Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Hushållen delar upp sig i två grupper.
A) De som får mer ränteutgifter vid stigande ränta.
B) De som får mer ränteinkomster vid stigande ränta.
Många i tråden kan inte ta in att det är hushållen som lånar av hushållen och banken är bara mellanhand. (Kan för all del finnas fler mellanhänder).
Så A) betalar mer till B). Hade de båda haft lika beteende så hade inte konsumtionen påverkats, iom att B) hade konsumerat mer. (Dock hade investeringarna i näringslivet krympt pga höjd ränta).
Men B) är mer sparbenägna. Det är därför dom har att låna ut. Så det som händer är att A) betalar till B) via banken. B) sparar mer och konsumtionen minskar och M1 velocity går ned. Konjunkturen går ned, råvarupriserna faller, fraktrater faller, priser faller, arbetslösheten stiger. osv.
Forumtråden handlar bara om A). Men B) existerar i allra högsta grad. Hushållen utgörs av båda.
Som jag skrev tidigare. Några hushåll har alltid problem. Och den kategorin kan nog öka lite.
Ökar bekymren så kommer CB sänka räntorna. För FED som forecastar marknaden 2% räntesänkning under de 2 kommande åren. Konsekvenserna av räntehöjningarna kommer fördröjt.
Men du har ju rätt i att så länge bostadspriserna är för låga så finns ingen lönsamhet i bostadsproduktion och folk kommer vara arbetslösa.
Det är trista tider som väntar och bostadspriserna kommer sannolikt att ska ned en bit till.
För tre år sen var min familj på en massa husvisningar. Alla hade samma typer av leasingbilar och samma typer av jobb och rimligtvis ungefär lika mycket pengar.
Budgivningrna handlade om vem som kunde bygga kalkyler som rättfärdigade högt prissatta hus i förorter till Stockholms stad.Kalkylerna skulle på nåt sätt rättfärdiga idiotiska ekonomiska beslut som var och är mycket riskfyllda.
De som vann budgivningen var dom som tyckte att den lägsta summan till familjen var rimlig.
Jag tackade nej till villorna för att jag tyckte att det var för riskabelt.
Vad händer i en sån familj om någon blir sjuk eller får sparken?
Dt ska bli kul att se hur prisutvecklingen på liknande ruckel kommer att se ut de närmsta 12 månaderna.
Konstanderna för dåligt isolerade ruckel med dåliga fönster har inte direkt minskat på senaste tiden