2022-11-23, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Kolla på medianlöner, när man har skev normalfördelning som löner uppvisar. Medianen är ett bättre mått för vad den genomsnittliga svennen kan köpa. Sen så kan man skita i yrkeskategorier för det är irrelevant, använd istället median löner för den kommunen som ni diskuterar om ni nu vill peka på en signifikant skillnad i lön för just den kommunen ( i.e Stockholm).

Hela tråden är fylld av felaktiga deduktioner baserade på anekdoter/associationer från oärliga skribenter som flanders mm.

Good bye.

Snittbelåningen i landet är strax under 2 miljoner. Stämmer rätt bra överens med medianlönen.
Citera
2022-11-23, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Man skulle ju ungefär kunna göra antagandet att kr/kvm och lön/mån skulle ligga hyfsat konstant, men där avviker Stockholms innerstad rätt rejält.

Se t.ex. Linköping som exempel på där det ser ut att stämma mycket bättre. Lönerna är kanske 85% av Stockholm citys men bostadspriserna är ca 35% (även om trådapan lyckats hitta den dyraste lilla ettan som avvikande exempel )

Många som ärver pengar. Alla bostäder korrelerar inte med löner.
Citera
2022-11-23, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Snittbelåningen i landet är strax under 2 miljoner. Stämmer rätt bra överens med medianlönen.

Jo, men det är ju för att bankerna som det ser ut faktiskt följer direktiven från FI. Varför skulle nån annan förvänta sig ett annat utfall? Och nej, min bank skulle i nuläget inte godkänna ett lån för min dröm-våning på Strandvägen.

Däremot är jag lite intresserad över hur banken ser på det faktum att vissa individer ligger på 100-procentig belåning just nu? Vem bär risken sas?
Citera
2022-11-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jo, men det är ju för att bankerna som det ser ut faktiskt följer direktiven från FI. Varför skulle nån annan förvänta sig ett annat utfall? Och nej, min bank skulle i nuläget inte godkänna ett lån för min dröm-våning på Strandvägen.

Däremot är jag lite intresserad över hur banken ser på det faktum att vissa individer ligger på 100-procentig belåning just nu? Vem bär risken sas?

Sålänge individerna betalar sina bankavgifter så finns det ingenting bankerna kan göra förutom att se glada ut.
Citera
2022-11-23, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Lååångt ifrån alla som jobbar på förskola har utbildning. Vad gäller lärare överlag så är runt 1/3 utan behörighet och de har generellt mycket lägre löner. Ofta knappt 30k.

Skulle du enkom titta på utbildade förskolelärare vore jag förvånad om medel är under 45k per månad.

Så mao, ett par som består av två utbildade förskolelärare som gjort lite bostadskarriär och har 1.5 msek i gemensam insats kan köpa en bostad för nästan 9 msek.

Men enligt trådens begåvningsreserv är alla som bor i ett radhus i Täby värt 5 msek chefer, läkare och jurister..

Menar du att dessa förskolelärare skulle få låna 7,5/2= 3,5 miljoner var med den lönen och vid mindre än 20% kontant?

Keep on dreaming, jag har precis fått ett lånelöfte och får inte låna beloppet trots högre lön, inga skulder och är beredd att lägga 40% cash.
Hypoteket, ännu mindre fick jag låna hos SBAB
Citera
2022-11-23, 21:46
Avslutad
När det gäller lägenheten på Tomtebogatan är det 2 fel. Få kvm i förhållande till pris men framförallt så tar snedtaken bort väldigt mycket yta. Kan dock tänka mig den är lättsåld och går direkt om de accepterar bud u 10 miljoner.
Citera
2022-11-23, 21:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av johnez
Menar du att dessa förskolelärare skulle få låna 7,5/2= 3,5 miljoner var med den lönen och vid mindre än 20% kontant?

Keep on dreaming, jag har precis fått ett lånelöfte och får inte låna beloppet trots högre lön, inga skulder och är beredd att lägga 40% cash.

