2022-11-28, 23:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nej, jag har aldrig sett det där brevet. Har bara sett den här transkriberingen som länge har cirkulerat på flera palmemordssajter:

Ok! Då har vi lite saker som någon gärna får gräva upp. Otto kan säkert dra i några trådar?!

1. Bandinspelningen med SE från den 11:e mars.

2. Det försvunna handskrivna brevet från SE som skickades in till Palmekommissionen.

3. Fotosamlingen, med 15 bilder, som visades för vittnena.

4. Kepsen som hittades på Kungsgatan. Var det inte ett par glasögon som hittades också?

5. Röda Kors-brevet, som bifogades det där protokollet.
Citera
2022-11-28, 23:09
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Enligt den självutnämnda polisen på Skandia, så jobbade han fram till att ta nattbussen en(1) gång under fem veckor. En vecka var sem.

Enligt frun jobbade han över 1-2 gånger i veckan under 80-talet.

Så han torde ha åkt den där nattbussen ett antal gånger.

Nästan lite "The Americans" över det här. Var han ens på jobbet under alla de där kvällarna?
Citera
2022-11-28, 23:30
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ok! Då har vi lite saker som någon gärna får gräva upp. Otto kan säkert dra i några trådar?!

1. Bandinspelningen med SE från den 11:e mars.

2. Det försvunna handskrivna brevet från SE som skickades in till Palmekommissionen.

3. Fotosamlingen, med 15 bilder, som visades för vittnena.

4. Kepsen som hittades på Kungsgatan. Var det inte ett par glasögon som hittades också?

5. Röda Kors-brevet, som bifogades det där protokollet.
Min gissning är att de flesta av de här sakerna som du tar upp inte kommer att offentliggöras (hade själv gärna velat se just det här sk. Röda Kors-brevet, men det är väl bara att glömma).
Citera
2022-11-29, 02:01
Medlem
Citat:

Nästan lite "The Americans" över det här. Var han ens på jobbet under alla de där kvällarna?
Ja eller så jobbade han åt sin cell inom SB när han jobbade över. Men det har man inte hittat nått om. Men det passar " the americans " livet.
Citera
2022-11-29, 02:13
Medlem
Angående busstider och telefonsamtal hem.

1. Han var väldigt medtagen enligt väktarna. Då är det rimligt att han behöver stöd för att tänka klart. Detta gäller både som GM och medtaget vittne.

2. Om jag minns rätt har TP beskrivit att exfrun berättat att han behövde hjälp med saker som för andra ses som enkelt att fixa.

3. Hur kan han vara så medtagen om han inte varit delaktig genom återupplivningsförsök, löpning. Har han varit passiv har jag svårt att se att han skulle bli så medtagen. Men han kanske blev väldigt störd av att hans rutin bröts.
Citera
2022-11-29, 02:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Angående busstider och telefonsamtal hem.

1. Han var väldigt medtagen enligt väktarna. Då är det rimligt att han behöver stöd för att tänka klart. Detta gäller både som GM och medtaget vittne.

2. Om jag minns rätt har TP beskrivit att exfrun berättat att han behövde hjälp med saker som för andra ses som enkelt att fixa.

3. Hur kan han vara så medtagen om han inte varit delaktig genom återupplivningsförsök, löpning. Har han varit passiv har jag svårt att se att han skulle bli så medtagen. Men han kanske blev väldigt störd av att hans rutin bröts.

Enligt vittnena som såg SE inne på Bohemia minuterna efter skotten uppträdde han på ett sätt som kan tyda på chock. Väktarna berättar samma sak och även frun såg att SE påverkats av det han varit med om trots att han troligen höll sig lite i bakgrunden när han väl kom fram till mordplatsen.

https://www.flashback.org/t1945059p3380
Citera
2022-11-29, 03:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Ja eller så jobbade han åt sin cell inom SB när han jobbade över. Men det har man inte hittat nått om. Men det passar " the americans " livet.

Jag tror du rört ihop SEs vapensamlande granne som vurmade för USA med SE själv. Om grannen jobbade över eller var med i SB vet vi inget om. Tydligen åt han dock middag i Stan under mordkvällen, så helt vattentätt alibi har SEs granne inte.

Grannen hade god tillgång till vapen, var bevisligen i Stockholm på mordkvällen och umgicks i moderata kretsar i Täby. Det är svårt att komma runt grannen som GM, men han är avliden så jag vill inte peka ut honom som misstänkt.
Citera
2022-11-29, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Enligt vittnena som såg SE inne på Bohemia minuterna efter skotten uppträdde han på ett sätt som kan tyda på chock. Väktarna berättar samma sak och även frun såg att SE påverkats av det han varit med om trots att han troligen höll sig lite i bakgrunden när han väl kom fram till mordplatsen.

https://www.flashback.org/t1945059p3380
Har läst din hypotes.

1. Varför inte redovisa besöket på Bohemia?

2. Om Ambulansen kom när Poliserna springer iväg. Varför redovisar han inget om Ambulansen.

3. Hur kunde han bli så medtagen att han inte kunde ta hand om sig själv om han bara stod bredvid?
Citera
2022-11-29, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jag tror du rört ihop SEs vapensamlande granne som vurmade för USA med SE själv. Om grannen jobbade över eller var med i SB vet vi inget om. Tydligen åt han dock middag i Stan under mordkvällen, så helt vattentätt alibi har SEs granne inte.

Grannen hade god tillgång till vapen, var bevisligen i Stockholm på mordkvällen och umgicks i moderata kretsar i Täby. Det är svårt att komma runt grannen som GM, men han är avliden så jag vill inte peka ut honom som misstänkt.

Jag har inte rört ihop något. Men du raljerar bara över hypotesen att SE är GM och tilläggshypotesen att han kanske hade koppling till SB. Kanske var båda med. Det ena utesluter inte de andra.
Citera
2022-11-29, 08:20
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

Tror inte du förstår det här med nattbussen. Ja han jobbade över ett antal gånger, ibland flera gånger i veckan. Men vi pratar om nattbussen. Den tog han ju bara när han jobbade fram til kl. 24. Och det hände inte allt för ofta verkar det som. Typ, en gång på fem veckor. Övrig övertid typ till kl. 20,21,22,23 då gick ju tunnelbana/tåg fortfarande. (och nattbussen hade inte börjat gå) Då tog han förstås dessa transporter.
Senast redigerad av niokilometer 2022-11-29 kl. 08:48.
Citera
2022-11-29, 09:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag tänkte något åt det hållet med

Om SE var så svårt medtagen, borde ju den kärleksfulla hustrun erbjudit att hämta honom? Blev det någon klarhet kring den småländske mannen med SE signalement som tog taxi från Sveavägen (efter midnatt) till typ Sollentuna?
Ja, med tanke på att han var chockad och medtagen hade det ju varit hyggligt att erbjuda sig att hämta honom. Men samtidigt utgick man kanske ifrån att det nu hade satts upp vägspärrar och poliskontroller vid alla in- och utfarter, så det var kanske inte riktigt läge att ge sig in och köra i centrala Stockholm den här natten. En lösning hade ju kunnat vara just att han fick ta taxi ut ur själva stan, och att någon sedan mötte upp med bil för vidare transport.
Citera
2022-11-29, 09:12
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Tror inte du förstår det här med nattbussen. Ja han jobbade över ett antal gånger, ibland flera gånger i veckan. Men vi pratar om nattbussen. Den tog han ju bara när han jobbade fram til kl. 24. Och det hände inte allt för ofta verkar det som. Typ, en gång på fem veckor. Övrig övertid typ till kl. 20,21,22,23 då gick ju tunnelbana/tåg fortfarande. (och nattbussen hade inte börjat gå) Då tog han förstås dessa transporter.

Hans fru sätter brytpunkten efter kl. 23, men vem vet ... Vi får väl studera tabellerna.

En gång på fem veckor blir ändå minst 10 gånger per år, under 4-5 års tid. Dessutom gjorde han exakt samma resa bara ett par veckor innan den ödesdigra kvällen, närmare bestämt den 10:e februari.

Så nog kände han till när nattbussen gick allt.

Men sex år senare, i "Skydd & Säkerhet" hade han glömt bort tiden igen. Då hävdar han att nattbussen gick inte en halvtimme, utan en och en halv timme senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in