Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-24, 14:19
  #181
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Varför inte satsa dessa enorma belopp på att fixa planeten vi redan bebor?
Har svårt att tänka mig något som skulle vara mer motivationshöjande om alla tog i problemen som går att lösa men där girigheten tyvärr styr.

Jag tyckte jag bemötte frågan i inlägget du svarar på. Vi har till exempel råd med både ett pensionssystem och fri skolgång. En viktig satsning utesluter inte en ännu viktigare satsning. Sen finns det inget som säger att en utebliven investering i en koloni på månen skulle innebära att motsvarande summa användes till att lösa något av de problem som jag antar att du tänker på.

Men om du ändrade din argumentation till något i stil med: vore det inte bättre om vi satsade på att få igång fusionskraftverk istället för att bygga en bas på månen, så skulle jag kunna hålla med dig. Men det vore ett rent hypotetiskt resonemang samtidigt som månprogrammet är verkligt. Om det ställs in på grund av negativ opinion så kommer det förmodligen att byggas fler fotbollsarenor och göras större utbetalningar till vapenlobbyister.

För mig vore detta en försäkran om att en jävla massa pengar kommer att göra någon form av nytta och flytta fram gränserna för vad som är möjligt, både här och på månen.
Citera
2022-11-24, 14:30
  #182
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Jag tyckte jag bemötte frågan i inlägget du svarar på. Vi har till exempel råd med både ett pensionssystem och fri skolgång. En viktig satsning utesluter inte en ännu viktigare satsning. Sen finns det inget som säger att en utebliven investering i en koloni på månen skulle innebära att motsvarande summa användes till att lösa något av de problem som jag antar att du tänker på.

Men om du ändrade din argumentation till något i stil med: vore det inte bättre om vi satsade på att få igång fusionskraftverk istället för att bygga en bas på månen, så skulle jag kunna hålla med dig. Men det vore ett rent hypotetiskt resonemang samtidigt som månprogrammet är verkligt. Om det ställs in på grund av negativ opinion så kommer det förmodligen att byggas fler fotbollsarenor och göras större utbetalningar till vapenlobbyister.

För mig vore detta en försäkran om att en jävla massa pengar kommer att göra någon form av nytta och flytta fram gränserna för vad som är möjligt, både här och på månen.

Månprogrammet är i första hand till för eliten och inte för befolkningen. I händelse av kärnvapenkrig eller andra katastofer så kommer dom sticka till månen och lämna resten åt ödet. Är du stormrik - ok då kan du köpa din bostad och resa. Tro inget annat!
Citera
2022-11-24, 15:53
  #183
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Månprogrammet är i första hand till för eliten och inte för befolkningen. I händelse av kärnvapenkrig eller andra katastofer så kommer dom sticka till månen och lämna resten åt ödet. Är du stormrik - ok då kan du köpa din bostad och resa. Tro inget annat!

Du har alltså ingen fantasi alls när det kommer till att se vilka positiva, sekundära, effekter ett omfattande månprogram skulle kunna ha? Samtidigt som du gör ett enormt hopp in i fantasins värld när du börjar sia om att dagens satsning är för att rika ska kunna flytta till månen i händelse av katastrofer. Det känns inte som att du ser neutralt på frågan. Finns det ett starkt auktoritetshat med i bilden?

Sen ser jag inte riktigt problemet med om Elon, eller någon med hans resurser, väljer att bygga ett hus på månen eller mars. Eller tänker du att ingen ska få om alla inte kan?
Citera
2022-11-24, 16:01
  #184
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Du har alltså ingen fantasi alls när det kommer till att se vilka positiva, sekundära, effekter ett omfattande månprogram skulle kunna ha? Samtidigt som du gör ett enormt hopp in i fantasins värld när du börjar sia om att dagens satsning är för att rika ska kunna flytta till månen i händelse av katastrofer. Det känns inte som att du ser neutralt på frågan. Finns det ett starkt auktoritetshat med i bilden?

Sen ser jag inte riktigt problemet med om Elon, eller någon med hans resurser, väljer att bygga ett hus på månen eller mars. Eller tänker du att ingen ska få om alla inte kan?

Du tycker så och jag tycker si - hoppa tillbaks till dina Star Wars-fantasier och din hjärntvättade tilltro till människor i vita rockar haha - bye!
Citera
2022-11-24, 16:39
  #185
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Du tycker så och jag tycker si - hoppa tillbaks till dina Star Wars-fantasier och din hjärntvättade tilltro till människor i vita rockar haha - bye!

Nja, det vi sett prov på från dig är hur du sprider konspiratoriskt dravel om jag ska vara ärlig. Jag försöker bara väcka dig ur din Star Wars fantasi om en månbas som byggs för att eliten ska undkomma krig och katastrofer. Antar att du har tunga erfarenheter av människor i vita rockar.
Citera
2022-11-25, 00:18
  #186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Det är just sådana saker som man forskar kring. Vi kan bosätta oss på Arktis och ISS, så jag tror inte månen behöver vara så långt borta. Problem är till för att lösas.

ISS får reguljära förnödenheter från jorden och närmare 200kW från solceller. Konstant - med korta 45-minuters undantag.

En bas på månen hade haft samma förnödenhetsbehov men det inkluderar då en månlandning, och energiförsörjningen är speciell .. avbrotten från solenergi är nånstans runt 14 dagar i snitt.

Alternativen är att bygga en solcellsfarm på nån av polerna, så du nästan ser solen hela tiden. HELA tiden går inte, det är en teoretisk konstruktion. Men infrastrukturen att nu bygga detta och en ledning till en tänkt station är inte småproblem.
Citera
2022-11-25, 06:01
  #187
Medlem
wwrs avatar
USA bestämde 2017 att vi (även den europeiska rymdstyrelsen är inblandad i konstruktion av raketen) skulle återuppta månprogrammet, både Trump och Biden står bakom. Även kineser och ryssar planerar en månbas. Den statliga organisationen NASA har hittills fullföljt sin del av projektet och genomför nu under nov-dec den första flygningen på 50 år med en kapsel för mänsklig besättning (med dockor) och rundar just nu månen. Men det skrivs mycket lite om detta i tidningarna. Många debattörer på Internet försöker istället flytta målstolparna och påstå att vi inte borde fortsätta någon rymdutveckling eftersom det är meningslöst och för dyrt.

Vad beror denna plötsliga omsvängning på?

En orsak är att massmedia och många Internetdebattörer stöder storföretagen oberoende om företagen gör något bra eller inte. 2011 lade Obama ned rymdfärjorna vilket gjorde att det privata företaget SpaceX med Elon Musk kunde ta över transporterna till rymdstationen. Obama hade tidigare fått anslag av finansmannen Jurvetson som sitter i SpaceX styrelse.

Under flera år betalade USA till ryssarna för att skjuta upp amerikanska astronauter samtidigt som man betalade till Musk för att utveckla ungefär samma system som USA haft tidigare, dvs en raket med en rymdkapsel. (Man gjorde därför stor sak av att SpaceX återanvänder första steget i raketen.)

Nu har alltså USA sålt ut transporterna till rymdstationen till ett privat företag som har som målsättning att tjäna pengar. Musk sköt nyligen upp en ryss och tidigare har man skjutit upp "rika judar". Musk är världens rikaste person och SpaceX har som målsättning att tjäna pengar. Musk skjuter upp den som betalar bäst och i dagens läge är det miljardärer som vill turista på rymdstationen.

SpaceX har även fått kontrakt på en månlandare. Den behövs för att, i samverkan med NASA:s kapsel som just nu rundar månen under massmedial tystnad, kunna landsätta människor på månen och senare bygga en månbas. Projektet går ut på att lära sig leva på månen för att senare kunna leva på Mars. Men det går trögt för SpaceX med månlandaren. Den senaste uppskjutningen har blivit fördröjd mer än ett år. T.o.m. Musk tvivlar på om raketen ens klara en vanlig uppskjutning i omloppsbana, den saknar hiss, kabin, den fordrar många uppskjutningar för att tanka den, upp till 16 tror en del proffs och Musk förnekar inte detta, etc

Så SpaceX tjänar nu pengar på att skjuta upp miljardärer och har försummat måprojektet, är min uppfattning. Så nu börjar alltså massmedia och en del Internetdebattörer att flytta målstolparna och säga att vi inte längre borde åka till månen.

