Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-18, 20:12
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Nej, du missförstår. Starlink kan du redan få i delar av sverige, men i effekt är det ju en slags router som ger dig internet. Jag menar integrationen med nallar direkt. Om den är begränsat till t-mobile, så lär du inte få den i småland, eller hur?
Vi talar helt enkelt förbi varandra.
Citera
2022-12-20, 13:21
Medlem
wwrs avatar
Starlink generation 2 börjar snart skjutas upp.

Citat:
SpaceX preparing to start Starlink Gen2 launches this month
https://spacenews.com/spacex-prepari...es-this-month/

Men jag skulle som sagt gärna vilja se tester och uttalanden av svenska användare och gärna större media.
Senast redigerad av wwr 2022-12-20 kl. 13:35.
Citera
2022-12-20, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Starlink generation 2 börjar snart skjutas upp.

För ett företag utan speciellt många kunder har dom verkligen råd att fylla LEO med skräp som alla måste ta hänsyn till framöver, när dom vill ta sig längre ut. Burr. Runt en miljon kunder kan inte räcka för allt det där joxet.

Och frågan med direkt integration med mobiler är ännu rätt oklar. Krävs det handenheter likt dom för tidigare satellitsystem? Jag förmodar att frekvenserna allokerade för 4G/5G inte är de optimala för att nå starlink-swarmen men här är jag definitivt lekman.
Citera
2022-12-24, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
För ett företag utan speciellt många kunder har dom verkligen råd att fylla LEO med skräp som alla måste ta hänsyn till framöver, när dom vill ta sig längre ut. Burr. Runt en miljon kunder kan inte räcka för allt det där joxet.

Och frågan med direkt integration med mobiler är ännu rätt oklar. Krävs det handenheter likt dom för tidigare satellitsystem? Jag förmodar att frekvenserna allokerade för 4G/5G inte är de optimala för att nå starlink-swarmen men här är jag definitivt lekman.

Har bläddrat lite i tråden och måste säga att jag är förvånad över hur många som ställer "rätt frågor" Trodde dock fler visste svaret på dessa frågor. Elon Musk är verkligen världsmästaren på branding och verkar besitta en rad olika identiteter. Musk är dock en särskild sorts kapitalist(eller vad man nu ska kalla karln) Han och det gänget han kommer ifrån är bästa kompisar med den Amerikanska staten. Starlink har garanterat dual use (civilt och militärt) Alla data som går genom starlink går garanterat till staten. Förvisso plockar FRA upp all din data som de lagrar, sedan delas den med UK/US.

Jag vet inte vad jag tycker om den allmänna nedsmutsningen av allas natthimmel och vägen mot kategorisering och övervakning uppifrån 24/7 över hela jävla jorden.
Citera
2022-12-24, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Jag vet inte vad jag tycker om den allmänna nedsmutsningen av allas natthimmel och vägen mot kategorisering och övervakning uppifrån 24/7 över hela jävla jorden.

Jo, det gör du. Låt oss säga att det framgick så bra att valfri ironidetektor hade mördats av den meningen. Du e dock inte ensam. Det är självklart en nivå under USA's och Kinas lek med att medvetet krocka satelliter.

Hur dom ens kom på att göra det och tro att det skulle vara bra för dom förstår jag dock inte. Jag vill inte skriva "övergår mitt förstånd" för det implicerar en acceptans. Snarare, deras aktioner underminerar det vi kallar "intelligens".

Med det sagt, spacex på vaga premisser fyller himlen med tunga bollar som hotar allting som sedermera vill resa där. Speciellt som dom relativt vanemässigt tappar kontakten med dom - men det är OK, dom skjuter upp så många att dom har några kvar. *host*

Storyn är att investorer betalat för detta. Men om det är så lätt att få investorpengar, varför .. struntsamma, en annan diskussion.

