Citat:
Ursprungligen postat av
Heretic77
När M började hänga med J slutade hon både handboll och fotboll, och började istället festa och testa på droger. Hennes föräldrar kanske tappade kontrollen när M hittade en driven stark tjej som var 2 år äldre.
Det har ju sagts av flera personer att T var en omtänksam tjej som brydde sig mycket om andra. Kanske var så att T försökte få M att sluta hänga med J och detta gäng. Detta hade väl setts som en skymf av J. Hela hennes person och umgänge blir stämplat som dåligt av T.
Vi får väl se så småningom lite mer av personligheterna involverade i mordet och dynamiken som ledde fram till ett fullständigt obegripligt mord.
Att mörda en annan människa om det inte handlar om självförsvar, kräver en viss personlighet. Särskilt om det som det verkar i det här fallet inte handlar om stora konflikter eller vinningar som blir uppenbara och som inte helt sällan är motiv till mord. Droger, kriminalitet, svartsjuka, pengaskulder odyl.
Nu tycker inte jag, till skillnad mot de flesta(?) att den rättspsykiatriska undersökningen av JJ pekar på en sådan personlighet som vi tidigare fått till oss i tråden, även om den inte heller talar i motsatt riktning. Nu är det enbart utifrån mina erfarenheter som lekman.
Man kan ju ha fått saker helt om bakfoten med de knappa uppgifter vi fått till oss via tråd och media.
Det jag tycker mig uppfatta bakom orden i podden där vänner beskriver JJ skymtar en tjej som inte bara har ambitioner, men också blir besviken när hon inte får de betyg hon önskar. Jag måste lyssna igen på beskrivningen. Jag uppfattade också som att JJ själv säger i P7:an att hon fått toppbetyg i högstadiet , men mer ok betyg på gymnasiet. Kanske räckte inte betygen till arkietetutbildningen?
Även om JJ själv beskriver det som hon har lätt att få kompisar, så finns det andra som menar att hon har haft svårt att behålla dom? Det lite udda kompisförhållandet med MH kan vara ett kvitto på att det stämmer, men behöver inte vara det.
Splittringen av kompisgänget som ju verkar av kompisarna att döma handla om en slags maktkamp med ömsesidiga hot som från mitt perspektiv verkar kanske ha initierats av JJ. Tove som beskyddare av sin vän, men kanske även hon en person som inte ger sig så lätt?
Och JJ, å sin sida kan känna att Tove är på flera sätt en tjej som kommit in på läkarlinjen, som verkar bra på många sätt genom sitt omtänksamma sätt, blir som ett känslomässigt hot på flera plan mot JJ?
JJ kämpar själv med att upprätthålla bilden av den perfekta JJ, men kan ändå inte upprätthålla alla bitar. Medan Tove pluggar, hänfaller JJ mer åt det festande hållet, lever livet. Snackas om att droger finns med i bakgrunden, kan vara mer på festinbjudan.
Kan hända att JJ ändå känner att Toves sätt att vara på, kan av JJ uppfattas som ett hot mot hela JJs ställning och mot sin egen bild av sig själv?
Lättkränkt, kontrollerande, maktperson?
Tål inte att bli emotsagd eller att andra försöker bestämma? Tål inte andra personer som är bättre än hon själv?