När Musk började bygga månraketen var massmedia mycket heta på att berätta om det. Även hans planer på att "ockupera Mars" var mycket omskrivna. Raketen exploderade allt som oftast men detta förklarades vara "Musks sätt att utveckla". Men nu när det ser ut som om utvecklingen stannat upp så har massmedia tystnat om månprojektet och på Internet försöker influencers svänga debatten till att vi inte längre borde åka till månen!

Rymdforskning är grundforskning. Man gör upptäcktsresor för att se och lära nya saker. När USA tidigare åkte till månen betraktades det som bland det mest värdefulla människan gjort och lärdomarna från det projektet ledde till uppfinningar av diverse slag.

Storföretagen håller helt enkelt på att ta över världen vilket gör att forskning och utveckling, som kräver statlig organisation, kommer att försummas. Stark, oberoende forskning leder också till att politiska agendor som t.ex klimatteorierna kan ifrågasättas seriöst. (När Greta Thunberg betraktades som klimatexpert hade hon bara gått ut grundskolan.) Forskningssamfundet är också internationellt. Det finns sällan några politiska skiljelinjer mellan forskare från olika länder. Men nu håller stormakterna på att skapa kallt krig igen. Man försöker t.ex. hålla samman EU genom att vi skall hata ryssarna. Så forskning motarbetas även eftersom den leder till avspänning mellan länder. På rymdstationen samarbetar just nu ryssar, amerikaner och andra.

Så tyvärr har storföretagens övertagande av makten och i detta fall privatiseringen av stora delar av USA:s rymdverksamhet lett till att man kanske kommer att trappa ned månprojektet och vidare utforskning av rymden.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-25 kl. 06:43.
Citera
2022-11-25, 06:36
  #188
Medlem
trillians avatar
Det är faktiskt ett mycket bra förslag. Kul om mänskligheten får leva vidare.

Kärnvapen och/eller kinesiska virus är ett hot mot allihop. Skoj då med en mänsklig enklav på månen för att bevara arten.

Jag är positiv till detta initiativ!
Citera
2022-11-25, 13:23
  #189
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Precis - staten snor dina pengar till något du aldrig kommer få ta del av

Lite nytta har du av rymdforskning antar jag , du är väl en som har kardborre knäppning på skorna - är en rymd relaterad uppfinning.

Finns massa exempel
Citera
2022-11-25, 15:33
  #190
Medlem
wwrs avatar
Jag anser att medias och framförallt sociala medias hantering av den nu pågående rymdfärden med Artemis 1 visar hur styrda media och sociala media är.

Under flera år har media följt rymden och månprogrammet intensivt. På sociala media har SpaceX och Musks utveckling av Starship diskuterats ingående. Varje prov och testflygning har följts upp.

Nu, fem år in i programmet genomför NASA den första flygningen, Artemis 1. För första gången på 50 år rundar man månen med en kapsel (med dockor) avsedd för människor.

Men nu har diskussionerna på sociala media nästan tystnat! Det som diskuteras i sociala media är hur mycket det har kostat och om vi verkligen behöver besöka månen!

Det är mycket märkligt hur skribenterna i sociala media har svängt totalt vad gäller rymdintresset, framförallt vad gäller månen.

Jag tror det helt enkelt beror på att privata företag kan styra Internetdiskussionerna hårt. SpaceX/Musks Starship är mer än ett år försenat med sin senaste testflygning. Det saknas kabin, hiss, system för tankning i rymden, farkosten skall byggas om för månbruk etc. Så möjligen kan Musks Starship vara en total flopp. Det vet vi inte ännu, men jag anser att det ser ut så nu. När privata företag misslyckas mörkläggs det i media medan statliga kritiseras hårt.

Statliga NASA har i alla fall genomfört sin del av månprogrammet i tid. De rundar just nu månen. (Fast vi vet inte hur testflygningen slutar och hur den utvärderas, ännu.) Privata SpaceX har inte levererat anser jag. Men de har ett par år på sig att få fart på Starship. 2024 skall NASA skicka 4 astronauter på samma tur som dockorna åker idag. 2025 skall Musk/SpaceX starship vara klart för att genomföra en månlandning enligt det ursprungliga programmet.

När man ser hur all entusiasm för projektet plötsligt försvunnit i sociala media och många skribeneter plötsligt börjar ifrågasätta kostnader och målsättning, frågar man sig nästan om amerikanerna håller på att lägga ned månprojektet eftersom det privata företaget Musk/SpaceX inte lyckats bygga någon månlandare.

