2022-11-27, 11:44
Medlem
Valfrids avatar
https://www.privataaffarer.se/chefsekonomen-toppen-snart-nadd-for-borantorna/
Citera
2022-11-27, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid
Vet du hur usla Privata Affärer är på att förustspå framtiden.? Vem SKA MAN LYSSNA PÅ DÅ.

ok, svt jag antar Aftonbladet också har medarbetare med en hel del investerar i vad de rapporterar om men det det är inte institutionalerat på samma sätt.

På Timbro skryter man om hur man rundar systemet-
o
Vem ska man lyssna på då? Vänstern är mitt råd om du vill ha korrekta rapporter
Citera
2022-11-27, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valfrid

Hon har också uttalat sig i veckan om att svenska hushåll inte klarar av en högre ränta samt att det kommer knäcka bostadsmarknaden totalt. Detta tvärtemot vad alla bubbelförnekare menar...
Citera
2022-11-27, 12:12
Medlem
Mata inte trollen.

Som påpekat en triljon gånger: Anledningen till att priserna sjunker, är för att det ekonomiska läget försämrats och "holding cost" ökat. Inte för att köparkollektivet på det årliga hyrestorsk-konventet, kollektivt bestämt sig för att jävlas och enbart skambuda slemhog-style.

Om månadsutgiften ökat markant på kort tid, behöver köpeskillingen justeras för att nå samma jämvikt som innan utgiftsökningen. Det är inget konstigt alls i det.

Det handlar inte om att folk inte vill köpa till dagens priser. Det handlar om att de inte kan.
Citera
2022-11-27, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Mata inte trollen.

Som påpekat en triljon gånger: Anledningen till att priserna sjunker, är för att det ekonomiska läget försämrats och "holding cost" ökat. Inte för att köparkollektivet på det årliga hyrestorsk-konventet, kollektivt bestämt sig för att jävlas och enbart skambuda slemhog-style.

Om månadsutgiften ökat markant på kort tid, behöver köpeskillingen justeras för att nå samma jämvikt som innan utgiftsökningen. Det är inget konstigt alls i det.

Det handlar inte om att folk inte vill köpa till dagens priser. Det handlar om att de inte kan.
Vi ser prisökningar. Så kallad inflation. Bankerna och energibolagen gör rekordvinster. Geneme mans köpkraft urholkas.

Vi vet.

Hade du något att tillägga till detta?
Citera
2022-11-27, 12:19
Medlem
Citat:
Mata inte trollen.

Jag kan köpa till dagens priser men vill inte. Jag vill att priserna går ner lite till först
Citera
2022-11-27, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Hade du något att tillägga till detta?

Ja, relativt folks köpkraft har bostäder blivit enormt mycket dyrare de senaste 10 månaderna. De nominella priserna har visat imponerande motståndskraft och inte alls gått ner i paritet med ränteökningar och reallönesänkningar. Dessutom har realräntan sjunkit som en sten. Bostadsägare borde hoppa och jubla, snarare än att muttra över att de idag inte får samma nominella peng som grannen fick i april.
Senast redigerad av vraalaak 2022-11-27 kl. 12:28.
Citera
2022-11-27, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Jag kan köpa till dagens priser men vill inte. Jag vill att priserna går ner lite till först

Nu pratar jag om de breda lagren, du är anekdotisk och helt ointressant i sammanhanget.
F.ö. är givetvis alla mångmiljonärer på det här forumet.
Citera
2022-11-27, 12:30
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
https://wallenbergfast.se/objekt/enplanshus/nacka/charmigt-och-hogt-belaget-hus-med-stor-tomt-och-underbar-terrass/1653501

Slemhog som börjat buda i Nacka?

Man kan tro det. Slemhogs bud är dock det som kom innan det på 3 mille Slemhogs jobbar på underhand marknaden med bud mäklare inte vågar publicera.

Denna friggebod bredvid motorvägen är ju sålt för 2.95 mille år 2017 och även 2019 under nollräntan och är inte ens värt 2 milj med 5% rörlig ränta. Nuvarande ägare har köpt på toppen för 4.5 milj och kommer gå redigt back.
Citera
2022-11-27, 12:34
Medlem
Citat:
Ja, relativt folks köpkraft har bostäder blivit enormt mycket dyrare de senaste 10 månaderna. De nominella priserna har visat imponerande motståndskraft och inte alls gått ner i paritet med ränteökningar och reallönesänkningar. Dessutom har realräntan sjunkit som en sten. Bostadsägare borde hoppa och jubla, snarare än att muttra över att de idag inte får samma nominella peng som grannen fick i april.
Bostadsägare, som alla andra. har fått se stigande priser på allt från mat till bensin. Det är inte skillnad på bostadsägare och andra därvidlag.

Kanske ångesten över en eventuell arbetslöshet korrelerarar med storleken på lånet. Det är dock spekulation.
Citera
2022-11-27, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Bostadsägare, som alla andra. har fått se stigande priser på allt från mat till bensin. Det är inte skillnad på bostadsägare och andra därvidlag.

Kanske ångesten över en eventuell arbetslöshet korrelerarar med storleken på lånet. Det är dock spekulation.

Skillnaden mellan bostadsägare och "alla andra", ligger på den privata skuldsättningssidan. Å andra sidan har hyresgäster en hyresvärds vinstmarginal att uppfylla. Frågan blir vilken av dessa som kommer att väga tyngst, när "vinnarsidan ska koras".

Jag tror att 2022, blir ett av de få åren det sista kvartsseklet som det "lönat sig" att bo i HR. Kanske även 2023. I det långa loppet, lönar sig i princip alltid ägt boende. Såväl ekonomiskt som livskvalitativt.
Citera
2022-11-27, 12:44
Medlem
slemhogs avatar
I en förort på tunnelbanenätet ser lägenheter ut ha tappat närmare 20-25% på majoriteten av objekt nu mot toppen, inte så långt kvar till 2013-2014 års prisnivå, 20% kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in