2022-11-23, 09:59
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Fast nu är kön är inte en känsla.

En transkvinna kan säkert ”känna sig som en kvinna” (vad det nu innebär), men det innebär inte att vederbörande ÄR en kvinna.

Det finns massvis med människor som känner sig yngre/äldre än vad de faktiskt är, men vi låter inte en sextonåring köpa vin med hänvisning till att hon känner sig som tjugo.

Och återigen (för att föra samtalsämnet tillbaka till feminismen); hur gagnas kvinnor (vuxna människor av honkön) som grupp av att definitionen ändras till ”vem som helst som påstår sig känna sig som kvinna”?
Låt henne utplåna sig själv...

vem som helst som påstår sig känna sig som kvinna” -> Vad är det ens?

Jag ska gå in i hennes omklädningsrum och säga att jag kände mig som kvinna nån dag...
Citera
2022-11-23, 11:31
Avslutad
Ja. Samt ganska kul att tro att man vill sitta på tjejanstalt om man är transa med kuk. Jag kan berätta från säker källa att det är inte så snälla och förstående tjejer du har att göra med då. Bara ett påpekande.
Citera
2022-11-23, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
En kvinna är en person med kvinnlig könsidentitet, oavsett om vederbörande är hane eller hona.
Hane och hona är väl inte bättre definierade än begreppet kvinna? Du skulle väl kunna använda samma argument där att kromosomavvikelser gör att uppdelningen i hona/hane inte är tillräckligt täckande.
Citera
2022-11-23, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Det finns en dokumentär från 2022 som heter What is a woman.

(Sevärd) Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=42ivIRd9N8E

Jag tycker att frågeställningen förtjänar en egen tråd.

Inleder själv med några tankar...

Vad måste jag, (som biologisk man) göra för att få identifiera mig som en kvinna?
Det tycks inte vara någonting alls... jag behöver inte genomgå fysiskt könsbyte, jag behöver inte börja attraheras av män, inte byta klädstil och jag behöver inte förändra mina intressen och livsstil.

För det är ju OK för en kvinna att ha penis, älska andra kvinnor, köpa mina kläder från herrmode avdelningen, dricka öl, älska motorer och bröla på fotbollsmatcher.

Så vad är egentligen skillnaden på före och efter min ändring av identifiering - mer än att jag ska byta om inne på damernas, samt delta i kvinnornas idrott?
Det finns både uppdelningen hane/hona efter könskromosomerna och så finns även feminint och maskulint som bestäms till stor del av hormoner skulle jag tro och som för det mesta och till stor del speglar könskromosomerna. Men det finns även feminina hanar och maskulina kvinnor. Att attraheras av män är väl en feminin läggning som både män och kvinnor kan ha. Att attraheras av en viss könsidentitet kanske även det är biologiskt styrt genom könshormoner som skapar känslan av att tillhöra ett visst kön.

Könshormonerna har betydligt större variationer än könskromosomer och är en stor del av vad det är att vara kvinna - femininitet. Det är nog en del i definitionsförvirringen.
Citera
2022-11-24, 00:40
Medlem
Citat:
Fast nu är kön är inte en känsla.

En transkvinna kan säkert ”känna sig som en kvinna” (vad det nu innebär), men det innebär inte att vederbörande ÄR en kvinna.

Det finns massvis med människor som känner sig yngre/äldre än vad de faktiskt är, men vi låter inte en sextonåring köpa vin med hänvisning till att hon känner sig som tjugo.

Och återigen (för att föra samtalsämnet tillbaka till feminismen); hur gagnas kvinnor (vuxna människor av honkön) som grupp av att definitionen ändras till ”vem som helst som påstår sig känna sig som kvinna”?

Identitet är nog mer än en känsla.
Och du kan gärna förklara för mig hur någon skulle vara något som den alltså då uppenbart inte identifierar sig som. Och dra inte in kronologisk ålder i detta tack, ålder handlar om tid, tid är en klart mätbar faktor, och det är alltså inte könsidentitet.
Men ja du har mängder med människor som identifierar sig med och känner sig som en annan ålder och även kan uppvisa en helt annan "biologisk ålder" än den kronologiska, och den biologiska åldern säger ju något betydligt viktigare att känna till om en människa än ex. antal födelsedagar kan göra eller hur.

Definitionen är inte: "vem som helst som påstår sig känna sig som kvinna".
Könsidentitet är inte något "påstående", inte heller är det "vem som helst" som säger sig vara född i fel kropp, utan det är en liten klick människor vars könsidentitet alltså inte stämmer överens med deras kropp och för dem är detta väldigt viktigt.

Förklara för mig hellre hur du gagnas av att förvägra denna klick människor sin rätt att få lov leva ut vad de nu faktiskt känner sig som?

