2022-11-27, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godnattrunkaren
Vad äter man till vardags om man är övre medelklass med högskoleutbildning och respektabelt yrke och allt det där som hör övre medelklassen till; som hälsomedvetenhet och intresse för att äta naturliga råvaror och nyttiga livsmedel och den sociala signaleringen?

Jag tänker att mina matvanor är barnsliga. Köper all min mat på Picard och det är då mest färdiglagade rätter och bröd. Jag tror mitt anseende hos kolleger och kvinnor som jag skulle vilja attrahera inom den övre medelklassen kommer se ned på mig för att jag inte har för vana, kan eller vet hur man tillagar vardagsmat som är nyttig, hälsosam och som är det som den övre medelklassen äter.
Lär dig laga något indiskt. Och Paella. Låt dig bli inspirerad av en kock vars recept du gillar! Finns mycket steg-för-steg att kolla på nätet.
Lättlagat med bra råvaror. Bra att ha hemma är en kokbok med grunderna i matlagning och vanliga recept på husmanskost och vegetariskt. Glöm inte efterrätten. Gärna hemgjord glass. Och var försiktig med öl, vin och alkohol. Drick med måtta! Inget snus eller cigaretter! Undvik Aladdin-askar.
Senast redigerad av DEF1 2022-11-27 kl. 02:04.
Citera
2022-11-27, 08:02
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Nä det låter inte så övre medelklass med färdiga såser, kryddmixer och tillfälliga modenyheter.

Nej, självklart inte färdiga såser! De gör du själv. Men om du ska laga t.ex. indiskt eller asiatiskt så finns deet färdiga kryddmixer som är skitbra, så slipper du lägga 2 timmar enbart på att tillverka smaksättningen från råvaror som är svåra att få tag på. Vegetariskt, indiskt och asiatiskt är för övrigt inte tillfälliga modenyheter.

Du låter lite inskränkt. Typiskt arbetarklassbeteende. Du får nog fortsätta att runka dig själv godnatt, för även om du skulle få till en sjysst maträtt - sen då? Eller du tänker att det räcker så, sedan kommer damen falla pladask för dig?
Citera
2022-11-27, 08:35
Medlem
Endast egenodlat, fiskat och jagat, lagar allt från grunden, undviker läskeblask och sockerfyllda produkter så långt det går.
Sund husmanskost med andra ord.
Citera
2022-11-27, 08:35
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Tänk så här om jag rent hypotetiskt ”spontant” ska bjuda en barnlös övremedelklasskvinna i medelåldern som är välutbildad och jag verkligen vill få det att framstå som att jag vet vad jag gör och att det är den maten jag vanligtvis äter. Vad ska jag då öva på och vad ska jag ha för livsmedel i kylskåpet och vad kan jag så där enkelt svänga ihop? Och hur går man vidare om det blir fler spontana middagar?

Rekommenderar Adam Ragusea på youtube om du behöver enkelt förståeliga tips och recept på mat från grunden... Rekommenderar hans potroast (den med tomat och rödvin) svinlätt att göra och impar på vem som helst 👌
Citera
2022-11-27, 08:52
Medlem
Vi lägger 10k i månaden på mat , 2 vuxna. Men beror mkt på att man handlar efter jobbet varje dag och det man vill äta just den kvällen.

Dumt att inte storhandla egentligen.
Men vi äter mkt vegetariskt, gott bröd etc.
Inget märkvärdigt så jag tror varje medel eller överklassen äter något speciellt på hemmaplan
Citera
2022-11-27, 08:54
Medlem
Citat:
Tänk så här om jag rent hypotetiskt ”spontant” ska bjuda en barnlös övremedelklasskvinna i medelåldern som är välutbildad och jag verkligen vill få det att framstå som att jag vet vad jag gör och att det är den maten jag vanligtvis äter. Vad ska jag då öva på och vad ska jag ha för livsmedel i kylskåpet och vad kan jag så där enkelt svänga ihop? Och hur går man vidare om det blir fler spontana middagar?

En sak ni missat helt här i tråden, i ert omsusande av övre medelklassen som om det vore internationellt erkända rockstjärnor eller människor från en annan galax som ska bjudas på middag, är alla deras födoämnesallergier och ändrade kostvanor relaterat till stress, utbrändhet, psykiskt dåligt mående pga barnlösheten ts är inne på osv.

Ibs, Kolon irritabile, Chrohns sjukdom, gluten och laktosintolerans. Ökad/minskad aptit och ändrade kostvanor pga psykofarmaka etc.som det finns en hög förekomst av bland akademiker i övre medelklassen. I synnerhet barnlösa kvinnor som börjat närma sig medelåldern.

Det är en viktig klassmarkör att inte missa den biten när man bjuder någon från övre medelklassen, med deras känsliga magar, på middag.

Om du bara dukar upp en middag rakt upp och ner och utgår i från att din gäst äter det som bjuds framstår du lätt som en flane från arbetarklassen med deras typiska robusta magar.

Du gör din gäst obekväm när hon bara kan äta vissa delar av det du bjuder på alternativt får kraftiga diarréer om hon försöker vara artig och äta allt trots sin känsliga mage.

Sen missar ni hela klustret av dom svettigt snåla övre medelklassarna som är så gnidna att dom knappt har smör på mackan, alla som lider av träningsnarkomani och ätstörningar, minfältet av vad som för dagen anses vara politiskt korrekt att äta och vad som plötsligt är förknippat med socialt självmord att servera. Att man bör scanna Internet på daglig basis för att hålla sig uppdaterad med vad man "får" äta och vad som omgående måste plockas bort från veckomenyn för att inte bli ertappad av en granne/kollega och ramla ur samhällsklassen.