Jag kan också ha fel och Musk får ihop sina grejor till 2025, men just nu ser det dystert ut enligt min uppfatttning. Men då får nog Musk leja bort Twitter till andra och sätta in en stöt på månprojektet om det skall föras i hamn.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-25 kl. 15:49.
Citera
2022-11-26, 00:25
  #191
Medlem
Man får väl proppa månbasen full med de beprövade radioaktiva värmeelementen med plutoniumdioxid i som de har använt flera gånger förut, de funkade ju bra på Marsbilarna!

Med dessa element får man ut typ 490 Watt värme per Kilo plutoniumdioxid och först efter 87 år har värmeeffekten halverats. Och om man placerar peltierelement runt värmekällan så går det få ut lite elström också än om verkningsgraden på denna omvandling är riktigt dålig(..typ 4-5 %). På Marsbilen hade man exempelvis med sig 4.8 Kg plutoniumdioxid och fick ut hela 2.35 KW värme men bara 110 W elström.

Och eftersom den radioaktiva plutoniumdioxiden är inkapslad i generatorn/värmaren så ska väl risken för strålskador vara försumbara, eller? Plutonium 238 avger väl bara alfastrålning och den kommer sig ju inte ut ur inkapslingen så,, kör hårt, mer plutonium åt folket!
... Ja man skulle faktiskt ha en fulltankad ”värmare” själv tillgänglig med 20 kilo plutoniumdioxid i som får puttra och gå, så skulle man inte behöva frysa ihjäl under de närmaste decennierna åtminstone…


-FAKTA plutoniumbatteri till Marsbilen -
Bränsle = Plutoniumdioxid PuO²
Radioaktivt ämne = Plutonium 238
Halveringstid = 87,7 år
Bränslemängd = 4.8 Kg plutoniumdioxid
Kontinuerlig eleffekt ut = 110 Watt
Vikt av 1 PuO² = 276 u = 276u * 1.660539066*10⁻²⁷ Kg/u = 458.309*10⁻²⁷ Kg
Antal molekyler i 1 Kg PuO² = 1/458.309*10⁻²⁷ [Kg] = 2.1819*10²⁴ st PuO²
Antal molekyler i 4.8 Kg PuO² = 4.8[Kg]*2.1819*10²⁴ [st] = 10.4733*10²⁴ st PuO² (hela bränslet)
Antal sönderfall/sek = 10.4733*10²⁴ [st PuO²] *(1-0.5^(1/(87.7[år]*365.25[dagar]*24[timmar]*3600 sekunder]))) = 2.6236*10¹⁵ sönderfall/sek

1 sönderfall av PuO² = 5.593 Mev = 896.0974*10⁻¹⁵ Joule
2.6236*10¹⁵ st sönderfall/sek av PuO²= 2.6236*10¹⁵ * 896.0974*10⁻¹⁵ J = 2.35 KJ/sek = 2.35 KW
Uteffekt efter 14 år = 2350 * 0.5^(14/87.7) = 2104 watt
Eleffekt ut efter 14 år = 110 * 0.5^(14/87.7) = 98.5 watt

Elektrisk effekt ut ifrån peltierelementen = 110 watt, tillförd värmeeffekt = 2.35 KW
Verkningsgrad för ”elgeneratorn” = 110/2350*100 = 4,68 %

https://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_generator
Citera
2022-11-26, 01:14
  #192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Man får väl proppa månbasen full med de beprövade radioaktiva värmeelementen med plutoniumdioxid i som de har använt flera gånger förut, de funkade ju bra på Marsbilarna!

Förutom att jag tror att fordonen på Mars faktiskt använde solceller och batteri, så får man väl på månen köra Tesla. Energin skapas centralt antingen via ett mikrokärnkraftverk, eller via solceller och stora batterier eftersom dygnet är såpass långt.

Plutoniumenergi har använts på farkoster, men dom ger minimalt med energi - men under väldigt lång tid. Voyager fungerar ännu efter 40+ år, men effekten tvingar avstängningar av saker man inte gärna är utan. En sådan effekt räcker dock inte för ett fordon; så en tesla som kan laddas från en central punkt är nog var man vill gå (eller motsvarande utan spacex, såklart).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback