Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-11-27, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Varför ska dessa sidor förbjudas?

I Sverige har vi ju en offentlighetsprincip. Gör dessa företag inte bara det enklare för alla att använda sig av denna offentlighetsprincip? Utan att myndigheterna behöver ägna sig åt detta arbete med utlämnande av uppgifter?

Och offentlighetsprincipen är till för att ändra om den inte fungerar. Det är inte så att den är ristad i sten, utan går att ändra. Redan idag går det att få skyddade uppgifter. Alltså kan alla medborgare få skyddad identitet och dessa sidor kan förbjudas att bedriva sina verksamhet, med politisk vilja. Så lägg ner denna OT-diskussion nu. I denna tråd reder vi ut vad de olika partierna vill göra åt problemet.
Senast redigerad av Jack.Cates 2022-11-27 kl. 10:53.
Citera
2022-11-27, 11:03
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Har rest runt en del och detta fenomen finns vad jag kan minnas bara i Sverige..
Känner någon till andra länder där man lika enkelt kan få tag i andra personers adress/nummer/lön/straff?
Citera
2022-11-27, 11:06
Medlem
Detta har debatterats ganska friskt i riksdagen. Utan att gå in alltför mycket på juridiken kan det konstateras att man inte kommer åt dessa sidor och bolag utan grundlagsändring. En sådan ändring föreslogs av då sittande regering för några år sedan men röstades ned i riksdagen.

Finns en tråd om ämnet: (FB) Förslag till Grundlagsändring - begränsning av tryckfriheten

Om jag inte helt missminner mig röstade de forna allianspartierna + SD nej till ändringen. Vågar inte riktigt uttala mig om hur övriga partier röstade, möjligt att exempelvis V röstade mot.

Oaktat är detta en mycket svår fråga, med många olika aspekter. Ändrar man de relevanta grundlagarna får det konsekvenser utöver möjligheten att förbjuda ex. lexbase m.fl.
Citera
2022-11-27, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Det finns en stor vilja hos många medborgare att dessa sidor förbjuds bedriva sådan verksamhet som de gör, att de lägger ut folkbokförda medborgares uppgifter på nätet. Uppgifter som de köper av svenska myndigheter. En tråd om detta har startats kring hur man kan komma åt dessa sidor juridiskt med sanktioner av olika slag, inte minst ekonomiska och straffrättsliga:
(FB) Juridiskt stämma sidor som MrKoll, Lexbase, Ratsit? Förtal?

Denna tråd tänkte jag vi kunde reda ut hur vilja/ovilja ser ut bland partierna. Vad vill partierna göra åt detta problem? Det gäller sidor som Eniro, Hitta, Ratsit, Merinfo, MrKoll, Lexbase, Allabolag mfl.

M:
S:
SD:
Mp:
V:
C:
L:
KD:

Vad vill småpartierna göra åt saken?
Det finns absolut en stor vilja bland medborgare att ta bort uppgifter som bostadens storlek, bilar, personnummer, inkomst med mera från nätet - men jag tror inte det är lika många (bland ostraffade) som vill ta bort lexbase.
Man får skilja på dessa saker. Det finns ett allmänintresse i domar - men knappats i vilka bilar folk äger.
Citera
2022-11-27, 13:00
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det finns absolut en stor vilja bland medborgare att ta bort uppgifter som bostadens storlek, bilar, personnummer, inkomst med mera från nätet
Finns det verkligen och absolut en stor vilja bland medborgare för detta? Har själv nämligen inte märkt det. Finns det fakta bakom ditt påstående eller är det bara något som du "tror"? Jag "tror" att de flesta struntar i det. Vem fan bryr sig om någon får reda på ens bostads storlek?
Med största sannolikhet är det väldigt få som alls har reflekterat över dessa sidors vara eller icke vara. I synnerhet som man alltid kunnat få tag på all den här informationen hos bl a Försäkringskassan, Skattemyndigheten och våra domstolar.
Citera
2022-11-27, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Finns det verkligen och absolut en stor vilja bland medborgare för detta? Har själv nämligen inte märkt det. Finns det fakta bakom ditt påstående eller är det bara något som du "tror"? Jag "tror" att de flesta struntar i det. Vem fan bryr sig om någon får reda på ens bostads storlek?
Med största sannolikhet är det väldigt få som alls har reflekterat över dessa sidors vara eller icke vara. I synnerhet som man alltid kunnat få tag på all den här informationen hos bl a Försäkringskassan, Skattemyndigheten och våra domstolar.
Japp. Att du int märkt det är för att du inte frågat - samt att folk inte är medveten om det.
Men om du frågar valfri person i ditt umgänge vad de tycker om att precis alla deras uppgifter ligger öppet på nätet - var det bor, hur stort de bor, hur många bilar och vilka bilar de har, hur mycket de tjänar (indirekt genom att skatteverkets beslut om hur mycket skatt du ska betala är offentligt - den du...) osv. Och hur de tror att de påverkar risken för inbrott - som i Skanör där ett antal fågelskådare blivit av med utrustning för flera hundra tusen kronor var genom att utländska ligor tagit registreringsnummret på bilarna när det stått och skådat - eller utpressning osv. Ja då kommer du inse att i princip alla vill att detta upphör. Ingen utom ligorna från Baltikum tjänar på detta.
Inget annat land i världen har dt så - och alla jag känner som kommer från andra europeiska länder tycker att vi är helt jävla otroligt efterblivna som dukar upp jordens bästa smörgåsbord för varenda jävla tjuv på jordklotet.
Citera
2022-11-27, 14:38
Medlem
Statsminister2030s avatar
För det första ska folk skita i var och hur jag bor, vilken bil jag har och om jag har hund. Att företag dessutom tjänar pengar på detta är helt sjukt. Dessa uppgifter används också för personrån och inbrott. . Det tar achmed 5 sekunder och hitta ett potentiellt offer. Okej Alma 96år på bottenplan med goda möjligheter att vara ute i skogen efter 30 sekunder. Eller von Guldsked som har en insynsskyddad villa i Djursholm, men som tillbringar maj-augusti i sommarbostaden i Båstad. Dessa brott kommer öka lavinartat i takt med att de lättillgängliga kontanterna blir svårare att komma åt i banker och affärer. Men som vanligt tänker idioterna på Fb inte längre än va näsan räcker. Sveriges lagar är förlegade och inte anpassade för dagens IT samhälle. Jag vet två kärringar+90 som blivit rånade i hemmet bara senaste året och den ena dog strax efteråt. Men det är väl sånt man får ta för att nån jävla idiot på Fb inte har annat för sig än att slå på va grannarna tjänar.
Citera
2022-11-27, 15:56
Medlem
Det är mycket bra med mrkoll och ratsit för att kunna släktforska efter 1991 när folkbokföringen fördes över från kyrkan.
Citera
2022-11-27, 18:17
Medlem
spermaoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hytrate
I många andra länder skulle dessa företag vara helt otänkbara. Sverige brukar saluföra transparens som medel för effektiva transaktioner. Men baksidorna tar ingen ansvar för. Företagen skulle kunna förstatligas så att privata företag inte gör en förtjänst på andra människors uppgifter. Tydligen ju saftigare uppgifter desto större vinstmarginaler.

En bekant från Tyskland tyckte det var riktigt konstigt att det är så lätt att hitta folk i Sverige. En stalkares paradis.
Citera
2022-11-27, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Vilka medborgare är emot detta? Vad är det för hemskt med detta? Du kan välja att anonymsera din närvaro i dessa tjänster. Det är offentlig prinpicpen , hela vårt öppna samhälle vila på denna grund.

Det underlätta snarare mitt liv, när jag skall kolla vart någon bor.
Jag vill ha bort denna dynga också! Hatar dessa sidor. Bara i Sverige och i USA som medborgarna kan kolla upp varandra. I andra länder är det sekretess och enbart staten som har uppgift om vart man bor. Ingen har rätt att veta vart jag bor, tjänar, tom vad jag har för bil eller hund.
Men hey, jag tycker det är underbart att köpa folks deklarationer över ett område och råna alla som tjänar bra!
Senast redigerad av Halshuggning 2022-11-27 kl. 20:35.
Citera
2022-11-27, 23:30
Medlem
Det där med att inkomstuppgifter blir ett underlag för stöld är ju en intressant observation. Man borde nog dölja inkomstuppgifter för staten så de inte kan komma och ta ens pengar!
Citera
2022-11-28, 07:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Jag vill ha bort denna dynga också! Hatar dessa sidor. Bara i Sverige och i USA som medborgarna kan kolla upp varandra. I andra länder är det sekretess och enbart staten som har uppgift om vart man bor. Ingen har rätt att veta vart jag bor, tjänar, tom vad jag har för bil eller hund.
Men hey, jag tycker det är underbart att köpa folks deklarationer över ett område och råna alla som tjänar bra!

Du kan anonymisera till närvaro i dessa tjänster. Så problemet ligger hos dej och inte på tjänsterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in