2022-11-23, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Medellönen är 39 644
https://pedagog.stockholm/jobba-i-stockholms-stad/loner-for-lararjobb-i-stockholm/
Så spännade att minimum lönen är högre än medel.

Sen kräver förskolelärare en utbildning på 3.5.år så lönen är inte jätteimponerande med det i åtanke. De flesta som jobbar på förskola har inte den utbildning och jobbar då som barnskötare. Vilket har avsevärt lägre lön:
https://www.ratsit.se/lonestatistik/barnskotare-lon

Lååångt ifrån alla som jobbar på förskola har utbildning. Vad gäller lärare överlag så är runt 1/3 utan behörighet och de har generellt mycket lägre löner. Ofta knappt 30k.

Skulle du enkom titta på utbildade förskolelärare vore jag förvånad om medel är under 45k per månad.

Så mao, ett par som består av två utbildade förskolelärare som gjort lite bostadskarriär och har 1.5 msek i gemensam insats kan köpa en bostad för nästan 9 msek.

Men enligt trådens begåvningsreserv är alla som bor i ett radhus i Täby värt 5 msek chefer, läkare och jurister..
Senast redigerad av flanders 2022-11-23 kl. 18:50.
Citera
2022-11-23, 18:49
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-vasastan,-lilla-paris-stockholms-kommun-tomtebogatan-8,-5-och-6-tr-19336155

Senaste nytt:

Glöm utgångspris eller acceptpris - nu heter det "PRISIDÉ"!

Man bara måste ju älska Svenska Mecklarakademiens Ordbok. Ständigt under utveckling

"Renoveringschans"
"Ett stenkast bort till X"
"Kvadratsmart"
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-11-23 kl. 18:51.
Citera
2022-11-23, 19:32
Medlem
XavierPierrous avatar
Det märks att det är tuffa tider för mäklarna nu. En får ju samtal i tid och otid där de vill erbjuda sina mäklartjänster och träffas "förutsättningslöst" för att berätta hur de arbetar.

Spelar ju ingen roll vilken mäklare du har i en marknad som denna. Utbudet är enormt och visningarna frekventeras av fönstershoppare.
Citera
2022-11-23, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Lååångt ifrån alla som jobbar på förskola har utbildning. Vad gäller lärare överlag så är runt 1/3 utan behörighet och de har generellt mycket lägre löner. Ofta knappt 30k.

Skulle du enkom titta på utbildade förskolelärare vore jag förvånad om medel är under 45k per månad.

Så mao, ett par som består av två utbildade förskolelärare som gjort lite bostadskarriär och har 1.5 msek i gemensam insats kan köpa en bostad för nästan 9 msek.

Men enligt trådens begåvningsreserv är alla som bor i ett radhus i Täby värt 5 msek chefer, läkare och jurister..

Du lyckades uppenbarligen inte ta dig igenom några stycken. (Eller förstå vad begåvningsreserv betyder.)

De som saknar utbildningen anställs som barnskötare en annan titel, jag länkade lönestatistik. Du kan själv se hur de eftersöks

https://ledigajobb.se/pr/barnsk%C3%B6tare-jobb

De drar inte ner medellönen.

Sen undrar jag om du ens tänker innan du bara gissar på massa siffror.
Medellönen är ca 40tkr, om de 2/3 som saknar utbildningar har 30tkr i månadslön, så skulle de utbildade ha en medellön på 60tkr för att få siffrorna att gå ihop.
Senast redigerad av trickget 2022-11-23 kl. 20:09.
Citera
2022-11-23, 20:00
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XavierPierrou
Spelar ju ingen roll vilken mäklare du har i en marknad som denna. Utbudet är enormt och visningarna frekventeras av fönstershoppare.

Skulle säga precis tvärtom. Det spelade ingen roll om man plockade en mäklare från gatan under pandemirushen och nu är det av mycket stor vikt att kunna sälja. Agnarna skiljs från vetet.

Fortfarande svårt att få omsättning såklart men variationen i framgång lär vara större mellan mäklarna än på mycket länge.
Citera
2022-11-23, 20:05
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-vasastan,-lilla-paris-stockholms-kommun-tomtebogatan-8,-5-och-6-tr-19336155

Senaste nytt:

Glöm utgångspris eller acceptpris - nu heter det "PRISIDÉ"!
Hittade följande på ett objekt som var nedsatt 11% (vilket givetvis inte framgår i mäklarannonsen): "Föreslagen budstart".
Citera
2022-11-23, 20:20
Medlem
Citat:
Du lyckades uppenbarligen inte ta dig igenom några stycken. (Eller förstå vad begåvningsreserv betyder.)

