Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-07, 21:26
Medlem
Bedrägerierna mot de äldre är värre än någonsin enligt dagens Aktuellt. Telefonbedragare kan ringa och lura folk, just tack vare offentlighetsprincipen som medger att folks telefonnummer och liknande personuppgifter säljs från staten till dessa webbplatser. I annat fall hade alla dessa uppgifter kunnat vara hemliga. Men inte i Sverige. Ingen politiker vill ändra på detta och är skyldiga att brottslingar lurar äldre.

https://www.svtplay.se/video/jxkN2AE/aktuellt/ikvall-21-00?id=jxkN2AE
Citera
2022-12-08, 06:43
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Du kan anonymisera till närvaro i dessa tjänster. Så problemet ligger hos dej och inte på tjänsterna.

Underbart resonemag. Vad förhindrar ett bolag från att starta ett 50 tal tjänster som man måste muta allihop för att de inte skall doxxa ens tillgångar.
Citera
2022-12-08, 06:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Underbart resonemag. Vad förhindrar ett bolag från att starta ett 50 tal tjänster som man måste muta allihop för att de inte skall doxxa ens tillgångar.

Du behöver inte muta dej undan tjänsterna. I lexbase hamnar dessutom bara kriminella element inte vanliga människor.
Citera
2022-12-08, 06:54
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Det finns en stor vilja hos många medborgare att dessa sidor förbjuds bedriva sådan verksamhet som de gör, att de lägger ut folkbokförda medborgares uppgifter på nätet. Uppgifter som de köper av svenska myndigheter. En tråd om detta har startats kring hur man kan komma åt dessa sidor juridiskt med sanktioner av olika slag, inte minst ekonomiska och straffrättsliga:
(FB) Juridiskt stämma sidor som MrKoll, Lexbase, Ratsit? Förtal?

Denna tråd tänkte jag vi kunde reda ut hur vilja/ovilja ser ut bland partierna. Vad vill partierna göra åt detta problem? Det gäller sidor som Eniro, Hitta, Ratsit, Merinfo, MrKoll, Lexbase, Allabolag mfl.

M:
S:
SD:
Mp:
V:
C:
L:
KD:

Vad vill småpartierna göra åt saken?

Ditt korståg mot dessa sidor är ju nästan komiskt:

Hur gick det att stämma sidorna för förtal?

Lägg bara ner och acceptera att du varit så dumt att du hamnat på Lexbase. Själv så har jag både ratsit plus (10 gratis lönekollar i månaden) Och är medlem på Lexbase. Dammsuger min, och närbelägna orter varje dag på folk som jag känner. Så smidigt och bra.

Har man inget att dölja så är dessa sidor inte heller nått problem.

Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Bedrägerierna mot de äldre är värre än någonsin enligt dagens Aktuellt. Telefonbedragare kan ringa och lura folk, just tack vare offentlighetsprincipen som medger att folks telefonnummer och liknande personuppgifter säljs från staten till dessa webbplatser. I annat fall hade alla dessa uppgifter kunnat vara hemliga. Men inte i Sverige. Ingen politiker vill ändra på detta och är skyldiga att brottslingar lurar äldre.

https://www.svtplay.se/video/jxkN2AE/aktuellt/ikvall-21-00?id=jxkN2AE

Och vad hade du att säga om telefonkatalogen när den fanns?
Senast redigerad av Hor-Ulla 2022-12-08 kl. 06:56.
Citera
2022-12-08, 06:57
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Du behöver muta dej undan tjänsterna. I lexbase hamnar dessutom bara kriminella element inte vanliga människor.

Verifiera, som driver lexbase skulle kunna öppna 50 sidor till vars enda syfte är att hänga ut folk.

Det enda som gör att det inte handlar om förtal i Sverige är att det finns en ansvarig utgivare.

Alla behöver inte ha den här informationen.
Citera
2022-12-11, 03:58
Medlem
Jag känner rent obehag av detta och det har påverkat mig psykiskt genom åren.

Har bl.a utsatts för stalkeri, och folk som kollat upp domar osv.

Jag kan inget göra åt saken och fär tvingas leva vidare med det i förmodligen många år till.

Lätt att säga att det är bra att detta finns om man inte påverlats av det
Citera
2022-12-11, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ditt korståg mot dessa sidor är ju nästan komiskt:

Hur gick det att stämma sidorna för förtal?

Lägg bara ner och acceptera att du varit så dumt att du hamnat på Lexbase. Själv så har jag både ratsit plus (10 gratis lönekollar i månaden) Och är medlem på Lexbase. Dammsuger min, och närbelägna orter varje dag på folk som jag känner. Så smidigt och bra.

Har man inget att dölja så är dessa sidor inte heller nått problem.

Och vad hade du att säga om telefonkatalogen när den fanns?

Har du inget att dölja? Skulle du kunna ge ditt lösenord till din bank/socialamedier till vem som helst till exempel? skulle det vara bekvämt om alla fick se dina köp osv.. Alla har saker att dölja, för att alla behöver inte veta allt
Citera
2023-05-16, 16:33
Medlem
På vissa som har en legitimerad utbildning som läkare , sjuksköterska , lärare mm så står det med i flera av dessa tjänster.
Är det någon som vet om det alltid är med om man är / har leget kvar .
Citera
2023-06-27, 14:26
Medlem
De sidorna är verkligen bra för att undvika kriminellt slödder, alltså inte bara hippie pundarna men de riktiga scammers som ostört kan fortsätta sin verksamhet. Saknar den möjligheten i utlandet och har åkt på ett par få nitlotter.
Citera
2023-06-27, 15:42
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
Citat:
Du behöver inte muta dej undan tjänsterna. I lexbase hamnar dessutom bara kriminella element inte vanliga människor.

Så efter avtjänat straff ska du alltså ses som kriminell resten av ditt liv? Således finns det ingen chans till ett hederligt liv och ingen anledning att ens försöka.
Citera
2023-06-27, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlucardaLucifera
Så efter avtjänat straff ska du alltså ses som kriminell resten av ditt liv? Således finns det ingen chans till ett hederligt liv och ingen anledning att ens försöka.

Absolut ska en person få chans till ett hederligt liv men det är inte samma sak som att jag vill veta vem jag har att göra med.

En som suttit inne för grovt bedrägeri ett flertal gånger vågar/vill du göra affärer med en sådan?

En som suttit inne ett flertal gånger för misshandel är det någon som du sätter igång att dricka brännvin med vid köksbordet?

En notorisk kvinnomisshandlare är det något som bör hemlighållas för kvinnor?

En pedofil som suttit inne är han lämplig som barnvakt för dina barn som är i förskoleåldern?
Citera
2023-06-28, 05:15
Medlem
AlucardaLuciferas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Absolut ska en person få chans till ett hederligt liv men det är inte samma sak som att jag vill veta vem jag har att göra med.

En som suttit inne för grovt bedrägeri ett flertal gånger vågar/vill du göra affärer med en sådan?

En som suttit inne ett flertal gånger för misshandel är det någon som du sätter igång att dricka brännvin med vid köksbordet?

En notorisk kvinnomisshandlare är det något som bör hemlighållas för kvinnor?

En pedofil som suttit inne är han lämplig som barnvakt för dina barn som är i förskoleåldern?

Nummer 1 och 2 löser man med ett bra omdöme vilket du tydligen brister i. Bara tanken att vi måste ha ett register så du vet vem du dricker brännvin med? Om det är en såpass stor risk så umgås du med fel personer.
Nummer 3 spelar ingen som helst roll, kvinnor kan veta om detta och ändå vilja träffa personen. Samma sak här, kvinnor brister i sitt omdöme. Människor som är potentiellt farliga ska inte ens släppas ut från första början för övrigt.
Nummer 4 är intressant då dom flesta lämnar bort sina barn till statens barnpassningsservice och då kan du omöjligt kolla upp någon anställd. Däremot kan arbetsgivaren begära utdrag ur belastningensregistret vilket man inte gör alla gånger så varför ens ha ett register? Och om det är ett problem ha ett register över personer som begår sexualbrott då.

Du behöver inte hänga ut alla .och problemet som uppstår är att du ses som kriminell oavsett vilket brott du begått och att alla kriminella hängs ut innebär att arbetsgivare kommer att sortera bort dig vilket då omöjliggör chansen till ett hederligt liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in