2022-11-26, 11:55
Medlem
Ibland när man scrollar på exempelvis Facebook (eller andra sociala medier) och det dyker upp någon krypto-relaterad nyhet i flödet så är det alltid fullt av folk som är emot krypto i kommentarerna. En gemensam nämnare brukar vara att de är extremt okunniga, dvs. de har inte en aning om vad de pratar om. En annan nämnare brukar vara att det är väldigt hatiska, de verkligen hatar krypto och anser att alla som investerar i det är idioter (även om de gjort 1000ggr pengarna).
Just hatet har jag svårt att förstå. Vad har krypto gjort dem? Har de aldrig investerat så har de ju aldrig förlorat några pengar. Älskar de banker och deras monopol och kontroll över varenda öre de får in och spenderar? Vad är grejen med hatet? Om något så borde ju gemene man omfamna det krypto "står för"?
Citera
2022-11-26, 12:01
Medlem
Det handlar väl mer om att krypto kommit till för att undvika skatter och kunna föra undan pengar illegalt. Vi har ju redan ett pengasystem idag som är reglerat och funkar någorlunda. Sedan känns krypto väldigt opålitligt då det inte regleras eller har någon uppbackning från stat eller liknande.

Dock är det väl bara kul att vanligt folk kunnat bli riktigt rika på scamen.
Citera
2022-11-26, 12:07
Medlem
Klaisans avatar
Det är väl skitsamma varför? Lägger absolut noll tid på att tänka över varför folk är "emot" krypto. Största anledningen är avundsjuka och ångest
Citera
2022-11-26, 13:00
Medlem
pumse1337s avatar
Många som läst om Bitcoin och krypto i nyheterna sedan 2012 men aldrig tagit tag i det och köpt in sig, de blir frustrerade och vill att krypto ska misslyckas så att de inte behöver känna att dom gjort något misstag i att ignorera det.
Citera
2022-11-26, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LamaLamaLama
Ibland när man scrollar på exempelvis Facebook (eller andra sociala medier) och det dyker upp någon krypto-relaterad nyhet i flödet så är det alltid fullt av folk som är emot krypto i kommentarerna. En gemensam nämnare brukar vara att de är extremt okunniga, dvs. de har inte en aning om vad de pratar om. En annan nämnare brukar vara att det är väldigt hatiska, de verkligen hatar krypto och anser att alla som investerar i det är idioter (även om de gjort 1000ggr pengarna).
Just hatet har jag svårt att förstå. Vad har krypto gjort dem? Har de aldrig investerat så har de ju aldrig förlorat några pengar. Älskar de banker och deras monopol och kontroll över varenda öre de får in och spenderar? Vad är grejen med hatet? Om något så borde ju gemene man omfamna det krypto "står för"?

Krypto är ju inget annat än fiat-valuta och ett luftslott a.k.a pyramidspel. Nästa steg är att krypto övertar rollen som betalningsmedel hos staterna. På så sätt kan de övervaka oss ännu mer.
Citera
2022-11-26, 13:14
Avslutad
Citat:

Jag tror att du har svaret här: https://youtu.be/VWknQBhYHi4?t=1316
Citera
2022-11-26, 13:48
Medlem
Krypto är bra. Man kan flytta runt kapital hur som helst utan nån jävla bank ställer frågor.
Citera
2022-11-26, 17:32
Medlem
Citat:

Jag är inte dum - men har ändå inte förstått kryptotekniken. Förstår man inte en ny teknik, så blir man automatiskt skeptisk. Och det kan sedan späs på så andra känslor kommer upp.
Sedan finns det såklart de som är samhällets lakejer (bulvaner) som försöker svärta ner och hata en teknik som hotar det ekonomiska systemet.

Den ekonomiska teknik som vi har idag, är ju en kassako för ägare.

Jag har förstås läst beskrivningar av kryptoteknik, men de är ju helt kass.
Förstår du själv hur det fungerar?
Citera
2022-11-26, 17:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag är inte dum - men har ändå inte förstått kryptotekniken. Förstår man inte en ny teknik, så blir man automatiskt skeptisk. Och det kan sedan späs på så andra känslor kommer upp.
Sedan finns det såklart de som är samhällets lakejer (bulvaner) som försöker svärta ner och hata en teknik som hotar det ekonomiska systemet.

Den ekonomiska teknik som vi har idag, är ju en kassako för ägare.

Jag har förstås läst beskrivningar av kryptoteknik, men de är ju helt kass.
Förstår du själv hur det fungerar?

Det är fel att vara emot något för att man inte förstår det.

Det är inte en dikotomi där man måste vara för eller emot, utan det är helt okej att säga "jag vet inte" när man inte är insatt.

Blockkedjeteknik handlar om att lösa Bysantinska Generalernas dilemma utan att använda en 3:e part. Mer om det har jag försökt förklara här: (FB) Bitcoin, bästa argument för och emot
Citera
2022-11-26, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Krypto är ju inget annat än fiat-valuta och ett luftslott a.k.a pyramidspel. Nästa steg är att krypto övertar rollen som betalningsmedel hos staterna. På så sätt kan de övervaka oss ännu mer.

Teknologisk konstrukt med öppen marknadsvärdering är en långt bättre beskrivning än pyramidspel för legitima krypton som aldrig haft konstiga regler. Och ja, den typ av kryptovalutasystem som troligen "vinner" kommer stater att älska, där har du rätt. Denna typ är också i samhället och befolkningens allmänintresse i stort. Man kan i princip lägga ner skatteverket och andra liknande myndigheter - staten har 100% kontroll via de distribuerade, öppna databaserna och kan dra skatten direkt.
Citera
2022-11-26, 17:45
Medlem
Jag är en av de som emellanåt kommentar på fejan om crypto.

För att klargöra lite. Jag är skeptisk, men jag hatar inte crypto som ts skriver. Är inte avundsjuk på de som kom in tidigt och kunde tjäna en förmögenhet. Grattis säger jag.

Frågor på det?
Citera
2022-11-26, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Det är fel att vara emot något för att man inte förstår det.

Det är inte en dikotomi där man måste vara för eller emot, utan det är helt okej att säga "jag vet inte" när man inte är insatt.

Blockkedjeteknik handlar om att lösa Bysantinska Generalernas dilemma utan att använda en 3:e part. Mer om det har jag försökt förklara här: (FB) Bitcoin, bästa argument för och emot
Som sagt: Det man inte förstår skapar osäkerhet som kan övergå i rädsla.
Om du säger till en människa som är rädd: Det är fel att vara emot det du inte förstår. Människan blir förmodligen ändå osäkrare av det. Känner hon gör fel. Någon kritiserar henne - för hon gör fel. Gör man fel brukar det bli negativa konsekvenser nämligen.

Dessutom handlar detta om pengar, och det finns så många olika attityder till det. Och den som tar för lätt på ekonomi, kan också få svåra följder. Så det är inte så enkelt som du låter påskina. Om du får en ekonomisk teknik /plan presenterad för dig. Behöver du ta ställning. Att säga "jag vet inte" duger därför inte.
Om jag säger Jag vet inget om det, men jag är inte emot det, hamnar jag i ett osäkert läge. Är jag ovetande - ska jag handla i blindo. Eller ska jag förstå vad jag ger mig in på?
En sund människa gör inte spekulationer i blindo. Det finns tillräckligt med osäkerhet ändå. (i ett rövarsamhälle).

Jag läste nu din beskrivning - Och jag undrar hur du kan tro att den texten ska kunna förklara något för den oinvigde? Det fanns inte mycket som vanligt folk kan referera till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in