Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-21, 03:07
  #1
Medlem
- Vad tror alla flashbackare om detta?

"Människor kommer att bo och arbeta på månen innan årtiondet är över enligt Nasa"

https://www.expressen.se/nyheter/rym...nen-fore-2030/

Artemis: Nasa expects humans to live on Moon this decade
https://www.bbc.com/news/uk-63688229
Citat:
Humans could stay on the Moon for lengthy periods during this decade, a Nasa official.
Howard Hu, who leads the Orion lunar spacecraft programme for the agency, said habitats would be needed to support scientific missions. He told Sunday with Laura Kuenssberg that Wednesday's launch of the Artemis rocket, which carries Orion, was a "historic day for human space flight". Orion is currently about 134,000km (83,300 miles) from the Moon.
__________________
Senast redigerad av LaIslaBonita 2022-11-21 kl. 03:22.
Citera
2022-11-21, 03:21
  #2
Medlem
Hoppas NASA är bättre än Herr Musk på att förutspå framtiden. Han skulle ju sätta en människa på Mars innan 2021, det har ju gått sådär hittils.

https://www.wionews.com/science/in-2...-update-484049
Citera
2022-11-21, 03:23
  #3
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Det blir nog aktuellt först 2036, då en kinesisk månbas föreligger. Artemis kommer att skrotas vad det lider.
Citera
2022-11-21, 03:24
  #4
Medlem
En byggbom inom åtta år, säkert bra betalt också att få snickra ihop bostäder där uppe.
Citera
2022-11-21, 05:16
  #5
Medlem
snorups avatar
Pinsam clickbait-rubrik av expressen.
Citera
2022-11-21, 05:45
  #6
Medlem
Astralhopps avatar
På grund av månens tunna atmosfär (månen har en mycket tunn atmosfär med en total massa på omkring tio ton. Den består företrädesvis av väte, helium, argon och neon,) så finns det inget skydd mot meteoriter eller strålning.

Temperaturfluktuationerna på månen är också intensiva och sträcker sig från -248 till +123 grader. För att göra månen beboelig skulle vi behöva bo i skyddade bostäder.
Citera
2022-11-21, 06:27
  #7
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
På grund av månens tunna atmosfär (månen har en mycket tunn atmosfär med en total massa på omkring tio ton. Den består företrädesvis av väte, helium, argon och neon,) så finns det inget skydd mot meteoriter eller strålning.

Temperaturfluktuationerna på månen är också intensiva och sträcker sig från -248 till +123 grader. För att göra månen beboelig skulle vi behöva bo i skyddade bostäder.
Vadå, kan man inte tälta på månen?
Sen har jag för mig att det är lite dåligt med syre där också..

Klart att man skulle behöva skydda och anpassa precis allting om vi skulle bosätta oss på månen. Det tror jag nog ingår i NASA's beräkningar.
Citera
2022-11-21, 07:32
  #8
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benyamean
Vadå, kan man inte tälta på månen?
Sen har jag för mig att det är lite dåligt med syre där också..

Klart att man skulle behöva skydda och anpassa precis allting om vi skulle bosätta oss på månen. Det tror jag nog ingår i NASA's beräkningar.
Nu vet jag inte hur det ser ut på månen. Men i Marssammanhang så snackar man om att bebygga gamla lavatunnlar och grottor. Dessa kan vara enorma. Samt spara massa skydd.
Att gräca ner sig lär väl vara en bit på vägen.?
Citera
2022-11-21, 07:40
  #9
Medlem
S.O.Stolps avatar
Nu handlar det ju inte om att man ska börja bygga radhus dit Lasse och Ulla m.fl. ska flytta för att börja sitt nya mån-liv.

Det blir nån sorts forskningsstation där människor kan vara under en period.
Citera
2022-11-21, 07:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nu handlar det ju inte om att man ska börja bygga radhus dit Lasse och Ulla m.fl. ska flytta för att börja sitt nya mån-liv.

Framledes så blir det väl något radhusområde, byggd i kupolkomplex kanske, typ Månbas Alpha, där
Lasse o Ulla eller Achmea o Abdalla kan fortplanta sig, på semester åker det till jorden kanske.
Citera
2022-11-21, 08:31
  #11
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaIslaBonita
- Vad tror alla flashbackare om detta?

"Människor kommer att bo och arbeta på månen innan årtiondet är över enligt Nasa"

https://www.expressen.se/nyheter/rym...nen-fore-2030/

Artemis: Nasa expects humans to live on Moon this decade
https://www.bbc.com/news/uk-63688229

Rätt sannolikt skulle jag säga. Men inte garanterat. Sen kommer vi inte ha någon Sci-Fi månbas där. Gissningsvis kommer man som tidigare bo i landaren. Nu är landaren dock den betydligt större HLS.

En permanent närvaro som på ISS kommer dock inte bli aktuellt då man är tvingad att använda SLS. En raket man inte kommer skjuta upp mer än en gång per år till en början.
Citera
2022-11-21, 08:46
  #12
Medlem
Man skall inte glömma ett av de värsta problemen med att försöka bo på månen: damm.

Damm på månen är inte som det på jorden slipat av väder och vind. Det är brutalt vassa skärvor som dessutom plockar upp en elektrisk laddning som gör att de fastnar på allting. Enda skyddat vad jag vet är att täcka ytor med en elektriskt ledande väv som man byter polaritet på fram och tillbaka för att stöta bort dammet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback