2022-11-21, 19:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Närmaste papperskorg. Bra att du litar blind på Hanna. Ursäkta men jag är lite tveksam.
Men om vi nu skulle anta att allt stämmer som hon säger. Kan vi då slutleda att bilen kommer runt efter brottet eller redan stod där på lekplatsen? Jag tror bestämt att helena har rört sig i riktning mot hemmet strax innan brottet. Vad tror du?

Det är cirka 140 meter från där "Hanna" stannade för att lyssna på bråket och bort till lekplatsen. Det kallar inte jag "några få steg". Men du tror väl på det som jag skriver? Jag har varit där många gånger och stegat och mätt. När "Hanna" kom ut på gång-/cykelvägen öster om sitt hus på Vikingavägen, gick hon 90 grader åt söder (alltså höger, för att nu vara övertydlig!). Efter bara typ 15 meter finns det än idag ett träd på höger sida i en kort, svag uppförsbacke (notera detaljerna!) utmed gång-/cykelvägen. Där stannade "Hanna" enligt uppgift till mig i telefon. När bråket var över vände hon och gick hem igen. Om allt detta sedan tog 15 minuter sammanlagt med en sniffande och kissande - och kanske bajsande - hund eller bara elva minuter, kan vi väl ändå bara låta bli att lägga energi på?!
[/quote]

Jag litar inte blint på "Hanna", vilket jag många gånger har tagit höjd för. Men jag tror mer på hennes berättelse än vad jag inte tror på den.

Nej, bilen stod garanterat inte på lekplatsen, eftersom "Hanna" säger att dörrljudet kom från Ekuddenvägen. Dessutom passar inte klockslaget för en bil på lekplatsen redan då in det minsta i "Killarnas" vittnesmål.

Bilen skulle däremot ha kunnat komma runt från Ekuddenvägen och in på gång-/cykelvägen bort mot lekplatsen under förutsättning att "Hanna" då precis skulle ha hunnit gå in. Marginalerna är små, men inte omöjliga.

Men om "Hannas" version om att bilen på Ekuddenvägen vände vid Bäcken och körde upp mot Marieforsleden igen skulle vara korrekt, kunde ju "Hanna" i lugn och ro gå in igen. Bilen som "Killarna" ser strax senare, skulle då kunna vara bilen som först lämnade området kort för att strax därefter återvända - eller vara en annan bil tillhörande gärningsmannen/gärningsmännen. Ett bilbyte på Lockerud/Bråten har ju diskuterats mycket, bland annat av Thord.
Citera
2022-11-21, 19:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
https://ibb.co/Pm7DP82
Oavsett var Hanna stod, vid vändplatsen eller papperskorgen, så var det inte bara några steg till platsen för bilspåren. Ju längre hon gick, desto mer har hon kunnat se. Och fanns det en bil med lyset på borde det också ha setts.
Men egentligen är det ointressant. Jag tror inte Hannas vittnesmål berör något som har med försvinnandet att göra. Det verkar inte heller polisen tro.

Men nu gick hon inte längre än kanske bara 15 meter. Och kvar till lekplatsen var det alltså runt 140 meter - en lekplats som inte ens idag kan ses från platsen som "Hanna" stod på.

Märkligt att Pelle Jenvén pratar om "Hannas" uppgifter på plats vid Kohagen, då ...
Citera
2022-11-21, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulsa1
Precis!
Se det fetade. Jag kom på att Helena även hon jobbat på sjukhuset året före (1991) enligt något inlägg och skulle väl även börja jobba där igen måndagen efter den ödesdigra helgen? Har denne E*hn kommit i kontakt med Helena även på jobbet på sjukhuset?

En till som jobbat på sjukhus... Tänker på pojken som försvann i Sundsvall 1980 och misstanken om att den eventuella gärningsmannen där bränt upp honom i sjukhusets förbränningsanläggning, då han jobbade på sjukhuset och hade tillgång till den. Kan samma ha hänt Helena? Därför hon inte hittats.
Citera
2022-11-21, 21:08
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
...
Kan ni inte starta en egen tråd under namnet "Vi som inte tror på något i Helena Andersson-fallet"?
Eller så kan du ta en paus och fundera på skillnaderna i begreppen "att tro" och "att veta".
Citera
2022-11-21, 21:57
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Nej, vi har inte skilda uppfattningar om detta. Jag kanske var otydlig. Nej brottet bör ha hänt på stigen annars blir det som du säger för nära husen. Antagligen när man bär kroppen från stigen så ramlar skorna av, de slänger GM/MGM om var sida stigen som rusar till bilen på Ekuddenvägen.

Innan han springer och hämtar bilen så bär man kroppen tillsammans till där legan var, för därifrån kan man då lättare lasta in kroppen till bilen. Intill legan har vi både rivstartmärken från bil och ringar m.m.

