2018-01-17, 06:14
Medlem
elephantstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Låter som du dels tog melatoninet för tidigt dels tog för hög dos, överdosering kan bla orsaka insomnia och andra sömnstörningar och överdosering kan för känsliga individer vara 0.4mg

Jag fick ordinerat 2 mg med 1-3 tabletter rekommenderad dos. Apotekaren reagerade på dosen, men jag lade inga värderingar i det då jag utgick från att läkaren har rätt. Informationen som finns på nätet är diffus och allas åsikter verkar splittrade beroende på forum.

Vilken dos föredrar du och hur långt innan läggdags? Andra tips?

Tack för svaret! Är en aning desperat.
Citera
2018-01-17, 06:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elephantstone
Jag fick ordinerat 2 mg med 1-3 tabletter rekommenderad dos. Apotekaren reagerade på dosen, men jag lade inga värderingar i det då jag utgick från att läkaren har rätt. Informationen som finns på nätet är diffus och allas åsikter verkar splittrade beroende på forum.
Kunskapen om hur melatonin fungerar är dålig så finns inga bra riktlinjer för dosering, doser upp till 100mg har skrivits ut inom sverige...

Citat:
0.3mg ~10-20minuter innan läggdags, jag tuggar sönder tabletterna så melatoninet tas upp via munnens slemhinnor.
Citera
2018-01-17, 06:28
Medlem
elephantstones avatar
Citat:
Kunskapen om hur melatonin fungerar är dålig så finns inga bra riktlinjer för dosering, doser upp till 100mg har skrivits ut inom sverige...

0.3mg ~10-20minuter innan läggdags, jag tuggar sönder tabletterna så melatoninet tas upp via munnens slemhinnor.

Tack!

Kommer ta en halv tablett strax innan läggdags och minska dosen ytterligare om det inte fungerar.
Citera
2018-01-28, 16:59
Medlem
Jofs avatar
Vaknar efter cirka 4 timmar klarvaken, som jag noterat tidigare. Kan nu tillägga att jag efter en halvtimme/timme kan somna om och sova några timmar till. Antagligen på samma dos. Lite märkligt.
Citera
2018-02-04, 04:54
Medlem
Är på min tredje dag med melatonin.

Första dagen sov jag bara 5 timmar. Dagen efter 8 på melatonin. Idag bara 4 timmar..

Antar att det är vanligt utifrån vad jag läst på internet. Men fortfarande föredrar jag detta över annat sömnmedel. Då man iaf får sova något utan några konstiga biverknongar som man får av mediciner.

FRÅGA: jag har en burk på 2mg. Kan man ta dubbeldos för att se om det ger bättre effekt? Eller är det farligt?
Citera
2018-02-04, 12:57
Medlem
euqueros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeppaKaKa
Är på min tredje dag med melatonin.

Första dagen sov jag bara 5 timmar. Dagen efter 8 på melatonin. Idag bara 4 timmar..

Antar att det är vanligt utifrån vad jag läst på internet. Men fortfarande föredrar jag detta över annat sömnmedel. Då man iaf får sova något utan några konstiga biverknongar som man får av mediciner.

FRÅGA: jag har en burk på 2mg. Kan man ta dubbeldos för att se om det ger bättre effekt? Eller är det farligt?

Du tar nog för mycket. Kolla vad Arne.Anka har skrivit tidigare i tråden om dosering.
Citera
2018-02-05, 09:06
Medlem
Lova33s avatar
Citat:

Tack för svaret! Är en aning desperat.

Alltså, 2mg är jättelite för en vuxen!
Min nioåring äter 4mg varje kväll (2mgx2).
Ger en timme innan läggdags, varvar ner med bad och film och sedan vill hen sova. Sover bra hela natten och vaknar pigg och glad. Ingen apotekare har någonsin reagerat.
Citera
2018-02-05, 09:58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
2mg är mer än tillräckligt för att ge sömnstörningar, läst en studie som kom fram till att risken för bieffekter ökar redan vid 0.3mg.

Citat:
Melatonin kan bla störa kortisol och har kopplats till ökad risk för diabetes hos vissa människor.

Citat:
Ingen apotekare har någonsin reagerat.
Doser upp till 100mg har skrivits ut och expedierats så varför skulle personalen reagera på 4mg? det finns inte ens några bra riktlinjer för dosering för kunskapen om hur melatonin verkar är för dålig.
Citera
2018-02-05, 10:16
Medlem
elephantstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Ger en timme innan läggdags, varvar ner med bad och film och sedan vill hen sova. Sover bra hela natten och vaknar pigg och glad. Ingen apotekare har någonsin reagerat.

Jag har tyvärr inte samma upplevelser och har bestämt mig för att inte ta Melatonin mer. Har testat olika doseringar och vaknar upp mitt i natten oavsett.
Citera
2018-02-05, 12:34
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Jag har tyvärr inte samma upplevelser och har bestämt mig för att inte ta Melatonin mer. Har testat olika doseringar och vaknar upp mitt i natten oavsett.
Ja, det är det speciella med Melatonin. Rätt dåligt.
Citera
2018-02-05, 19:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Prova du snabbverkande eller långsamverkande? provat doser ned mot 0.3mg?

Långsamverkande utsöndrar melatonin under en längre period och det kan hjälpa en att sova hela natten.
Citera
2018-02-05, 19:30
Medlem
elephantstones avatar
Citat:
Prova du snabbverkande eller långsamverkande? provat doser ned mot 0.3mg?

Långsamverkande utsöndrar melatonin under en längre period och det kan hjälpa en att sova hela natten.

Jag har delat en 2mg tablett på mitten två gånger och därefter delat den igen efter bästa förmåga. Har vaknat mitt i natten vid varje tillfälle. Som jag jag skrev tidigare här i tråden gav det mest märkbar effekt första gången då jag tog en hel tablett; kände påtaglig känsla av trötthet, men vaknade på natten.

Tror helt enkelt inte att Melatonin är någonting för mig och det kommer jag tala om för min läkare nästa tillfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in