Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-04, 17:11
Medlem
festing2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Vad är nästa steg? Ska man förbjuda uppgifter om taxerad inkomst, adresser, telefonnummer?

I gammel Sverige kunde en person avstå att uppge sitt telefonnummer i t ex. telefonkatalogen, vad jag minns var det inget gnäll om grundlagsbrott.
Citera
2017-12-04, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Det är INTE hårklyverier. Journalister, Lexbase och du har exakt samma tillgång till informationen.

Men om det nu är ojämlikheten du klagar på så kan jag ju säga att du hade åkt dit för förtal om du publicerade samma sak som Lexbase publicerar eftersom Lexbase har en ansvarig utgivare. Tycker du inte att det är bra att detta täpps till? Eller vill du att Lexbase ska fortsätta ha speciallagar som du inte får åtnjuta som privatperson?
Ja, Lexbase lyder idag under journalistlagen genom att ha en ansvarig utgivare. Det är det Johansson vill ändra på. Jag vill ha likhet inför lagen.
Citera
2017-12-04, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Hur hjälper det en 18 åring som provat att röka lite hasch med vännerna och nu inte kan få jobb på 5år för varje arbetsgivare gör en slagning mot lexbase? Han får gå på bidrag tills han är 23. Bra start i livet!
Han kunde valt att avstå från haschpipan.
Senast redigerad av vadeva 2017-12-04 kl. 17:39.
Citera
2017-12-04, 17:20
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NAVYSEALTEAM6
Det också men tror Morgan vill skydda dömda invandrare. Pga klassklyftor är nu majoriteterna på svenska fängelser invandrare dvs från Mellanöstern Afrika osv dessa blir dömda och företag kan med lätthet söka info på lexbase, de flesta anställer inte tex dömda våldtäktsmän detta vill Morgan ta bort för företagen
Företag kan begära belastningsregister om de vill, de behöver inte fulgoogla på suspekta sidor.
Citera
2017-12-04, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Jag köper verkligen inte det resonemanget. Då kan man lika gärna göra sjukjournaler till offentliga handlingar. "Knulla inte runt om du inte vill att dina grannar ska få reda på vad du har för könssjukdomar". Eller varför inte göra det omöjligt att uttrycka sig anonymt på Flashback? Du skriver väl ändå ingenting du inte står för inför vem som helst?
Är resonemanget att man inte ska ska begå brott mot andra människor och djur om man inte vill att grannarna ska få reda på att man begår brott? jag förstår inte varför du tycker kriminella ska skyddas från sina harmlösa grannar.
Citat:
Finns mycket jag vill veta, men det är inte samma sak som att jag tycker att jag har rätt att veta det. Jag är förbannat nyfiken på folks dagböcker också.
Varför skulle det inte vara okej att få veta om det bor en mördare i min trappuppgång?

Är du en sån som tycker det är bra att media pixlar ansikten och skyddar efterlysta?
Senast redigerad av Olepeter 2017-12-04 kl. 17:32.
Citera
2017-12-04, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
"Offentlighetsprincipen" är absolut ingenting att vurma för. Myndigheter och ansvariga politiker kan enkelt hemligstämpla eller på andra vis bara "dölja" all misshaglig information (se bara på UD/Wallström härvan som precis blossat upp). Men privatpersoner är maktlösa! Alla detaljer om din ekonomi och privatliv säljes till vem fan som helst!
Sinnessjukt är var det är. Och finns (vad jag vet) bara i Sverige.

Att vem som helst kan ta reda på privata detaljer om vem som helst har absolut ingenting med yttrandefrihet att göra.

Att UD och Wallström gör saker de egentligen inte får, och den dumme svensken inte kan OSL, betyder det inte att det är rätt. Sen hjälper det inte på att det är svårt att få hävt en sekretess i kammarrätten. Även det kan man ibland ifrågasätta om vanlig Svensson och regeringen behandlas lika.
Citera
2017-12-04, 17:25
Medlem
kungarolfs avatar
Gäller det även sidor som Ratsit?
Som tillhandahåller fullständiga personuppgifter?
Citera
2017-12-04, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentat57
Ja, Lexbase lyder idag under journalistlagen genom att ha en ansvarig utgivare. Det är det Johansson vill ändra på. Jag vill ha likhet inför lagen.
Du verkar inte ha så bra koll på vad "likhet inför lagen" innebär. Jaja.
Citera
2017-12-04, 17:39
Medlem
pinger99s avatar
Om jag uppfattar det rätt så kommer Lexbase (ansvarig utgivare) att kunna fortsätta som vanligt medan det blir svårare eller omöjligt att få ut domar, FUP och liknande i forumtrådar?
Citera
2017-12-04, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Är resonemanget att man inte ska ska begå brott mot andra människor och djur om man inte vill att grannarna ska få reda på att man begår brott? jag förstår inte varför du tycker kriminella ska skyddas från sina harmlösa grannar.
Jag tycker helt enkelt inte att "public shaming" i brist på bra översättning är något eftersträvansvärt. När du har avtjänat ditt straff så har du. Vidare tror jag att det är sämre för samhället i stort eftersom det försvårar återanpassning av kriminella.

Citat:
Varför skulle det inte vara okej att få veta om det bor en mördare i min trappuppgång?
Om du orkar gå igenom proceduren att skriva till alla domstolar för att få reda på detta så tycker jag att det är ok. Då skulle bara de absolut värsta skvallertackorna och paranoida göra det. Men nej, jag tycker inte att dina grannars kriminella historik ska finnas ett klick bort.

Citat:
Är du en sån som tycker det är bra att media pixlar ansikten och skyddar efterlysta?
Beror på från fall till fall. Oftast tycker jag att media mesar för mycket.
Citera
2017-12-04, 17:55
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Företag kan begära belastningsregister om de vill, de behöver inte fulgoogla på suspekta sidor.

När det behövs utdrag ur belastningsregistret så gör nog företagen på sedvanligt sätt. Jag har ganska nyligen fått en förfrågan att begära ut mitt eget belastningsregister för en kund som kräver att man är ostraffad.

Jag förstår skillnaden i förfarandet med Lexbase och Polisen. I den förstnämnda så kan arbetsgivaren själv ganska snabbt se om personen är dömd för något. Genom belastningsregistret så måste personen som det handlar om själv begära ut informationen.

Hur man än vrider på detta, så kommer företaget att få reda på om man är dömd. Genom att förbjuda tjänster som Lexbase, så förhindrar man att vem som helst snabbt kan göra slagningar. Det hindrar fortfarande inte att någon person kontaktar landets domstolar för att få ut eventuella domar. Det blir bara en aning krångligare att få tag i informationen.
Citera
2017-12-04, 18:21
Medlem
Den långtgående offentligheten om individers liv och leverne i offentliga register är ju en utmärkt källa för att göra ner externa som interna politiska motståndare, eller i annan karriär. Belastningsregister, betalningsanmärkningar, inkomster mm kan lätt användas för personangrepp på de med annan åsikt än den lokala konkurrenten om ett förtroendeuppdrag och karriär. Det är ju därför som så många politiker och i eliten helst hade sett att det inte går att vara anonym på nätet, då hade det varit fritt fram för personangrepp och kanske få folk avskedade pga värdegrundsbrott.
DN har återupptagit kommentarer, under förutsättning att du uppger personnummer, någon som litar på DN?

Den internationell genomusla personliga integriteten i Sverige är överhetens verktyg mot folket. Även om man låter "privata" hantlangare sköta grovjobbet.
Att domar måste vara offentliga är givet för rättssäkerheten, men därför behöver det inte vara hur lättillgängligt som helst.
Senast redigerad av Efterdradd 2017-12-04 kl. 18:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in