2023-05-31, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Har en fordran på ett dödsbo som möjligen är avvecklat. Hur ser mina möjligheter att återvinna pengar ur ett avslutat dödsbo?

Beror på en hel massa olika omständigheter. I teorin rätt bra i praktiken jävligt omständligt skulle jag gissa utan att veta mer.
Citera
2023-06-05, 13:21
Medlem
en fråga

e så min Morbror och hans fru har avlidit.

Han fru gick först bort i september, och sedan min morbror i december.
Dom var gifta och hade inga barn.

Hon hade inget testamente, men det hade min morbror där det står att jag skall ärva honom.

Men nu till min fråga.

Hon har 3 syskon, kommer dom ärva något eller kommer hennes del gå till min morbror pga dom var gifta och han var vid liv när hon avled?
Citera
2023-06-05, 13:26
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rgolsson
en fråga

e så min Morbror och hans fru har avlidit.

Han fru gick först bort i september, och sedan min morbror i december.
Dom var gifta och hade inga barn.

Hon hade inget testamente, men det hade min morbror där det står att jag skall ärva honom.

Men nu till min fråga.

Hon har 3 syskon, kommer dom ärva något eller kommer hennes del gå till min morbror pga dom var gifta och han var vid liv när hon avled?

Då ärvde din morbror allt, så hans frus syskon får inget. En make/maka går alltid före ett syskon, om det inte finns testamente som säger annat. De enda som går före maken/makan är den avlidnes särkullsbarn.
Senast redigerad av Merwinna 2023-06-05 kl. 13:32.
Citera
2023-06-05, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Då ärvde din morbror allt, så hans frus syskon får inget. En make/maka går alltid före ett syskon, om det inte finns testamente som säger annat. De enda som går före maken/makan är den avlidnes särkullsbarn.

Okej. nä finns inget testamente på henne.

Så då bör inte hennes syskon och syskonbarn ärva något.

tack
Citera
2023-06-05, 14:43
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Okej. nä finns inget testamente på henne.

Så då bör inte hennes syskon och syskonbarn ärva något.

tack

Inte efter din morbrors fru men de har efterarvsrätt efter din morbror.
Citera
2023-06-05, 15:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Inte efter din morbrors fru men de har efterarvsrätt efter din morbror.

Varför skulle TS' morbrors frus syskon ärva TS' morbror? Syskon har ingen arvsrätt, om det finns någon annan som har närmare arvsrätt, d.v.s. barn eller make/maka. Endast om dessa inte finns, ärver först den avlidnes föräldrar, och om de inte lever längre den avlidnes syskon, och om de inte heller lever längre syskonbarnen. Sedan blir det Allmänna arvsfonden, inte kusiner (i Sverige, i många andra länder ärver kusiner).
Citera
2023-06-05, 15:21
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Varför skulle TS' morbrors frus syskon ärva TS' morbror? Syskon har ingen arvsrätt, om det finns någon annan som har närmare arvsrätt, d.v.s. barn eller make/maka. Endast om dessa inte finns, ärver först den avlidnes föräldrar, och om de inte lever längre den avlidnes syskon, och om de inte heller lever längre syskonbarnen. Sedan blir det Allmänna arvsfonden, inte kusiner (i Sverige, i många andra länder ärver kusiner).

TS morbror ärver med fri förfoganderätt då det fanns arvingar med efterarvsrätt vid morbrorns frus bortgång.

Det framgår av 3 kap. 2 § 1 st. ärvdabalken:
Citat:
2 § Lever vid den efterlevande makens död någon bröstarvinge till den först avlidna maken eller dennes föräldrar, syskon eller syskons avkomling, skall, om inte annat sägs i tredje stycket eller i 3-5 §§, 6 § tredje stycket eller 7 § tredje stycket, hälften av den efterlevande makens bo tillfalla dem som då har den bästa arvsrätten efter den först avlidna maken.

Den efterlevande maken får inte genom testamente bestämma över egendom som skall tillfalla den först avlidnes arvingar.
Citera
2023-06-05, 16:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
TS morbror ärver med fri förfoganderätt då det fanns arvingar med efterarvsrätt vid morbrorns frus bortgång.

Då får jag be om ursäkt. Alltid lär man sig något nytt! Det är viktigt att skriva ett ömsesidigt testamente även som gift, och reglera alla sådana följder...
Citera
2023-06-05, 16:22
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Då får jag be om ursäkt. Alltid lär man sig något nytt! Det är viktigt att skriva ett ömsesidigt testamente även som gift, och reglera alla sådana följder...

Inget att be om ursäkt för, det är bra att kontrollera påståenden istället för att köpa det folk påstår rakt av. Det här med efterarvsrätt är något många inte har så mycket kunskap om. Ja det är nog alltid en bra idé att ta hjälp om man inte är gifta och endast har gemensamma barn, det blir snabbt komplicerat.
Citera
2023-06-05, 23:29
Medlem
Citat:

så då ska hennes syskon dela på hälften av vad hon ägde när hon dog?

för boupptäckningen är klar. där hon hade 100k ca när hon dog.

och han hade ca 1.1miljoner.

får då dom dela på hennes 1/2 av hennes 100k?
Citera
2023-06-06, 00:09
Medlem
Citat:
så då ska hennes syskon dela på hälften av vad hon ägde när hon dog?

för boupptäckningen är klar. där hon hade 100k ca när hon dog.

och han hade ca 1.1miljoner.

får då dom dela på hennes 1/2 av hennes 100k?
Nä, 1/12 av kvarlåtenskapen får de som efterarv.
Citera
2023-06-06, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Nä, 1/12 av kvarlåtenskapen får de som efterarv.

1/12 av min morbrors 1.1miljoner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in