Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-09, 12:26
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
En annan effekt på bostadspriserna är invandringen.

Om 300 000 PUT återkallas och utvisningar sker samtidigt som invandringen minskar så kommer trycket på bostadsmarknaden att avta påtagligt.

I reella termer kan det ta årtionden innan bostadsmarknaden återhämtar sig.
Varifrån får du att 300k PUT skulle återkallas? Vore bra iof, men kommer aldrig hända! Oavsett vem som sitter vid makten.
Citera
2023-02-09, 12:27
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Fler och fler människor lever på marginalen.
Så är det väl alltid för slösare. Oavsett inkomster.
Citera
2023-02-09, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Dina anekdoter är mycket ointressanta när det kommer till det stora bilden.

Dessutom är skilsmässor något som den lägre samhällsklassen ägnar sig åt. Sånna har ändå inte höga lån.

Tiotusentals svenska män skiter på sig just nu när räntorna stiger då över 20 000 skilsmässor sker årligen. Och i detta läge kan en skilsmässa ruinera en man.
Citera
2023-02-09, 12:29
Medlem
Citat:
Tiotusentals svenska män skiter på sig just nu när räntorna stiger då över 20 000 skilsmässor sker årligen. Och i detta läge kan en skilsmässa ruinera en man.

Och det ruinerar inte kvinnan?
Citera
2023-02-09, 12:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
I reella termer kan det ta årtionden innan bostadsmarknaden återhämtar sig.
Byggjobbare, hantverkare, chaufförer, mfl arbetslösa i decennier.
Har du kollat med facket om dom har gått med på det?

För det blir inga bostäder byggda så länge priserna är för låga. Det inser du väl.
Citera
2023-02-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Och det ruinerar inte kvinnan?

Inte på samma sätt. Kvinnor hittar oftast en ny partner omgående.

I det här läget är villan ner 20 % - snart 30 % - och insatsen borta.

Brukar du höra fattiga män flytta in hos rika kvinnor?
Citera
2023-02-09, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Byggjobbare, hantverkare, chaufförer, mfl arbetslösa i decennier.
Har du kollat med facket om dom har gått med på det?

För det blir inga bostäder byggda så länge priserna är för låga. Det inser du väl.

Hur såg bostads/fastighetspriserna ut i slutet av 1800-talet/början av 1900-talet?

Att vi har haft långa perioder där bostäder ej stiger reellt är inte ovanligt.
Citera
2023-02-09, 12:34
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hushållen delar upp sig i två grupper.

A) De som får mer ränteutgifter vid stigande ränta.

B) De som får mer ränteinkomster vid stigande ränta.

Många i tråden kan inte ta in att det är hushållen som lånar av hushållen och banken är bara mellanhand. (Kan för all del finnas fler mellanhänder).

Så A) betalar mer till B). Hade de båda haft lika beteende så hade inte konsumtionen påverkats, iom att B) hade konsumerat mer. (Dock hade investeringarna i näringslivet krympt pga höjd ränta).

Men B) är mer sparbenägna. Det är därför dom har att låna ut. Så det som händer är att A) betalar till B) via banken. B) sparar mer och konsumtionen minskar och M1 velocity går ned. Konjunkturen går ned, råvarupriserna faller, fraktrater faller, priser faller, arbetslösheten stiger. osv.

Forumtråden handlar bara om A). Men B) existerar i allra högsta grad. Hushållen utgörs av båda.

Som jag skrev tidigare. Några hushåll har alltid problem. Och den kategorin kan nog öka lite.

Ökar bekymren så kommer CB sänka räntorna. För FED som forecastar marknaden 2% räntesänkning under de 2 kommande åren. Konsekvenserna av räntehöjningarna kommer fördröjt.

Men du har ju rätt i att så länge bostadspriserna är för låga så finns ingen lönsamhet i bostadsproduktion och folk kommer vara arbetslösa.

Det är trista tider som väntar och bostadspriserna kommer sannolikt att ska ned en bit till.

För tre år sen var min familj på en massa husvisningar. Alla hade samma typer av leasingbilar och samma typer av jobb och rimligtvis ungefär lika mycket pengar.
Budgivningrna handlade om vem som kunde bygga kalkyler som rättfärdigade högt prissatta hus i förorter till Stockholms stad.Kalkylerna skulle på nåt sätt rättfärdiga idiotiska ekonomiska beslut som var och är mycket riskfyllda.

De som vann budgivningen var dom som tyckte att den lägsta summan till familjen var rimlig.
Jag tackade nej till villorna för att jag tyckte att det var för riskabelt.
Vad händer i en sån familj om någon blir sjuk eller får sparken?

Dt ska bli kul att se hur prisutvecklingen på liknande ruckel kommer att se ut de närmsta 12 månaderna.
Konstanderna för dåligt isolerade ruckel med dåliga fönster har inte direkt minskat på senaste tiden
Citera
2023-02-09, 12:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvangsvaxxaren
jag fattar inte vad du skriver
Det har du nog helt rätt i.

(Dock så skrev jag så att även barn skulle kunna förstå).

Citat:
men jag fattar tillräckligt för att förstå att du inte heller förstår.
Så är det hos batikhäxorna på flashback. Skriver någon något som inte känns bra för batikhäxorna så har den skribenten fel. Det känner ni i hela kroppen.

Citat:
banken är mellanhand? hushållen lånar av hushållen? man blir inte klok av att läsa ditt trams får jag lov att säga. bra jobbat, du förstörde precis min dag. banken är inte mellanhand för övrigt. banken är den som lånar ut pengarna. du måste vara helt vilsen som jag misstänker.
Någon som tror att Tvangsvaxxaren tittat i en banks balansräkning någon gång.
Eller att Tvangsvaxxaren ens vet vad balansräkning är för något.

Är nog mer på nivån att Tvangsvaxxaren vet att den som skriver balansräkning har fel och tramsar.
Citera
2023-02-09, 12:44
Medlem
Lavas avatar
Citat:

Den dysfunktionella bostadsmarknaden har utmanat separerande under många år nu och för två år sedan började andelen skilsmässor minska. Den ekonomiska situationen och sjunkande bostadspriser pekas ut som en faktor. De som har svårast att klara av en skilsmässa/separation ekonomiskt är för övrigt kvinnor, både tidigare och än mer nu.

https://www.nordnet.se/blogg/har-farre-rad-att-skilja-sig-nu/
Citera
2023-02-09, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sportlaban
Boräntorna börjar väl krypa upp mot 4% nu. För familjer med 4 miljoner i lån betalas det väl då efter ränteavdrag cirka 9000 i räntor varje månad per par. Det klarar dagens svenskar av och fler höjningar behövs.

Jag får det till 16k/mån i ränta. Sen att man får tillbaka en del på deklarationen är ju ingen tröst för de pengarna behövs ju nu, nu, nu för att betala löpande kostnader. En jävla skillnad mot de kanske 5k man betalade för ett år sen. Sen så har man lån på bil, värmepannan pajar eller en partner blir arbetslös. Du är naiv om du tror att Svensson klarar detta utan problem. Jag ser framför mig hur frun i huset sitter och gråter till sig en Thailandsresa på kredit för att hon minsann sett på insta att alla väninnor fortsätter semestra medan mannen försöker vara rationell.
Citera
2023-02-09, 12:53
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Jag tackade nej till villorna för att jag tyckte att det var för riskabelt.
Vad händer i en sån familj om någon blir sjuk eller får sparken?

Det har behandlats i media idag, ekonomer har poängterat att många svenskar sitter med bostadslån som egentligen inte matchar deras inkomstnivå och om för många svenskar drar ned på sin konsumtion för att klara prishöjningarna så kommer arbetslösheten stiga - och då sitter den svenska ekonomin i riktigt knivigt läge. Den låga arbetslösheten har idag pekats ut som den enda hävstången, och om arbetslösheten stiger så kommer Riksbanken tydligen behöva anpassa sig och acceptera hög inflation för att undvika att svensk bostadsmarknad kraschar.
Se där ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in