2022-11-22, 10:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Brukar du dela toalettbås med främlingar? Du kanske sitter samtidigt på samma WC sits som främlingar och pinkar?

Toaletter är inget problem, oklädningsrum däremot kan vara det, men! det finns vettigare lösningar på det problemet än att förbjuda människor att byta kön.

Jag brukar känna lukten efter män när män har varit i ett toabås ja.

Gå utredning. Kastrera. Återkom till tjejtoan helt välkomna. Hobbytransor som ska ha sin kuk i behåll och skaffa smink och klänningar är inte att byta kön det är att appropriera kvinnliga markörer för att kunna smuggla in sin ytliga syn på vad en kvinna skulle kunna vara i självaste feministiska medvetandet. Att leva med en kuk är något man åtgärdar så snabbt man bara kan ungefär som om man skulle ha den växande i pannan om den enligt egen utsago utgör ett problem i ens liv.

edit: alternativt inse att ni lider av andra diagnoser än en clean F64.0 man kan ju lätt få för sig det när folk börjar snacka om kvinnokukar.
Senast redigerad av 43dz 2022-11-22 kl. 10:47.
Citera
2022-11-22, 11:25
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Nej jag flyttar inga målstolpar, vi pratar om hur man ska definiera vad det är att vara kvinna, eller man för den delen.
Jag hävdar att det finns inget 100% definition på detta. Eftersom....där finns intersex, där finns transmänniskor, binära etc etc..dvs människor som identifierar sig som något annat än den stämpel som blivit satt på dem av samhället.

Vidare har vi heller inte 100% kunskap över hur könsidentiteten i våra hjärnor formas, av vad den formas och hur den fungerar.

Varför då inte respektera detta faktum? och acceptera och tillåta att dessa människor faktiskt nu existerar? istället för att försöka hävda att de inte ska få lov leva så som de nu vill leva, eller ännu värre de ska ignoreras för att sånna som du ex. har sånna oehörda problem med att nån kvinna nånstans råkar ha varit född som man?

Obegripligt.

Kön kan objektivt identifieras i 99,8% av alla människor och är då antingen ”man” eller ”kvinna”. Men det är ju inte intersexpersoners klassifikation vi pratar om eller hur?

Könsidentitet, å andra sidan, kan inte objektivt identifieras över huvud taget och ingen verkar heller kunna förklara vad det innebär. Själv har jag ingen könsidentitet alls så jag är väl könlös enligt den definitionen?

Och återigen, för tredje gången nu, transpersoner existerar oavsett vad vi kallar dem för. Och de kan accepteras även om vi talar klarspråk om vad de är. Deras existens och acceptans står inte och faller med att vi ändrar definitionen av ”man” och ”kvinna”.

De får leva sina liv precis hur de vill, frånsett att de inte har någon rätt att kräva att andra människor reducerar sig själva till statister i deras verklighetsuppfattning. Den rätten har ingen människa, trans eller ej.

Det ska också sägas att mitt intryck är att en hyfsat stor andel av världens transpersoner är helt med på detta. Det är främst transaktivister (alltså ej att likställa med transpersoner) som driver den här frågan.
Citera
2022-11-22, 11:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Det ska också sägas att mitt intryck är att en hyfsat stor andel av världens transpersoner är helt med på detta. Det är främst transaktivister (alltså ej att likställa med transpersoner) som driver den här frågan.

No shit. Problemet där är att man måste out sig själv eller bli outad och kallad för allt möjligt otrevligt om man säger mot så de är ett problem för alla.
Citera
2022-11-22, 11:57
Avslutad
Kan tillägga där alltså att tar man tio år på sig med sitt könsbyte så är man ytterligare ett decennium efter i det alla andra håller på med dvs fixa cash och betala räkningar.

Syftet med att vården betalar ett könsbyte är alltså att man ska kunna fungera i samhället. Det betyder således att man har en önskan om att integrera sig som kvinna i samhället.

Gissa om det verkligen luktar kuk om folk som uppfinner kvinnokukar hellre än att jobba på med att komma framåt i vårdkön och få sin kastrering och sen gå tillbaka till jobbet nöjd och glad med livet, utan istället sitter och plockar sjukpenning och snackar om att de inte får skita vart de vill?

Kvinnor funkar inte så. Det är nått som ska bort ur lattjolajbanlådan där alltså. Typ testiklarna som gör att folk blir extremt gapiga och aggressiva.
Citera
2022-11-22, 15:24
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43dz
Kan tillägga där alltså att tar man tio år på sig med sitt könsbyte så är man ytterligare ett decennium efter i det alla andra håller på med dvs fixa cash och betala räkningar.

Syftet med att vården betalar ett könsbyte är alltså att man ska kunna fungera i samhället. Det betyder således att man har en önskan om att integrera sig som kvinna i samhället.

Gissa om det verkligen luktar kuk om folk som uppfinner kvinnokukar hellre än att jobba på med att komma framåt i vårdkön och få sin kastrering och sen gå tillbaka till jobbet nöjd och glad med livet, utan istället sitter och plockar sjukpenning och snackar om att de inte får skita vart de vill?

Kvinnor funkar inte så. Det är nått som ska bort ur lattjolajbanlådan där alltså. Typ testiklarna som gör att folk blir extremt gapiga och aggressiva.
Ingen könsbytare fungerar i samhället.
Citera
2022-11-22, 15:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flickfotograf
Ingen könsbytare fungerar i samhället.

Nä inte om de ska behöva bråka med massa bögar som vill nosa dem i röven hela tiden det är sant.

Men Ok fast de kan ju i en del fall bli skolminister iaf.
Citera
2022-11-22, 15:40
Medlem
OT OT OT men man undrar ju varför ingen frågar vad det är att vara MAN? Kan det vara för att det är "fjollor" som äger debatten. Ursäkta men man undrar.
Citera
2022-11-22, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
OT OT OT men man undrar ju varför ingen frågar vad det är att vara MAN? Kan det vara för att det är "fjollor" som äger debatten. Ursäkta men man undrar.

En kuk med testiklar samt en puls är väl den minsta gemensamma nämnaren, det blir därför extra sjukt att börja prata om tjejkukar.
Citera
2022-11-22, 17:51
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ok då drar vi klassikern 1.

Om två parter står med helt olika summor part X med 4 kr och part Y med 6 kr pga tidigare orättvisa.
är det då jämställdhet/ rättvisa att ge båda parterna 5 kr vardera?
eller är det jämställdhet7 rättvisa att ge part X 6 kr och part Y 4 kr? Så att båda står igen med 10 kr vardera?
”Part” hit och ”part” dit. Du är för upprörd och allmänt luddig för att uttrycka din poäng.

Det fattiga exempel säger ingenting. Ditt exempel är statiskt och säger inget om nånting. Vem har gjort något? Var det önskvärt? Var det produktivt? Var det effektivt?

När sådana frågor är besvarade kan man börja mäta.

Citat:
Och klassikern 2.

Saker som rättvisa, demokrati, lika rättigheter, yttrandefrihet etc etc är inga nollsummespel.
Ingens rättvisa i samhälles försvinner för att någon annan får del av samma sak.
Get it?

Du är lite väl grälsjuk för att ta upp sånt eftersom som du avslutar med ”Get it!”.

Om du slänger så viktiga värden och avslutar med ”Get it!” tror jag inte du förstår innebörden av dessa värden.

Kanske är det för dig givna saker men för mig är det svåra saker som inte är givna. Utan har kämpats för. Dessa saker har kommit genom hundratals år av successiv förändring som i Sverige. Detta är inget man bara drar ur hatten. Och när väst kräver samma sak från andra kulturer som inte gjort samma resa under ca 1000 år säger jag: naivt.

Det är naivt att tro att andra kulturer skulle ändra sig på väldigt mycket kortare tid.

Citat:
När kvinnor idag alltså får samma möjligheter att ex. säga nej till sex, få frihet att arbeta för lön, rösta, utbilda sig, delta i samhället etc... och därmed kunna bestämma över sina egna liv, har fått den moraliska, sociala och juridiska rätten att kräva att också den andre parten tar sitt ansvar för sina barn etc etc så betyder det alltså INTE att motsvarande rättigheter försvinner för män. Män kan fortsätta
säga nej till sex de inte vill ha, de kan fortsätta lönearbeta och bestämma över sina EGNA liv och de kan fortsatt kräva av kvinnor att de ska ta SIN del av barn.

Det som försvinner för män är PRIVILEGIER, alltså att ensamma få rättigheter som kvinnor inte får, som i sin tur gett män möjligheter som kvinnor inte får.

Och visst detta kan du ju sitta och grina över, men ursäkta det är alltså inte tårar som någon vettig människa behöver bry sig om.
Det finns inga priviligierer. Det finns korruption.
Men lagen är lika för alla.
Citera
2022-11-23, 00:29
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
”Part” hit och ”part” dit. Du är för upprörd och allmänt luddig för att uttrycka din poäng.

Det fattiga exempel säger ingenting. Ditt exempel är statiskt och säger inget om nånting. Vem har gjort något? Var det önskvärt? Var det produktivt? Var det effektivt?

När sådana frågor är besvarade kan man börja mäta.