Det är enklare att utfodra och få en hel högstadieskola nöjd med maten än att ordna en middag som faller väl ut för EN övre medelklassare om hela det sociala regelverket, hälsoproblematiken, trenderna och att det fortfarande ska innehålla näring och gå att äta ska falla väl ut.

Sen är väl Picard redan lite halvt övre medelklassigt i jämförelse med Findus.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-11-27 kl. 09:43.
Citera
2022-11-27, 09:20
Medlem
Sykos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
Husmanskost blandat med lite finare kötträtter, istället för tacos på fredagen blir det fläsk eller oxfile med pommes tex.. Även mycket grillat på sommaren

Fläskfilé med pommes räknar du som finare mat? Det blir inte mer soclyx än så!
Citera
2022-11-27, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Eko-morötter är mycket godare än vanliga morötter. Testa!

Jag handlar en del eko (särskilt de frukter och grönsaker som är kända för att vara mest besprutade) och upplever tex att krav-bananer smakar godare. Men tycker i vilket fall att ekohysterin är överdriven, både för att det förekommer mycket matfusk men också för att det irriterar mig att folk inbillar sig att det har lägre klimatpåverkan.
Citera
2022-11-27, 10:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Jag handlar en del eko (särskilt de frukter och grönsaker som är kända för att vara mest besprutade) och upplever tex att krav-bananer smakar godare. Men tycker i vilket fall att ekohysterin är överdriven, både för att det förekommer mycket matfusk men också för att det irriterar mig att folk inbillar sig att det har lägre klimatpåverkan.

Nu vet jag inte vad du väger in i begreppet ”klimatpåverkan” men det är såklart bra att vi använder mindre gifter i tillverkningen av mat om det går.
Citera
2022-11-27, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
En sak ni missat helt här i tråden, i ert omsusande av övre medelklassen som om det vore internationellt erkända rockstjärnor eller människor från en annan galax som ska bjudas på middag, är alla deras födoämnesallergier och ändrade kostvanor relaterat till stress, utbrändhet, psykiskt dåligt mående pga barnlösheten ts är inne på osv.

Ibs, Kolon irritabile, Chrohns sjukdom, gluten och laktosintolerans. Ökad/minskad aptit och ändrade kostvanor pga psykofarmaka etc.som det finns en hög förekomst av bland akademiker i övre medelklassen. I synnerhet barnlösa kvinnor som börjat närma sig medelåldern.

Det är en viktig klassmarkör att inte missa den biten när man bjuder någon från övre medelklassen, med deras känsliga magar, på middag.

Om du bara dukar upp en middag rakt upp och ner och utgår i från att din gäst äter det som bjuds framstår du lätt som en flane från arbetarklassen med deras typiska robusta magar.

Du gör din gäst obekväm när hon bara kan äta vissa delar av det du bjuder på alternativt får kraftiga diarréer om hon försöker vara artig och äta allt trots sin känsliga mage.

Sen missar ni hela klustret av dom svettigt snåla övre medelklassarna som är så gnidna att dom knappt har smör på mackan, alla som lider av träningsnarkomani och ätstörningar, minfältet av vad som för dagen anses vara politiskt korrekt att äta och vad som plötsligt är förknippat med socialt självmord att servera. Att man bör scanna Internet på daglig basis för att hålla sig uppdaterad med vad man "får" äta och vad som omgående måste plockas bort från veckomenyn för att inte bli ertappad av en granne/kollega och ramla ur samhällsklassen.

Det är enklare att utfodra och få en hel högstadieskola nöjd med maten än att ordna en middag som faller väl ut för EN övre medelklassare om hela det sociala regelverket, hälsoproblematiken, trenderna och att det fortfarande ska innehålla näring och gå att äta ska falla väl ut.

Sen är väl Picard redan lite halvt övre medelklassigt i jämförelse med Findus.

Hahaha, rolig läsning! Jag som har en liten men stadigvarande inblick i samhällsklassen över den du beskriver så målande kan säga att det är där du hittar mest fettfobi och matfixering. Den ena märkliga dieten avlöser den andra och det är svårt att navigera mellan alla "äter inte gluten-socker-mättat fett" och blir man bjuden på middag är det "asiatiskt, fräscht och krispigt" med granatäppelkärnor och glöm inte smaken av UMAMI.

För att veckan efter bjuda in till en helt vanlig sockerorgie när något barn fyller år.
Citera
2022-11-27, 10:53
Medlem
qups avatar
Jag är i gränslandet mellan överklass och medelklass. Jag äter mycket grönkål och ädelost varvat med proteindrinkar och steroider. Ungarna får falukorv och makaroner. Frugan gillar pizza.
Citera
2022-11-27, 11:03
Medlem
Sladdarens avatar
Troligen käkar de lunch ute varje dag ... plus att de köper finare köttstycken mer ofta.

Nåväl så tror jag absolut inte att de äter nyttigare ang fettmängd och socker men bättre råvaror alla ggr

Vad är övre medelklassen ? Jag har inte riktigt greppat detta. Tex har jag en släkting som är snickare och vvs are med eget företag och han tjänar kosing mer än många högutbildade. En som driver och äger en ica butik med anställda kan tjäna rätt så bra ochså

Vissa som bara har ett mindre åkeri, eller är en större bonde med ganska så stor djurpark av kor, mekaniker som driver eget tjänar inga dåliga pengar heller när de avbetalat hela sin verksamhet efter några år

Gemensamt är att ingen av dem är högutbildade ev mångutbildade om de kan flera saker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in