Det är anser jag helt självklart att brottet skedde på denna plats (Kohagen). Betänk detta ni som tror att Helena bragtes om livet på annan plats och att hennes tillhörigheter blev utplanterade i efterhand för att bara ge sken av att det hände där. Vi har ju denna lega att något ganska stort som en kropp har legat där, vi har vittnet Hanna som hörde kvinnoskrik och arga mansröster, vi har bilen som kom strax efter, som killarna såg, vi har rivstartsmärken från en bil just vid legan och vid hennes ringar. Det funkar inte att hacka ner på detaljer på någon av dessa komponenter i ett isolerat laboratorium, för att på det sättet avfärda Kohagen som brottsplats. Man bör då kunna komma med en trovärdig alternativ förklaring till alla de andra ovanstående beståndsdelarna. Man bör se denna helhet och inse att det blir mycket svårt att bortförklara alla dessa sammanhängande beståndsdelar med någon annan trovärdig förklaring.
Det finns åtminstone en alternativ brottsplats som passar in på all teknisk bevisning som finns: HA mördas i bilen. GM och HA anländer till lekplatsen med bil och där spårar det ur. Ringar m.m. faller ur när kroppen flyttas från passagerarplats tiil baksäte eller bagageutrymme. Om legan har samband med detta brott så uppstod den under omlastningen. Skorna kastas ut bredvid stigen av GM.

Denna teori har enligt undertecknad tre fördelar:
- den förklarar hur GM har tillgång till bil och hur den dyker upp på BP, utan att anta två GM i maskopi som dessutom har extrem lokalkännedom och vet hur de skall ta sig runt kohagen precis dit stigen från Ekuddenvägen slutar.
- med bilen som BP finns inga släpspår eller spår av överfall/bråk på stigen.
- den ger ett motiv till varför GM slänger ut HAs skor vid stigen: han vill att polisen skall tro att hon kom till fots*. Han behöver inte nödvändigtvis kommit på det omedelbart; det fanns gott om tid att återvända på söndagen.

En teori.
----------------
*) Den uppenbara invändningen är att det hade varit ännu bättre för GM att ta med sig skorna, för då hade man sannolikt aldrig identifierat Kohagen/lekplatsen som BP. Men det gäller såvitt jag se alla andra scenarion med samma BP. En (allmän) möjlig förklaring till att GM dumpar skorna är att han upptäckt att föremål kan ha fallit ur ryggsäcken. Orolig för att polisen har upptäckt dessa på BP och kommer att leta efter hans bil placerar han ut skorna bredvid stigen så att det skall se ut som att hon kom den vägen. Det skulle kanske också kunna förklara varför han inte lägger dem mitt på stigen, för då skulle någon kunna vittna om att de inte låg där tidigare på morgonen.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-11-21 kl. 22:27.
Citera
2022-11-21, 22:31
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Blir inte riktigt klok på detta vittne "Hanna".
https://www.expressen.se/gt/okanda-vittnet-jag-horde-helena-skrika/

"Helena grät högljutt: "Nej, så får ni inte göra". Mansrösterna ska ha varit aggressiva och skriket avslutats med att en bildörr stängdes"

Om man ska försöka sig på att tolka det Hanna hörde så låter som att GM först med våld drog in en skrikande HA i bilen och stängde dörren - skriket avslutades och det blev tyst.

"Sen blev det tyst en stund, kort därefter utbrast kvinnan:" *åh neeej*

Helena lyckas ta sig ur bilen och flyr hemåt springandes, en av GM hinner ikapp henne en bit in på stigen varpå hon uppgivet utbrister: "åh neej". HA stryps och därefter hörs inget mer?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-21 kl. 22:38.
Citera
2022-11-21, 22:33
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
"Mansrösterna ska ha varit aggressiva och skriket avslutats med att en bildörr stängdes"

Om man ska försöka sig på att tolka det Hanna hörde så låter som att GM först med våld drog in en skrikande HA i bilen och stängde dörren - skriket avslutades och det blev tyst.

"Sen blev det tyst en stund, kort därefter utbrast kvinnan:" *åh neeej*

Helena lyckades ta sig ur bilen och flydde hemåt springandes men en av GM hann ikapp henne en bit in på stigen, varpå hon uppgivet utbrast: "åh neej". Helena ströps och därefter hördes inget mer?
Om vi ska tro Hannas vittnesmål är det minst två GM.
Citera
2022-11-21, 22:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det finns åtminstone en alternativ brottsplats som passar in på all teknisk bevisning som finns: HA mördas i bilen. GM och HA anländer till lekplatsen med bil och där spårat det ur. Ringar m.m. faller ur när kroppen flyttas från passagerarplats tiil baksäte eller bagageutrymme. Om legan har samband med detta brott så uppstod den under omlastningen. Skorna kastas ut bredvid stigen av GM.

Denna teori har enligt undertecknad tre fördelar:
- den förklarar hur GM har tillgång till bil och hur den dyker upp på BP, utan att anta två GM i maskopi som dessutom har extrem lokalkännedom och vet hur de skall ta sig runt kohagen precis dit stigen från Ekuddenvägen slutar.
- med bilen som BP finns inga släpspår eller spår av överfall/bråk på stigen.
---

- den ger ett motiv till varför GM slänger ut HAs skor vid stigen: han vill att polisen skall tro att hon kom till fots*. Han behöver inte nödvändigtvis kommit på det omedelbart; det fanns gott om tid att återvända på söndagen.

En teori.
----------------
*) Den uppenbara invändningen är att det hade varit ännu bättre för GM att ta med sig skorna, för då hade man sannolikt aldrig identifierat Kohagen/lekplatsen som BP. Men det gäller såvitt jag se alla andra scenarion med samma BP. En (allmän) möjlig förklaring till att GM dumpar skorna är att han upptäckt att föremål kan ha fallit ur ryggsäcken. Orolig för att polisen har upptäckt dessa på BP och kommer att leta efter hans bil placerar han ut skorna bredvid stigen så att det skall se ut som att hon kom den vägen. Det skulle kanske också kunna förklara varför han inte lägger dem mitt på stigen, för då skulle någon kunna vittna om att de inte låg där tidigare på morgonen.

Första fetningen: Tror du på fullaste allvar att legan skulle ha blivit så bestående på så kort tid? Jag menar att vi pratar om många minuter - kanske till och med tio till femton minuter. Eller mer. Och varför skulle gärningsmannen/gärningsmännen ha sprungit in halvvägs på skogsstigen för att kasta skorna? Varför inte kasta dem direkt i gränsen mellan lekplatsen och skogsdungen där legan fanns?

Andra fetningen: Nu vet vi ju inte om det fanns andra spår eftersom det inte gjordes någon brottsplatsundersökning i närtid. Legan, däremot, visade sig uppenbarligen i all sin prakt.

Tredje fetningen: Och du tror på fullaste allvar att gärningsmannen skulle ha haft en sådan analytisk förmåga i stressen att han började "kalkylera" när allt handlade om att komma därifrån så fort som möjligt? Kom in i matchen! Och du tror väl inte att gärningsmannen skulle ha återvänt på söndagen med all den risk som det hade inneburit? Även du måste fatta: Skor och ringar i all ära, men hjulspåren i sanden, då? Och rivstartmärket? Skulle gärningsmannen ha varit där på söndagen och kört stolle och dragit till sig all tänkbar oönskad uppmärksamhet? Eller skulle just de spåren ha avsatts under natten? För i så fall kan vi lita på "Killarna". Och sannolikt också på "Hanna" (som du ju starkt ogillar).

Jag tror att du egentligen förstår att alla fynden utgör en för gärningsmannen väldigt otrevlig kedja av bevis för vad som faktiskt hände.
Senast redigerad av Ugglan. 2022-11-21 kl. 22:52.
Citera
2022-11-21, 22:42
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Ja och då tror jag att det är bröderna PV och PF.
Den tidigare dömda sexbrottbrottslingen PV (f. 1968) är den äldre av bröderna och det är han som är den drivande. PV har enligt tidigare uppgift i tråden setts köra runt bla ute på Ekudden på jakt efter unga tjejer att förgripa sig på. Han ska även haft tillgång till båt vid Ekuddens Småbåtshamn, föräldrarna hade stuga på Torsö. PV hade bra koll på Ekudden området.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2022-11-21 kl. 23:24.
Citera
2022-11-21, 22:48
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Det tror ju också GW Persson. Har de här två månne ändå rätt, men på var sitt sätt? De skiljer sig åt angående tillvägagångssättet - "Hanna" påstår sig ha hört en massa saker och GW Persson säger sig ha "räknat ut" ett scenario - men landar de ändå i samma "sanning"? Det kan paradoxalt nog faktiskt vara så att "Hanna" kan ge GW Persson stöd, och GW Persson kan ge "Hanna" stöd.
Citera
2022-11-21, 22:49
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja och då tror jag att det är bröderna PV och PF.
Ok, vem är PV?
Citera
2022-11-21, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det tror ju också GW Persson. Har de här två månne ändå rätt, men på var sitt sätt? De skiljer sig åt angående tillvägagångssättet - "Hanna" påstår sig ha hört en massa saker och GW Persson säger sig ha "räknat ut" ett scenario - men landar de ändå i samma "sanning"? Det kan paradoxalt nog faktiskt vara så att "Hanna" kan ge GW Persson stöd, och GW Persson kan ge "Hanna" stöd.

Varför är det relevant vad GW Persson tror? Han är väl bara en övergödd skitsnackare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in