Citat:
Ursprungligen postat av
feemaxxx
Nytt ämne:
Överlåtelse av arv till syskon, sedan få tilbaka denna som gåva för att göra denna till enskild egendom.
Föräldern till två syskon (Pelle och Maria) dör, det finns inget testamente så arvet delas 50:50.
Pellet är gift, och eftersom det inte finns något i skrivet så blir detta ej enskild egendom. Vid skilsmässa får då Pelles fru Pelles halva arvslott.
För att komma runt detta, kan Pelle vid avstå från sin arvsrätt till förmån till systern som lite senare skänker en gåva (motsvarande Pelles del av arvet) som enskild egendom till Pelle?
Citat:
Ursprungligen postat av
Sockerskorpan
Första delen av din fråga måste ju vara OK, dvs det måste väl ändå stå syskonen fritt hur de skiftar arvet mellan sig. Skulle ju bli väldigt märkligt om Pelles exfru skulle ha rätt till systerns arv? Hoppas någon jurist kan bekräfta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ja, så kan man absolut göra. Finns ingen lag som hindrar det. Fast frun kommer nog att bli purken när hon får reda på detta, och det får hon den dag de eventuellt skiljer sig. Då måste ju Pelle fram med gåvobrevet, och frun är nog inte dummare än att hon förstår vad detta är för pengar, och vad syftet med hela transaktionen var. Om jag var Pelle och redan gick i skilsmässotankar, skulle jag genomföra skilsmässan innan jag ber min syster om gåvan. Då behöver frun aldrig få veta något. Men som sagt - OLAGLIGT är inte detta.
Mycket kreativt tänkande - jag gillar det!
Nu var det inte igår jag läste familjerätten, men jag ser inga principiella hinder mot det hela. Eftersom hustrun inte har någon arvsrätt så har hon egentligen inget att säga till om saken - egendomen skulle överhuvudtaget inte beröra henne förrän vid en eventuell bodelning vid äktenskapets upphörande.
Det låter som en bra lösning, med en möjlig reservation: det är bäst att man litar riktigt jäkla mycket på syrran, för ångrar hon sig så finns det inte mycket man kan göra åt saken, utan man står där med byxorna nere och en rik syster.
Någon annan som har lite färskare kunskaper om familje- och arvsrätt och ser något hinder jag missat?