Eh, vi fick uppgivet lånelöfte och kunde köpa för 9 miljoner eller en del över enligt åtminstonde ett par storbankers kalkyl på nätet.
Men då såg kalkylen ut 2 miljoner insats 55 och 40 t månadslöner, 1 barn, inga övriga lån(ej CSN) heller. Vet att vi def fick köpa för 7 miljoner ej kollat/pressat högre.
1.5 mille insats o 2 löner på 45 borde ge kanske Max 6.5-8 miljoner på nätet. Men i verkliga livet tror jag banker är mer restriktiva än så. Dvs det som visas på nätet är högre än vad du kan få låna.
Citera
2022-11-23, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnez

Förmodligen för att du kollar på billiga objekt.

https://seb.se/privat/lana/bolan-och-rantor/lanelofte-och-guide/hur-mycket-far-jag-lana

2 personer löner på 45k var och 1.5 msek i insats får låna 7 msek
Citera
2022-11-23, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Eh, vi fick uppgivet lånelöfte och kunde köpa för 9 miljoner eller en del över enligt åtminstonde ett par storbankers kalkyl på nätet.
Men då såg kalkylen ut 2 miljoner insats 55 och 40 t månadslöner, 1 barn, inga övriga lån(ej CSN) heller. Vet att vi def fick köpa för 7 miljoner ej kollat/pressat högre.
1.5 mille insats o 2 löner på 45 borde ge kanske Max 6.5-8 miljoner på nätet. Men i verkliga livet tror jag banker är mer restriktiva än så. Dvs det som visas på nätet är högre än vad du kan få låna.

Varför skulle snurrorna bankerna själva skapat vara felaktiga?

Personligen, och för alla jag pratat med, stämmer de nästan alltid på pricken.
Citera
2022-11-23, 22:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Haha dina analyser är ju på dagisnivå, rena rama önsketänkandet!
"Nedgången är inte skälig" nähe och vem har kommit fram till det?
Citat:
När bostadspriserna har dubblats med tio års intervall eller snabbare,
då är det ingen av din sort som tycker att det är orimligt, när priserna på bostäder går upp hejdlöst mycket under en pandemi så är det enligt er inget konstigt med det.
Men nu när det har börjat gå ner så är det helt ologiskt och inte "skäligt".

"När Rb har bestämt sig för 3 eller 4% ränta"
🤣

Är ingenting annat än den naturliga egoismen och inneboende girigheten hos människan.
Citera
2022-11-23, 22:13
Avslutad
Citat:
Varför skulle snurrorna bankerna själva skapat vara felaktiga?

Personligen, och för alla jag pratat med, stämmer de nästan alltid på pricken.

Vet ej..men det vart ett jädra hallå då vi fått lånelöfte från storbanken på köpa hus för 7 mille enligt mina givna förutsättningar och vi istället köpte en br 1.5 mille billigare. Det var liksom inte självklart utan de vart rätt purkna på banken. Lånelöftesmässigt ligger den banken på att vi får låna till köp för 7.9 miljoner nu på nätet ” hur mycket får jag låna”. Dvs 900000t mer än vad vi fick för mer än ett år sen. Därför litar jag ej på hur mycket får du låna på nätet.
Senast redigerad av lone star 2022-11-23 kl. 22:40.
Citera
2022-11-23, 22:29
Medlem
Citat:
Förmodligen för att du kollar på billiga objekt.

https://seb.se/privat/lana/bolan-och-rantor/lanelofte-och-guide/hur-mycket-far-jag-lana

2 personer löner på 45k var och 1.5 msek i insats får låna 7 msek

Du är måttligt galen om du tror att en endast bank skulle bevilja ett lån på 7 milj med förutsättningarna ovan.

Kdag blir det max 5-5,5.

Det är helt orimligt att anta att medelparet där båda tjänar 45 var inte har annat som belastar möjligheten till bolån.

Barn.
Bil.
Andra krediter.
Studieskulder.
Nån gammal betalningsanmärkning.

Eller någon annan anledning. De allra flesta om inte alla har något som drar ner maxsiffran.
Senast redigerad av horochhapna 2022-11-23 kl. 22:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in