Citat:
Ursprungligen postat av
Leaston
Det är fel att vara emot något för att man inte förstår det.
Det är inte en dikotomi där man måste vara för eller emot, utan det är helt okej att säga "jag vet inte" när man inte är insatt.
Blockkedjeteknik handlar om att lösa Bysantinska Generalernas dilemma utan att använda en 3:e part. Mer om det har jag försökt förklara här:
(FB) Bitcoin, bästa argument för och emot
Som sagt: Det man inte förstår skapar osäkerhet som kan övergå i rädsla.
Om du säger till en människa som är rädd: Det är fel att vara emot det du inte förstår. Människan blir förmodligen ändå osäkrare av det. Känner hon gör fel. Någon kritiserar henne - för hon gör fel. Gör man fel brukar det bli negativa konsekvenser nämligen.
Dessutom handlar detta om pengar, och det finns så många olika attityder till det. Och den som tar för lätt på ekonomi, kan också få svåra följder. Så det är inte så enkelt som du låter påskina. Om du får en ekonomisk teknik /plan presenterad för dig. Behöver du ta ställning. Att säga "jag vet inte" duger därför inte.
Om jag säger Jag vet inget om det, men jag är inte emot det, hamnar jag i ett osäkert läge. Är jag ovetande - ska jag handla i blindo. Eller ska jag förstå vad jag ger mig in på?
En sund människa gör inte spekulationer i blindo. Det finns tillräckligt med osäkerhet ändå. (i ett rövarsamhälle).
Jag läste nu din beskrivning - Och jag undrar hur du kan tro att den texten ska kunna förklara något för den oinvigde? Det fanns inte mycket som vanligt folk kan referera till?