2022-11-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Hört talas om falskt anställningsintyg från polares firma? Vattentätt

Så du ska runda bankens kreditprövning med ett falskt anstälningsintyg? Låter ju vattentätt Prövningen är där av en anledning; så att slemhogar som dig själv inte ska råka illa ut.

Och i ditt fall kan du räkna med att banken kan komma att kräva förtidslösen av ditt lån eftersom du uppgivit falska siffror (den dagen Flanders får nog att vara inneboende i din numera tvåa på 50 kvm så kanske kassaflödet ser lite skralt ut).
Citera
2022-11-24, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Vad spelar det för roll? Pratar om värdet på dom. Skulle du tvingas sälja aktien/bostaden så får du i båda fall runt 30% mindre.

Vem ska tvinga dig tänker du? Slemhog?
Citera
2022-11-24, 20:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Men alltså snälla tror du själv att dessa människor kommer att vara OK med en boendekostnad på 40k?
Är dom inte det kommer dom dra ihop sig på mindre yta, eller nåt.
Du borde kunna hålla med om att i innerstaden kommer det bo ungefär lika många.
Och kanske tom samma individer.
Eller tänker du dig att ordningen i budgivningen skall kastas om?
I så fall hur och varför?

Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
hur i helvete kan man då argumentera för att BR ska vara bättre än HR om kostnaden är 5x motsvarande HR?
Över tiden kommer BR vara aningen billigare än HR. Av den enkla anledningen att i HR betalar man för vissa tjänster inbakat i hyran, som BR ägaren gör själv.
Stiger boendekostnaden för BR kommer den stiga för HR också.
Citera
2022-11-24, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Man kan inte bo i en aktie så jämförelsen haltar en aning...
Kan ni snälla sluta sprida vidare dessa efterblivna oneliners. Folk blir lurade och dialoger blir idiotiska.

Man kan prata om huruvida man har ett bra liv, huruvida man bor bra, eller huruvida man har lika mycket sex som man hade innan man blev fattig. Och vi kanske ska göra en egen tråd om sådant. Vad vet jag. Men bostadsmarknader är bostadsmarknader, marknadspriser är marknadspriser, och net worth är net worth. Sluta leka efterblivna om något så enkelt.
Citera
2022-11-24, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vem ska tvinga dig tänker du? Slemhog?

Tänkte mer att man inte har råd att bo kvar.
Citera
2022-11-24, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Kan ni snälla sluta sprida vidare dessa efterblivna oneliners. Folk blir lurade och dialoger blir idiotiska.

Man kan prata om huruvida man har ett bra liv, huruvida man bor bra, eller huruvida man har lika mycket sex som man hade innan man blev fattig. Och vi kanske ska göra en egen tråd om sådant. Vad vet jag. Men bostadsmarknader är bostadsmarknader, marknadspriser är marknadspriser, och net worth är net worth. Sluta leka efterblivna om något så enkelt.

T.o.m när du försöker vara kort och koncis så misslyckas du på alla parametrar. Vad vill du ha sagt med ditt inlägg? Det är väl ingen one-liner att påpeka att rätten att rösta på bolagsstämman är nåt annat än att du har rätt att beträda en viss del land/byggnad? Vart gick jag fel?
Citera
2022-11-24, 20:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det finns gott om ”bubbelpratare” från 2010 i förra tråden. De hade superdupermega-fel. Punkt.

Men visst finns det vanvettiga affärer som gjordes 2015 och särskilt 2017. Sedan är det en definitionsfråga vad en sprucken bubbla ska definieras som.

Jag tycker inte -30% är en sprucken bubbla utan en ”vanlig krasch” som kan inträffa på en bostadsmarknad.
För att det skall vara en bubbla som pyser ur får inte bostadspriserna återhämta sig när konjunkturen stärks igen. Det kan bubbelpratarna få svårt att uppleva.
Citera
2022-11-24, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Tänkte mer att man inte har råd att bo kvar.

Jo, men det inträffar ju först när du inte kan betala räntan till långivaren som denne har rätt att ta betalning ur panten/säkerheten.
Citera
2022-11-24, 21:00
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2

Citat:
T.o.m när du försöker vara kort och koncis så misslyckas du på alla parametrar. Vad vill du ha sagt med ditt inlägg? Det är väl ingen one-liner att påpeka att rätten att rösta på bolagsstämman är nåt annat än att du har rätt att beträda en viss del land/byggnad? Vart gick jag fel?

Det Barf sa.

Bostäder och särskilkt småhus är idiosynkratiska, fysiska tillgångar. Unika. Det finns bara ett enda sätt att bo i precis det hus man vill och det är att köpa det. Då spelar "marknadsvärdet" ingen som helst roll om det var allt man ville åt.
Citera
2022-11-24, 21:02
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
lånelöfte beviljat på 5.8
Du har långt framskjutna planer på att bli överbelånat bolånetorsk hör jag.

Vad driver dig till det?
Citera
2022-11-24, 21:12
Medlem
Citat:
Jo, men det inträffar ju först när du inte kan betala räntan till långivaren som denne har rätt att ta betalning ur panten/säkerheten.

Så man kan simma lugnt även om värdet på huset dyker 90% p.g.a. höjd vattennivå så marken blir värdelös inom några år? Är ju först när man säljer som värdeminskningen uppdagas..
Citera
2022-11-24, 21:21
Medlem
Rengens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Men nu gör du som många andra bubbelpratare.
Du förutsätter att "väldigt många" köpte sina boenden på toppen och att samtliga belånat sig till 85%.

Det är en liten minoritet vi pratar om som köpte 2021-2022 och har belånat sig till taket.
Dessutom så har dessa fått OK hos banken upp till 6% ränta.

Och det är ett ännu värre misstag att tycka att de "förlorat sin kontantinsats" hur kan de ha gjort det om de inte behöver sälja?

Så nej, det får inte stora konsekvenser i det stora hela.
Enbart för vissa som råkar illa ut. T ex genom skilsmässor, sjukdom och arbetslöshet.

Det är dessa som bubbelpratarna hånar och önskar olycka
Jag hör dina argument och om jag får kontra så du resonerar du som många anti-bubbelpratare.
Tycker faktiskt inte något av det du säger stämmer. Och jag önskar ingen olycka. För "kraschen" drabbar oss alla.
Det är väldigt många som köpt hus sen nånstans 2015 (men givetvis inte en majoritet) om vi talar 30 % nedgång. Vem som köpte 2021-2022 är inte relevant.
De är relativt högt belånade. Sen har du gruppen som belånat sig löpande sen köp till kontantinsatser till barn, bilar fritidshus mm.
Och vad tror du händer med människor som ser allt sparkapital insatt i huset förlorat? Och hur det påverkar samhällsekonomin.
Och det behövs bara ett en liten grupp för att haverera en numera svajande fastighetssektor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in