Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Vi kan med säkerhet sluta oss till att Pelle Jenvén har tagit del av informationen om legan från tidigare utredare. Det är helt otänkbart att Jenvén skulle stå i TV3 och på plats (!) (med lekplatsen precis bakom sig) visa var legan hittades om han inte visste var den hittades. Och jag är säker på att legan inte hade formen av en någorlunda rund cirkel, utan mer formen av en annan, oregelbunden form som pockade på uppmärksamhet. Notera igen att legan alltså hittades bara ett par, tre meter från där skogsdungen (Kohagen) övergick i lekplatsen - och där bilspåren och ringarna hittades.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skvagg
Ok intressant teori. Då har vi skiljda uppfattningar även när det gäller brottsplatsen. Att det skulle vara på lekplatsen tror jag inte. Det skulle i så fall vara så otroligt nära bostaden och HA skulle ha kunnat tillkalla hjälp. Det vore otroligt. Jag tror ett överfall skedde på stigen fast närmare ekuddenvägen. Ungefär där skorna hittades. Att det fanns en bil på ekuddenvägen eller inte låter jag vara osagt. Det finns det egentligen inga bevis på.
Nej, vi har inte skilda uppfattningar om detta. Jag kanske var otydlig. Nej brottet bör ha hänt på stigen annars blir det som du säger för nära husen. Antagligen när man bär kroppen från stigen så ramlar skorna av, de slänger GM/MGM om var sida stigen som rusar till bilen på Ekuddenvägen.
Innan han springer och hämtar bilen så bär man kroppen tillsammans till där legan var, för därifrån kan man då lättare lasta in kroppen till bilen. Intill legan har vi både rivstartmärken från bil och ringar m.m.
Det är anser jag helt självklart att brottet skedde på denna plats (Kohagen). Betänk detta ni som tror att Helena bragtes om livet på annan plats och att hennes tillhörigheter blev utplanterade i efterhand för att bara
ge sken av att det hände där. Vi har ju denna lega att något ganska stort som en kropp har legat där, vi har vittnet Hanna som hörde kvinnoskrik och arga mansröster, vi har bilen som kom strax efter, som killarna såg, vi har rivstartsmärken från en bil
just vid legan och vid hennes ringar. Det funkar inte att hacka ner på detaljer på någon av dessa komponenter i ett isolerat laboratorium, för att på det sättet avfärda Kohagen som brottsplats. Man bör då kunna komma med en trovärdig alternativ förklaring till
alla de andra ovanstående beståndsdelarna. Man bör se
denna helhet och inse att det blir mycket svårt att bortförklara alla dessa sammanhängande beståndsdelar med någon
annan trovärdig förklaring.