Citat:
Ursprungligen postat av
Godnattrunkaren
Tänk så här om jag rent hypotetiskt ”spontant” ska bjuda en barnlös övremedelklasskvinna i medelåldern som är välutbildad och jag verkligen vill få det att framstå som att jag vet vad jag gör och att det är den maten jag vanligtvis äter. Vad ska jag då öva på och vad ska jag ha för livsmedel i kylskåpet och vad kan jag så där enkelt svänga ihop? Och hur går man vidare om det blir fler spontana middagar?
En sak ni missat helt här i tråden, i ert omsusande av övre medelklassen som om det vore internationellt erkända rockstjärnor eller människor från en annan galax som ska bjudas på middag, är alla deras födoämnesallergier och ändrade kostvanor relaterat till stress, utbrändhet, psykiskt dåligt mående pga barnlösheten ts är inne på osv.
Ibs, Kolon irritabile, Chrohns sjukdom, gluten och laktosintolerans. Ökad/minskad aptit och ändrade kostvanor pga psykofarmaka etc.som det finns en hög förekomst av bland akademiker i övre medelklassen. I synnerhet barnlösa kvinnor som börjat närma sig medelåldern.
Det är en viktig klassmarkör att inte missa den biten när man bjuder någon från övre medelklassen, med deras känsliga magar, på middag.
Om du bara dukar upp en middag rakt upp och ner och utgår i från att din gäst äter det som bjuds framstår du lätt som en flane från arbetarklassen med deras typiska robusta magar.
Du gör din gäst obekväm när hon bara kan äta vissa delar av det du bjuder på alternativt får kraftiga diarréer om hon försöker vara artig och äta allt trots sin känsliga mage.
Sen missar ni hela klustret av dom svettigt snåla övre medelklassarna som är så gnidna att dom knappt har smör på mackan, alla som lider av träningsnarkomani och ätstörningar, minfältet av vad som för dagen anses vara politiskt korrekt att äta och vad som plötsligt är förknippat med socialt självmord att servera. Att man bör scanna Internet på daglig basis för att hålla sig uppdaterad med vad man "får" äta och vad som omgående måste plockas bort från veckomenyn för att inte bli ertappad av en granne/kollega och ramla ur samhällsklassen.
Det är enklare att utfodra och få en hel högstadieskola nöjd med maten än att ordna en middag som faller väl ut för EN övre medelklassare om hela det sociala regelverket, hälsoproblematiken, trenderna och att det fortfarande ska innehålla näring och gå att äta ska falla väl ut.
Sen är väl Picard redan lite halvt övre medelklassigt i jämförelse med Findus.