2022-10-19, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aph3x3d
Har läst att det ska vara riktigt bra, och inte farligt eller beroendeframkallande som dom flesta sömnpiller verkar vara...
Nån som vet vart man kan köpa det? Verkar ha funnits på hälsokost tidigare i sverige, men tagits bort..
Sen vet jag inte om det är enkelt att få recept eller så..
sjukt trött
Det fungerar absolut inte för mina sömnbesvär. Det är skitdyrt och jag känner inget över huvud taget. Men det är väll olika för alla som all medicin.
Citera
2022-10-19, 18:56
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anv3ndarnamn
Det fungerar absolut inte för mina sömnbesvär. Det är skitdyrt och jag känner inget över huvud taget. Men det är väll olika för alla som all medicin.

Man behöver ha melatoninbrist för att man verkligen ska känna stor skillnad. Annars hjälper det inte speciellt mycket.

Personer med autismspektrum lider ofta av brist på melatonin vilket gör att dom märker av en stor skillnad på att ta melatonin.
Citera
2022-10-27, 21:59
Medlem
Någon som vet en pålitlig sida med effektivt melatonin?

Lägger hutlösa summor idag på apotekets priser.

Kikade på vitasunn men vettetusan om jag vågar knappa in kreditinfo på den sidan.
Citera
2022-10-27, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solarisX

Kikade på vitasunn men vettetusan om jag vågar knappa in kreditinfo på den sidan.

Har postat ett inlägg här:

(FB) Mycket död i familjen... medicinering?

med tips om nätapotek i Finland.
Citera
2022-11-21, 21:03
Medlem
PingPongZongs avatar
100% Säker sida.

https://rawpowders.se/Somn-stress-oro/melatonintabletter

Melatonin 200st 1mg tabletter för 101kr.
Citera
2022-11-22, 23:08
Medlem
PingPongZongs avatar
Har melatonin på väg. Men har inte tålamod att vänta. Så köpte Melatan 3mg på apoteket. 10st kostade mer än 200st. Ok dom här är på 3mg jämfört med dom jag väntar på som är på 1mg. Beställde igår så är inte så konstigt dom inte är framme.

Ska bli intressant testa. Funderade på dela en 3mg. Har en bra tablettdelare. Sägs av vissa att en lägre dos, 1-2mg är perfekt. Mer perfekt än 3-5mg. Får se hur jag gör. Står på bi packsedeln att man ska ta 3mg. Kanske 1.5mg och om det inte ger effekt på en timme så tar jag andra halvan med. Men då har jag väl redan somnat.... Behöver inte detta ikväll egentligen. Men vill fan testa.
Senast redigerad av PingPongZong 2022-11-22 kl. 23:22.
Citera
2022-11-23, 21:26
Medlem
PingPongZongs avatar
Ok. Jag tog ju 3mg igår. Somnade inte så snabbt. Låg och kände vad jag antar är effekten av melatonin. Var mycket behagligt så jag ville inte somna. Men jag somnade. Var trött när jag vaknade. Vilket jag aldrig är annars. Men visst man mådde ju inte dåligt. Lite trött första vakna timmen.

Mådde riktigt bra igår när jag låg och försökte att inte sova.

Kanske jag tyckte det tog tid och somna för: "Take the tablet 1 to 2 hours before bedtime." Jag tog den ju precis innan jag la mig ner. Så allt kanske var som det skulle med tiden det tog för det och ge effekt.
Senast redigerad av PingPongZong 2022-11-23 kl. 21:48.
Citera
2022-11-24, 00:20
Medlem
PingPongZongs avatar
Bara jag som skriver här nu.

Ikväll testar jag dela på en 3mg melatonin tablett. Är så många, även läkare som säger att mindre doser har bättre effekt. Bäst ska vara 0.3mg. Ska vara maxdosen för vad egenproduktionen av melatonin är. Vad jag hört och läst. Och det ger bäst effekt. Tar även ZMA = Zink, magnesium och vitamin B6. Är lite svartpeppar i kapseln. Ämnet piperin i svartpeppar är en kraftfull substans som ökar kroppens upptag av olika substanser och även läkemedel. En orsak tros vara att piperinet påverkar både tarmslemhinnorna och levern så att läkeämnen tas upp bättre.

Jag kommer testa ta melatoninet under tungan.
Citera
2022-11-24, 22:08
Avslutad
Citat:

Jag köper från Vitasunn och har aldrig haft problem med dom, funkar super. Jag har alltid betalat med Paypal och har aldrig varit tvungen att ge ut kortinformation till Vitasunn.
Citera
2022-11-24, 22:33
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av trolltea
Jag köper från Vitasunn och har aldrig haft problem med dom, funkar super. Jag har alltid betalat med Paypal och har aldrig varit tvungen att ge ut kortinformation till Vitasunn.

Samma här, köper från samma företag och med PayPal i snart 1 år nu.

Snabba leveranser och hyggliga priser det enda abret är att just de godisarna jag beställer ofta tar slut och då kan man få vänta ett par tre veckor innan det kommer in igen. Det har jag löst genom att köpa in dubbelt så stora mängder men desto mer sällan å andra sidan.
Citera
2022-11-24, 22:44
Medlem
Jagozars avatar
Jag har bestämt mig för att sluta med melatonin och har sovit utan det i 4 dagar. Jag somnar konstigt nog in snabbare nu. Jag tar dock 200mg 5-htp, men det tog jag även när jag fortfarande tog melatonin också. Känner mig mer utvilad på morgnarna nu.

Vill därmed slå ett slag för att försöka sluta med det om ni känner att ni kan. Jag mår iaf bättre under den vakna tiden när jag inte tar melatonin.

Prova 5-htp kombinerat med att ta l-tyrosin på morgonen. Ration ska tydligen vara så att om man tar 100mg 5-htp så behöver man kompensera det med 10 gånger tyrosin, så jag tar 2000mg tyrosin varje morgon på tom mage.
Har inte mått så här bra på över 5 år
Citera
2022-11-25, 00:09
Medlem
PingPongZongs avatar
Jag testade en halv 3mg melatonin tablett, dvs 1.5mg igår. Somnade otroligt lätt och snabbt. Så snabbt så jag tror inte jag fick effekt av melatoninet innan jag somnade. Eller så fick jag det. Tog det under tungan. Tas upp snabbare då. En del tar det under läppen som med snus. Fungerar det med.

Och jag var tröttare på morgonen än morgonen innan. Jag behöver ju inte det här. Ville testa. Jag tror det är riktigt bra om man vill börja somna och vakna tidigare. Är väl det det är till för. Fungerar att bli trött av. Vid övertrötthet så är det nog riktigt bra. Hatar vara övertrött och inte kunna sova.

Jag hade klarat mig länge på dom 10st 3mg jag köpte från apoteket. När jag kollade posten så hade jag fått dom 100st 1mg tabletterna jag beställde i måndags. Så behöver inte oroa mig för att inte ha melatonin nu. Om jag behöver ta det någon gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in