Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-15, 09:05
Medlem
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Visst är det så. Sosseriet är desperat efter pengar och säljer ut allt de bara kan.

Säg mig ett enda land till i världen, som gör så här mot sina medborgare mer än korrupta dekis-landet Sverige?

Inget parti driver ens på att ändra på detta. Inte ens SD som numera är en del av sosseriet.
Ja, förförandet har pågått sedan länge men varken media eller politiker bedriver frågan, vilket är symptomatiskt för ett land med lite respekt för sina medborgare.
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Oftast handlar det om privata bolag, likt:

https://www.marknadsfokus.se/

https://drsreklam.se/nyinflyttade/

De köper API-tjänster av SKV eller andra aktörer och uppdaterar sin data 1-2 grr/vecka för att se vilka som flyttat. Samma bolag ligger även oftast bakom själva utskicken.
Tack för klargörandet, det torde jag ha anat att någon myndighet säljer API-tjänster likt telegrambyråer säljer API-tjänster där tidningar m.m kan prenumerera på deras tjänster.
Citera
2020-01-17, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacticalchaos
Vad de otroligt trångsinta politiker som är för personuppgiftslagen förstår inte att den är rentav farlig. Det är kriminellas dröm att med ett enkelt telefonsamtal kunna ta reda på någons årsinkomst. Det är också en risk för folk som har vittnat i rättegång mot kriminella att behöva få sin adress blottad. Sidor som MrKoll förstör livet för många som inte begått allvarliga brott också för den delen. Jag förstår att Svensson vill få reda på ifall grannen är pedofil, våldtäktsman eller mördare. Men till vilken fördel är det för en ung kille som missbrukat och trampat snett i livet men vill ta sig tillbaka i samhället?

Nej fy fan för det här säger jag bara. Jag har även tänkt på det här med bilmodell osv.. Många kriminella torpeder använder sig utav att placera en GPS på offrets bil för att kartlägga innan mord osv. Är det så jävla bra att det är offentligt vilken bil man äger då? Till vilken nytta?

Det är så svenskt att man spyr. Ni måste ändå hålla med mig om att svensken är en otroligt märklig människa. Vi har konstiga lagar, det är ett paradis för kriminella och man vill ge IS-sympatisörer psykologisk hjälp istället för utvisning. Nu glider jag ifrån ämnet men fy fan vad jag är trött på det här skitlandet.

Rätt intressant fenomen det här med att bedragare ringer från utlandet. Om du svarar riskerar du få en fet faktura. Telefonsamtlaen kommer ofta från länder som blattarna kommer ifrån. Somalia, Kosovo, Algeriet osv. Var tror ni de får våra uppgifter ifrån? Antingen gratis direkt från dessa hemsidor troligast, eller så beställer de själva allt från våra kära myndigheter.

Sverige är "unikt".
Citera
2021-09-24, 16:09
Avstängd
Lexbase är bra för mig som icke-kriminell. För arbetsgivare, singlar (speciellt tjejer) som ska boka dejt med en okänd person. Absolut. Men det är fan hårt mot alla som är dömda för ett inte speciellt allvarligt brott t.ex. narkotika, rattfylla, eller ett gammalt hederligt fylleslagsmål där någon råkade börja blöda lite näsblod. Då ska det här finnas tillgängligt på Internet i 5 år. Om någon då fick 3 månaders fängelse, då är de inte fria i samhällets ögon 3 månader senare, utan 5 år senare. Om personen vill söka jobb t.ex. är det ganska kört. Vem anställer någon som ens förekommer på Lexbase när det finns andra sökande?

Risken nu är att småkriminella inte ens försöker styra upp sig och söka jobb. Det får ju inget ändå!? Vad ska de då göra för pengar? Fortsätta begå brott så klart. Så jag tror tyvärr att tjänster som Lexbase gör att vissa kriminella bara blir värre. Det blir: "en gång kriminell, alltid kriminell". Är det så vi vill att den svenska kriminalvården ska fungera?
Citera
2021-09-24, 16:11
Medlem
Questioneers avatar
Det är bara låta bli att begå ett brott, då behöver man inte oroa sig.
Citera
2021-09-24, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Det är bara låta bli att begå ett brott, då behöver man inte oroa sig.

Riktigt så enkelt är det inte: jag själv har ett "märke" på MrKoll.se, även om jag inte har varit åtalad. Däremot har jag tagit initiativ till att dra andra till domstol (civilrättsligt), och har därmed ett "märke" hos MrKoll.se. Det framgår av texten på MrKoll att "det kan röra sig om en tvist eller stämning", vilket stämmer, men jag undrar hur många som kommer att dra slutsatsen att jag begått något brott.

Om andra sidor skiljer bättre mellan civilrättsliga stämningar/tvister och brottmål vet jag inte, men skillnaden är viktig.
Citera
2021-09-24, 20:08
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Riktigt så enkelt är det inte: jag själv har ett "märke" på MrKoll.se, även om jag inte har varit åtalad. Däremot har jag tagit initiativ till att dra andra till domstol (civilrättsligt), och har därmed ett "märke" hos MrKoll.se. Det framgår av texten på MrKoll att "det kan röra sig om en tvist eller stämning", vilket stämmer, men jag undrar hur många som kommer att dra slutsatsen att jag begått något brott.

Om andra sidor skiljer bättre mellan civilrättsliga stämningar/tvister och brottmål vet jag inte, men skillnaden är viktig.
När politiker vill strama åt yttrandefriheten, så befinner vi oss på ett sluttande plan.
Citera
2021-09-24, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
När politiker vill strama åt yttrandefriheten, så befinner vi oss på ett sluttande plan.

Det håller jag helt med om. Någon har sagt något i stil med "Freedom of speech cannot be limited without being lost", och det låter helt rätt i mina öron.
Citera
2022-10-04, 12:35
Medlem
Inget nytt här? Nehej. Svenne verkar inte bry sig och älskar att bli uthängd av parasiter på nätet.
Citera
2022-11-27, 09:53
Medlem
Politiska partiernas vilja/ovilja att förbjuda sidor som Ratsit, MrKoll, Lexbase...

Det finns en stor vilja hos många medborgare att dessa sidor förbjuds bedriva sådan verksamhet som de gör, att de lägger ut folkbokförda medborgares uppgifter på nätet. Uppgifter som de köper av svenska myndigheter. En tråd om detta har startats kring hur man kan komma åt dessa sidor juridiskt med sanktioner av olika slag, inte minst ekonomiska och straffrättsliga:
(FB) Juridiskt stämma sidor som MrKoll, Lexbase, Ratsit? Förtal?

Denna tråd tänkte jag vi kunde reda ut hur vilja/ovilja ser ut bland partierna. Vad vill partierna göra åt detta problem? Det gäller sidor som Eniro, Hitta, Ratsit, Merinfo, MrKoll, Lexbase, Allabolag mfl.

M:
S:
SD:
Mp:
V:
C:
L:
KD:

Vad vill småpartierna göra åt saken?
Senast redigerad av Jack.Cates 2022-11-27 kl. 10:04.
Citera
2022-11-27, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Det finns en stor vilja hos många medborgare att dessa sidor förbjuds bedriva sådan verksamhet som de gör, att de lägger ut folkbokförda medborgares uppgifter på nätet. Uppgifter som de köper av svenska myndigheter. En tråd om detta har startats kring hur man kan komma åt dessa sidor juridiskt med sanktioner av olika slag, inte minst ekonomiska med straffrättsliga:

Denna tråd tänkte jag vi kunde reda ut hur vilja/ovilja ser ut bland partierna. Vad vill partierna göra åt detta problem? Det gäller sidor som Eniro, Hitta, Ratsit, Merinfo, MrKoll, Lexbase, Allabolag mfl.

M:
S:
SD:
Mp:
V:
C:
L:
KD:

I många andra länder skulle dessa företag vara helt otänkbara. Sverige brukar saluföra transparens som medel för effektiva transaktioner. Men baksidorna tar ingen ansvar för. Företagen skulle kunna förstatligas så att privata företag inte gör en förtjänst på andra människors uppgifter. Tydligen ju saftigare uppgifter desto större vinstmarginaler.
Citera
2022-11-27, 10:37
Medlem
SexgalenZombies avatar
Varför ska dessa sidor förbjudas?

I Sverige har vi ju en offentlighetsprincip. Gör dessa företag inte bara det enklare för alla att använda sig av denna offentlighetsprincip? Utan att myndigheterna behöver ägna sig åt detta arbete med utlämnande av uppgifter?
Citera
2022-11-27, 10:43
Bannlyst
Vilka medborgare är emot detta? Vad är det för hemskt med detta? Du kan välja att anonymsera din närvaro i dessa tjänster. Det är offentlig prinpicpen , hela vårt öppna samhälle vila på denna grund.

Det underlätta snarare mitt liv, när jag skall kolla vart någon bor.

Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Det finns en stor vilja hos många medborgare att dessa sidor förbjuds bedriva sådan verksamhet som de gör, att de lägger ut folkbokförda medborgares uppgifter på nätet. Uppgifter som de köper av svenska myndigheter. En tråd om detta har startats kring hur man kan komma åt dessa sidor juridiskt med sanktioner av olika slag, inte minst ekonomiska och straffrättsliga:

M:
S:
SD:
Mp:
V:
C:
L:
KD:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera