2022-11-23, 11:24
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
Varför då, bara för att kolla om hon talar sanning om sina goda betyg.

Förstår fortfarande inte vad det har med saken att göra. Du kanske tänker att om hon ljuger om sina betyg, så ljuger hon om allt ? Jag har också ljugit en gång , men jag ljuger absolut inte om allt . Jag tror att hon är skyldig , och att hon ljuger när hon säger att hon är oskyldig........men hennes betyg ???
Citera
2022-11-23, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Bråk och konflikter mellan tjejer är rätt normalt, men steget mot mord är ovanligt.
Någon av tjejerna måste vara lite prillig. Svårighet att hantera sin ilska. .

Enl nån i tråden är det ju en som ska ha det. (Eld. I fd killes postinkast)
Vet vi mer om hennes problem?

Med 1% säkerhet är MH mördaren
Med 4% säkerhet är JJ mördaren
Med 95% säkerhet är (den som skjutsade JJ till McD ) mördaren!
Citera
2022-11-23, 11:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Ja, promenaden har jag också tänkt är viktig. I början funderade jag på om brottsplatsen var utomhus och andra varianter av sträckan Nöjet-Storgatan 71:
a) de går skilda vägar, men ngt händer som får TT att vända om och konfrontera JJ
b) JJ intrigerar & är den som följer efter iom styrkeförhållandet 2 mot 1
c) JJ har kontakt m folk från förfesten även efteråt, hoppar in i bil, TT blir oavsiktligt påkörd
osv.

Det naturliga givet bråket (och en fungerande cykel) vore att ge sig iväg hem på cykeln bara. Vad hindrar henne isf?
Att cykeln står på tvären rakt ut mot (Stor-)gatan* är, förutom ett frivilligt besök hemma hos JJ, ytterligare en avvikelse.

*min tolkning av McD-chaufförens vittnesmål i podden, del 2.
Visst vore det mest logiska att T skulle cyklat hem direkt efter Nöjet. Ja, vad hindrade henne? Om J/M försökt tvinga henne med sig hade nog folk observerat det, så utgångsläget får väl vara att T gick självmant.
Bråket på Nöjet torde vara tämligen högljutt, då flera noterat det, och att direkt efter det bestämma att tala vidare hemma hos J och fredligt promenera dit, tror jag inte riktigt på. Dock talar samtalet med A för att det faktiskt förhöll sig så. Var T helt ärlig mot A eller ville hon inte oroa honom?
T torde varit drivande, annars kunde hon bara cyklat iväg, vilket får mig att tro att önskan att lösa konflikten enbart fanns hos T, inte hos J. Kanske en frustration, ilska och agg växte sig stark hos J under vägen.
Den slarviga cykelparkeringen kan berott på vädret, som någon skrev, men det kan även vara att T ville försäkra sig om att hinna med in, innan dörren gick i lås.
Vad som händer när portdörren stängs är del två i dramat. Gick de till källaren eller gick de upp?
Citera
2022-11-23, 11:32
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Bråk och konflikter mellan tjejer är rätt normalt, men steget mot mord är ovanligt.
Någon av tjejerna måste vara lite prillig. Svårighet att hantera sin ilska. .

Enl nån i tråden är det ju en som ska ha det. (Eld. I fd killes postinkast)
Vet vi mer om hennes problem?

Om vi nu bortser från dörr hos ex och en rispad bil utredningarna lades ju ner, fanns inga bevis mot någon, den med bevisad bristande självkontroll, hallucinationer, psykiskohälsa och lägre IQ är ju MH inte JJ.
Citera
2022-11-23, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rhis

Av vilken anledning skulle grannen mörda T, menar du? Vad vi vet så kände de inte ens varandra.
Citera
2022-11-23, 11:39
Medlem
TheTerminators avatar
Citat:

Två funderingar utifrån din "analys":

1
Varför säger polisen * att det inte finns några andra misstänkta än de två frihetsberövade JJ och MH ?

2
Varför skyller MH på JJ * om det enligt dig är med 95 % den som skjutsade JJ till McD ?

Är mest nyfiken på resonemang och om du har en tes som på något sätt kan slå hål på ovan två punkter.

* =Källa:https://www.expressen.se/nyheter/kvinnornas-egna-ord-om-livet-fore-mordet-pa-tove--/
Senast redigerad av TheTerminator 2022-11-23 kl. 11:41.
Citera
2022-11-23, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jkpg73
Självklart är hon ansvarig för sina gärningar, har aldrig påstått något annat. Läs gärna ordentligt innan du bestämmer dig för att svara på inlägg, då de självklarheter du nyss skrev varken passar in som "svar" på det inlägg du citerade eller tillför något värde till tråden.

Japp, jag får faktiskt be om ursäkt för det. 🙏
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Om vi nu bortser från dörr hos ex och en rispad bil utredningarna lades ju ner, fanns inga bevis mot någon, den med bevisad bristande självkontroll, hallucinationer, psykiskohälsa och lägre IQ är ju MH inte JJ.
Då finns det anledning att misstänka att båda två kan bli fysiskt våldsamma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vi får väl se så småningom lite mer av personligheterna involverade i mordet och dynamiken som ledde fram till ett fullständigt obegripligt mord.

Att mörda en annan människa om det inte handlar om självförsvar, kräver en viss personlighet. Särskilt om det som det verkar i det här fallet inte handlar om stora konflikter eller vinningar som blir uppenbara och som inte helt sällan är motiv till mord. Droger, kriminalitet, svartsjuka, pengaskulder odyl.

Nu tycker inte jag, till skillnad mot de flesta(?) att den rättspsykiatriska undersökningen av JJ pekar på en sådan personlighet som vi tidigare fått till oss i tråden, även om den inte heller talar i motsatt riktning. Nu är det enbart utifrån mina erfarenheter som lekman.

Man kan ju ha fått saker helt om bakfoten med de knappa uppgifter vi fått till oss via tråd och media.

Det jag tycker mig uppfatta bakom orden i podden där vänner beskriver JJ skymtar en tjej som inte bara har ambitioner, men också blir besviken när hon inte får de betyg hon önskar. Jag måste lyssna igen på beskrivningen. Jag uppfattade också som att JJ själv säger i P7:an att hon fått toppbetyg i högstadiet , men mer ok betyg på gymnasiet. Kanske räckte inte betygen till arkietetutbildningen?

Även om JJ själv beskriver det som hon har lätt att få kompisar, så finns det andra som menar att hon har haft svårt att behålla dom? Det lite udda kompisförhållandet med MH kan vara ett kvitto på att det stämmer, men behöver inte vara det.

Splittringen av kompisgänget som ju verkar av kompisarna att döma handla om en slags maktkamp med ömsesidiga hot som från mitt perspektiv verkar kanske ha initierats av JJ. Tove som beskyddare av sin vän, men kanske även hon en person som inte ger sig så lätt?

Och JJ, å sin sida kan känna att Tove är på flera sätt en tjej som kommit in på läkarlinjen, som verkar bra på många sätt genom sitt omtänksamma sätt, blir som ett känslomässigt hot på flera plan mot JJ?

JJ kämpar själv med att upprätthålla bilden av den perfekta JJ, men kan ändå inte upprätthålla alla bitar. Medan Tove pluggar, hänfaller JJ mer åt det festande hållet, lever livet. Snackas om att droger finns med i bakgrunden, kan vara mer på festinbjudan.

Kan hända att JJ ändå känner att Toves sätt att vara på, kan av JJ uppfattas som ett hot mot hela JJs ställning och mot sin egen bild av sig själv?

Lättkränkt, kontrollerande, maktperson?
Tål inte att bli emotsagd eller att andra försöker bestämma? Tål inte andra personer som är bättre än hon själv?

Jag tror att detta mord kommer vara både obegripligt och totalt meningslöst med facit i hand. Tjejerna har gjort en höna av en fjäder. Jag tror J varit inkörsporten till M s nya fria liv, där hon kunnat festa och testa droger, och att M mer och mer hamnat i en beroendeställning gentemot J.

Själv tycker jag att både J och M s P7 stämmer överens med den bild som vi tidigare haft i tråden. Målmedveten, självgod och rädd att tappa kontrollen. Men att hon skulle vara narcissist eller psykopat framgår väl inte. Det är ett dåligt tecken om hon inte har förmågan att upprätthålla långvariga relationer. Dom enda två kompisarna jag hört talats om, är M som är 18 år och tjejen som intervjuades av aftonbladet som är 28. Dessa två verkar ju inte vara några barndomskompisar direkt.

Är det så att J och M blivit väldigt sammansvetsade sista tiden och M är den som står J absolut närmast så kan ju T upplevas som ett hot, om hon nu försöker få M på andra tankar.
Citera
Medlem
nova68s avatar
Citat:

Du kanske bör kontakta åklagaren om din skarpa slutsats, så att han inte återigen uttalar sig om att de enda som misstänks för dådet är de 2 häktade.
Citera
2022-11-23, 11:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArkivXXX
Är helt övertygad om att Tove inte mördades avsiktligt.
Jag tror att JJ på något sätt knuffat Tove i lägenheten , ramlat omkull olyckligt och slagit i huvudet såpass illa att hon svimmat av/dött. JJ tror att Tove är avsvimmad och inte död. Så hon tar med hennes mobil för att hon inte ska kunna ringa polisen eller pojkvän. Hon lämnar lägenheten stressad , träffar grannen, åker till McDonalds. När hon kommer tillbaka hem efter McDonalds mörker hon att Tove är död. Där bestämmer hon sig för att dölja all spår. Flytta cykel, och på något sätt göra sig av med kroppen.

Jag tror detta kommer att landa på ”vållande till annans död/ Dråp.

Jag tror inte på mord.
Om åklagaren haft minsta tvivel, hade han garderat sin rubricering med vållande/dråp för att kunna fälla för något. Men det har han inte gjort. Alltså är han helt säker på sin sak...än så länge.
Citera
2022-11-23, 11:45
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
Kvinnan misstänks ha mördat sin vän – oroar sig för att livet är förstört

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l3nok9/misstanks-ha-mordat-tove-oroar-sig-for-att-livet-ar-forstort

Provocerande, minst sagt.

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in