2022-11-28, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Vad definierar du som "död"? I oktober såldes lika många villor i år som 2016. Jag har svårt att tro att november skulle va så mycket dödare än oktober.

Utbudet har varit enormt. Men de senaste 2 månaderna kommer det knappt ut några villor. De mäklare jag pratar med vittnar om 10-20% av normalt antal nya objekt på marknaden.
Citera
2022-11-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Någon källa på det eller är det från Flanders-hittepånyheterna igen?
Enligt mäklarstatistik i stor-stockholm så såldes det 2065 villor de senaste 3 månaderna, och 8423 det senaste året. Så de senaste 3 månaderna såldes det 2% mindre än senaste årets snitt på samma tid. Var kommer din data ifrån?

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stor-stockholm/#/villor

Kolla hur många nya villor som publicerats på hemnet mm de senaste 6-7 veckorna så ser du. Mäklarna intygar detta själva. Utbudet har varit enormt men nu är det torka på nya objekt..De.som ligget kvar har varit i omgångar länge på hemnet
Citera
2022-11-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EinsteinAfricAnus
Din kommentar om spekulanterna är fantastiskt rolig och smått surrealistiskt. Att fånga ett brinnande svärd som faller från himlen är också "sjukt svårt".

Att hitta en bra villa i ett visst område är extremt svårt vilket alla som köpt villa vet.
Citera
2022-11-28, 13:52
Medlem
Jag kan knappt bärga mig för hur mellancheferna (läs: flanders, liksom et al) i denna tråd kommer att spinna rekryteringsstoppen som något positivt för makroläget och framförallt bostadsmarknaden när de börjar hagla kommande veckor och månader.
Citera
2022-11-28, 13:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/nQ9GKa/cervenka-sverige-har-byggt-ett-skuldfangelse

Vad blir konsekvenserna av att Andreas Cervenka får skriva såna här artiklar och fläka ut sig på Sveriges mest besökta nyhetssajt år 2021? Det var också den fjärde mest besökta websidan i Sverige år 2021. Dessutom ligger artikeln högst upp på hemsidan när jag skriver detta inlägg.

Jag skulle gärna vilja se flanders, liksom-fb, foxxi och andra bubbelbabbelhatare kommentera. Vill gärna få mig ett gott skratt så här på en annars grå och tråkig måndag på den svenska paradishalvön
Tja, det är inga speciella konsekvenser. De som är helt borta och lever i någon fantasivärld kommer fortsätta göra det.
De som har koll och lever i verkligheten läser inte Cervenkas svammel. Och skulle dom råka göra det så stönar dom bara inombords.

Jag tar några exempel:
inte minst tack vare staten som ställt upp med både insättningsgaranti

Ren lögn denna gång. Annars är min minnesbild att Cervenka mest kör med insinuationer och antydningar för att slippa ljuga.
Staten ställer inte upp med något. Insättningsgarantin är bara ett sätt för staten att plundra folket. Bankerna måste hala upp en överdriven försäkringspremie som dom i sin tur tar ut via räntenetto. Dvs via högre utlåningsränta och lägre inlåningsränta.
Om insättningsgarantin hade varit en privat försäkring så hade bankerna och folket kommit lindrigare undan.
Så är verkligheten. Är det någon som ser en överensstämmelse med vad Cervenka skriver?

Några miljoner svenskar har den här hösten kommit till insikt om att de har en ny arbetsgivare: sin bank.

Ny arbetsgivare? Finns det ett anställningskontrakt? Och vad betalar banken i lön?
Nej, det som har med verkligheten är inget för Cervenka och hans anhängare.

Ska man formulera något i den här stilen så är det iså fall att låntagarna upptäckt att de har en ny anställd, som dom måste betala ersättning till. Nämligen banken.
Men det är ju inte lika kul att skriva och då surnar de konspiratoriska svammelmakarna till läsare till och klickar inte på hans alster längre. Och då förlorar han jobbet.

Vidare så ser han inte ut att beröra att banken har lika stora skulder till folket som folket har till banken. Det hade ju varit lite utbildande att skriva. Men han är inte i den businessen. Han lever på att skriva fantasifullt dravel till de som konsumerar fantasifullt dravel.

Hade han varit lite mer seriös så hade han skrivit lite om hur man skaffar bostäder utan att skulder är inblandade. Då hade det handla om en boendestandard som på 1600-talet. Extrem trångboddhet och låg boendestandard. Finns ju konsekvenser av att inte låna.

Eftersom belåningen av bostäder är ca 50% (inkl hyreshus) så utan skulder så finns inte hälften av landets bostäder. Så bara där åkte vi ned på 20 kvm per person.
Vidare så ryker stora delar av näringslivet pga skulder. Och därmed stora delar av våra inkomster. Och då ryker kanske hälften en gång till och dessutom boendestandard. Så säg 10 kvm per person och en boendestandard som är lägre än Ukrainas.

Berättar Cervenka om konsekvenserna?

Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Riktigt bra skrivet av honom.
Se där. Stämmer bra med vad jag skrivit ovan.
Senast redigerad av liksom-fb 2022-11-28 kl. 13:59.
Citera
2022-11-28, 13:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Men mäklarna har ju frågat om man klarar 7% och alla har svarat ja, eller hur?
Än har vi ingen listränta bunden 10 år på 7%....
Mäklarna???

Varifrån har du fått att dom lägger sig i det??
Citera
2022-11-28, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tja, det är inga speciella konsekvenser. De som är helt borta och lever i någon fantasivärld kommer fortsätta göra det.
De som har koll och lever i verkligheten läser inte Cervenkas svammel. Och skulle dom råka göra det så stönar dom bara inombords.

Jag tar några exempel:

Ren lögn denna gång. Annars är min minnesbild att Cervenka mest kör med insinuationer och antydningar för att slippa ljuga.
Staten ställer inte upp med något. Insättningsgarantin är bara ett sätt för staten att plundra folket. Bankerna måste hala upp en överdriven försäkringspremie som dom i sin tur tar ut via räntenetto. Dvs via högre utlåningsränta och lägre inlåningsränta.
Om insättningsgarantin hade varit en privat försäkring så hade bankerna och folket kommit lindrigare undan.
Så är verkligheten. Är det någon som ser en överensstämmelse med vad Cervenka skriver?

Några miljoner svenskar har den här hösten kommit till insikt om att de har en ny arbetsgivare: sin bank.

Ny arbetsgivare? Finns det ett anställningskontrakt? Och vad betalar banken i lön?

Ska man formulera något i den här stilen så är det iså fall att låntagarna upptäckt att de har en ny anställd, som dom måste betala ersättning till. Nämligen banken.
Men det är ju inte lika kul att skriva och då surnar de konspiratoriska svammelmakarna till läsare till och klickar inte på hans alster längre. Och då förlorar han jobbet.

Vidare så ser han inte ut att beröra att banken har lika stora skulder till folket som folket har till banken. Det hade ju varit lite utbildande att skriva. Men han är inte i den businessen. Han lever på att skriva fantasifullt dravel till de som konsumerar fantasifullt dravel.

Hade han varit lite mer seriös så hade han skrivit lite om hur man skaffar bostäder utan att skulder är inblandade. Då hade det handla om en boendestandard som på 1600-talet. Extrem trångboddhet och låg boendestandard. Finns ju konsekvenser av att inte låna.

Eftersom belåningen av bostäder är ca 50% (inkl hyreshus) så utan skulder så finns inte hälften av landets bostäder. Så bara där åkte vi ned på 20 kvm per person.
Vidare så ryker stora delar av näringslivet pga skulder. Och därmed stora delar av våra inkomster. Och då ryker kanske hälften en gång till och dessutom boendestandard. Så säg 10 kvm per person och en boendestandard som är lägre än Ukrainas.

https://youtu.be/0rzamJBUZJY Här slår en riktig expert cervenka på fingrarna!
Citera
2022-11-28, 14:26
Medlem
Citat:
Mäklarna???

Varifrån har du fått att dom lägger sig i det??

Fel av mej
Banken frågar. Klarar ni 7% ränta?
Alla svarar ja....
Citera
2022-11-28, 14:35
Medlem
Citat:
Fel av mej
Alla svarar ja....

Ja vad var din poäng med det inlägget?
Citera
2022-11-28, 14:51
Medlem
Citat:

Jag tar några exempel:

Se där. Stämmer bra med vad jag skrivit ovan.

"Banken har lika stora skulder till folket som folket har till banken."

Ett briljant svar, liksom-fb! Varför hittar jag ingen information om det på den svenska Wikipedia-sidan om "Fractional Reserve Banking"? Du kanske kan vara sådär altruistisk som bara du kan vara och lägga till det grundläggande axiomet om banken, folket och skulderna där också? Bankens skuld=folkets skuld: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking.

Jag vill samtidigt passa på att tacka dig så mycket för utbildningen i det finansiella systemet som du regelbundet skämmer bort oss yngre och okunnigare läsare med här inne på Flashback. Du visar jämt och ständigt var de nationalekonomiska och företagsekonomiska skåpen ska stå. Tack!
Citera
2022-11-28, 14:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Fel av mej
Alla svarar ja....
Varifrån har du fått att banken frågar om det?

För din information frågar inte banken om det. Det är helt ovidkommande vad låntagaren har för uppfattning. Det struntar banken naturligtvis. Banken gör sin egen bedömning.
Citera
2022-11-28, 14:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
"Banken har lika stora skulder till folket som folket har till banken."

Ett briljant svar, liksom-fb! Varför hittar jag ingen information om det på den svenska Wikipedia-sidan om "Fractional Reserve Banking"? Du kanske kan vara sådär altruistisk som bara du kan vara och lägga till det grundläggande axiomet om banken, folket och skulderna där också? Bankens skuld=folkets skuld: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fractional-reserve_banking.

Jag vill samtidigt passa på att tacka dig så mycket för utbildningen i det finansiella systemet som du regelbundet skämmer bort oss yngre och okunnigare läsare med här inne på Flashback. Du visar jämt och ständigt var de nationalekonomiska och företagsekonomiska skåpen ska stå. Tack!
Wikipedia sidan om FRB handlar troligen bara om vad reservkravet reglerar. Och är ingen generell utbildning i banking.

Men man hittar sagda information i valfri banks balansräkning. Bankernas utlåning är lika stor som deras in- och upplåning. Balansräkningar har en klart starkare förankring i verkligheten än Wikipedia-sidor.

(Tack för uppskattningen. Det är min förhoppning att fler skall förstå mer).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in