Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-25, 22:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, det är väldigt mycket hatt/mössa/keps On/Off på de där vittnena.

Det får en att misstänka att en del bara såg en mörk kontur som hastigast.

Ja, det är precis så. Inget går att fastställa.
Visst kan man försöka värdera vittnen utifrån avstånd och vinklar etc., men det handlar också om perceptionsförmåga och minne.
Ditt körsbärsplockande kan mycket väl vara korrekt, men jag är inte lika "modig".
Citera
2022-11-25, 23:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det är precis så. Inget går att fastställa.
Visst kan man försöka värdera vittnen utifrån avstånd och vinklar etc., men det handlar också om perceptionsförmåga och minne.
Ditt körsbärsplockande kan mycket väl vara korrekt, men jag är inte lika "modig".

Eller så vågar du inte leva utan detta mysterium? MOP Ends ... Mer skrämmande än en lösning?

Duggar inte de där körsbären lite väl tätt? Vart man än vänder sig viskar vindarna om Skandiamannen.

Till och med på Snickarbacken ... På Åland ... Hur kan detta vara möjligt?

Hur kan en enda person, skyldig eller ej. sätta igång så mycket surr?

Vakna, Stig! Du är numera berömd. En legend. Höj ditt glas inne på Bohemia ...
Citera
2022-11-25, 23:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Eller så vågar du inte leva utan detta mysterium? MOP Ends ... Mer skrämmande än en lösning?

Duggar inte de där körsbären lite väl tätt? Vart man än vänder sig viskar vindarna om Skandiamannen.

Till och med på Snickarbacken ... På Åland ... Hur kan detta vara möjligt?

Hur kan en enda person, skyldig eller ej. sätta igång så mycket surr?

Vakna, Stig! Du är numera berömd. En legend. Höj ditt glas inne på Bohemia ...

Vad vill du säga?
Det är väl du som inte vågar leva utan frågetecken som precis bestämt dig för din GM?

Snickarbacken och Åland?
Tror du på det också när det kommer till SE?

Blir teorin starkare av detta tänker du?
Citera
2022-11-25, 23:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vad vill du säga?
Det är väl du som inte vågar leva utan frågetecken som precis bestämt dig för din GM?

Snickarbacken och Åland?
Tror du på det också när det kommer till SE?

Blir teorin starkare av detta tänker du?

Vill i alla fall inte avfärda att SE har något med Röda Kors-brevet och/eller besöket i butiken på Åland att göra.

Ja, om han är inblandad i något av detta blir en stark teori självfallet ännu starkare.

Annars hade han ... en väldig otur hela tiden. En slags omvänd Alexander Lukas.

Det finns andra frågetecken här i världen. Allt snurrar inte kring MOP, även om man kan tro det av ditt nick.

Jodå, tack! Jag känner mig tillfreds med denna lösning. Jämfört med bra mycket annat.
Citera
2022-11-25, 23:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Vill i alla fall inte avfärda att SE har något med Röda Kors-brevet och/eller besöket i butiken på Åland att göra.

Ja, om han är inblandad i något av detta blir en stark teori självfallet ännu starkare.

Annars hade han ... en väldig otur hela tiden. En slags omvänd Alexander Lukas.

Det finns andra frågetecken här i världen. Allt snurrar inte kring MOP, även om man kan tro det av ditt nick.

Jodå, tack! Jag känner mig tillfreds med denna lösning. Jämfört med bra mycket annat.

"Inte avfärda" är en sak som jag också ställer mig bakom, men att påföra och bygga vidare på blir märkligt utifrån den osäkerhet som finns.

Ja "om han är GM" så har jag nog också räknat alla hans lögner...och så klart blir ju teorin starkare... eller t.o.m. "utom rimligt tvivel". Eller?
Citera
2022-11-26, 10:36
Medlem
Det går att vara lite mer systematisk om man vill det och vill man även se till fakta så är det lättare idag än var det var under en tio till tjugoårsperiod efter dödsskjutningen.

Flödesschema modellen med inslag av lite gissning och fakta.

1. SVENSK <> UTLÄNNING (Vi testar en SVENSK)
2. 0-40 år <> 35-70 år ( Troligtvis den äldre då mer erfarenhet, egna ideer, hat etc)
3. INTELLIGENT <> LÅGBEGÅVAD (INTELLIGENT för mycket lotteri att en knarkare lyckas)
4. ENSAM <> ORGANISERAD (ENSAM någon information bör framkommit efter alla år)
5. POLIS <> POLITIKER (POLIS eller person med väl insyn inom yrket.

På fem punkter så kan man få en gärningsmannaprofil som säger att vi söker en svensk man i 75-85 årsåldern. Har arbetat inom polisiär verksamhet med ett troligtvis brett kontaktnät med personer som besitter mycket information och även vet polisens manövrar. Har troligtvis även kunnat påverka utredningen eller media. Ensam har haft tid att fundera och planera sitt dåd förmodligen ett hatmord. Nyttjar säkerligen mycket alkohol efter mordet.

