2022-11-30, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Tja, om du inte är intresserad av föreningen alls så kanske du inte skulle blivit medlem i en förening. Simple as that.

Hur som helst så finns förmodligen svaret på dina frågor i årsredovisningen om du nu orkar läsa den.

Med den logiken behöver man ju inte vara med och betala skatt på inkomsten heller om det inte är intressant eller?

Våp.
Citera
2022-11-30, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
fastigheter går aldrig ner...bara tillfälligt.

Så är det.
Citera
2022-11-30, 16:46
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Vid ombildning brukar det bli några.

Vilket då såklart är oönskat.
Citera
2022-11-30, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Med en månadsavgift på (nu) 840 sek, så antar jag att ni har några hyresgäster.

Japp och en hel del företag också - la dolce vita
Citera
2022-11-30, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Bra början. Be att få se offerterna och argumentera om den dåliga tidpunkten.

Svågerpolitiken ska inte föraktas….

Nej, det ska förslaget ska granskas med alla lampor i taket tända.
Citera
2022-11-30, 16:48
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordCuntworthy
Ja jag ställde frågan till föreningen om det är läge att byta alla 59 ytterdörrar och balkonger i det här ekonomiska läget, för det är vad som planeras till 2023. Inget av dessa är i dåligt skick, snarare tvärtom. Så börjar undra om det inte är någon i föreningen som lägger ut massa onödigt jobb för någon närstående i byggsvängen som ska salra fakturorna.

Det ska hållas en omröstning i början på året.

Där kan du faktisk ha en poäng och det kan vara värt att kolla upp ordentligt. Sånt har hänt förr.
Citera
2022-11-30, 16:49
Medlem
Köpte hus för 25 år sedan å då för 900000kr..nu är bara tomten värd 3 mille..jag har fått betalt för att bo här ju.
Citera
2022-11-30, 16:50
Medlem
Citat:
Köpte min BR 2015, är inte särskilt intresserad av annat än att hålla min lägenher i gott skick, och att avgiften är rimlig.

Resten får styrelsen hålla i, det är väl därför en styrelse finns? För att folk med intresse/kunskap gällande BRF ska rodda i allt, dock måste man som delägare i föreningen få ställa sig frågande till vissa beslut, eller hur?

Men hur ska du veta att avgiften är rimlig om du inte bemödar dig med att läsa årsredovisning eller vara med på styrelsemöten där dessa saker diskuteras?
Citera
2022-11-30, 16:53
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Nej, det ska förslaget ska granskas med alla lampor i taket tända.

Blir lite fundersam. Har en bekant i en äkta BRF och där bekostar de byten till säkerhetsdörr själv. Det är inget som klubbas i ett möte.

Balkongerna kom med en offert, men det var också frivilligt.

Kan knappast vara en grund till hyreshöjning.

Bor du i en storstad?

Har du koll på vilken ersättning styrelsen har?

Det nya för kriminella ( där pengar finns ) är just BRF. Där kan det tvättas pengar.

Bara att ta info och anmäla.
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2022-11-30 kl. 16:56.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Där kan du faktisk ha en poäng och det kan vara värt att kolla upp ordentligt. Sånt har hänt förr.

Ja, man har hört om det. Och det är därför man höjer lite på ögonbrynen. Föreningen är välskött, gammal och normal belåningsgrad.

Tegelhus - underhållsfria fasader, stambyte och fönsterbyten genomförda 2013. Hyran låg på 3900 när jag köpte.

Det är mycket pengar in här varje månad.

Ettorna ligger på 3.200
Tvåorna (sådan jag bor i) ligger på 4.200
Treorna ligger på 5.500 om jag inte minns fel.

Sedan till årsskiftet höjs avgiften 5%

Det finns 59 lägenheter här. Majoriteten är 2/3 rummare.

Tycker det är lite skumt.
Citera
Medlem
19 %på vad? Storlek på lägenhet och vad har du för hyra? 19% säger inte så mycket mer än att på varje tusenlapp som du har i hyra kommer du att få betala 1200 i runda slängar!
Citera
2022-11-30, 16:54
Citat:
Med den logiken behöver man ju inte vara med och betala skatt på inkomsten heller om det inte är intressant eller?

Våp.
Skatt är inte frivilligt. Bostadsrätt är det. Vill du inte ha att göra med föreningen så kan du ju skaffa en hyresrätt istället. Men du gör som du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in