Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-27, 18:57
  #457
Medlem
ett sätt för USA att kontrollera mer
Citera
2022-09-15, 07:59
  #458
Medlem
wwrs avatar
Starlink har presenterats som en världsrevolution. Nu påstår sig SpaceX ha fått "rymdlasern" att fungera. Det skall gå att få snabbt bredband var som helst på jorden. Utrustningen kostar 6000 kronor och månadskostnaden är 1100 kronor.
Citat:
Starlink is now on all seven continents! In such a remote location like Antarctica, this capability is enabled by Starlink's space laser network
https://twitter.com/SpaceX/status/15...ueHsOQyz15Joew

Men de stora tidningarna har inte testat utrustningen! Inga säkra rapporter från svenska användare har kommit!

Möjligen kan täckningen i norra Sverige vara lite sämre. Men det går alltså att köra i Antarktis
2500 satelliter uppe
https://satellitemap.space/
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-15 kl. 08:07.
Citera
2022-09-15, 17:46
  #459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Starlink har presenterats som en världsrevolution. Nu påstår sig SpaceX ha fått "rymdlasern" att fungera. Det skall gå att få snabbt bredband var som helst på jorden.

Måste vara lite av ett logistiskt h-vete att få lasern inriktad exakt mot nån annan (eller flera andra) Starlink-satelliter, för att skapa detta meshnätverk som tas upp i artikeln. Står ju dessutom nåt om att det är framtida Starlink som kommer ha den funktionaliteten ..

Fortsätter vara intressant att se hur den där affärsmodellen egentligen ser ut, eller om det enbart handlar om PR mot investorer
Citera
2022-11-20, 20:43
  #460
Medlem
wwrs avatar
Starlink fungerar i Arktis. Möjligen samlas fler satelliter över polerna men nog borde t.ex. norra områden generellt kunna ha en viss förbindelse.
Citat:
Pentagon praises Starlink speed tests on Arctic bases
https://www.notebookcheck.net/Pentag....668377.0.html
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-11-20 kl. 21:11.
Citera
2022-11-21, 00:17
  #461
Medlem
De som förhandsbokat starlink i Sverige kan nu få det!
Någon som har uppmärksammat detta? Mail gick ut för några dagar sedan.
Citera
2022-11-22, 17:33
  #462
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extranode
De som förhandsbokat starlink i Sverige kan nu få det!
Någon som har uppmärksammat detta? Mail gick ut för några dagar sedan.
Finns dom kvar än? Förutom att det tydligen var svinigt dyrt för dom att ge några till Ukraina och att dom går vansinnigt back har det varit väldigt tyst, tycker jag ...
Citera
2022-12-11, 15:13
  #463
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Finns dom kvar än? Förutom att det tydligen var svinigt dyrt för dom att ge några till Ukraina och att dom går vansinnigt back har det varit väldigt tyst, tycker jag ...


Har svårt att se det skulle vara svindyrt. För det första har Ukraina betalat för alla terminaler för högre pris än vad vi betalar för en terminal. Varför skulle en terminal behöva vara dyrare i Ukraina än en terminal i Sverige?

Teoretiskt skulle vi kunna köpa billiga terminaler i Sverige och skicka till Ukraina men det förhindras av att dom har mjukvarulåst dom geografiskt.

Spacex profiterar på kriget.
__________________
Senast redigerad av raskens 2022-12-11 kl. 15:15.
Citera
2022-12-11, 15:32
  #464
Medlem
wwrs avatar
Har något svenskt media ännu rapporterat om användningen i Sverige? Det påstås fungera i södra Sverige och i Arktis. Någon rapport måste väl finnas? (men än YouTube eller blog?)
Citera
2022-12-18, 19:25
  #465
Medlem
wwrs avatar
SpaceX säger att från 2024 kan Starlink komma att kommunicera direkt med våra telefoner.
Citat:
SpaceX Wants You to Connect Your Smartphone Directly to Starlink
T-Mobile could close coverage gaps from space as soon as 2024.
https://www.cnet.com/science/space/s...y-to-starlink/

Man har tydligen 3500 satelliter uppe nu. Jag skulle t.ex. uppskatta att läsa olika rapporter från svenska användare. Mycket av det medierna skriver idag handlar om vad som kommer att ske, inte vad som fungerar idag.
Citera
2022-12-18, 19:30
  #466
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man har tydligen 3500 satelliter uppe nu. Jag skulle t.ex. uppskatta att läsa olika rapporter från svenska användare. Mycket av det medierna skriver idag handlar om vad som kommer att ske, inte vad som fungerar idag.

Så i samarbete med t-mobile, vilket är irrelevant för alla som inte är i USA, kan dom ge internet i obygden. För den blygsamma kostnad dom tar, plus att det då, som sagt, bara fungerar i USA.

Jag väntar på när dom ska offenliggöra varför dom egentligen gör allt det här. Det har gått några år ..
Citera
2022-12-18, 19:49
  #467
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Så i samarbete med t-mobile, vilket är irrelevant för alla som inte är i USA, kan dom ge internet i obygden. För den blygsamma kostnad dom tar, plus att det då, som sagt, bara fungerar i USA.

Jag väntar på när dom ska offenliggöra varför dom egentligen gör allt det här. Det har gått några år ..
Som ofta är det väl lite oklart vad som sker. Vad jag förstår så skall de skicka signaler direkt till mobiler. Det jordbundna nätverket är ett komplement.

Men just nu skall det fungera i obygden i södra Sverige och i Arktis med den "pizzastora" antennen. Funktionen i norra Sverige utvidgas hela tiden med fler satelliter.

Jag vill se svenska användarrapporter. Helst tester i större media.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-18 kl. 20:02.
Citera
2022-12-18, 20:08
  #468
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Som ofta är det väl lite oklart vad som sker. Vad jag förstår så skall de skicka signaler direkt till mobiler. Det jordbundna nätverket är ett komplement.

Nej, du missförstår. Starlink kan du redan få i delar av sverige, men i effekt är det ju en slags router som ger dig internet. Jag menar integrationen med nallar direkt. Om den är begränsat till t-mobile, så lär du inte få den i småland, eller hur?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback