2022-11-27, 08:22
Medlem
JagLurarDigs avatar
Är som Internet "bara en övergående fluga", trots 15 år snart.

Som datorer: "Svårt, krångligt och obegripligt".

Är inte som aktier med ett "inneboende värde".
Citera
2022-11-27, 08:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Inte för att jag är någon anhängare av höga skatter men skatter i någon form måste vi ha. Det är en vanlig missuppfattning att det är inkomstskatter som staten lever på. Det är arbetsgivaravgifter och momsen som är de viktiga inkomstkällorna för staten. Båda dessa inkomstkällor bygger på att betalströmmarna kan kontrolleras av ex. skattemyndigheterna. Föreställ dig transaktionen du gör när du köper en liter bensin från Koppartrans. Varken inkomst eller vinst är inblandat men det mesta du skickar iväg till Koppartrans skickas i sin tur iväg till staten.

Hur lösa det med kryptovaluta om dessa inte kan kontrolleras utan transaktionerna sker mer eller mindre mörklagda?

Om det hela ska fungera i ett normalt samhälle måste således kryptovalutan gå att spåra helt fullständigt och en viss person måste således betala moms på fläskkorven och blodkorven som köps i butiken. Likaså arbetsgivaravgiften som du, visserligen indirekt, betalar till kassabiträdet.

Det finns en uppenbar risk för att det du talar gott om, kryptovalutan, förvandlas till statens och kontrollsamhällets våta önskedröm. Den totala kontrollen över alla transaktioner. När du ger barnet veckopeng kommer detta att noteras hos myndigheterna.

Det är inte alls osannolikt att detta också kommer att ske i framtiden d.v.s med kryptoteknik men under fullständig myndighetskontroll.

Är det dit du och kryptofolket egentligen vill komma?
Varför skulle man inte kunna ta in moms med Bitcoin?
Hela blockkedjan är publik, man skulle kunna automatisera all typ av deklaration och tom göra den in real time?
Citera
2022-11-27, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Hela blockkedjan är publik, man skulle kunna automatisera all typ av deklaration och tom göra den in real time?

Japp, men vad är då det då för vits med Bitcoiin? Jag inser teknikens potential men då kan vi lika gärna ha en kryptovaluta som heter svenska kronor, euro eller amerikanska dollar. Helt spårbara digitala pengar.

Skillnaden blir att staten i det läget nödvändigtvis kommer att ha total kontroll över vilka eller vem som har hanterat pengarna. Så måste det ju bli om ex. momsen ska kunna betalas eller fås tillbaka för ett företag.

Den processen är i hög grad redan automiserad med dagens teknik.

Var det egentligen den ultimata våta önskedrömmen för de som förordar kryptovaluta? Det totala kontrollsamhället eller är de helt enkelt nyttiga idioter som glatt sprattlar i andras trådar?

Jag är av naturen misstänksam.
Citera
2022-11-27, 09:29
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Du menar typ som din deklaration redan är automatiserad idag?

Citat:
Japp, men vad är då det då för vits med Bitcoiin? Jag inser teknikens potential men då kan vi lika gärna ha en kryptovaluta som heter svenska kronor, euro eller amerikanska dollar. Helt spårbara digitala pengar.
Vilken potential då?
Citera
2022-11-27, 09:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Skillnaden blir att staten i det läget nödvändigtvis kommer att ha total kontroll över vilka eller vem som har hanterat pengarna. Så måste det ju bli om ex. momsen ska kunna betalas eller fås tillbaka för ett företag.

Var det egentligen den ultimata våta önskedrömmen för de som förordar kryptovaluta? Det totala kontrollsamhället eller är de helt enkelt nyttiga idioter som glatt sprattlar i andras trådar?

Vitsen med Bitcoin? Att frigöra sig från banker, mäklare, kortnätverk och andra dyra händer men framförallt att helt utan krångel fly från den eviga inflationen.

Det handlar om att ta makten om pengar från staten och sätta den i händerna på folket precis som Internet satte makten om information i händerna på folket.

Nämn den tillgång som kan mäta sig med Bitcoins egenskaper:
En krypto "SEK" eller krypto "dollar" skulle inte ha alla dessa egenskaper. Iaf inte om den utfärdas av en stat snarare än att vara helt decentraliserad.

Det är bra att du är misstänksam av naturen, alla borde vara det. Men bara om du låter det mynna ut i att du tar reda på mer information istället för att spika upp mentala barriärer mot allt som är nytt och okänt.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Du menar typ som din deklaration redan är automatiserad idag?
"Semiautomatiserad" iom att den sammanställs på årsbasis och kommer till mig varje år för mig att slutföra...
Senast redigerad av Leaston 2022-11-27 kl. 09:39.
Citera
2022-11-27, 09:40
Medlem
Citat:

Citat:

Med bitcoin kan småföretagaren alltid skapa en ny adress och låta betalningen gå till den i stället, om han vill göra affärer vid sidan av. Inte helt olikt hur han i dag stoppar kontanter i egen ficka och inte slår in köpet i kassaapparaten, vilket jag noterar ibland när jag betalar kontant.

Man ska för övrigt som mottagare alltid skapa en ny adress för varje betalning, vilket sker automatiskt om man använder något av de bitcoinbetalsystem som existerar i dag, även om man avser att bokföra transaktionen och betala skatt. Förfarandet underlättar också bokföring och annat.

Jag är av uppfattningen att staten efter en bitcoinisering kommer att behöva anpassa sig och radikalt förändra hur den finansierar sig. Att försöka bemöta bitcoiniseringen med hårdare kontroll för att vidmakthålla ett föråldrat banksossesamhälle, tror jag inte kommer att hålla särskilt länge.

Bitcoin är i förlängningen ett dödligt hot mot hela samhällssystemet som det ser ut i dag. På sätt och vis lever vi i ett samhälle av banker för banker, och bitcoin gör banker överflödiga.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2022-11-27 kl. 09:53.
Citera
2022-11-27, 09:44
Medlem
Citat:
Vitsen med Bitcoin? Att frigöra sig från banker, mäklare, kortnätverk och andra dyra händer men framförallt att helt utan krångel fly från den eviga inflationen.

Det handlar om att ta makten om pengar från staten och sätta den i händerna på folket precis som Internet satte makten om information i händerna på folket.

Nämn den tillgång som kan mäta sig med Bitcoins egenskaper:
En krypto "SEK" eller krypto "dollar" skulle inte ha alla dessa egenskaper. Iaf inte om den utfärdas av en stat snarare än att vara helt decentraliserad.

Det är bra att du är misstänksam av naturen, alla borde vara det. Men bara om du låter det mynna ut i att du tar reda på mer information istället för att spika upp mentala barriärer mot allt som är nytt och okänt.

"Semiautomatiserad" iom att den sammanställs på årsbasis och kommer till mig varje år för mig att slutföra...

I förra inlägget ville du betala moms även i handeln med Bitcoin. I det här inlägget vill du frigöra dig från allt vad stat, banker och kreditinstitutioner heter.

Jag får det inte att gå ihop...jag blir mer och mer misstänksam vilka som verkligen ligger bakom Bitcoin.
Citera
2022-11-27, 09:45
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
I normala fall så "slutför" du din deklaration genom att signera den med bankid och så är det klart. Allt annat är automatiskt idag (så länge du inte vill göra några speciella avdrag eller dylikt). Det hade du nog vetat om du hade haft ett jobb och behövde deklarera varje år.

Hur skulle det här automatiseras i din bitcoin-dystopi då? Särskilt när alla tar till sig tipset att göra alla transaktioner från en ny adress för att bibehålla sin anonymitet?
Citera
2022-11-27, 09:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
I förra inlägget ville du betala moms även i handeln med Bitcoin. I det här inlägget vill du frigöra dig från allt vad stat, banker och kreditinstitutioner heter.

Jag får det inte att gå ihop...jag blir mer och mer misstänksam vilka som verkligen ligger bakom Bitcoin.
Han får det såklart inte att gå ihop, han väver ihop lite olika narrativ som är direkt motstridiga bara för att kunna sälja idén om att bitcoin är en bra "investering" (antingen inför sig själv eller till andra).
Citera
2022-11-27, 09:53
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Oavsett om man är för eller emot staten, så är det en skiljd fråga från Bitcoin vs Fiat.

Bitcoin fungerar bättre än fiat både i diktaturen och i mad max samhället och alla former av styren vi har däremellan. Så länge staten säger att du skall betala moms så skall du göra det.
Jag har inget alternativt politiskt styre, så jag argumenterar INTE för att samhället behöver ändra på sig bara för att vi har Bitcoin i framtiden. Andra har andra åsikter kring detta men det är EN HELT ANNAN fråga.
Bitcoin är skilt från politik.

Sedan behöver vi göra klart kring missförståndet att Bitcoin skall ersätta pengar i första hand.
Bitcoin skall i första hand ersätta guld och alla andra tillgångar (aktier, fonder, obligationer och andra värdepapper) som används för att parkera sitt kapital för att undvika att kapitalet äts upp av inflationen.
Låter det konstigt? Ge detta klipp 60 sekunder så är det nog inte så konstigt längre: https://www.youtube.com/watch?v=sjYANTSww34&t=42s&ab_channel=RobertBreedlo veClips

Nästa steg, efter att Bitcoin blivit en naturlig tillgång att placera pengar i, är att bygga infrastruktur ovanpå detta och se om man även kan lösa det uråldriga, krångliga och dyra "fiat" problemet.
Men det är många år bort, för vem vill använda sina Bitcoin till att köpa mjölk när dessa Bitcoins fortfarande har potential att vara 100x mer värda om 5 år?
Senast redigerad av Leaston 2022-11-27 kl. 09:55.
Citera
2022-11-27, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
.

Bitcoin är i förlängningen ett dödligt hot mot hela samhällssystemet som det ser ut i dag. På sätt och vis lever vi i ett samhälle av banker för banker, och bitcoin gör banker överflödiga.

Ändå hittar jag tråd efter tråd i detta forum som vill veta hur man växlar in Bitcoin till olika, i den normala handeln, gångbara valutor. Folk som utgjuter ilska över banker som. Inte godkänner Bitcoin o.s.v..

Svaren blir oftast i stil med dessa:

- Det går rykten om att en bankomat i Lettland funkar för växling av Bitcoin!

- En korvkiosk i El Salvador accepterar Bitcoin!

Jag är föga imponerad måste jag erkänna, föga imponerad.
Citera
2022-11-27, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Han får det såklart inte att gå ihop, han väver ihop lite olika narrativ som är direkt motstridiga bara för att kunna sälja idén om att bitcoin är en bra "investering" (antingen inför sig själv eller till andra).

Det kan vara mycket värre än så befarar jag. De sprattlar, utan att själva begripa det, i trådar som andra håller i.

När det gäller ekonomiska frågor är det vars och ens skyldighet att vara på sin vakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in