2022-11-23, 10:05
Medlem
Pythia_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Du menar alltså att de ev skulle ha haft en hotbild mot sig redan innan mordet på T, alltså om det är något som polisen utrett?
Ja de skall ju alltid ”utreda brett” osv så de har nog vänt på det mesta.
Men kanske har de primärt kollat på om T hade någon hotbild mot sig.

Ja så kanske hen menar, greppar inte riktigt kan erkännas.🤔

MH:s pappa har haft en hotbild mot sig. En TN kallar MH:s pappa för okristlig pingstpastorsdjävel och denna TN har även blivit utredd av Säpo i andra ärenden. Torst*n N*nzén ( *e).
Polis kanske inte kollar upp sådant. Denna TN har blivit avvisad från flertalet församlingar då TN sökt äktenskapspartner via dem, även unga tjejer i 20-årsåldern.
Citera
2022-11-23, 10:08
Medlem
R.E.R.R.Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Om de bara vore ett troll i tråden, är både troll och vänner till dom misstänkta som bara skriver strunt i tråden.

Fattar inte hur man kan vilja försvara några som tagit livet av en annan människa.
Hade aldrig skyddat/stått bakom någon som gjort det, hade däremot gjort allt för att se till att all sanning kom fram.
Det är viktigare att lagen tillämpar lämpliga straff än att skyldiga gärningsmän får så lätta straff som möjligt och snart är ute i vårt samhälle igen.
Citera
2022-11-23, 10:19
Medlem
R.E.R.R.Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Ja

MH enligt P7:an:
- Begåvningsprofil ”klart under genomsnittet”.
- Svårigheter inom autismområdet
- Inlärningssvårigheter
- ADHD
- Svårigheter med processhastighet, visuellt material och arbetsminne.
- Icke-verbala inlärningssvårigheter.
- Ångest och tvångsmässighet, tvångstankar
Vilket jag tror resulterar i att polisen till slut kommer att kunna knäcka henne.

Jag tror det ändå blir svårt att få ur henne sanningen.
För hennes sanning kan ju vara denna trots att hur det verkligen var säger något annat.
Kan ju bero på flera faktorer att det är så men det är något som vi ändå kan räkna med att vi aldrig får reda på hur det gått till från de åtalade.
Endast teknisk bevisning som säger hur det troligtvis har gått till.
Citera
2022-11-23, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
MH:s pappa har haft en hotbild mot sig. En TN kallar MH:s pappa för okristlig pingstpastorsdjävel och denna TN har även blivit utredd av Säpo i andra ärenden. Torst*n N*nzén ( *e).
Polis kanske inte kollar upp sådant. Denna TN har blivit avvisad från flertalet församlingar då TN sökt äktenskapspartner via dem, även unga tjejer i 20-årsåldern.

Om jag förstår saken rätt så kallade TN MHs pappa för det när pappan bad TN ta bort honom från en maillista. Inte den mest uppenbara hotbilden, och han var långt från ensam.
Citera
2022-11-23, 10:27
Medlem
R.E.R.R.Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
MH var vid tillfället 17 år och hade inte ens rätt att komma in på någon krog och över huvudtaget dricka där. Det var väl kanske det som Tove opponerade sig mot, att JJ fixat in henne och köpt ut såväl dricka som droger och bjudit på.

MH hade precis tagit körkort står det en hel del om, vilket garanterat betyder att hon fyllt 18.
Citera
2022-11-23, 10:28
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Helt obegripligt att de fortfarande nekar till brott.
Om de nu gjort detta i affekt och inte planerat så borde de ju knäckas av sitt samvete snart kan man ju tycka.
De kan ju inte vara 2 ”iskalla” mördare.

Att JJ fortfarande nekar till brott förvånar mig inte. Det här kan hon med sin intelligens och sin charm ljuga sig ur (tror hon). Det som framkommit om henne och i §7:an visar enligt mig på en oroande narcissism. Lika självgod som Tischo (Wilmas baneman) som aldrig erkände någonting enligt dennes vänner (och inte bara avs brottet)
Citera
2022-11-23, 10:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
När M började hänga med J slutade hon både handboll och fotboll, och började istället festa och testa på droger. Hennes föräldrar kanske tappade kontrollen när M hittade en driven stark tjej som var 2 år äldre.

Det har ju sagts av flera personer att T var en omtänksam tjej som brydde sig mycket om andra. Kanske var så att T försökte få M att sluta hänga med J och detta gäng. Detta hade väl setts som en skymf av J. Hela hennes person och umgänge blir stämplat som dåligt av T.

Vi får väl se så småningom lite mer av personligheterna involverade i mordet och dynamiken som ledde fram till ett fullständigt obegripligt mord.

Att mörda en annan människa om det inte handlar om självförsvar, kräver en viss personlighet. Särskilt om det som det verkar i det här fallet inte handlar om stora konflikter eller vinningar som blir uppenbara och som inte helt sällan är motiv till mord. Droger, kriminalitet, svartsjuka, pengaskulder odyl.

