2022-11-24, 21:25
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Jag hör dina argument och om jag får kontra så du resonerar du som många anti-bubbelpratare.
Tycker faktiskt inte något av det du säger stämmer. Och jag önskar ingen olycka. För "kraschen" drabbar oss alla.
Det är väldigt många som köpt hus sen nånstans 2015 (men givetvis inte en majoritet) om vi talar 30 % nedgång. Vem som köpte 2021-2022 är inte relevant.
De är relativt högt belånade. Sen har du gruppen som belånat sig löpande sen köp till kontantinsatser till barn, bilar fritidshus mm.
Och vad tror du händer med människor som ser allt sparkapital insatt i huset förlorat? Och hur det påverkar samhällsekonomin.
Och det behövs bara ett en liten grupp för att haverera en numera svajande fastighetssektor.

Många glömmer dock att alla lån efter 2016 är och var belastade med amorteringskrav. Åtminstone 1-2% av lånebeloppet årligen om man har över 50% belåningsgrad.

Det hjälper en hel del och lånade man till 85% år 2016 har man redan eroderat 12% av lånet bara där.
Citera
2022-11-24, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Så man kan simma lugnt även om värdet på huset dyker 90% p.g.a. höjd vattennivå så marken blir värdelös inom några år? Är ju först när man säljer som värdeminskningen uppdagas..

Ajjemän. Det är eventuella arvingar som kanske blir besvikna att dödsboet redovisade negativt på tillgångssidan och inget att dela ut.
Citera
2022-11-24, 21:40
Medlem
Detta hjälper jag er med en gång, och aldrig mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Har man ej förlorat 30% av sin insats på en aktie som backat 30% bara för att man ej har sålt?

^ Här har ni kontexten. ER kontext. Det NI försöker besvara. Detta är alltså inte mitt jobb.

Då pratar spyan om:
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
rätten att rösta på bolagsstämman

Uppbackad av:
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det Barf sa.

----

Ni är helt patetiskt korkade människor och ni ryggdunkar varandra till att stanna i denna efterblivenhet.

Tycker ni fortfarande att det här är ett rimligt sätt att agera så för all del fortsätt. Intresset att hjälpa er räckte till 1 inlägg.
Citera
2022-11-24, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2

^ Här har ni kontexten. ER kontext. Det NI försöker besvara. Detta är alltså inte mitt jobb.

Då pratar spyan om:

Uppbackad av:

----

Ni är helt patetiskt korkade människor och ni ryggdunkar varandra till att stanna i denna efterblivenhet.

Tycker ni fortfarande att det här är ett rimligt sätt att agera så för all del fortsätt. Intresset att hjälpa er räckte till 1 inlägg.

Nja, du glömde väl att utveckla vidare det här med skillnaden mellan aktier och fastigheter. Men du producerade det jag förväntade mig, tack för all din hjälp!
Citera
2022-11-24, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
För att det skall vara en bubbla som pyser ur får inte bostadspriserna återhämta sig när konjunkturen stärks igen. Det kan bubbelpratarna få svårt att uppleva.

Har du fler befängda kriterier kring vad som definierar en bubbla?

Citera
2022-11-24, 21:57
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Du är fan underbar ibland Sebbe. Bara så du vet. 😘 Jag har aldrig sett sådant ren, djurisk ilska i text förut som jag sett från dig. På något sätt lyckas du alltid kanalisera ditt blodtryck i en vacker crescendo av påhopp som går bortom de vanliga tillropen av könsord och invektiv.

Klasskamraterna måste ha skänkts mycket underhållning från din sida under barndomen!

Nåväl...

Citat:

Nej du är mig veterligen arbetsbefriad på Flashback Forum

Citat:
Då pratar spyan om:

Uppbackad av:

----

Marknadsvärdet på en icke-fungibel tillgång som en bostad är irrelevant för köparen om den inte ska säljas för tillfället eller någonsin. Allt är inte till salu här i världen.

Carpe diem

Citat:

Tar du Swish eller kontant?
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-11-24 kl. 21:59.
Citera
2022-11-24, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
På samma tema; hur beräknar man någons nettoförmögenhet?

Frågan var hur marknadsvärdet påverkar ägarens nettoförmögenhet och inte hur relevant bostadens marknadsvärde är för ägaren.

Tillgångar minus skulder.
Citera
2022-11-24, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Är det verkligen på samma tema? Frågar åt en kompis.

Frågan gällde "förlust av kontantinsats". Din kontantinsats är inte avskild från din totala nettoförmögenhet, utan är en del av den. Om du har en tillgång som minskar i värde är det irrelevant att prata om en gammal kontantinsats. Din nettoförmögenhet har minskat och du har blivit fattigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Rengen
Om vi talar -30% så är problemet att väldigt många förlorar sin kontantinsats dubbelt om.

Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Och det är ett ännu värre misstag att tycka att de "förlorat sin kontantinsats" hur kan de ha gjort det om de inte behöver sälja?
Citera
2022-11-24, 22:24
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Många glömmer dock att alla lån efter 2016 är och var belastade med amorteringskrav. Åtminstone 1-2% av lånebeloppet årligen om man har över 50% belåningsgrad.

Det hjälper en hel del och lånade man till 85% år 2016 har man redan eroderat 12% av lånet bara där.
Ja, det hjälper ju en del.

Ingves+"bankexperter" sa ikväll att vi får räkna med en normalränta runt 4 % så enbart det lär ju sänka nivån rejält på lång sikt och därmed påverka amorteringar.

Så frågan är vad som händer vid tex en nedgång och belåningen av huset plötsligt hamnar över 50 % eller 70%. Ganska många som får börja amortera ovanpå höjd ränta.
Citera
2022-11-24, 22:36
Medlem
slemhogs avatar
https://www.hemnet.se/salda/villa-7rum-enkoping-enkopings-kommun-tunnelvagen-2-2811372319755369834

Villa i hummelsta strax utanför Enköping.

Utgångspris
2 300 000 kr
Slutpris 1 900 000 kr
Prisutveckling
-400 000 kr (-17 %)

Mycket -17-20 % sänkningar nu i Stockholm och Mälardalen, med 2.5% styrränta blir det snart värre.
Citera
2022-11-24, 22:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Det här med nettotillgångar och sånt verkar väldigt svårt för en del.

Men som tur är får ni hjälp av SCB som sammanställer läget för hushållen varje kvartal.

Så vid sista September gäller:
* Summa finansiella nettotillgångar 12,659,980 milj. (Notera att fastigheter INTE ingår. Ca 9549 mdr tillkommer. Summa ca 22 200 mdr).

* Skulder var: 5194 mdr
* Banksparande: 2593 mdr
* Aktier + fonder: 4625 mdr
* BR+fastigheter var: 12696 mdr

* Belåningsgrad, dvs skulder/totala tillgångar var ca 23%

* BR tillgångarna har minskat under årets första 3 kvartal med ca 227 milj. Dvs 6.7%
* Fond-tillgångarna har minskat 367 mdr och aktietillgångarna har minskat med 1279 mdr. Som alla kan se är minskningen av BR en mindre detalj jämfört med minskningen i företagsandelar.

Nog ser det ut som att den här kollapsen med hushållens undergång är en bit bort.
Misantroperna får gå hem och lägga sig.
Citera
2022-11-24, 22:50
Medlem
Går inte bra i Storstockholm.

Täby -16%
https://www.hemnet.se/salda/radhus-5rum-erikslund-taby-kommun-erikslundsvagen-96-329758675264987887

Märsta/Sigtuna -18%
https://www.hemnet.se/salda/villa-5rum-marsta-sodra-sigtuna-kommun-lokegatan-16-4917416868117792175

Nacka -29%
Från 35 till 25 milj. Även på dessa nivåer finansieras bostäder med lån. En rik bolånetorsk tvångslikviderad. Precis som på börsen.
https://www.hemnet.se/salda/villa-8rum-saltsjobaden-nacka-kommun-vargardsvagen-49-5798260772274517612

När ska liksom flanders och övriga ur inavelsligan komma och hävda hack i kurvan. Och att det är nya ath snart igen, om 3 år.

Även om vi ser nya ath om 5-8 år kommer en bostad ha varit en urusel "investering" pga massiva drift- och boendekostnader kommande tiden.

Amortera era lån nu, skuldslavar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in