medlem
Tror egentligen inte på något övernaturligt, liv efter döden, eller liknande. Men en mycket märklig konversation med en kollega, i samband med ett då okänt dödsfall, har jag inte kunnat släppa.

Hade en diskussion med en kollega om diverse problem på jobbet, innan jag skulle gå för dagen, min kollega skulle stanna en stund till, och tampas med något typiskt jobbproblem. Bland det sista han säger innan jag ska gå är ungefär "om du ser att jag ligger död när du kommer imorgon, så beror det på att jag inte lyckades lösa det".

Fick två dagar senare veta att en mycket nära släktning till mig låg död, oväntat, och sannolikt hade dött samma dag jag hade pratat med min kollega, sannolikt några timmar innan.

Kan vara en ren tillfällighet, men ändå himla märkligt.
Citera
2022-11-29, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Tror egentligen inte på något övernaturligt, liv efter döden, eller liknande. Men en mycket märklig konversation med en kollega, i samband med ett då okänt dödsfall, har jag inte kunnat släppa.

Hade en diskussion med en kollega om diverse problem på jobbet, innan jag skulle gå för dagen, min kollega skulle stanna en stund till, och tampas med något typiskt jobbproblem. Bland det sista han säger innan jag ska gå är ungefär "om du ser att jag ligger död när du kommer imorgon, så beror det på att jag inte lyckades lösa det".

Fick två dagar senare veta att en mycket nära släktning till mig låg död, oväntat, och sannolikt hade dött samma dag jag hade pratat med min kollega, sannolikt några timmar innan.

Kan vara en ren tillfällighet, men ändå himla märkligt.

Osannolika händelser och tillfälligheter sker hela tiden, varje dag, över hela världen. Detta då antalet människor på jorden snart är uppe i 8 miljarder och antalet händelser som sker varje dag i alla dessa personers liv är i det närmaste oräkneliga. Så varje dag kommer det inträffa sådana tillfälligheter av ren slump. Det hade varit märkligare ifall det inte hade gjort det. Men vi människor har så svårt att kunna uppskatta och föreställa oss så stora tal så när något osannolikt händer oss själva så tillskriver vi det större betydelse än vad det egentligen har om man tittar på det utifrån och ser hela bilden.

I det exemplet du började berätta så tänkte jag först att det skulle vara kollegan du pratade med som skulle hittas död. Så klart en mer osannolik händelse än den du nämnde men med tanke utbudet av händelser inte heller det något som behöver ges någon övernaturlig förklaring.

Något som däremot hade varit svårare att förklara med ren slump är ifall vi leker med tanken att det bara finns en enda liten by med 100 människor på hela jorden. Ifall tillfälligheter såsom ditt exempel skulle börja inträffa ofta i en så liten population med ett mycket mer begränsat utbud av händelser, då kan det finnas skäl till att börja fundera och undersöka saken.
Citera
2022-11-29, 19:36
Medlem
Foliekavajs avatar
En gång fick jag en komplimang av en tjej, jag vill minnas att jag hörde jingeln till Twilight Zone över horisonten.
Citera
2022-11-29, 23:05
Medlem
Tja, var med om lite kuslig sak häromdagen då jag och några kompisar gjorde lite Urban Exploration i min hemstad Karlskrona. En av kompisarna hade hört talas om ett äldre hus som finns i Rödeby. Närmare var det ligger vill jag inte säga eftersom det är övergivet och sådana hus förstörs tyvärr av folk ibland.

Hur som helst, man kom dit genom att gå i en ganska tät skog och huset syntes inte förrän man var ganska nära, vilket beror mest på färgen på det. Väldigt höstigt skulle jag beskriva det.

Dörren var inte ens låst så det var lätt att komma in. Den ena kompisen ville dock stanna utanför för han "Kände" något då han stod vid dörren. Inuti fanns det möbler, tidningar och en massa annat. Av tidningar som var framme samt enligt kalendern måste huset ha blivit övergivet runt februari 1989. Vi hittade inget namn på något av det som låg framme. Kylen var tom men förvånats nog lyste en lampa när man öppnade dörren där. Strömen var alltså fortfarande på.

En radio stod vid ett bord nära köksbordet. Den verkade inte vara i gång. Vi gick upp på övervåningen och tittade. Spolade på toa och det var vatten på för den spolade som den skulle. När vi var i ett sovrum på övervåningen tyckte vi att vi hörde röster mumla från någonstans.

Kollade ut men såg ingen mer än kompisen som stannat ute. Vi gick ner och lokaliserade ljudet från radion vi tidigare sett. Stängde av den. Knappt hade vi stängt av radion förrän en dörr häftigt stängdes. Dörren var mellan köket och ett annat rum vi inte hade varit i än. Vi spekulerade om det var blåst som stängt den men vi kände ingen vind då.

En av de andra som var med öppnade nu dörren som nyligen stängts. Det var någon sorts kontor där såg det ut som. Han gick in men redan efter en kort stund sade han ett högt Aj. Vi går dit och han säger att det var något som nöp honom hårt vid handen. Vi försöker kolla där och det såg ut som om något eller någon tjyvnypit honom.

Borta från dörren hör vi kompisen som stannat utomhus ropa att han vill att vi ska ge oss av på direkten. Vi går bort mot honom och han är alldeles vit i ansiktet men vill först inte ge svar på varför vi skulle ge oss av. Vi bestämmer oss för att ge oss av då det har börjat skymma utanför.

När vi kommit bort en bit från huset så säger han att han sett en våldnad röra sig bort från oss och mot honom. Han blev livrädd då. Kompisen som blev nypt visar ett litet märke som fortfarande syns. Kompisen som var utanför menar att det var en elak våldnad och hoppas att den stannar där.

Än så länge har vi inte märkt något konstigt så det stannade nog där. Lite otippat vi skulle hitta ett spökhus eller vad det nu var bara så där genom Urban Exploration. Har försökt forska i vad som hände dem som lämnade i Februari 1989 men har inte hittat något av värde.
Citera
2022-11-30, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Tja, var med om lite kuslig sak häromdagen då jag och några kompisar gjorde lite Urban Exploration i min hemstad Karlskrona. En av kompisarna hade hört talas om ett äldre hus som finns i Rödeby. Närmare var det ligger vill jag inte säga eftersom det är övergivet och sådana hus förstörs tyvärr av folk ibland.

Hur som helst, man kom dit genom att gå i en ganska tät skog och huset syntes inte förrän man var ganska nära, vilket beror mest på färgen på det. Väldigt höstigt skulle jag beskriva det.

Dörren var inte ens låst så det var lätt att komma in. Den ena kompisen ville dock stanna utanför för han "Kände" något då han stod vid dörren. Inuti fanns det möbler, tidningar och en massa annat. Av tidningar som var framme samt enligt kalendern måste huset ha blivit övergivet runt februari 1989. Vi hittade inget namn på något av det som låg framme. Kylen var tom men förvånats nog lyste en lampa när man öppnade dörren där. Strömen var alltså fortfarande på.

En radio stod vid ett bord nära köksbordet. Den verkade inte vara i gång. Vi gick upp på övervåningen och tittade. Spolade på toa och det var vatten på för den spolade som den skulle. När vi var i ett sovrum på övervåningen tyckte vi att vi hörde röster mumla från någonstans.

Kollade ut men såg ingen mer än kompisen som stannat ute. Vi gick ner och lokaliserade ljudet från radion vi tidigare sett. Stängde av den. Knappt hade vi stängt av radion förrän en dörr häftigt stängdes. Dörren var mellan köket och ett annat rum vi inte hade varit i än. Vi spekulerade om det var blåst som stängt den men vi kände ingen vind då.

En av de andra som var med öppnade nu dörren som nyligen stängts. Det var någon sorts kontor där såg det ut som. Han gick in men redan efter en kort stund sade han ett högt Aj. Vi går dit och han säger att det var något som nöp honom hårt vid handen. Vi försöker kolla där och det såg ut som om något eller någon tjyvnypit honom.

Borta från dörren hör vi kompisen som stannat utomhus ropa att han vill att vi ska ge oss av på direkten. Vi går bort mot honom och han är alldeles vit i ansiktet men vill först inte ge svar på varför vi skulle ge oss av. Vi bestämmer oss för att ge oss av då det har börjat skymma utanför.

När vi kommit bort en bit från huset så säger han att han sett en våldnad röra sig bort från oss och mot honom. Han blev livrädd då. Kompisen som blev nypt visar ett litet märke som fortfarande syns. Kompisen som var utanför menar att det var en elak våldnad och hoppas att den stannar där.

Än så länge har vi inte märkt något konstigt så det stannade nog där. Lite otippat vi skulle hitta ett spökhus eller vad det nu var bara så där genom Urban Exploration. Har försökt forska i vad som hände dem som lämnade i Februari 1989 men har inte hittat något av värde.

Lite spännande berättelse men om man använder lite enkelt sunt förnuft och logiskt tänkande så faller det på sin egen orimlighet att det skulle ske så många helt orimliga saker så tätt bara för att ni kommer till ett gammalt övergivet hus. Det låter helt enkelt som mest sannolikt att det är en helt uppdiktad berättelse, i alla fall sett till alla påstådda händelser.

Man kan också se det som att ni, om ni faktiskt var ute på en äventyr att besöka ett gammalt muggigt övergivet hus, redan från start har skapat er själva en massa förväntningar som gör att minsta sak som ni tycker er uppleva riskeras att blåsas upp till väldigt överdrivna proportioner eller att helt naturliga händelser förstoras och tillskrives felaktiga orsaker. Exempel på sådant kan vara att nån utan att tänka på det kliver på en gisten golvplanka som en hängande dörr vilar mot, plankan sviktar och dörren kommer i rörelse vilket då i ett skumraskigt hus kan uppfattas som spöklikt. Minsta ljud kan övertolkas feltolkas för man är redan på helspänn där i det kusliga huset.

Det handlar alltså om vår egen fantasi som går i spin och tillsammans med de förväntningar (medvetna eller omedvetna) vi skapat oss, lätt kan få oss att tycka att det som sker är märkligt etc.
Citera
2022-11-30, 22:37
Medlem
Citat:
Lite spännande berättelse men om man använder lite enkelt sunt förnuft och logiskt tänkande så faller det på sin egen orimlighet att det skulle ske så många helt orimliga saker så tätt bara för att ni kommer till ett gammalt övergivet hus. Det låter helt enkelt som mest sannolikt att det är en helt uppdiktad berättelse, i alla fall sett till alla påstådda händelser.

Man kan också se det som att ni, om ni faktiskt var ute på en äventyr att besöka ett gammalt muggigt övergivet hus, redan från start har skapat er själva en massa förväntningar som gör att minsta sak som ni tycker er uppleva riskeras att blåsas upp till väldigt överdrivna proportioner eller att helt naturliga händelser förstoras och tillskrives felaktiga orsaker. Exempel på sådant kan vara att nån utan att tänka på det kliver på en gisten golvplanka som en hängande dörr vilar mot, plankan sviktar och dörren kommer i rörelse vilket då i ett skumraskigt hus kan uppfattas som spöklikt. Minsta ljud kan övertolkas feltolkas för man är redan på helspänn där i det kusliga huset.

Det handlar alltså om vår egen fantasi som går i spin och tillsammans med de förväntningar (medvetna eller omedvetna) vi skapat oss, lätt kan få oss att tycka att det som sker är märkligt etc.

Mycket intressant svar. Har funderat på lite olika saker och här kommer mina svar Har fetat i texten och första är då svar 1

1 Nej påhittat är det inte. Däremot har alla vi som var med pratat om händelsen och kommit fram till vissa saker. Dock kan vi ha helt fel men en intressant tanke som jag inte tänkt tidigare slog mig men mer om det efter svaren.

2 Det är givetvis så att allt kan hausas upp till något som kanske inte så särskilt för man hetsar omedvetet upp varandra.

3 Huset kändes onekligen lite läskigt ja. Dessutom kan det vara riskabelt med Urban Exploration så säkert sant.

Lite tankar:

Jag tyckte det var märkligt att det fortfarande fanns ström i huset med tanke på att det lämnats 1989. Osäker om autogiro fanns då men någon borde reagera om det dras pengar till ett hus man inte längre har (Om personerna ens finns i livet längre). Med tanke på energikrisen som är nu borde någon märkt att det var el i ett hus som inte längre används men vad vet jag. Kanske finns någon naturlig förklaring.

Det här med radion som slog på sig samt gestalten som den som var ute såg kan ha en annan förklaring än spöke. Det kan röra sig om en uteliggare som använder huset och som helt enkelt ville skrämmas. Personen sätter på radion när vi är ute och gömmer sig så vi inte ser honom när vi kommer ner igen. Han flyttar på sig och den som är ute ser honom mest i ögonvrån så det kan vara en vanlig människa.

Det kan också vara så att det var glapp i radion så den sätter på sig då och då och att kompisen ute såg någon skugga som vi råkade göra.

Det som är mer oförklarligt är skadan som den ena kompisen fick MEN det kan ha varit så enkelt att han kommit med handen på något vasst där inne. Dörren som slog igen kan ha berott på gistet golv som påverkade så den gick igen. Golven var inte tip topp i huset.

Efterforskningarna lutar på att de eventuellt tidigare ägarna flyttat till Hässleholm men det är lite för osäkert för att jag ska droppa deras namn än. Har ringt en person som kanske vet mera så får vi se vad hen kommer fram till.
Citera
2022-12-01, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Mycket intressant svar. Har funderat på lite olika saker och här kommer mina svar Har fetat i texten och första är då svar 1

1 Nej påhittat är det inte. Däremot har alla vi som var med pratat om händelsen och kommit fram till vissa saker. Dock kan vi ha helt fel men en intressant tanke som jag inte tänkt tidigare slog mig men mer om det efter svaren.

2 Det är givetvis så att allt kan hausas upp till något som kanske inte så särskilt för man hetsar omedvetet upp varandra.

3 Huset kändes onekligen lite läskigt ja. Dessutom kan det vara riskabelt med Urban Exploration så säkert sant.

Lite tankar:

Jag tyckte det var märkligt att det fortfarande fanns ström i huset med tanke på att det lämnats 1989. Osäker om autogiro fanns då men någon borde reagera om det dras pengar till ett hus man inte längre har (Om personerna ens finns i livet längre). Med tanke på energikrisen som är nu borde någon märkt att det var el i ett hus som inte längre används men vad vet jag. Kanske finns någon naturlig förklaring.

Det här med radion som slog på sig samt gestalten som den som var ute såg kan ha en annan förklaring än spöke. Det kan röra sig om en uteliggare som använder huset och som helt enkelt ville skrämmas. Personen sätter på radion när vi är ute och gömmer sig så vi inte ser honom när vi kommer ner igen. Han flyttar på sig och den som är ute ser honom mest i ögonvrån så det kan vara en vanlig människa.

Det kan också vara så att det var glapp i radion så den sätter på sig då och då och att kompisen ute såg någon skugga som vi råkade göra.

Det som är mer oförklarligt är skadan som den ena kompisen fick MEN det kan ha varit så enkelt att han kommit med handen på något vasst där inne. Dörren som slog igen kan ha berott på gistet golv som påverkade så den gick igen. Golven var inte tip topp i huset.

Efterforskningarna lutar på att de eventuellt tidigare ägarna flyttat till Hässleholm men det är lite för osäkert för att jag ska droppa deras namn än. Har ringt en person som kanske vet mera så får vi se vad hen kommer fram till.

Tack själv för trevlig respons även om svar i min anda inte sällan triggar till aggressivare respons….

Även om du nu bedyrar att storyn inte är påhittad så förstår du säkert att jag inte endast på ditt ord kan avfärda den möjligheten.

Du ger själv flera vettiga logiska tankegångar om vad som skulle kunna vara förklaringar och hur på de olika punkterna i din story, det är faktiskt extremt ovanligt att folk ger. Det vanligaste är att de reser ragg i någon mån, ofta rätt rejält och svarar med ”jag/vi vet vad vi såg” och inga sakliga logiska argument eller alternativa och mycket mer sannolika förklaringar beaktas utan allt sån förkastas, för ja ”de vet vad de såg…” och när man sen benar isär detalj efter detalj i deras berättelse så är det inte heller ovanligt att målstolparna börjar flyttas, storyn ändras steg för steg för att ändå passa till alla kritiska synpunkter på den ursprungliga formen av berättelsen.

Nåväl, de punkter jag finner väldigt osannolika i din story är du ju själv klar över är väldigt osannolika. Och det största är väl att påståendet att det skulle vara ström aktivt i fastigheten, trots att den ska ha varit obebodd i över 30 år. Det finns i min värld inte på kartan givet hur du beskriver fastigheten etc.

Det och det faktum att det för alla andra händelser i din story finns en mängd andra mycket mer sannolika och fullt naturliga förklaringar än att det verkligen skulle ha inträffat nåt faktiskt övernaturligt, inte bara i ett tillfället utan i en hel rad tillfällen under er korta påstådda vistelse på platsen, gör att jag personligen fortfarande håller för högst sannolikt att det hela är en påhittad story, eller om ett ödehus ändå verkligen har besökts har resulterat i en rejält ”redigerad” story med mer spännande inslag än vad som verkligen inträffade.

Men så är jag också en jäkligt skeptisk och logiskt rationellt vetenskapligt tänkande person, med stort sunt förnuft etc. Och har sällan fel. Andra får givetvis gambla med sina egna slutsatser eller åsikter om detta och din story, och tro vad de vill. För mig är det trots allt sakliga seriösa bevis som gäller om jag ska tro på så sådana berättelser/påståenden. Eller som det sägs ”extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in