2022-11-21, 19:16
Medlem
Hon kom då inte långt den kvarten hon var ute… det är några få steg från vikingavägen 8 till lekplatsen. Hojta till när du bundit urban a till brottet så ska jag bjuda dig på en helkväll 👍

QUOTE=Ugglan.|82489050]Ständigt dessa kunskapsbrister: Nej, hon måste inte alls ha mött bilen på cykelvägen. Men framför allt: "Hanna" kunde INTE se bilen vid lekplatsen eftersom den ligger dold, för långt bort i en vänstersväng samt bakom rikligt med träd och buskar. Jag har varit där och rekat många gånger, så tro mig: Du kan inte se lekplatsen ens så här års![/quote]
Citera
2022-11-21, 19:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Hon kom då inte långt den kvarten hon var ute… det är några få steg från vikingavägen 8 till lekplatsen. Hojta till när du bundit urban a till brottet så ska jag bjuda dig på en helkväll 👍

QUOTE=Ugglan.|82489050]Ständigt dessa kunskapsbrister: Nej, hon måste inte alls ha mött bilen på cykelvägen. Men framför allt: "Hanna" kunde INTE se bilen vid lekplatsen eftersom den ligger dold, för långt bort i en vänstersväng samt bakom rikligt med träd och buskar. Jag har varit där och rekat många gånger, så tro mig: Du kan inte se lekplatsen ens så här års!
[/quote]

Det är cirka 140 meter från där "Hanna" stannade för att lyssna på bråket och bort till lekplatsen. Det kallar inte jag "några få steg". Men du tror väl på det som jag skriver? Jag har varit där många gånger och stegat och mätt. När "Hanna" kom ut på gång-/cykelvägen öster om sitt hus på Vikingavägen, gick hon 90 grader åt söder (alltså höger, för att nu vara övertydlig!). Efter bara typ 15 meter finns det än idag ett träd på höger sida i en kort, svag uppförsbacke (notera detaljerna!) utmed gång-/cykelvägen. Där stannade "Hanna" enligt uppgift till mig i telefon. När bråket var över vände hon och gick hem igen. Om allt detta sedan tog 15 minuter sammanlagt med en sniffande och kissande - och kanske bajsande - hund eller bara elva minuter, kan vi väl ändå bara låta bli att lägga energi på?!
Citera
2022-11-21, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Det är anser jag helt självklart att brottet skedde på denna plats (Kohagen). Betänk detta ni som tror att Helena bragtes om livet på annan plats och att hennes tillhörigheter blev utplanterade i efterhand för att bara ge sken av att det hände där. Vi har ju denna lega att något ganska stort som en kropp har legat där, vi har vittnet Hanna som hörde kvinnoskrik och arga mansröster, vi har bilen som kom strax efter, som killarna såg, vi har rivstartsmärken från en bil just vid legan och vid hennes ringar. Det funkar inte att hacka ner på detaljer på någon av dessa komponenter i ett isolerat laboratorium, för att på det sättet avfärda Kohagen som brottsplats. Man bör då kunna komma med en trovärdig alternativ förklaring till alla de andra ovanstående beståndsdelarna. Man bör se denna helhet och inse att det blir mycket svårt att bortförklara alla dessa sammanhängande beståndsdelar med någon annan trovärdig förklaring.
Det är ok att tro att Kohagen är brottsplats. Att nämna att det finns andra möjligheter är inte nödvändigtvis för avfärda Kohagen som brottsplats, det är att hålla dörrarna öppna för alternativa möjligheter. Det enda som har med Helena att göra som återfinns i Kohagen är tillhörigheter. Det finns inga fysiska spår efter henne. Även på den tiden skulle en lega finkammats efter hårstrå och textilfibrer, mm. Vi kan tro på Kohagen, men vi kan inte veta. Framförallt kommer vi inte vidare om vi låser oss totalt till en teori som varit förhärskande i 30 år.
Om jag ska tro, så tror jag att 02.15 är alldeles för att vara post-murder. Förflyttning, tjafs, bråk, våld, skaffa fordon, osv, tar en viss tid. Hon kom väl ut vid tvåtiden, pratar med några, kramar BW, osv. Bara där kan 5-10 minuter gå. Men det är bara vad jag tror. Och då vet vi inte ens hur berusad hon var.
Citera
2022-11-21, 19:35
Medlem
Närmaste papperskorg. Bra att du litar blind på Hanna. Ursäkta men jag är lite tveksam.
Men om vi nu skulle anta att allt stämmer som hon säger. Kan vi då slutleda att bilen kommer runt efter brottet eller redan stod där på lekplatsen? Jag tror bestämt att helena har rört sig i riktning mot hemmet strax innan brottet. Vad tror du?

Det är cirka 140 meter från där "Hanna" stannade för att lyssna på bråket och bort till lekplatsen. Det kallar inte jag "några få steg". Men du tror väl på det som jag skriver? Jag har varit där många gånger och stegat och mätt. När "Hanna" kom ut på gång-/cykelvägen öster om sitt hus på Vikingavägen, gick hon 90 grader åt söder (alltså höger, för att nu vara övertydlig!). Efter bara typ 15 meter finns det än idag ett träd på höger sida i en kort, svag uppförsbacke (notera detaljerna!) utmed gång-/cykelvägen. Där stannade "Hanna" enligt uppgift till mig i telefon. När bråket var över vände hon och gick hem igen. Om allt detta sedan tog 15 minuter sammanlagt med en sniffande och kissande - och kanske bajsande - hund eller bara elva minuter, kan vi väl ändå bara låta bli att lägga energi på?![/quote]
Citera
2022-11-21, 19:35
Medlem
Citat:
Det är 170 meter från Vikingavägen till lekplatsen.
Buskarna som kantar cykelbanan såg inte ut så som de gör idag på den tiden.
Men Hanna har angivit tre olika positioner för var hon hörde ljuden - allt i samma förhör - Ekuddenvägen, stigen och där stigen kommer ut vid Hällristningsvägens vändplats. Eller angett, Kvist skriver så, så hon kan ha sagt något helt annat i princip.
Men går hon ut på cykelbanan, som Kvist skriver att hon säger, så är det 170 meter, nästan som långsidorna på två fotbollsplaner i rad.
Citera
2022-11-21, 19:36
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Ja, det hade varit konstigt. Och det är därför sådana detaljer är viktiga. Man kan inte bara anta att saken är undersökt närmare. Det finns ingenstans det har stått att någon har bekräftat att hon hade ringarna på sig den här kvällen. Så det läggs till högen med saker vi inte vet.
Är du säker på det?
Citera
2022-11-21, 19:37
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det är 170 meter från Vikingavägen till lekplatsen.
Buskarna som kantar cykelbanan såg inte ut så som de gör idag på den tiden.
Men Hanna har angivit tre olika positioner för var hon hörde ljuden - allt i samma förhör - Ekuddenvägen, stigen och där stigen kommer ut vid Hällristningsvägens vändplats. Eller angett, Kvist skriver så, så hon kan ha sagt något helt annat i princip.
Men går hon ut på cykelbanan, som Kvist skriver att hon säger, så är det 170 meter, nästan som långsidorna på två fotbollsplaner i rad.

Men människa: Det är 140 meter från där "Hanna" stod!!!!!!!!!!!!!! Hon gick ju en kort bit bort mot lekplatsen innan hon stannade!

Sedan spelar det ingen roll hur buskar och träd som kantade gång-/cykelvägen såg ut då (då var det många mer buskar och träd), för även idag med färre träd och buskar är det omöjligt att se lekplatsen från där "Hanna" stod.
Senast redigerad av Ugglan. 2022-11-21 kl. 19:40.
Citera
2022-11-21, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Är du säker på det?
Har du andra uppgifter är du välkommen att peka på dem.
Citera
2022-11-21, 19:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Det är ok att tro att Kohagen är brottsplats. Att nämna att det finns andra möjligheter är inte nödvändigtvis för avfärda Kohagen som brottsplats, det är att hålla dörrarna öppna för alternativa möjligheter. Det enda som har med Helena att göra som återfinns i Kohagen är tillhörigheter. Det finns inga fysiska spår efter henne. Även på den tiden skulle en lega finkammats efter hårstrå och textilfibrer, mm. Vi kan tro på Kohagen, men vi kan inte veta. Framförallt kommer vi inte vidare om vi låser oss totalt till en teori som varit förhärskande i 30 år.
Om jag ska tro, så tror jag att 02.15 är alldeles för att vara post-murder. Förflyttning, tjafs, bråk, våld, skaffa fordon, osv, tar en viss tid. Hon kom väl ut vid tvåtiden, pratar med några, kramar BW, osv. Bara där kan 5-10 minuter gå. Men det är bara vad jag tror. Och då vet vi inte ens hur berusad hon var.

Min fetning: Men plocka då fram något som med ett uns skulle påvisa en annan brottsplats/andra möjligheter. Men inte heller det finns ju efter 30 år! Varför inte i stället bara se alla spåren (skor, ringar, legan intill lekplatsen, hjulspåren i sanden nära legan och rivstartmärket) som en högst sannolik, sammanhängande kedja?
Citera
2022-11-21, 19:44
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Närmaste papperskorg. Bra att du litar blind på Hanna. Ursäkta men jag är lite tveksam.
Men om vi nu skulle anta att allt stämmer som hon säger. Kan vi då slutleda att bilen kommer runt efter brottet eller redan stod där på lekplatsen? Jag tror bestämt att helena har rört sig i riktning mot hemmet strax innan brottet. Vad tror du?

Det är cirka 140 meter[/b] från där "Hanna" stannade för att lyssna på bråket och bort till lekplatsen. Det kallar inte jag "några få steg".[/b] Men du tror väl på det som jag skriver? Jag har varit där många gånger och stegat och mätt. När "Hanna" kom ut på gång-/cykelvägen öster om sitt hus på Vikingavägen, gick hon 90 grader åt söder (alltså höger, för att nu vara övertydlig!). Efter bara typ 15 meter finns det än idag ett träd på höger sida i en kort, svag uppförsbacke (notera detaljerna!) utmed gång-/cykelvägen. Där stannade "Hanna" enligt uppgift till mig i telefon. När bråket var över vände hon och gick hem igen. Om allt detta sedan tog 15 minuter sammanlagt med en sniffande och kissande - och kanske bajsande - hund eller bara elva minuter, kan vi väl ändå bara låta bli att lägga energi på?!

Enligt "Hannas" vittnesmål fanns det redan en bil på platsen.
Senast redigerad av Sculley 2022-11-21 kl. 19:47.
Citera
2022-11-21, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Men plocka då fram något som med ett uns skulle påvisa en annan brottsplats/andra möjligheter. Men inte heller det finns ju efter 30 år! Varför inte i stället bara se alla spåren (skor, ringar, legan intill lekplatsen, hjulspåren i sanden nära legan och rivstartmärket) som en högst sannolik, sammanhängande kedja?
Vi måste nog se det här lite med andra ögon
Citera
2022-11-21, 19:48
Medlem
https://ibb.co/Pm7DP82
Oavsett var Hanna stod, vid vändplatsen eller papperskorgen, så var det inte bara några steg till platsen för bilspåren. Ju längre hon gick, desto mer har hon kunnat se. Och fanns det en bil med lyset på borde det också ha setts.
Men egentligen är det ointressant. Jag tror inte Hannas vittnesmål berör något som har med försvinnandet att göra. Det verkar inte heller polisen tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in