Citat:
Ursprungligen postat av
Tammer
De samarbetar. Både Nato, USA och Zelensky har samma intresse av ett försvagat Ryssland, men av olika skäl. USA är ute efter Rysslands naturtillgångar av ekonomiska skäl, Nato vill besegra Ryssland militärt, Zelensky vill slippa ha en hotfull "storebror" som granne.
Funderade faktiskt över denna dialektik för bara en stund sedan. Jag kan lätt se en form av deal mellan Ukraina och NATO, men den tog form långt innan Zelensky var påtänkt som president. Han är dock den perfekte mannen för att göra jobbet.
Som jag ser det utkämpar Ukraina primärt ett försenat självständighetskrig, där västvärlden — eller Nato — satsar på den häst man tror kan vinna loppet. I potten ligger "Putin kaputt".
För den ukrainska statsmakten tror jag att autonomi är det huvudsakliga målet med kriget. Jag är osäker på vad man vill uppnå i ett längre perspektiv, eftersom landet brottats med politiska problem kopplade till extremism (radikal ukrainsk nationalism, = ukrainsk chauvinism). Som jag ser det handlar det kanske inte direkt om något vägval, där man på förhand valt en europeisk gemenskap, demokrati, korruptionsbekämpning eller HBTQ framför den ryska modellen.
Jag tror att det är ukrainisering som står överst på dagordningen vid en seger, och nu flexar man musklerna. Ukraine stronkk.
Man tar emot stöd från USA, enligt samma inarbetade modell som vi känner igen från länder i Sydamerika, i Nordafrika, i Europa — egentligen på alla ställen där Washington ser sin chans att störta någon "tyrann" som vägrar rätta in sig i ledet, eller som har felaktiga politiska ideal. Det kan faktiskt straffa sig för Ukraina.
Så ligger landet. Nato vill att Ukraina ska vinna kriget med små medel, och Ukraina/Zelensky vill locka med Nato i en direkt konfrontation med Ryssland. Det är Ukraina som blöder, och inte Storbritannien eller Norge.