2022-11-29, 13:57
Medlem
När man läser Leaston och Stopp.Belagg inlägg så får man uppfattningen av ett sekt liknande beteende. Detta gör mig mörkrädd.

Jag hoppas verkligen ni kan läsa mellan raderna och applicera kritiskt tänkande på era egna inlägg där ni ”försvarar” ett betalsystem där grundidén var bra men den resulterade i en pyramid-scam :/
2022-11-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Det är inte oväsentligt för att bedöma hur bra Bitcoin kan övervintra en period av minskat intresse.

Det är sant att brytningen gör att det hela tiden kommer att finnas ett visst tryck på att omsätta en mindre mängd bitcoin till fiat eller el.
2022-11-29, 14:04
Medlem
Har extremt svårt att se hur bitcoin skulle kunna bli ett bra betalningsmedel.
Folk i el salvador som hade 10k på sparkontot för ett år sedan har nu 3k.
Menar, sånt funkar ju bara inte.
Även om jag nu tog toppen till botten som exempel så är det ju inte ovanligt att priset går upp och ner kraftigt.
Alla jublar när priset går upp, men alla grinar och svälter när priset går ner.

Vill verkligen höra era argument för att ha bitcoin som betalmedel.
2022-11-29, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och det är sådant här som får oss normala människor att se bitcoin som en direkt samhällsfarlig uppfinning. En avart av den moderna hyperkapitalismen där man gör slöseriet till det primära målet.

Till skillnad från intrycket man kan få genom media, så är elkonsumtionen inte särskilt stor och kommer inte heller öka exponentiellt tills haven kokar bort, eller något sådant. (Elkonsumtionens för- och nackdelar kan lämpligen diskuteras här: (FB) Bitcoin är bra för miljön! )

Tvärtom minskar bitcoininflationen över tid och når till slut noll. Därför är det viktigare att räkna på om i framtiden tillräckliga resurser kommer att avsättas till säkerheten eller inte.
2022-11-29, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Har extremt svårt att se hur bitcoin skulle kunna bli ett bra betalningsmedel.
Folk i el salvador som hade 10k på sparkontot för ett år sedan har nu 3k.
Menar, sånt funkar ju bara inte.
Även om jag nu tog toppen till botten som exempel så är det ju inte ovanligt att priset går upp och ner kraftigt.
Alla jublar när priset går upp, men alla grinar och svälter när priset går ner.

Vill verkligen höra era argument för att ha bitcoin som betalmedel.

Det är sant att det inte fungerar bra som betalsystem om vi forsätter att ha extrema toppar och dalar. Även om svängningarna fortfarande är omfattande så har volatiliteten faktiskt minskat kraftigt mot vad den var för till exempel tio år sedan. Denna minskning lär fortsätta med ökande mängd användare och ökad marketcap, för att så småningom försvinna helt när normen är att sätta priser i bitcoin, göra bokföring i bitcoin etcetera.

Men det kommer inte att hända i morgon eller nästa år, utan man måste blicka framåt betydligt längre för att det ska te sig realistiskt.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-29 kl. 14:16.
2022-11-29, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det är sant att det inte fungerar bra som betalsystem om vi forsätter att ha extrema toppar och dalar. Även om svängningarna fortfarande är omfattande så har volatiliteten faktiskt minskat kraftigt mot vad den var för till exempel tio år sedan. Denna minskning lär fortsätta med ökande mängd användare och ökad marketcap, för att så småningom försvinna helt när normen är att sätta priser i bitcoin, göra bokföring i bitcoin etcetera.

Men det kommer inte att hända i morgon eller nästa år, utan man måste blicka framåt betydligt längre för att det ska te sig realistiskt.

Vad är realistisk rörelse i procent då när det är som bäst?
Ungefär som våra vanliga valutor?
2022-11-29, 14:21
Medlem
Citat:
Vad är realistisk rörelse i procent då när det är som bäst?
Ungefär som våra vanliga valutor?

När alla priser sätts i bitcoin och all bokföring görs i bitcoin, så borde man se lite lätt fallande priser på varor och tjänster från ett årtionde till nästa, i takt med att ekonomin växer. När ekonomin krymper bör det på samma sätt resultera i svagt stigande priser på varor och tjänster.

Då blickar jag alltså långt framåt till en helt bitcoiniserad värld, där det inte längre finns någon fiat att prissätta bitcoin i.
2022-11-29, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
När alla priser sätts i bitcoin och all bokföring görs i bitcoin, så borde man se lite lätt fallande priser på varor och tjänster från ett årtionde till nästa, i takt med att ekonomin växer. När ekonomin krymper bör det på samma sätt resultera i svagt stigande priser på varor och tjänster.

Då blickar jag alltså långt framåt till en helt bitcoiniserad värld, där det inte längre finns någon fiat att prissätta bitcoin i.

Tror aldrig det kommer hända.
Banker osv som har enormt mycket fiat kommer ju aldrig tillåta att bitcoin tar över.
2022-11-29, 14:27
Medlem
Citat:
Tror aldrig det kommer hända.
Banker osv som har enormt mycket fiat kommer ju aldrig tillåta att bitcoin tar över.

Det kommer säkerligen att strävas emot, men bitcoin är skapad på ett sätt som gör den väldigt svår att stoppa.
2022-11-29, 15:45
Avslutad
Det här måste väl ändå räknas som ett argument för?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/eJGX0M/tunga-krav-for-flipperspel-ar-enfaldigast-tankbara-politik

Citat:
Ännu mer egendomligt än denna dumhet är dock de nya reglerna om arkadspel, flipper, Space Invaders, Pac Man och liknande underhållning.

Nu införs ett krav på att dessa spel ska utrustas med kassaregister som spottar ur sig kvitton till spelaren.

Detta väcker onekligen frågor.

I vilken utsträckning riskerar den som spelar flipper att dras in i missbruk?

Hur stora är de problem som har orsakas av att kvitton saknats under alla dessa år som spelen har funnits?

Några kassaregister anpassade för flipperspel finns inte. Vem ska börja tillverka dem?
2022-11-29, 16:17
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Mina bitcoins har absolut inte tappat 70%.
Jag räknar från 2015.

Vad yrar du om? Om du hade investerat i tex index foder så hade haft mer fiat nu än om du investerat i Bitcoin 2015. Det är uppenbart att du inte kan kalkylera grundläggande matematik sed mera verkar du vara svagbegåvad å de grövsta så jag besparar dig vad jag egentligen hade velat skriva. GLHF!
2022-11-29, 16:26
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Vad yrar du om? Om du hade investerat i tex index foder så hade haft mer fiat nu än om du investerat i Bitcoin 2015.
Hur tänker du nu?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in