2022-11-21, 20:21
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BluePrince
Varför har ryssland rätt att bestämma över vad Ukraina ska gå med i?
Det har man inte. Sådana rättigheter är något man tar sig. Hitler hade inte rätt att attackera Polen, USA hade inte rätt att invadera Irak, Ryssland har inte rätt att angripa Ukraina. Kina har inte rätt att hota Taiwan. Ändå händer det.
Citera
2022-11-21, 20:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det har man inte. Sådana rättigheter är något man tar sig. Hitler hade inte rätt att attackera Polen, USA hade inte rätt att invadera Irak, Ryssland har inte rätt att angripa Ukraina. Kina har inte rätt att hota Taiwan. Ändå händer det.

Ändå har du stött och hejat på Ryssland, ända tills det nu börjat se mörkt ut för dem.
Citera
2022-11-21, 20:25
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Rysk noja ska nan tydligen ta på allvar.
Och personen på slutet som inte håller med Solovyov om att kärnvapen är lösningen på alla Nazi-Rysslands problem är Yaakov Kedmi. En Sovjet-jude som har jobbat för Israel i många år. Alltså ingen "mes" precis utan snarare motsatsen. Här är ett annat klipp från samma program där Kedmi tröttnar helt på Solovyovs febriga fantasier om att Röda Armén ska massakrera hela städer i Ukraina.

https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1594529208650317824
Senast redigerad av Sgt.Bland 2022-11-21 kl. 20:28.
Citera
2022-11-21, 20:27
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ändock var det Ryssland som startade allt detta. Ouch, det sved för dem.
Det var ett stort misstag av Ryssland. Eller om det var en listigt utformad fälla från Nato & co som Putin klampade in i. Det som på papperet såg ut som ett lätt byte blev en mardröm för Putin, och nu kan han inte komma ur med äran i behåll.
Citera
2022-11-21, 20:34
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Det var ett stort misstag av Ryssland. Eller om det var en listigt utformad fälla från Nato & co som Putin klampade in i. Det som på papperet såg ut som ett lätt byte blev en mardröm för Putin, och nu kan han inte komma ur med äran i behåll.
Nej han har verkligen skitit i det blå skåpet och kan bara sitta och titta på då Ryssland sakta går under…

Snacka om epic fail! Han kommer att gå till historien som Rysslands sämste ledare, kanske inte riktigt vad han tänkt sig 😂😂😂
Citera
2022-11-21, 20:37
Medlem
Sgt.Blands avatar
Fin vinterbild på en styrka från UAF. Tyvärr ser man ingen CV90 där bland fordonen. Tyskland har skickat Dingo MRAP men det är ju bara ett lättare pansarfordon. Kom igen nu Sverige för helsike och skicka lite tyngre grejer!!

https://twitter.com/Feher_Junior/status/1594774497986547745
Citera
2022-11-21, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
FN tror att Ukrainas befolkning aldrig kommer stabiliseras igen tack vare kriget. Fast det bryr sig inte Nato-trollen om..

Ukraina kommer att bli ett rikt och intressant land inom 20 år. Stora naturtillgångar, kämpande och arbetsam befolkning och nu på grund av Ryssland en nationell stolthet.

Svenskarna är inte lika stolta.

Naturligtvis kommer återuppbyggnaden att ta tid men samtidigt drar det till sig utländskt kapital och det blir automatiskt då också en större tjänstesektor, byggarbetare som skall äta och fika. Jag har aldrig gillat EU men faktiskt kan organisationen gör mycket gott för länder som behöver hjälp.

Ryssland lyckades placera Ukraina på kartan. Militär världen över kommer också att studera hur Ukraina kunde stå emot det aggressiva Ryssland denna gång.
Citera
2022-11-21, 20:51
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Samtidigt får vi inte glömma att Ukraina inte var ett mål utan ett verktyg för Putin. Det viktiga för Putin var att splittra västEuropa dvs Eu och NATO. Med ett splittrat Europa var det en enkel sak att skapa intrssesfärer (lydriken), ett första steg mot att återupprätta Sovjetunionen.
Citera
2022-11-21, 21:00
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
De samarbetar. Både Nato, USA och Zelensky har samma intresse av ett försvagat Ryssland, men av olika skäl. USA är ute efter Rysslands naturtillgångar av ekonomiska skäl, Nato vill besegra Ryssland militärt, Zelensky vill slippa ha en hotfull "storebror" som granne.
Funderade faktiskt över denna dialektik för bara en stund sedan. Jag kan lätt se en form av deal mellan Ukraina och NATO, men den tog form långt innan Zelensky var påtänkt som president. Han är dock den perfekte mannen för att göra jobbet.

Som jag ser det utkämpar Ukraina primärt ett försenat självständighetskrig, där västvärlden — eller Nato — satsar på den häst man tror kan vinna loppet. I potten ligger "Putin kaputt".

För den ukrainska statsmakten tror jag att autonomi är det huvudsakliga målet med kriget. Jag är osäker på vad man vill uppnå i ett längre perspektiv, eftersom landet brottats med politiska problem kopplade till extremism (radikal ukrainsk nationalism, = ukrainsk chauvinism). Som jag ser det handlar det kanske inte direkt om något vägval, där man på förhand valt en europeisk gemenskap, demokrati, korruptionsbekämpning eller HBTQ framför den ryska modellen.

Jag tror att det är ukrainisering som står överst på dagordningen vid en seger, och nu flexar man musklerna. Ukraine stronkk.

Man tar emot stöd från USA, enligt samma inarbetade modell som vi känner igen från länder i Sydamerika, i Nordafrika, i Europa — egentligen på alla ställen där Washington ser sin chans att störta någon "tyrann" som vägrar rätta in sig i ledet, eller som har felaktiga politiska ideal. Det kan faktiskt straffa sig för Ukraina.

Så ligger landet. Nato vill att Ukraina ska vinna kriget med små medel, och Ukraina/Zelensky vill locka med Nato i en direkt konfrontation med Ryssland. Det är Ukraina som blöder, och inte Storbritannien eller Norge.
Citera
2022-11-21, 21:08
Medlem
Twitteruppgifter tyder på hårda strider kring Bakhmut och andra heta ställen är Pavliivka och Vuhludar precis som igår.

Ryssarna är mer försiktiga och går inte fram utan stöd med artilleri och i vissa fall faktiskt även flyg. Även Ukrainskt flyg har varit aktivt, vilket är överraskande.

Det är samma tendens som tidigare, Ryssland förstärker med "personal" medan Ukraina förstärker med mer tung material och artilleri. Förlustsiffrorna för Bögnationen bör ligga mellan 350--420 st eliminerade.

Jag lägger min trovärdiga siffra på 410 st som aldrig mer får uppleva HBTQ-paraden på Röda Torget i Moskva.
Eventuella erinringar mot beslutet kommer att avvisas.
Citera
2022-11-21, 21:09
Medlem
Tvonds avatar
Verkar som det gått bra för Ryssen i Kershon
Ingen kropp = Ingen ny Lada

https://www.theguardian.com/world/2022/nov/21/russians-accused-of-burning-bodies-at-kherson-landfill

Citat:
Russians accused of burning bodies at Kherson landfill
Residents and workers say occupying forces used site to burn bodies of fallen Russian soldiers

Citat:
The residents report seeing Russian open trucks arriving to the site carrying black bags that were then set on fire, filling the air with a large cloud of smoke and a terrifying stench of burning flesh.
Citera
2022-11-21, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Funderade faktiskt över denna dialektik för bara en stund sedan. Jag kan lätt se en form av deal mellan Ukraina och NATO, men den tog form långt innan Zelensky var påtänkt som president. Han är dock den perfekte mannen för att göra jobbet.

Som jag ser det utkämpar Ukraina primärt ett försenat självständighetskrig, där västvärlden — eller Nato — satsar på den häst man tror kan vinna loppet. I potten ligger "Putin kaputt".

För den ukrainska statsmakten tror jag att autonomi är det huvudsakliga målet med kriget. Jag är osäker på vad man vill uppnå i ett längre perspektiv, eftersom landet brottats med politiska problem kopplade till extremism (radikal ukrainsk nationalism, = ukrainsk chauvinism). Som jag ser det handlar det kanske inte direkt om något vägval, där man på förhand valt en europeisk gemenskap, demokrati, korruptionsbekämpning eller HBTQ framför den ryska modellen.

Jag tror att det är ukrainisering som står överst på dagordningen vid en seger, och nu flexar man musklernall. Ukraine stronkk.

Man tar emot stöd från USA, enligt samma inarbetade modell som vi känner igen från länder i Sydamerika, i Nordafrika, i Europa — egentligen på alla ställen där Washington ser sin chans att störta någon "tyrann" som vägrar rätta in sig i ledet, eller som har felaktiga politiska ideal. Det kan faktiskt straffa sig för Ukraina.

Så ligger landet. Nato vill att Ukraina ska vinna kriget med små medel, och Ukraina/Zelensky vill locka med Nato i en direkt konfrontation med Ryssland. Det är Ukraina som blöder, och inte Storbritannien eller Norge.

Mycket surr nu!

Hela surret spricker i konfrontation med verkligheten.

Det var Putin och Ryzzland som annekterade Krim 2014.
Det var Putin och Ryzzland som invaderade Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in