2022-11-23, 16:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du kan verkligen tjata om någon som är helt självklart i det oändliga. Du har åtminstone 100 inlägg om detta sedan åratal tillbaka, FBs lilla papegoja.
Och trots det går inte informationen in.

Visst är det skitjobbig att jag släpar fram verkligheten som sänker era fantasibubblor.

Och du och andra fantiserar om att 2 miljoner människor kan köpa sig en lägenhet innan för tullarna.
Borde ni i alla fall inte ana någonstans i bakhuvudet att ni bär på bisarra fantasier.

Citat:
Priserna i Stockholm är dubbelt så höga som Göteborg och ännu större skillnad mot i Malmö. Exakt så mycket mer är människor villiga att betala för att bo i Stockholm som är Sveriges finaste stad (jag är ex-Stockholmare).
Och det är deras preferenser.

Och vilka som kan bo på vilken adress avgörs via betalvilja och betalförmåga.

Och du och andra fantiserar istället om att det är en spekulationsbubbla.

Citat:
När nu räntekostnaderna 3-dubblas så kommer priserna att rasa i Stockholm och sannolikt minskar skillnaden mot Göteborg och Malmö. För en lägenhet har ett inneboende värde, utöver läget, som är nybyggnadspriset ca 30k per kvm.
När styrräntan höjdes innan finanskrisen så steg bostadspriserna.
Jag ser inte så mycket kommentarer om det.

Information/data som kolliderar med bubbelfantasierna är ju inte så väl sedd.

Citat:
Och utan en lägesfaktor skulle allting i Sverige kosta exakt så mycket.
Men nu har människor en preferens för adress. Och är villig att betala för det.

Väck mig om prisgradienten ändras.

Citat:
I Linköping där jag bor kostar alla bra lägenheter i innerstan i princip nybyggnadspriset 30-40k. I Stockholm 100k. Dvs Linköping har nära Noll i lägesfaktor. När Stockholm blir ute att bo i så kommer priserna att bli samma, och raset blir enormt medans Linköping kommer att ligga stilla.
Små bostäder:
Centrum 68 k/kvm https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-centralt-linkopings-kommun-linnegatan-10-19208696
Johannelund 26 k/kvm https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-johannelund-linkopings-kommun-johannelundsvagen-21,-markplan-med-uteplats-19278658
Finns en prisgradient där också.

(Notera att den lilla ettan matchar Lund-NoGo-zone's prat nedan. Han har kanske varit hem till någon som har en sådan etta).

Citat:
Mitt penthouse mitt i Linköping med utsikt över kyrkorna och så tyst att jag hör vattenfontänen på gården 6 våningar ner porla när jag sitter i min inglasade balkong höjde månadsavgiften med 3% dvs 150 kr. Det är riktigt gött va BR-gäst i en bra förening nu.
Slemhögarna försöker bräcka varandra med fantasier om framtiden. Men någon som ser vad detta har med tråden att göra?
Citera
2022-11-23, 16:33
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Haha dina analyser är ju på dagisnivå, rena rama önsketänkandet!
"Nedgången är inte skälig" nähe och vem har kommit fram till det?
När bostadspriserna har dubblats med tio års intervall eller snabbare,
då är det ingen av din sort som tycker att det är orimligt, när priserna på bostäder går upp hejdlöst mycket under en pandemi så är det enligt er inget konstigt med det.
Men nu när det har börjat gå ner så är det helt ologiskt och inte "skäligt".

"När Rb har bestämt sig för 3 eller 4% ränta"
🤣
Bostadsbubblarna attackerarar med högafflarna som vanligt haha. Bo ni kvar i era råtthus och vägglöss, ni har inte råd med de fina bostäderna ändå trots en 20% sänkning. Ska jag berätta för dig varför priserna har dubblats i vissa områden?

År 2011 var medellönen för arbetare 22 800 kronor och för tjänstemän 32 800.
Medellönen för samtliga anställda var 36 400 kronor i månaden enligt 2021 års lönestatistik.

I Stockholm tjänar en förskolelärare minst 40k idag plus andra högkvalficierade jobb inom it som tripplar medellönen i Sverige minst.

Lägg till att börsen har ökat med tresiffrigt % sedan 2010. Folk har mer pengar idag och uppgången på bostadspriserna följer lön och börsutveckling. Detta har Liksom-fb skrivit hundra ggr men svårt att ta in för bubbelpratare.
Senast redigerad av foxxi 2022-11-23 kl. 16:36.
Citera
2022-11-23, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Och vad blir det korrekt avrundat till en siffra?

Eller har du inte kommit till avrundning i skolan än. Det är ju allt annat än helt fel.
Så enligt dig bor det då 11 miljoner i Sverige nu?
Citera
2022-11-23, 17:15
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Bostadsbubblarna attackerarar med högafflarna som vanligt haha. Bo ni kvar i era råtthus och vägglöss, ni har inte råd med de fina bostäderna ändå trots en 20% sänkning. Ska jag berätta för dig varför priserna har dubblats i vissa områden?

Medellönen för samtliga anställda var 36 400 kronor i månaden enligt 2021 års lönestatistik.

I Stockholm tjänar en förskolelärare minst 40k idag plus andra högkvalficierade jobb inom it som tripplar medellönen i Sverige minst.

Lägg till att börsen har ökat med tresiffrigt % sedan 2010. Folk har mer pengar idag och uppgången på bostadspriserna följer lön och börsutveckling. Detta har Liksom-fb skrivit hundra ggr men svårt att ta in för bubbelpratare.

Man skulle ju ungefär kunna göra antagandet att kr/kvm och lön/mån skulle ligga hyfsat konstant, men där avviker Stockholms innerstad rätt rejält.

Se t.ex. Linköping som exempel på där det ser ut att stämma mycket bättre. Lönerna är kanske 85% av Stockholm citys men bostadspriserna är ca 35% (även om trådapan lyckats hitta den dyraste lilla ettan som avvikande exempel )
Citera
2022-11-23, 17:26
Medlem
OverAndUnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Haha är detta ett sarkastisk inlägg som hånar/imiterar någon skribent eller är det seriöst menat?

Det är ett önsketänkande från en desperat bolånetorsk. Verkligheten har inte riktigt trillat ner än.
Citera
2022-11-23, 17:38
Medlem
Citat:

Du allierar dig med Liksom-fb och kommer med kommer med märkliga siffror. Lönerna har inte alls fortsatt i samma takt som bostäder, inte i Sthlm och inte i riket. Börsen har omkring dubblats sedan 2010.
Citera
2022-11-23, 17:41
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:

Oj men herregud vad framgångsrika ni stockholmare är!
Men då är ju frågan varför det går nu och det kommer att fortsätta ner i ett par år till.
Citera
2022-11-23, 18:01
Medlem
Citat:

Medellönen är 39 644
https://pedagog.stockholm/jobba-i-stockholms-stad/loner-for-lararjobb-i-stockholm/
Så spännade att minimum lönen är högre än medel.

Sen kräver förskolelärare en utbildning på 3.5.år så lönen är inte jätteimponerande med det i åtanke. De flesta som jobbar på förskola har inte den utbildning och jobbar då som barnskötare. Vilket har avsevärt lägre lön:
https://www.ratsit.se/lonestatistik/barnskotare-lon
Senast redigerad av trickget 2022-11-23 kl. 18:13.
Citera
2022-11-23, 18:13
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Du allierar dig med Liksom-fb och kommer med kommer med märkliga siffror. Lönerna har inte alls fortsatt i samma takt som bostäder, inte i Sthlm och inte i riket. Börsen har omkring dubblats sedan 2010.

Du skriver att jag har märkliga siffror och sedan bekräftar att jag har rätt?

Januari 2011 låg omx30 på 1011.
Januari 2022 låg samma på 2290.
Det är 126% ökning dvs en tresiffrig ökning.
Citera
2022-11-23, 18:25
Medlem
Citat:

Mitt misstag, läste tripplat.
Citera
2022-11-23, 18:34
Medlem
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-vasastan,-lilla-paris-stockholms-kommun-tomtebogatan-8,-5-och-6-tr-19336155

Senaste nytt:

Glöm utgångspris eller acceptpris - nu heter det "PRISIDÉ"!
Citera
2022-11-23, 18:44
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Mitt misstag, läste tripplat.

Faktum är att svenska börsen har tripplat under den perioden, inklusive utdelningar (OMXS30GI) https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/1002994/omx-stockholm-30-gi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in