Du är lite väl grälsjuk för att ta upp sånt eftersom som du avslutar med ”Get it!”.

Om du slänger så viktiga värden och avslutar med ”Get it!” tror jag inte du förstår innebörden av dessa värden.

Kanske är det för dig givna saker men för mig är det svåra saker som inte är givna. Utan har kämpats för. Dessa saker har kommit genom hundratals år av successiv förändring som i Sverige. Detta är inget man bara drar ur hatten. Och när väst kräver samma sak från andra kulturer som inte gjort samma resa under ca 1000 år säger jag: naivt.

Det är naivt att tro att andra kulturer skulle ändra sig på väldigt mycket kortare tid.

Det finns inga priviligierer. Det finns korruption.
Men lagen är lika för alla.
Människan(?) använder jämställdhet som begrepp när hon menar något helt annat.
Räcker inte det?

Hon vet inte att jämställdhet, jämlikhet, rättvisa, lika möjligheter eller lika utfall är fem helt olika saker. Per definition.
För henne handlar det bara om att bevaka att hon och hennes "medsystrar" (som inte en sekund skulle dra sig för att hugga henne i ryggen) får exakt lika mycket saft i glasen, oavsett om hon gjort sig förtjänt av saft överhuvudtaget.
Citera
2022-11-23, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Kön kan objektivt identifieras i 99,8% av alla människor och är då antingen ”man” eller ”kvinna”. Men det är ju inte intersexpersoners klassifikation vi pratar om eller hur?

Könsidentitet, å andra sidan, kan inte objektivt identifieras över huvud taget och ingen verkar heller kunna förklara vad det innebär. Själv har jag ingen könsidentitet alls så jag är väl könlös enligt den definitionen?

Och återigen, för tredje gången nu, transpersoner existerar oavsett vad vi kallar dem för. Och de kan accepteras även om vi talar klarspråk om vad de är. Deras existens och acceptans står inte och faller med att vi ändrar definitionen av ”man” och ”kvinna”.

De får leva sina liv precis hur de vill, frånsett att de inte har någon rätt att kräva att andra människor reducerar sig själva till statister i deras verklighetsuppfattning. Den rätten har ingen människa, trans eller ej.

Hur menar du att man vet vad människan man har framför sig identifierar sig som, vad hens hjärna säger att den är för kön?

jag skulle snarare säga att i X% (en majoritet) så stämmer det någon tror att någon är baserat på könsdelar etc....med vad vederbörande också känner sig som, men! alltså inte i alla fall, alltså kan man inte "objektivt" helt säkert fastställa kön.
och eftersom detta nu faktiskt är faktan, så kanske man bör kunna kräva av människor att de slutar ge sig själva rätten att fastställa kön på vilt främmande människor de inte vet ett skit om?
bara för att annars blir det för obekvämt?

Och du har självklart en könsidentitet om du skulle vakna imorgon och plötsligt fått bröst, fitta och mens, så kan jag lova dig att du inte skulle identifiera dig som kvinna.

Transpersoner brukar tala klarspråk, precis som du själv påpekar, så vad är då ditt problem?
Citera
2022-11-23, 09:00
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Hur menar du att man vet vad människan man har framför sig identifierar sig som, vad hens hjärna säger att den är för kön?

jag skulle snarare säga att i X% (en majoritet) så stämmer det någon tror att någon är baserat på könsdelar etc....med vad vederbörande också känner sig som, men! alltså inte i alla fall, alltså kan man inte "objektivt" helt säkert fastställa kön.
och eftersom detta nu faktiskt är faktan, så kanske man bör kunna kräva av människor att de slutar ge sig själva rätten att fastställa kön på vilt främmande människor de inte vet ett skit om?
bara för att annars blir det för obekvämt?

Och du har självklart en könsidentitet om du skulle vakna imorgon och plötsligt fått bröst, fitta och mens, så kan jag lova dig att du inte skulle identifiera dig som kvinna.

Transpersoner brukar tala klarspråk, precis som du själv påpekar, så vad är då ditt problem?

Fast nu är kön är inte en känsla.

En transkvinna kan säkert ”känna sig som en kvinna” (vad det nu innebär), men det innebär inte att vederbörande ÄR en kvinna.

Det finns massvis med människor som känner sig yngre/äldre än vad de faktiskt är, men vi låter inte en sextonåring köpa vin med hänvisning till att hon känner sig som tjugo.

Och återigen (för att föra samtalsämnet tillbaka till feminismen); hur gagnas kvinnor (vuxna människor av honkön) som grupp av att definitionen ändras till ”vem som helst som påstår sig känna sig som kvinna”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in