2022-11-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Visst vore det mest logiska att T skulle cyklat hem direkt efter Nöjet. Ja, vad hindrade henne? Om J/M försökt tvinga henne med sig hade nog folk observerat det, så utgångsläget får väl vara att T gick självmant.
Bråket på Nöjet torde vara tämligen högljutt, då flera noterat det, och att direkt efter det bestämma att tala vidare hemma hos J och fredligt promenera dit, tror jag inte riktigt på. Dock talar samtalet med A för att det faktiskt förhöll sig så. Var T helt ärlig mot A eller ville hon inte oroa honom?
T torde varit drivande, annars kunde hon bara cyklat iväg, vilket får mig att tro att önskan att lösa konflikten enbart fanns hos T, inte hos J. Kanske en frustration, ilska och agg växte sig stark hos J under vägen.
Den slarviga cykelparkeringen kan berott på vädret, som någon skrev, men det kan även vara att T ville försäkra sig om att hinna med in, innan dörren gick i lås.
Vad som händer när portdörren stängs är del två i dramat. Gick de till källaren eller gick de upp?

Det är väl ganska självklart att TT gick frivilligt från krogen och tog sällskap med JJ/MH.

Vadå högljutt bråk på krogen? Vilka "flera noterat det"?

Som jag skrev för en stund sedan, TT kanske vill hjälpa sin vän MH (redigt berusad) hem till JJ.

Samtalet med A kanske oroade honom så mycket att han åkte hem till JJ per omg (utan telefon). Ju fler som hugger så fort A kommer på tal i fallet får mig att bli mer misstänksam! Kanske har han och JJ haft något för sig och han känner att de kvinnorna (JJ/TT) kommer inte att gå bra ihop. Kan ha kommit dit försent... något har redan hänt och de hjälps åt att få bort kroppen?

JJ.s bil som fastnat på kameran fastställer inte vilka som satt i bilen. Polisens uttalande om att de följt MGM säger inte (som jag förstått det hela) att MH.s telefon var med till fyndplatsen... kanske följd till hemmet tidig morgon.
Citera
2022-11-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Dom kan inte genom obduktionen fastställa tidpunkten för mordet med sådan exakthet. Så hon kan ha dött i lägenheten eller några timmar senare. Men genom annan bevisning kanske dom kan fastställa tidpunkt för mordet.

Det måste väl ändå bevisas att TT verkligen dog i lägenheten och inte där hon hittades ?
Grov Misshandel eller Mord i lägenheten är ju en viss skillnad. Dog TT verkligen i lägenheten ?
Senast redigerad av Tavelramskrok 2022-11-23 kl. 13:38.
Citera
2022-11-23, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Lite naiv i inställningar ändå. Bara för att någon blir friad så betyder det inte att de inte begått brottet utan det är att det inte finns tillräckligt med bevis för att fälla personen för brottet. Lägger vi till Sveriges sjuka beviskrav så är det mer att brottslingar frias än fälls för brott
Naivt ? Det gällde ju varför det skulle tas med i utredningen när hen inte är dömd för det, är man inte dömd så är man i lagens mening inte skyldig och ska således inte bli belastad för det .
Vad vi vet så är hen kke inte ens misstänkt för det.
Citera
2022-11-23, 13:27
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Jag vet inte om håranalys egentligen tar nån längre stund, men håller med dig, brukar inte gå så snabbt. Undrar hur han fick för sig det, gubben är ju ändå rutinerad. Men håranalys tror jag inte på, det skulle ju vara för att hitta äldre substanser, de nyare finns i kroppen.
Njä, håranalys tror jag väl inte heller på. "Det var bara ett exempel, Helge."
Citera
2022-11-23, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Det måste väl ändå bevisas att JJ verkligen dog i lägenheten och inte där hon hittades ?
Grov Misshandel eller Mord i lägenheten är ju en viss skillnad. Dog TT verkligen i lägenheten ?

Just för gravfridsbrottet så måste det bevisas att hon dog på annan plats än fyndplatsen. Men för mordet räcker det med vem som mördat henne. Sen kan man ju krångla till det med likgiltighetsuppsåt, om dom hävdar att hon levde när dom la henne i skogen.
Citera
2022-11-23, 13:37
Medlem
Citat:
Just för gravfridsbrottet så måste det bevisas att hon dog på annan plats än fyndplatsen. Men för mordet räcker det med vem som mördat henne. Sen kan man ju krångla till det med likgiltighetsuppsåt, om dom hävdar att hon levde när dom la henne i skogen.

Har vi här ett mord eller ett grovt vållande ?
Citera
2022-11-23, 13:41
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhis
Med 1% säkerhet är MH mördaren
Med 4% säkerhet är JJ mördaren
Med 95% säkerhet är (den som skjutsade JJ till McD ) mördaren!

Informationen du besitter är ju i sådana fall ett genombrott! Har du kontaktat polisen, då du verkar veta mer än vad de vet?

/AI
Citera
2022-11-23, 13:44
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Regnet kom först runt 03:00 och öste ner till 05:00. Vind ca 3 M/S.

Cykelns slarviga parkering tyder väl på att dom hade bråttom in iaf. Samtalet från pojkvännen 01:48 borde skett strax innan dom kom till lägenheten.
Ok tack, då kan vi bortse ifrån vädret.
Citera
2022-11-23, 13:46
Medlem
Citat:
Det måste väl ändå bevisas att TT verkligen dog i lägenheten och inte där hon hittades ?

Det fetade:
Nä, det är inte klarlagt, vad vi vet. Jag håller iaf den frågan öppen. Om vi visste mer om teknikernas eventuella fynd i lägenheten så vore det bra mycket enklare att spekulera vidare. Det är ovanligt tyst från polisen om detta.

Hela utredningen sluter sig som en mussla. Vet inte om jag har varit med om en så kompakt mur av tystnad i något annat fall. Det ska vara familjemordet i Bjärred i så fall.
Citera
2022-11-23, 13:47
Medlem
Citat:
Har vi här ett mord eller ett grovt vållande ?

Själv tror jag mord. Det lär väl hävdas självförsvar, vållande till annans död allt eftersom bevisen läggs fram. Men det kommer nog bli svårt att exakt fastställa vem som gjort vad. Hade det bara varit offret och 1 gm hade man kunnat knyta T s skador till 1 gm.

Nu när dom är två mgm och ett offer som varit i handgemäng tidigare under kvällen och befunnit sig alla tre i en liten lägenhet kommer det finnas mängder av dna och andra spår på många ställen. M s dna lär finnas i hela J s lägenhet sedan tidigare. Är mordvapnet ett skärp eller påse t.ex så kommer troligen allas dna finnas på det.
Citera
2022-11-23, 13:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag tror att detta mord kommer vara både obegripligt och totalt meningslöst med facit i hand. Tjejerna har gjort en höna av en fjäder. Jag tror J varit inkörsporten till M s nya fria liv, där hon kunnat festa och testa droger, och att M mer och mer hamnat i en beroendeställning gentemot J.

Själv tycker jag att både J och M s P7 stämmer överens med den bild som vi tidigare haft i tråden. Målmedveten, självgod och rädd att tappa kontrollen. Men att hon skulle vara narcissist eller psykopat framgår väl inte. Det är ett dåligt tecken om hon inte har förmågan att upprätthålla långvariga relationer. Dom enda två kompisarna jag hört talats om, är M som är 18 år och tjejen som intervjuades av aftonbladet som är 28. Dessa två verkar ju inte vara några barndomskompisar direkt.

Är det så att J och M blivit väldigt sammansvetsade sista tiden och M är den som står J absolut närmast så kan ju T upplevas som ett hot, om hon nu försöker få M på andra tankar.

Måste lyssna på podden igen, lätt att missa saker. Nu ska man inte glömma att vissa som blev kontaktade ville inte medverka. Bilden kan absolut bli skev. T ex har det ju skrivits mycket negativt om den tjej som hette Anna som beskrev JJ i positiva ordalag.
Vet inte om podden intervjuer är gjorde före eller efter det, men kan tänka mig att om det är efter, då vill man kanske hålla låg profil. Vetlanda är litet också, så alla känner alla. Typ. Även det kan ju innebära att man inte vill yttra sig, särskilt om det visar sig att JJ blir fälld.

Jag uppfattade väl som att MH och JJ inte hade haft en väldigt långvarig kontakt, utan känt varandra i några år. Inte så konstigt heller kanske, då åldersskillnaden kan verka större ju yngre man är.
Någon beskrev väl tjejerna som bästisar.

Nu ska man kanske inte vara klanka ner på en sådan relation som de har haft. Det kan finnas parametrar som vi inte alls känner till som kan göra att de får ett bra utbyte av varandra också. T ex kan ju MH ha kreativa sidor, eller andra sidor som JJ uppskattade, även om man nu är väldigt inriktad på den destruktiva dynamiken som kanske också varit den som lett till mordet.

Jag tror som du, att risken är att mordet kommer att te sig lika meningslöst som vännerna har uttryckt, att det handlar om ” fjortisbråk”.

Men i grunden är det inte det bråket som är orsaken, utan det handlar om djupare personliga känslor av hat, kränkthet, förlorad kontroll över bråket, sin status, över kompisar som tagit ställning för Tove mot JJ, förlorad egen självbild kanske.

Det kan också kanske varit så tidigare att JJ har haft större pondus i gruppen, då de varit yngre. När man mognar blir man mer självständig och kanske även växer ur gruppen och den hierakin som funnits där.

Oavsett om motivet inte är en nödvändig pusselbit för att lösa mordet, kan det ändå vara en otroligt viktig pusselbit för de anhöriga att få. Och även ur forskningsperspektiv, ur psykologisk synpunkt är det viktigt att förstå hur människor fungerar och när de kan bli farliga.
Citera
2022-11-23, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razzle
Osannolikt! Hade du själv agerat så? Är man en normalfungerande människa, oavsett alkoholpåverkan eller ej, så ringer man ambulans och ger hjälp vid ett sånt läge.
Det sista man gör är att stycka eller packa kroppen i en matta och åker ut i skogen för att gräva ner/gömma.
Ser det inte som särskilt osannolikt alls. Om en person som MGM har en dålig relation med råkar dö i samband med ett bråk hos MGM så har MGM egentligen bara 2 val:
1. Ringa 112 vilket med största sannolikhet innebär fängelse för MGM och BO är fortfarande lika död.
2. Dölj vad som hänt. Städa och förstör bevis. Dumpa kroppen. Spela ovetande och oskyldig. Gör man detta så finns en chans att klara sig ur knipan.
Att alla "normalfungerande människor" skulle välja alternativ 1 ser jag inte alls som självklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in