Citat:
Ursprungligen postat av
Konrad
I förra inlägget ville du betala moms även i handeln med Bitcoin. I det här inlägget vill du frigöra dig från allt vad stat, banker och kreditinstitutioner heter.
Jag får det inte att gå ihop...jag blir mer och mer misstänksam vilka som verkligen ligger bakom Bitcoin.
Oavsett om man är för eller emot staten, så är det en skiljd fråga från Bitcoin vs Fiat.
Bitcoin fungerar bättre än fiat både i diktaturen och i mad max samhället och alla former av styren vi har däremellan. Så länge staten säger att du skall betala moms så skall du göra det.
Jag har inget alternativt politiskt styre, så jag argumenterar INTE för att samhället behöver ändra på sig bara för att vi har Bitcoin i framtiden. Andra har andra åsikter kring detta men det är EN HELT ANNAN fråga.
Bitcoin är skilt från politik.
Sedan behöver vi göra klart kring missförståndet att Bitcoin skall ersätta pengar i första hand.
Bitcoin skall i första hand ersätta guld och alla andra tillgångar (aktier, fonder, obligationer och andra värdepapper) som används för att parkera sitt kapital för att undvika att kapitalet äts upp av inflationen.
Låter det konstigt? Ge detta klipp 60 sekunder så är det nog inte så konstigt längre:
https://www.youtube.com/watch?v=sjYANTSww34&t=42s&ab_channel=RobertBreedlo veClips
Nästa steg, efter att Bitcoin blivit en naturlig tillgång att placera pengar i, är att bygga infrastruktur ovanpå detta och se om man även kan lösa det uråldriga, krångliga och dyra "fiat" problemet.
Men det är många år bort, för vem vill använda sina Bitcoin till att köpa mjölk när dessa Bitcoins fortfarande har potential att vara 100x mer värda om 5 år?