Tänk om man om 30 år har löst gåtan och vet exakt varför vissa har detta, och att det handlar om ett bioloigiskt fenomen och är en helt naturlig faktor på samma sätt som ex. homosexualitet är det, eller rödhåriget, blåögdhet hos mörkhyade, eller savanter vilket också är extremt udda företeelser hos människan men alltså dyker upp då och då.
Och att din m.fl blåsta inställning till detta har hunnit ta livet av x antal individer bara för att du m.fl vägrar kalla en människa ni möter som alldeles uppenbart är en transperson för det kön som hen nu faktiskt bli kallad för.

Är det verkligen så jävla svårt?
Citera
2022-11-24, 04:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och du kan gärna förklara för mig hur någon skulle vara något som den alltså då uppenbart inte identifierar sig som. Och dra inte in kronologisk ålder i detta tack, ålder handlar om tid, tid är en klart mätbar faktor, och det är alltså inte könsidentitet.
Men ja du har mängder med människor som identifierar sig med och känner sig som en annan ålder och även kan uppvisa en helt annan "biologisk ålder" än den kronologiska, och den biologiska åldern säger ju något betydligt viktigare att känna till om en människa än ex. antal födelsedagar kan göra eller hur.

Könsidentitet är inte något "påstående", inte heller är det "vem som helst" som säger sig vara född i fel kropp, utan det är en liten klick människor vars könsidentitet alltså inte stämmer överens med deras kropp och för dem är detta väldigt viktigt.

Förklara för mig hellre hur du gagnas av att förvägra denna klick människor sin rätt att få lov leva ut vad de nu faktiskt känner sig som?

Tänk om man om 30 år har löst gåtan och vet exakt varför vissa har detta, och att det handlar om ett bioloigiskt fenomen och är en helt naturlig faktor på samma sätt som ex. homosexualitet är det, eller rödhåriget, blåögdhet hos mörkhyade, eller savanter vilket också är extremt udda företeelser hos människan men alltså dyker upp då och då.
Och att din m.fl blåsta inställning till detta har hunnit ta livet av x antal individer bara för att du m.fl vägrar kalla en människa ni möter som alldeles uppenbart är en transperson för det kön som hen nu faktiskt bli kallad för.

Vad är en kvinna?

Jag har för mig att det är något mätbart. Ett cellprov är det enda som behövs.
Citera
2022-11-24, 04:38
Avslutad
Det går utmärkt att leva som kvinna trots att man är en man genetiskt.

Om man jobbar hårt på att fungera med andra och passera som kvinna.

https://ki.se/forskning/konsbekraftande-kirurgi-de-flesta-upplever-en-markant-forbattrad-livskvalitet

300 ingrepp om året, boobs adamsäpple osv men bara 50 underlivsop om året, på tio år ger det 500. på 100 år ger det 5000. De flesta jätteupptagna med att leva livet med sina nya designerunderliv.

Det finns mindre än 5000 personer som bytt kön kirurgiskt i Sverige i dag sen 70-talet.

Som jag säger, vill man vara tjej skär man pungen av sig. Tvek på den så kanske man inte är tjej. Det kanske är massa människor som lider av andra diagnoser som sitter och rider på vad andra gått igenom.

Citat:
F66.0
Sexual maturation disorder
The patient suffers from uncertainty about his or her gender identity or sexual orientation, which causes anxiety or depression. Most commonly this occurs in adolescents who are not certain whether they are homosexual, heterosexual or bisexual in orientation, or in individuals who, after a period of apparently stable sexual orientation (often within a longstanding relationship), find that their sexual orientation is changing.

F66.1
Egodystonic sexual orientation
The gender identity or sexual preference (heterosexual, homosexual, bisexual, or prepubertal) is not in doubt, but the individual wishes it were different because of associated psychological and behavioural disorders, and may seek treatment in order to change it.

Kanske bättre om screeningen på Karolinska blir lite tydligare så man sållar ut de som inte är transsexuella från den skattefinansierade medicinska vården och de får mer terapi istället. Bara en tanke.

Jag är hellre världens fulaste kvinna som ser ut som en man och ett träsktroll nämligen för varje gång jag tittar mig i spegeln ser jag inte en pung vilket får mig att bli på ett utmärkt humör, det andra får man sminka över som vilken tjej som helst. Jag tycker man ska testa livet utan pung om man är kvinna.
Senast redigerad av 43dz 2022-11-24 kl. 04:59.
Citera
2022-11-24, 06:32
Avslutad
Citat:

På vilket sätt förvägras dessa människor att leva sitt liv som de behagar?
Citera
2022-11-24, 08:00
Medlem
RedXs avatar
Citat:

Identitet är fortfarande inte kön. Det är något annat.

Hur kan en hypokondriker vara cancerfri trots att han själv upplever sig ha alla de rätta symptomen? Hur kan Thomas Quick vara oskyldig till mord han själv minns att han har begått? Hur kan anorektikern vara undernärd när hon själv uppfattar sig som kraftigt överviktig? Ibland stämmer inte vår självbild med verkligheten. Då är det inte verkligheten som har fel.

Jag vet att du inte själv ser det som att din definition är ”vem som helst som påstår sig känna sig som kvinna”, men det är i praktiken det den vattnas ur till när könsidentiteten är definitionen och den samtidigt inte får ifrågasättas. Är människor inte kapabla att ljuga? Kan de inte ha fel?

Det börjar bli tröttsamt att upprepa det nu, men könsidentitet och kön är två olika saker. Det är som astronomi (kön) och astrologi (könsidentitet).

Transpersoner kan ha vilken könsidentitet de vill - jag ifrågasätter inte det. Jag ifrågasätter påståendet att könsidentitet avgör huruvida du är man eller kvinna. Transpersonerna kan få leva sina liv som om de vore en medlem av det motsatta könet - jag motsätter mig inte det förutom i vissa specifika fall. Men deras kön förblir detsamma. Och det är inte någon annans ansvar att gå runt och bekräfta deras självupplevda verklighetsuppfattning.
Senast redigerad av RedX 2022-11-24 kl. 08:18.
Citera
2022-11-24, 09:11
Avslutad
Citat:

Transpersoner kan ha vilken könsidentitet de vill - jag ifrågasätter inte det. Jag ifrågasätter påståendet att könsidentitet avgör huruvida du är man eller kvinna. Transpersonerna kan få leva sina liv som om de vore en medlem av det motsatta könet - jag motsätter mig inte det förutom i vissa specifika fall. Men deras kön förblir detsamma. Och det är inte någon annans ansvar att gå runt och bekräfta deras självupplevda verklighetsuppfattning.

Du är 100% resonabel.

Detta att när man är så kallat "könskongruent", dvs man ser till det yttre ut som en kvinna, då påbörjas en resa som människor som aldrig varit könskongruenta pga inte genomgår de ingrepp som behövs varit på.

Man är en kvinna i mängden.

Mycket roligare att leka enhörning och missa mötena med sin terapeut istället. Finns gott om tid att spela Nintendo.

När man är en kvinna i mängden så inser man att det är ganska många som tävlar om spotlighten som både är snyggare och smartare så då kanske man ska börja fokusera på att torka sig i ärschlet och resa sig upp och spola.

Nä men visst, sitt och ta plats där på muggen för all del. However, som kvinna som inte kan föda barn och som aldrig har mens har man en extremt begränsad marknad bland seriösa män eftersom de helst vill ha fertila kvinnor de kan bilda familj med. Det är ett jättejobb att få ihop sitt liv även om man är biologisk kvinna.

Det skulle kunna vara så att det är en massa psykfall som har för stora anspråk och att deras testiklar tar för stor plats i självaste kvinnospacet alltså. Man ser sånt när man inte har testiklar mycket klart.
Citera
2022-11-24, 10:13
Avslutad
Ska vi försöka förutspå att Lia Thomas inte kommer dejta Kenau Reeves trots att han är en öppet transdating macho guy.

Ska vi anta att han kommer skratta lite bekymrat om Lia antyder att han är transfob om han inte vill do the jiggyjiggy med henne?

Ska vi anta att när Lia väl hittar någon att bilda familj med så kommer det vara en person ur ett mycket begränsat spektrum som hon hookar med?

Hur går det för Caitlyn, jag följer henne inte men jag blev inte så förvånad https://www.wonderwall.com/news/caitlyn-jenners-live-partner-sophia-hutchins-opens-about-their-relationship-we-share-life-together-3 016671.article

Åldersskillnaden är bara 46 år, tur att hon är rik. Rik som J. Howard Marshall, då kan man nämligen leva ut vilken helt depraverad fantasi som helst. Men märkligt nog söker Caitlin någon som ska föreställa en fast relation nu när hennes drömmar har förverkligats.

Jag undrar om hon känner sig ensam någon gång? Undrar om hon någon gång kommer lära sig älska en man? Undrar om hon kommer lära sig något om sig själv om hon gör?

https://youtu.be/eNrhudIrOzM jag är en kvinna. Jag är inte varje kvinna.

Vad är en kvinna? Det är en mänsklig hona. Är jag en mänsklig hona? Nej, men det förhindrar mig inte att leva som en.

Krävs det anpassning för att kunna leva som en mänsklig hona? I would f*cking think so? https://www.askattest.com/blog/articles/beauty-cosmetics-market-size

Get real för i h-vete.
Citera
2022-11-24, 10:44
Medlem
Flickpojkens avatar
Jag tror faktiskt att de egna könshormonet skulle fungera på dessa könsförvirrade individer.

Ingen har ju missat att folk en avvikande köns identitet också liknar de motsatta könet mer än andra.

Så om man gav en feminiserad småfet man som drömmer om att vara kvinna Androgener så skulle han antagligen må mycket bättre! Samma sak är de förmodligen med förvirrade kvinnor och tjejer.

De kan faktiskt värt att pröva eftersom tillskott av de egna könshormonet i rimliga mängder är ganska skonsamt för kroppen. Och om man sen slutar med de så är ingen större skada gjord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in