2022-11-28, 19:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Okej då gissade du fel, Här har vi inspelningen, från 26.30 och framåt berättar han att han skulle ringa hem till hustrun för att "fråga när nattbussen går hem".

https://magasinetavsnitt.files.wordpress.com/2022/02/samhallsmagasinet_avsnitt_forhor_engstrom_860425_a .wav

Borde han inte efter 18 år på firman kunna nattbussarna på sina fem fingrar?
Citera
2022-11-28, 19:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Naturligtvis, speciellt som han enligt exhustrun brukade ta nattbussen när han jobbade sent.

Fast hustrun kanske kunde googla fram en exakt tid
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-11-28 kl. 19:56.
Citera
2022-11-28, 19:58
Avslutad
Citat:
Naturligtvis, speciellt som han enligt hustrun brukade ta nattbussen när han jobbade sent.

Jag tänkte något åt det hållet med

Om SE var så svårt medtagen, borde ju den kärleksfulla hustrun erbjudit att hämta honom? Blev det någon klarhet kring den småländske mannen med SE signalement som tog taxi från Sveavägen (efter midnatt) till typ Sollentuna?
Citera
2022-11-28, 20:06
Medlem
MrBarnabys avatar
Länkar till ljudfiler med SE-förhör 25 apr 1986.

Kassett 1:
https://magasinetavsnitt.files.wordpress.com/2022/02/samhallsmagasinet_avsnitt_forhor_engstrom_860425_a .wav

Kassett 2:
https://magasinetavsnitt.files.wordpress.com/2022/02/samhallsmagasinet_avsnitt_forhor_engstrom_860425_b .wav

"Han beskrivs då med tunna glasögon, mörk rock, keps ... jag kommer inte ihåg om min handlovsväska var med den gången"
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-11-28 kl. 20:09.
Citera
2022-11-28, 20:13
Avslutad
Citat:
Länkar till ljudfiler med SE-förhör 25 apr 1986.

Kassett 1:

Kassett 2:
https://magasinetavsnitt.files.wordpress.com/2022/02/samhallsmagasinet_avsnitt_forhor_engstrom_860425_b .wav

"Han beskrivs då med tunna glasögon, mörk rock, keps ... jag kommer inte ihåg om min handlovsväska var med den gången"

En ljudupptagning merparten av SE-motståndarna viftar bort, fullt förståeligt ;-)
Citera
2022-11-28, 20:21
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

Citat:
Naturligtvis, speciellt som han enligt exhustrun brukade ta nattbussen när han jobbade sent.

Nu kanske ni är från landet men här i Sthlm så ändras tidtabellerna lika ofta som ni tar grisbilen in till stan.

Vad jag förstår så var det väl inte ofta han jobba så sent, till 24.00, att han behövde ta nattbussen. Fredagar var det säkert annan tid gentemot andra vardagar. Att ha nattbussens tidtabell i minnet är kanske inte hög prioriterat.
Citera
2022-11-28, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Nu kanske ni är från landet men här i Sthlm så ändras tidtabellerna lika ofta som ni tar grisbilen in till stan.

Vad jag förstår så var det väl inte ofta han jobba så sent, till 24.00, att han behövde ta nattbussen. Fredagar var det säkert annan tid gentemot andra vardagar. Att ha nattbussens tidtabell i minnet är kanske inte hög prioriterat.

Född och uppvuxen i Sthlm, bor här än. Har åkt nämnd nattbuss flera ggr, tidtabellen var mer eller mindre på minuten under 1980-tal till långt in på1990-tal, detta har jag även fått bekräftat av SL så sent som för två år sedan. Bussarna tick tämligen ofta 1986. Så, nog hade SE koll på tiderna allt, och nog tog han nattbuss minst en dag i veckan allt. Försök inte vilseleda,
Citera
2022-11-28, 20:27
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:

Åtminstone till min stockholmsförort var nattbusstiderna stabila på 80-talet, var det ändringar så var det möjligen mellan säsongerna, inte mitt i en sådan.
Citera
2022-11-28, 20:34
Medlem
Angående kvällens diskussion om busstider.

Är det bara mördare som ringer hem till sin fru och frågar om busstider plus att han rimligen ville informera henne om att han skulle bli sen.
Citera
2022-11-28, 20:40
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Född och uppvuxen i Sthlm, bor här än. Har åkt nämnd nattbuss flera ggr, tidtabellen var mer eller mindre på minuten under 1980-tal till långt in på1990-tal, detta har jag även fått bekräftat av SL så sent som för två år sedan. Bussarna tick tämligen ofta 1986. Så, nog hade SE koll på tiderna allt, och nog tog han nattbuss minst en dag i veckan allt. Försök inte vilseleda,

Citat:
Åtminstone till min stockholmsförort var nattbusstiderna stabila på 80-talet, var det ändringar så var det möjligen mellan säsongerna, inte mitt i en sådan.

SL byter väl tidtabell två gånger om året?! Finns inget som tyder på att han jobba till 24 en gång i veckan. En gång i månaden kanske inte ens är troligt.
Citera
2022-11-28, 20:44
Avslutad
Citat:
SL byter väl tidtabell två gånger om året?! Finns inget som tyder på att han jobba till 24 en gång i veckan. En gång i månaden kanske inte ens är troligt.

Att SL byter tidtabell har inget att göra med att de drastiskt ändrar körschema eller ändrar tider. Det borde du veta om du utnyttjar kommunal trafiken. Det mesta talar för att SE tog nattbuss tämligen ofta under 80-talet, allt annat är desinformation.
Citera
2022-11-28, 20:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Att SL byter tidtabell har inget att göra med att de drastiskt ändrar körschema eller ändrar tider. Det borde du veta om du utnyttjar kommunal trafiken. Det mesta talar för att SE tog nattbuss tämligen ofta under 80-talet, allt annat är desinformation.

Vad talar för att SE tog nattbussen tämligen ofta? Att han tog nattbussen ofta är minst lika mycket desinformation.

Vi har till exempel inget som pekar på att han skulle ta nattbussen när han klev ut på sveavägen någon gång efter 23:20 på mordkvällen. Däremot säger SE att han skulle ta tunnelbanan, och det antyder ju även klockan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in