Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2017-07-05, 22:12
Medlem
https://nyheteridag.se/regeringen-vill-inskranka-tryckfriheten-oppnar-for-forbud-mot-att-skriva-om-kriminella-invandrare/

Och ovanligt att ingen "stor" tidning skriver om detta
Citera
2017-07-05, 22:12
Moderator
Ruskigbusss avatar
Förslaget lyder:

Citat:
Det föreslås vidare att det ska bli möjligt att i lag föreskriva om förbud mot offentliggörande av vissa särskilt integritetskänsliga personuppgifter om de är tillgängliga på ett sätt som innebär särskilda risker för intrång i enskildas personliga integritet.

http://www.regeringen.se/rattsdokument/lagradsremiss/2017/06/andrade-mediegrundlagar/

Kritiken är framförallt:
Citat:
Förslaget till grundlagsändring innebär allvarliga inskränkningar i offentlighetsprincipen och yttrandefriheten. Förslaget innebär bland annat att privatpersoner förbjuds att få tillgång till offentliga handlingar, via t.ex. rättsdatabaser över domar. Men det gäller inte alla, t.ex. medieföretagen Schibsted och Bonniers, banker, regeringskansliet och företag kommer fortsättningsvis få tillgång till rättsdatabaser.

https://www.stoppagrundlagsandringen.com/

/Mod
Citera
2017-07-05, 22:20
Medlem
Universells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladKyckling
https://nyheteridag.se/regeringen-vill-inskranka-tryckfriheten-oppnar-for-forbud-mot-att-skriva-om-kriminella-invandrare/

http://www.friatider.se/skrev-ras-i-nya-censurlagen-nu-pudlar-regeringen

Citat:
Samma hovrätt menar även att Stefan Löfven, om han får igenom lagförslaget, bryter mot det svenska censurförbudet

Får hoppas att knas-förslaget från regeringen inte träder i kraft
Hur som helst kan man säkert lösa problemet på annat sätt isåfall dvs att skita i censuren på annat sätt
Citera
2017-07-05, 22:22
Medlem
note-its avatar
Citat:

Hur sant är det då???
Nej, jag har inte öppnat länken.
Citera
2017-07-05, 22:24
Medlem
Pgrafens avatar
Citat:

Skrämmande, men vi kan som röstande medborgare stoppa detta:

"Eftersom det handlar om ändrade grundlagar måste riksdagen rösta ja till propositionen två gånger om med ett mellanliggande riksdagsval. Detta görs för att möjliggöra för väljarna att säga nej till den nya grundlagen genom att i valet rösta på partier som inte stöder förändringarna."
Citera
2017-07-05, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pgrafen
Skrämmande, men vi kan som röstande medborgare stoppa detta:

"Eftersom det handlar om ändrade grundlagar måste riksdagen rösta ja till propositionen två gånger om med ett mellanliggande riksdagsval. Detta görs för att möjliggöra för väljarna att säga nej till den nya grundlagen genom att i valet rösta på partier som inte stöder förändringarna."

Jag vet, men det skrämmande är ju att ingen main stream media rapporterar om det. Så om inte vi uppmärksammar detta så lär ju majoriteten av svenskar aldrig få reda på detta, och det är skrämmande att regeringen kan vilja ändra grundlagar utan att det uppmärksammas.
Citera
2017-07-05, 22:35
Medlem
Citat:

Kanske för att nyheteridag:s vinkling av lagrådsremissen är en aning missvisande.

Så här står det i lagrådsremissen:

13 § Bestämmelserna i denna grundlag hindrar inte att det i lag meddelas
föreskrifter om förbud mot offentliggörande av personuppgifter
1. som avslöjar etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande
förhållande, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse eller
medlemskap i fackförening,
2. om hälsa, sexualliv eller sexuell läggning,
3. som består av genetiska uppgifter eller biometriska uppgifter för att
entydigt identifiera en fysisk person, eller

Vad som anges i första stycket gäller endast om
1. personuppgifterna ingår i en uppgiftssamling som har ordnats så att
det är möjligt att söka efter eller sammanställa dessa, och
2. det med hänsyn till verksamheten och de former under vilka uppgiftssamlingen
hålls tillgänglig finns särskilda risker för otillbörliga
intrång i enskildas personliga integritet.

Förslaget är först och främst tänkt att försöka stoppa tjänster som Lexbase och Piscatus.

Jag kan inte se att förslaget skulle stoppa nyhetsartiklar eller media som Nyheteridag påstår.

(nu har jag dock bara skummat genom remissen)
Citera
2017-07-05, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Hur sant är det då???

Jag skulle säga att man dra vissa egna slutsatser som inte finns i lagrådsremissen.

Åtminstone hittar inte jag dem.
Citera
2017-07-05, 22:58
Medlem
Bland det värsta jag hört ;(
Det där med lexbase, och allmänna uppgiffter tycker jag inte borde vara någon big deal. Allmänna handlingar som är lagliga att få fram ändå.

När det gäller att "mörka" uppgifter som är av ett allmänintresse, samt även till hjälp för idetifieringen av misstänkta GM, och via media få tag på gärningsmän så krävs det.
Kanske inte blir någon överväldigande skillnad, redan nu brukar ju signalimentet vara ungefär ung man/män med mörka kläder.
Citera
2017-07-06, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Kanske för att nyheteridag:s vinkling av lagrådsremissen är en aning missvisande.

Så här står det i lagrådsremissen:

13 § Bestämmelserna i denna grundlag hindrar inte att det i lag meddelas
föreskrifter om förbud mot offentliggörande av personuppgifter
1. som avslöjar etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande
förhållande, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse eller
medlemskap i fackförening,
2. om hälsa, sexualliv eller sexuell läggning,
3. som består av genetiska uppgifter eller biometriska uppgifter för att
entydigt identifiera en fysisk person, eller

Vad som anges i första stycket gäller endast om
1. personuppgifterna ingår i en uppgiftssamling som har ordnats så att
det är möjligt att söka efter eller sammanställa dessa, och
2. det med hänsyn till verksamheten och de former under vilka uppgiftssamlingen
hålls tillgänglig finns särskilda risker för otillbörliga
intrång i enskildas personliga integritet.

Förslaget är först och främst tänkt att försöka stoppa tjänster som Lexbase och Piscatus.

Jag kan inte se att förslaget skulle stoppa nyhetsartiklar eller media som Nyheteridag påstår.

(nu har jag dock bara skummat genom remissen)
Undrar just hur det kommer tolkas i praktiken med tanke på hur lätt det är att söka i digitalt material idag.
Citera
2017-07-06, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MinotaurusX
Bland det värsta jag hört ;(
Det där med lexbase, och allmänna uppgiffter tycker jag inte borde vara någon big deal. Allmänna handlingar som är lagliga att få fram ändå.
Är starkt negativ till tjänster som Lexbase samtidigt som jag är väldigt positiv till offentlighetsprincipen. Dock är inte offentlighetsprincipen till för att man ska kunna leta reda på allt om enskilda personer. Den är till för att folket ska kunna granska makten.

Vet inte vilken lösning jag tycker är bäst, men tycker helt klart att saker som Lexbase inte borde få finnas.
Citera
2017-07-06, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Är starkt negativ till tjänster som Lexbase samtidigt som jag är väldigt positiv till offentlighetsprincipen. Dock är inte offentlighetsprincipen till för att man ska kunna leta reda på allt om enskilda personer. Den är till för att folket ska kunna granska makten.

Vet inte vilken lösning jag tycker är bäst, men tycker helt klart att saker som Lexbase inte borde få finnas.

Förstår hur du menar, det här med Lexbase gör ju att det blir lite för enkelt att hitta enskilda.
När det gäller just lexbase så är det vell så att namn adress, osv är sökbart, eller vissa datum, men senast jag var inne såg jag ingen t.ex somalie/afgan kategori som gick att söka effter.
Antagligen uttrycksfel av tidningen om hur det framfördes.

Men visst, dömda personer som avtjänat sitt straff borde vara fria tycker jag, allt annat är orättvist även om jag kan tycka att just statestik, och ursprung inte borde vara några problem att redovisa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in