De som saknar utbildningen anställs som barnskötare en annan titel, jag länkade lönestatistik. Du kan själv se hur de eftersöks

Medellönen är ca 40tkr, om de 2/3 som saknar utbildningar har 30tkr i månadslön, så skulle de utbildade ha en medellön på 60tkr för att få siffrorna att gå ihop.
Kolla på medianlöner, när man har skev normalfördelning som löner uppvisar. Medianen är ett bättre mått för vad den genomsnittliga svennen kan köpa. Sen så kan man skita i yrkeskategorier för det är irrelevant, använd istället median löner för den kommunen som ni diskuterar om ni nu vill peka på en signifikant skillnad i lön för just den kommunen ( i.e Stockholm).

Hela tråden är fylld av felaktiga deduktioner baserade på anekdoter/associationer från oärliga skribenter som flanders mm.

Good bye.
Citera
2022-11-23, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Kolla på medianlöner, när man har skev normalfördelning som löner uppvisar. Medianen är ett bättre mått för vad den genomsnittliga svennen kan köpa. Sen så kan man skita i yrkeskategorier för det är irrelevant, använd istället median löner för den kommunen som ni diskuterar om ni nu vill peka på en signifikant skillnad i lön för just den kommunen ( i.e Stockholm).

Hela tråden är fylld av felaktiga deduktioner baserade på anekdoter/associationer från oärliga skribenter som flanders mm.

Good bye.

Ska du inte också rensa dina stats för de folk som inte är bostads-spekulanter? Och sen titta på de tillgångar de har? Statistiken är bara snömos.
Citera
2022-11-23, 21:11
Medlem
Citat:

Det stämmer inte. Du kan visst bli anställd som förskolelärare utan utbildning dock oftast bara på tidsbegränsade kontrakt (som kan förlängas i årtionden). Dessa ÄR med i statistiken.

Jag skrev att runt 1/3 är icke behöriga.

Men återigen så är det inte huvudpoängen. Huvudpoängen är att två löner lite över 40, kan även vara en bilmek eller duktig hantverkare eller sjuksyrra i Stockholm, kan med 1.5 msek i insats köpa bostad för 8-9 msek
Citera
2022-11-23, 21:14
Medlem
Citat:
Man får inte glömma bort att båda dessa objekt är BRF så det har bakat in lån i föreningen.
I den första annonsen finns ingen ekonimsk plan så det går inte att reda ut hur stort det lånet är.

För den andra annonsen är andra våningen INTE inredd man köper alltså 85kvm färdig lägenhet.

Om jag tolkar ekonomiska planen rätt så är det "lägenhet" 14 eller 15 i som säljs. Så lägenheten är belånad med 809 025sek.
Totalt pris är 2 454 025 eller 28 870 / kvm färdigställt plus att man får 44kvm oinredd vind på köpet.

Älskar dessa platta tomter
Som dukat för vattenskador o fukt i grunden
Tillomed fotat med pissblöt tomt
Herregud vilket Amatörmässig placering
Huset ska upp minst 40cm för få bra avrinning på tomten även slippa insyn
Citera
2022-11-23, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det stämmer inte. Du kan visst bli anställd som förskolelärare utan utbildning dock oftast bara på tidsbegränsade kontrakt (som kan förlängas i årtionden). Dessa ÄR med i statistiken.

Jag skrev att runt 1/3 är icke behöriga.

Men återigen så är det inte huvudpoängen. Huvudpoängen är att två löner lite över 40, kan även vara en bilmek eller duktig hantverkare eller sjuksyrra i Stockholm, kan med 1.5 msek i insats köpa bostad för 8-9 msek

Jag läste fel på dina siffrar, my bad. Håller med dig om att detta blir OT så lägger ner.
Senast redigerad av trickget 2022-11-23 kl. 21:31.
Citera
2022-11-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Ska du inte också rensa dina stats för de folk som inte är bostads-spekulanter? Och sen titta på de tillgångar de har? Statistiken är bara snömos.
Självklart har du den datan får du ännu bättre jämförelse, speciellt än min granne lasse 45 är förskollärare och tjänar 65 därmed tjänar dem flesta mer än 65 där Lasse bor och har inga problem med lånen om räntan höjs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in