Nu tycker inte jag, till skillnad mot de flesta(?) att den rättspsykiatriska undersökningen av JJ pekar på en sådan personlighet som vi tidigare fått till oss i tråden, även om den inte heller talar i motsatt riktning. Nu är det enbart utifrån mina erfarenheter som lekman.

Man kan ju ha fått saker helt om bakfoten med de knappa uppgifter vi fått till oss via tråd och media.

Det jag tycker mig uppfatta bakom orden i podden där vänner beskriver JJ skymtar en tjej som inte bara har ambitioner, men också blir besviken när hon inte får de betyg hon önskar. Jag måste lyssna igen på beskrivningen. Jag uppfattade också som att JJ själv säger i P7:an att hon fått toppbetyg i högstadiet , men mer ok betyg på gymnasiet. Kanske räckte inte betygen till arkietetutbildningen?

Även om JJ själv beskriver det som hon har lätt att få kompisar, så finns det andra som menar att hon har haft svårt att behålla dom? Det lite udda kompisförhållandet med MH kan vara ett kvitto på att det stämmer, men behöver inte vara det.

Splittringen av kompisgänget som ju verkar av kompisarna att döma handla om en slags maktkamp med ömsesidiga hot som från mitt perspektiv verkar kanske ha initierats av JJ. Tove som beskyddare av sin vän, men kanske även hon en person som inte ger sig så lätt?

Och JJ, å sin sida kan känna att Tove är på flera sätt en tjej som kommit in på läkarlinjen, som verkar bra på många sätt genom sitt omtänksamma sätt, blir som ett känslomässigt hot på flera plan mot JJ?

JJ kämpar själv med att upprätthålla bilden av den perfekta JJ, men kan ändå inte upprätthålla alla bitar. Medan Tove pluggar, hänfaller JJ mer åt det festande hållet, lever livet. Snackas om att droger finns med i bakgrunden, kan vara mer på festinbjudan.

Kan hända att JJ ändå känner att Toves sätt att vara på, kan av JJ uppfattas som ett hot mot hela JJs ställning och mot sin egen bild av sig själv?

Lättkränkt, kontrollerande, maktperson?
Tål inte att bli emotsagd eller att andra försöker bestämma? Tål inte andra personer som är bättre än hon själv?
Citera
2022-11-23, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Något som stör mig lite, är uppgifterna om JL i tråden. Hans historia + att han ska ha kommenterat JJs insta/facebook.
De uppgifterna åtföljdes dock inte av någon källhänvisning, så det är alltså helt obekräftade uppgifter. Säger polisen att de enda misstänkta GM är de häktade, så är det nog så (ffa utifrån den bevisning de har) . Uteslutning av alternativ förstås viktigt, inte minst i rätten, håller med.

Detta var ju inte den "rikiga" JL utan ett troll som skapat ett konto i hans namn för att lura alla som följer Tove-fallet. Avhandlades i tråden vid tiden då JL var "aktuell" här i tråden.
Citera
2022-11-23, 10:42
Medlem
Smilla77s avatar
https://www.vetlandaposten.se/2022-11-23/leif-gw-perssons-oro-maste-finnas-betydande-oklarheter?fbclid=IwAR2aDbiZmS83N1jYR-zF3HAKjXuTe8TpExW6 BWe15BQkf8kPX6Wufp7uO58
Citera
2022-11-23, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Fast det stämmer inte att de sagt ingen kommentar. Tyckte det var någon artikel häromdan där åklagaren sa att de var samarbetsvilliga? Det har jag väl inte drömt?

Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Nej, det stämmer bra det. 👍

Beror på om vi tycker att samarbetsvillig är ungefär samma sak som medgörlig.

Så här sa åklagaren (VP, 18 nov):
VP: Är de häktade kvinnorna medgörliga?
Åklagaren: Det kanske inte är rätt uttryck. De svarar på frågor.
Citera
2022-11-23, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle19
I flera veckor skrev medier att flickorna inte pratade.

Det stämmer väl inte?

Däremot har medierna hela tiden skrivit att MGM nekar till alla anklagelser. Men det är inte detsamma som att "inte prata".
Citera
2022-11-23, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TidensMysterium
När det gäller tidsschema: De lämnade väl Nöjet ungefär kl 01:50? Det tar 20 minuter att gå till JJs lägenhet. Så de kan inte ha varit där förrän 02:10. Men detta vet jag inte så noga, bara min minnesbild.

När de går från Nöjet är relativt oklart. Jag tycker inte vi har fått någon riktig uppgift på det.
Enligt Efterlyst och polisen "lämnar de Nöjet efter kl 01 och går upp för Storgatan". Det kan lika gärna vara 01.05 som 01:50 så att säga.

Saker att väga in i detta avseende tycker jag är bl.a dåligt väder, en eller flera berusade, sent, bråket utanför Nöjet m.m.

Min personliga gissning är att de lämnar Nöjet någon gång mellan 01,15-01,40
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in