2022-11-23, 10:51
Medlem
Razzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArkivXXX
Är helt övertygad om att Tove inte mördades avsiktligt.
Jag tror att JJ på något sätt knuffat Tove i lägenheten , ramlat omkull olyckligt och slagit i huvudet såpass illa att hon svimmat av/dött. JJ tror att Tove är avsvimmad och inte död. Så hon tar med hennes mobil för att hon inte ska kunna ringa polisen eller pojkvän. Hon lämnar lägenheten stressad , träffar grannen, åker till McDonalds. När hon kommer tillbaka hem efter McDonalds mörker hon att Tove är död. Där bestämmer hon sig för att dölja all spår. Flytta cykel, och på något sätt göra sig av med kroppen.

Jag tror detta kommer att landa på ”vållande till annans död/ Dråp.

Jag tror inte på mord.
Osannolikt! Hade du själv agerat så? Är man en normalfungerande människa, oavsett alkoholpåverkan eller ej, så ringer man ambulans och ger hjälp vid ett sånt läge.
Det sista man gör är att stycka eller packa kroppen i en matta och åker ut i skogen för att gräva ner/gömma.
Citera
2022-11-23, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lokalpatriot
Jag tycker egentligen att det här låter mest rimligt, däremot så minns jag något expert-utlåtande att fallet "liknar manligt dödligt våld". Frågan är ju ifall det grundar sig på våldet som Tove faktiskt dog av, eller faktumet att hennes döda kropp fraktades ut i skogen. Någon som kan skänka klarhet? Vad jag vet är att det är ovanligt att kvinnor lämnar brottsplatsen, och det kan rimligen vara ännu ovanligare att kvinnor flyttar sina mordoffer.

Så kan det mycket väl vara : utfraktad i skogen död eller levande. Har också tänkt så (även skrivit här på fb).

Det är själva fan att vi inte känner till teknikernas eventuella fynd i JJs lägenhet. Det hade fått oss alla här på fb att komma närmare sanningen och slippa spekulera så mycket.

Min gissning är att det inte fanns några spår av blod i lägenheten öht. Att T inte hade den sortens skador. Hon kan ha fått en allvarlig hjärnskada, som blöder inåt (hematom) eller blivit strypt/kvävd.
Citera
2022-11-23, 10:52
Medlem
Tror någon här att tjejerna får livstid?
Citera
2022-11-23, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snesilop
Har det framkommit på vilket sätt dom mördat Tove ?

Nej.
Citera
2022-11-23, 10:55
Medlem
R.E.R.R.Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ditt sista stycke: det har jag också funderat över nästan från start. Ingen annan har det hintats om.

Det där kan mycket väl vara det utlösande.

I början av den här tråden började man gå in och kolla facet, där det hittades att TT skrivit grattis och en 😍 smiley till MH.

En bagatell kan tyckas men JJ som tycker att MH är hennes, ifrågasätter MH, frågar varför TT skriver så till henne, om de är kompisar bakom ryggen på JJ.
MH säger att hon inte fattar varför TT håller på att stalka henne (överdrift och bara ett ponerande), att hon inte ens vill ha någonting av henne skrivet till sig.
TTs bekymrande om MH tas emot ungefär som när ens förälder säger något av omtanke men väcker inre aggressioner.

På nöjet vill TT att MH ska lyssna på henne, det uppstår då bråk mellan henne och i första hand JJ.

Efter den händelsen så pratar JJ med MH, någon av dem säger att TT kommer fortsätta hålla på att försöka förstöra deras vänskap.
Eftersom jag tror det är ett mord så tror jag också att det är här de gör upp om att TT ska tystas.
De gör inte upp allt i detalj, eller som någon skrivit tidigare hade platsen där TT letats upp tidigare??
Nu är de iaf på nöjet och bestämmer sig för att låta trevliga att de inte vill ha det såhär och om TT följer med dem hem så kan de prata ut.

TT som är bekymrad om MH vill det och resten har stötts och nötts härinne.
Citera
2022-11-23, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Att JJ fortfarande nekar till brott förvånar mig inte. Det här kan hon med sin intelligens och sin charm ljuga sig ur (tror hon). Det som framkommit om henne och i §7:an visar enligt mig på en oroande narcissism. Lika självgod som Tischo (Wilmas baneman) som aldrig erkände någonting enligt dennes vänner (och inte bara avs brottet)

Precis. Det ska mycket till för att riva ner en narcissists mur. De kan neka även om de har bevisen framför näsan.
Tischko nekade trots att Wilmas huvud hittades i hans garderob…
Citera
2022-11-23, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.E.R.R.L
Fattar inte hur man kan vilja försvara några som tagit livet av en annan människa.
Hade aldrig skyddat/stått bakom någon som gjort det, hade däremot gjort allt för att se till att all sanning kom fram.
Det är viktigare att lagen tillämpar lämpliga straff än att skyldiga gärningsmän får så lätta straff som möjligt och snart är ute i vårt samhälle igen.