Skandiaman eller Pettersson ? Nä de är borta för evigt!
Citera
2022-11-26, 12:10
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helix321
Latif är förhörd 860303. Står Turkisk medborgare här.
https://drive.google.com/file/d/1Si9ZHBWZrVAcrY6XaVKmcYKnXGlOIp30/view

Finns även uppgifter om att han innan mordet ville få tag i en mindre väska, typ handledsväska. Också en uppgift om att träningsskorna som Tapinskaja berättar om i förhöret nedan skall varit försvunna efter mordet.
https://drive.google.com/file/d/1-mJsH6c7h0YDHfIhvncE7w39GBmRtMst/view

Väskan/dokumentportföljen fick han av Tapinskaja. Hon erinrar sig också att han tog med sig de nya gymnastikskor som han inköpt i mitten av februari.
https://drive.google.com/file/d/1bHxO78YZWV5aR6-1efEcrBa4QFmPrPc1/view

Yvonne Nieminen förhörs angående om det kan vara Latif hon sett (sid 3), bilderna av Latif på sid 4 verkar tagits vid polisförhöret med Latif den 3 mars. Nieminen menar på att kroppsbyggnaden och rockens längd stämmer förutom rockens tjocklek och till synes för ljusa färg. Även dokumentportföljen verkar stämma in på den väska hon sett.
https://drive.google.com/file/d/1oHZTMDmQ6y2e8c3qCW1CsGGG-EY_xC7f/view

Det här med rockens ljusa färg; AD ser ju en grå ulster med svarta inslag. LM har en liknande rock som beskrivs. NB ser en shabbig man gå efter OP vid korvkiosken. Jag åkte förbi korvkiosken igår och den ligger ju kvar på samma ställe. Det var precis liknande förhållanden som när OP gick där, dvs mörkt, gatorna upplysta av endast butiker och förbiåkande bilar, gatubelysning. Kiosken i sig ligger lite mörkt till och kastar sitt ljus inifrån och utåt trottoaren. De som går förbi får då automatiskt mer ljus på sig och kläder upplevs sannolikt annorlunda än vid andra tillfällen. Det är mycket möjligt att AD ser LM i ett sådant tillfälle där rocken upplevs ljusare medan YN ser LM där ljuset faller annorlunda och rocken upplevs mörkare. Notera om ex. en glencheckrutig kavaj, är den vit i botten eller svart?
Citera
2022-11-26, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Det här med rockens ljusa färg; AD ser ju en grå ulster med svarta inslag. LM har en liknande rock som beskrivs. NB ser en shabbig man gå efter OP vid korvkiosken. Jag åkte förbi korvkiosken igår och den ligger ju kvar på samma ställe. Det var precis liknande förhållanden som när OP gick där, dvs mörkt, gatorna upplysta av endast butiker och förbiåkande bilar, gatubelysning. Kiosken i sig ligger lite mörkt till och kastar sitt ljus inifrån och utåt trottoaren. De som går förbi får då automatiskt mer ljus på sig och kläder upplevs sannolikt annorlunda än vid andra tillfällen. Det är mycket möjligt att AD ser LM i ett sådant tillfälle där rocken upplevs ljusare medan YN ser LM där ljuset faller annorlunda och rocken upplevs mörkare. Notera om ex. en glencheckrutig kavaj, är den vit i botten eller svart?

Bra synpunkt. Jag tänker också att på polisens bilder som förevisas Nieminen har sannolikt blixt använts. Det kan förklara att hon tycker rocken ser ljusare ut på polisens bild. Det kan ju också vara så att han vid förhörstillfället och därmed också fototillfället har en annan rock än han hade mordkvällen.
Citera
2022-11-26, 16:25
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Bra synpunkt. Jag tänker också att på polisens bilder som förevisas Nieminen har sannolikt blixt använts. Det kan förklara att hon tycker rocken ser ljusare ut på polisens bild. Det kan ju också vara så att han vid förhörstillfället och därmed också fototillfället har en annan rock än han hade mordkvällen.

Ja, precis blixt användes. ska se om jag kan rekonstruera detta med en grå ulster med svarta inslag.
Citera
2022-11-26, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Ja, precis blixt användes. ska se om jag kan rekonstruera detta med en grå ulster med svarta inslag.

Polisen visar Nieminen bilder på Latif men det hela blir än mer märkligt när man inte visar Anders Delsborn samma bilder. Delsborn som ju är den som vittnar om detta med grå ulster med svarta stänk. Finns inga uppgifter vad jag kan se att man gjort någon fotokonfrontation med honom beträffande Latif. Det hela är fullständigt obegripligt.
Citera
2022-11-26, 16:55
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Polisen visar Nieminen bilder på Latif men det hela blir än mer märkligt när man inte visar Anders Delsborn samma bilder. Delsborn som ju är den som vittnar om detta med grå ulster med svarta stänk. Finns inga uppgifter vad jag kan se att man gjort någon fotokonfrontation med honom beträffande Latif. Det hela är fullständigt obegripligt.
Mycket mycket märkligt om det är så.
Citera
2022-11-26, 17:43
Vet att detta varit på tapeten förr (minns inte om det blev klarhet i det), ang att Mårten ansåg att mannen vid skyltfönstret var lik någon lite äldre fotbollsspelande/tränare vid namn Lennart, det slog mig att det kanske var Lennart "Liston" Söderberg han tänkte på?

https://www.google.com/search?q=lennart+liston+s%C3%B6derberg&rlz=1C1FHFK _svSE1018SE1018&sxsrf=ALiCzsYwb2Ejxzf7GY0yGSSWsh7g quc63A:1669480780824&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved =2ahUKEwievZnHpMz7AhUnX_EDHR7NDqoQ_AUoAXoECAIQAw&b iw=1536&bih=714&dpr=1.25
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in