Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-28, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Du kan anonymisera till närvaro i dessa tjänster. Så problemet ligger hos dej och inte på tjänsterna.
Jag vill inte att folk ska kunna kolla upp hur mkt jag tjänar. Vill heller inte att andra ska veta vart jag bor. Detta har ingen med att göra!
Citera
2022-11-28, 08:44
Sverige är helt unikt vad kommer till offentlighetsprincipen. Jag kan förstå att grova brott ska vara offentliga handlingar men övrig information som skulder, inkomster, civilstånd etc. borde absolut inte vara offentligt. Här i Finland måste man t.ex uppge en giltig orsak om man vill ha reda på ens kredituppgifter och då får man inte sprida dessa vidare.
Citera
2022-11-28, 09:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Jag vill inte att folk ska kunna kolla upp hur mkt jag tjänar. Vill heller inte att andra ska veta vart jag bor. Detta har ingen med att göra!
Det kan dom inte . Inte utan omfrågningskopia.
Citera
2022-11-28, 10:55
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Denna tråd tänkte jag vi kunde reda ut hur vilja/ovilja ser ut bland partierna. Vad vill partierna göra åt detta problem? Det gäller sidor som Eniro, Hitta, Ratsit, Merinfo, MrKoll, Lexbase, Allabolag mfl.
Använder speciellt Ratsit närmast dagligen, skulle vara väldigt trist om den försvann. Och det är inte snokande utan för att kunna kontakta rätt person i olika ärenden.
Citera
2022-11-28, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekevind
Sverige är helt unikt vad kommer till offentlighetsprincipen. Jag kan förstå att grova brott ska vara offentliga handlingar men övrig information som skulder, inkomster, civilstånd etc. borde absolut inte vara offentligt. Här i Finland måste man t.ex uppge en giltig orsak om man vill ha reda på ens kredituppgifter och då får man inte sprida dessa vidare.

Javisst är det så.

Dessa sidor skall vara förbjudna. Vill folk kolla upp en, så finns myndigheterna till detta. Varenda gång någon söker på dina uppgifter, så bör detta göras via Bank-ID och legitimering om VEM som snokat i dina uppgifter. På det sättet vet folk vem som kollar upp dem i smyg. Genast upphör snokandet.
Citera
2022-11-29, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Detta har debatterats ganska friskt i riksdagen. Utan att gå in alltför mycket på juridiken kan det konstateras att man inte kommer åt dessa sidor och bolag utan grundlagsändring. En sådan ändring föreslogs av då sittande regering för några år sedan men röstades ned i riksdagen.

Finns en tråd om ämnet: (FB) Förslag till Grundlagsändring - begränsning av tryckfriheten

Om jag inte helt missminner mig röstade de forna allianspartierna + SD nej till ändringen. Vågar inte riktigt uttala mig om hur övriga partier röstade, möjligt att exempelvis V röstade mot.

Oaktat är detta en mycket svår fråga, med många olika aspekter. Ändrar man de relevanta grundlagarna får det konsekvenser utöver möjligheten att förbjuda ex. lexbase m.fl.

Detta är det enda vettiga och topic-baserade svaret på TS. Alltså, SD och alliansen är för att medborgares uppgifter ligger ute på nätet. Förvånar inte alls.

Hur ser det ut med övriga partier? Någon som vill förbjuda dessa sidor och göra något åt saken?
Citera
2022-11-30, 11:54
Medlem
Citat:
Det finns en stor vilja hos många medborgare att dessa sidor förbjuds bedriva sådan verksamhet som de gör, att de lägger ut folkbokförda medborgares uppgifter på nätet. Uppgifter som de köper av svenska myndigheter. En tråd om detta har startats kring hur man kan komma åt dessa sidor juridiskt med sanktioner av olika slag, inte minst ekonomiska och straffrättsliga:
(FB) Juridiskt stämma sidor som MrKoll, Lexbase, Ratsit? Förtal?

Denna tråd tänkte jag vi kunde reda ut hur vilja/ovilja ser ut bland partierna. Vad vill partierna göra åt detta problem? Det gäller sidor som Eniro, Hitta, Ratsit, Merinfo, MrKoll, Lexbase, Allabolag mfl.

M:
S:
SD:
Mp:
V:
C:
L:
KD:

Vad vill småpartierna göra åt saken?

Hoppas verkligen inte att ratsit, mrkoll med flera försvinner. Ovärderlig information för att undvika anställa något kriminellt missfoster!
Citera
2022-12-02, 20:36
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret
En bekant från Tyskland tyckte det var riktigt konstigt att det är så lätt att hitta folk i Sverige. En stalkares paradis.

Din tyska bekanta har helt rätt i det, hörde en amerikan som är bosatt här i Sverige som också tyckte det var konstigt (udda) och näst intill obehagligt. Det är tydligen mycket som man ska kringgå för att få tillgång till den typen av information i USA som står helt öppet på bl.a. sidorna som TS nämner i rubriken. Jag tror det var så att personen i fråga som man söker information om måste i första hand godkänna det innan den informationssökande får ta del av den, detta kan gälla bara bostadsadressen, om jag minns rätt.

Även det där med systemmedia som publicerar sina årliga listor "De tjänar mest i din kommun", med för- och efternamn: "Åk och råna dom nu", ungefär. Det är helt sjukt.
Senast redigerad av Kackotopi 2022-12-02 kl. 21:11. Anledning: Kom på en till grej.
Citera
2022-12-02, 20:40
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starkZenap
Hoppas verkligen inte att ratsit, mrkoll med flera försvinner. Ovärderlig information för att undvika anställa något kriminellt missfoster!

Det bör man väl kunna begära ut när det kommer till anställningar och sånt, men allt annat bör inte vara offentlig information.
Citera
2022-12-02, 20:45
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Javisst är det så.

Dessa sidor skall vara förbjudna. Vill folk kolla upp en, så finns myndigheterna till detta. Varenda gång någon söker på dina uppgifter, så bör detta göras via Bank-ID och legitimering om VEM som snokat i dina uppgifter. På det sättet vet folk vem som kollar upp dem i smyg. Genast upphör snokandet.

Helt enig. Norge har de en liknande tjänst, men bara för att se födselnummer. Då måste man logga in på en statlig sida först och verifiera sig med bankID.

Lön, skulder och liknande går inte att se. Vilket givetvis är rimligt.

Det är helt absurt att sidor som ratsit, lexbase och liknande dynga är lagligt och dessutom privatiserat.

Jag tror att om vi röstade om detta så skulle säkert 95% vara emot.
Citera
2022-12-06, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Helt enig. Norge har de en liknande tjänst, men bara för att se födselnummer. Då måste man logga in på en statlig sida först och verifiera sig med bankID.

Lön, skulder och liknande går inte att se. Vilket givetvis är rimligt.

Det är helt absurt att sidor som ratsit, lexbase och liknande dynga är lagligt och dessutom privatiserat.

Jag tror att om vi röstade om detta så skulle säkert 95% vara emot.

Men ingen i 8-klövern vill ändra på detta. Allra minst SD och M, som är värst. Resten är lika värdelösa i princip. Det behövs nytt parti som tar tag i dessa frågor på allvar och ändrar.
Citera
2022-12-06, 15:08
Medlem
Tycker svaren är för dåliga i denna tråd. Ingen vet något om vad partierna eller politikerna tycker i denna fråga.

Finns där ingen politiker som vill ta tag i denna fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in