En advokat ska skydda sin klient på så sätt att denne tillvaratar klientens personliga intressen. Att domen sedan blir rimlig. INTE försvara brottet i sig.
Citera
2022-11-23, 11:04
Medlem
Tycker obduktionen borde vara klar nu?
Citera
2022-11-23, 11:05
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Kvinnan misstänks ha mördat sin vän – oroar sig för att livet är förstört

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3nok9/misstanks-ha-mordat-tove-oroar-sig-for-att-livet-ar-forstort

Ja ja så Aftonbladet har också läst båda P7orna nu och får det till att dom läst riktiga förhör.
Citera
2022-11-23, 11:05
Medlem
R.E.R.R.Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
En advokat ska skydda sin klient på så sätt att denne tillvaratar klientens personliga intressen. Att domen sedan blir rimlig. INTE försvara brottet i sig.

Nu tänker jag inte på advokaten.
Utan de som trollar härinne.
Givetvis påverkar inte det själva utgången.
Men det skitar ner tråden och det görs för att oskyldigförklara tjejerna.
Citera
2022-11-23, 11:15
Medlem
Jofs avatar
Bråk och konflikter mellan tjejer är rätt normalt, men steget mot mord är ovanligt.
Någon av tjejerna måste vara lite prillig. Svårighet att hantera sin ilska. .

Enl nån i tråden är det ju en som ska ha det. (Eld. I fd killes postinkast)
Vet vi mer om hennes problem?
Citera
2022-11-23, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vi får väl se så småningom lite mer av personligheterna involverade i mordet och dynamiken som ledde fram till ett fullständigt obegripligt mord.

Att mörda en annan människa om det inte handlar om självförsvar, kräver en viss personlighet. Särskilt om det som det verkar i det här fallet inte handlar om stora konflikter eller vinningar som blir uppenbara och som inte helt sällan är motiv till mord. Droger, kriminalitet, svartsjuka, pengaskulder odyl.

Nu tycker inte jag, till skillnad mot de flesta(?) att den rättspsykiatriska undersökningen av JJ pekar på en sådan personlighet som vi tidigare fått till oss i tråden, även om den inte heller talar i motsatt riktning. Nu är det enbart utifrån mina erfarenheter som lekman.

Man kan ju ha fått saker helt om bakfoten med de knappa uppgifter vi fått till oss via tråd och media.

Det jag tycker mig uppfatta bakom orden i podden där vänner beskriver JJ skymtar en tjej som inte bara har ambitioner, men också blir besviken när hon inte får de betyg hon önskar. Jag måste lyssna igen på beskrivningen. Jag uppfattade också som att JJ själv säger i P7:an att hon fått toppbetyg i högstadiet , men mer ok betyg på gymnasiet. Kanske räckte inte betygen till arkietetutbildningen?

Även om JJ själv beskriver det som hon har lätt att få kompisar, så finns det andra som menar att hon har haft svårt att behålla dom? Det lite udda kompisförhållandet med MH kan vara ett kvitto på att det stämmer, men behöver inte vara det.

Splittringen av kompisgänget som ju verkar av kompisarna att döma handla om en slags maktkamp med ömsesidiga hot som från mitt perspektiv verkar kanske ha initierats av JJ. Tove som beskyddare av sin vän, men kanske även hon en person som inte ger sig så lätt?

Och JJ, å sin sida kan känna att Tove är på flera sätt en tjej som kommit in på läkarlinjen, som verkar bra på många sätt genom sitt omtänksamma sätt, blir som ett känslomässigt hot på flera plan mot JJ?

JJ kämpar själv med att upprätthålla bilden av den perfekta JJ, men kan ändå inte upprätthålla alla bitar. Medan Tove pluggar, hänfaller JJ mer åt det festande hållet, lever livet. Snackas om att droger finns med i bakgrunden, kan vara mer på festinbjudan.

Kan hända att JJ ändå känner att Toves sätt att vara på, kan av JJ uppfattas som ett hot mot hela JJs ställning och mot sin egen bild av sig själv?

Lättkränkt, kontrollerande, maktperson?
Tål inte att bli emotsagd eller att andra försöker bestämma? Tål inte andra personer som är bättre än hon själv?

Din bild av JJ ligger nog väldigt nära sanningen tror jag. En kränkt narcissist (som jag fått min bild av JJ) är en mycket farlig sådan. Vreden blir stark. Inte nog med att fasaden spricker - personen blir också varse sin låga självkänsla. Som personen är medveten om, men på ett plan denna vanligtvis kan tränga undan genom att ständigt mästra sin omgivning. Och spegla sig i sin egen förträfflighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in