Starlink kommer *aldrig* betala för sig, men jag antar att de flesta vet det. Så frågan blir en annan, som sagt. Jag tror knappast att det har med US att göra, för även dom förstår att ingen kommer betala för att bli spionerade på. Kan det vara så att investorerna verkligen är 'charmed'?
Citera
2022-12-25, 10:22
Moderator
HelgeBuks avatar
Kanske planen är att det ska bli ett så tätt nät av satelliter att ingen annan än SpaceX vågar skjuta upp raketer till slut
Citera
2023-01-08, 12:18
Medlem
Kan man beställa det och använda det i Sverige (Stockholm)?

Vad kostar det i månaden?

Kan man använda IP-telefoni med denna tjänst, eller är latensen för hög?

Vad händer om svenska myndigheter (polisen?) begär ut info (IP-nummer) för att man t ex har skrivit HMF ute på nätet? Lämnar Starlink ut info om kunder, till polis i Sverige (så länge det inte rör sig om typ terrorism och liknande tyngre kriminalitet)? Är det ett utländskt bolag (dvs Starlink i sig) man är kund hos, eller har dom outsourcat till det någon svensk operatör (vilket då gör antar jag att det blir precis samma rutiner gällande att lämna ut info om IP-nummer osv till svensk polis, som om man hade vilken internetkoppling som helst, i Sverige? Dvs att dom i så fall hej vilt utan att tveka lämnar ut det?)?

Finns det någon fördel/nackdel ur en integritetssynvinkel, samt ur en ev straffrättslig synvinkel, för mig, att hellre ha Starlink, än "vanligt" internet här i Sverige?

Finns det någon gräns för hur mycket man får surfa? Typ 100 Gb i månaden?
Citera
2023-01-08, 14:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vimanas-in-the-sky
Kan man beställa det och använda det i Sverige (Stockholm)?

Vad kostar det i månaden?

Kan man använda IP-telefoni med denna tjänst, eller är latensen för hög?

Vad händer om svenska myndigheter (polisen?) begär ut info (IP-nummer) för att man t ex har skrivit HMF ute på nätet? Lämnar Starlink ut info om kunder, till polis i Sverige (så länge det inte rör sig om typ terrorism och liknande tyngre kriminalitet)? Är det ett utländskt bolag (dvs Starlink i sig) man är kund hos, eller har dom outsourcat till det någon svensk operatör (vilket då gör antar jag att det blir precis samma rutiner gällande att lämna ut info om IP-nummer osv till svensk polis, som om man hade vilken internetkoppling som helst, i Sverige? Dvs att dom i så fall hej vilt utan att tveka lämnar ut det?)?

Finns det någon fördel/nackdel ur en integritetssynvinkel, samt ur en ev straffrättslig synvinkel, för mig, att hellre ha Starlink, än "vanligt" internet här i Sverige?

Finns det någon gräns för hur mycket man får surfa? Typ 100 Gb i månaden?
Starlink presenterades som en världsrevolution när det presenterades för ungefär 5 år sedan. Det skulle finansiera Musks resor till Mars som ingen längre hör talas om. Sedan har projektets nytta alltmer tonats ned. Det påstås kosta runt 5000 kronor i anslutning och 1000 kronor/månad i avgift, vad jag kommer ihåg på rak arm. Men inga detaljer eller annonser presenteras. Det fungerar visst i Arktis och det skall gå att beställa i Sverige upp till en "höjd" av ungefär Kalmar sades det för länge sedan. Men fler satelliter har tillkommit sedan dess.

Det mesta är tyst. Mest snack från början, ungefär som med Musks Starship. Inga tester i större media. Latensen påstås vara låg.

Det kanske inte blev något av Starlink. Men satelliter fortsätter att skjutas upp. Vi får se.
Senast redigerad av wwr 2023-01-08 kl. 14:54.
Citera
2023-01-08, 15:00
Medlem
Citat:
Starlink presenterades som en världsrevolution när det presenterades för ungefär 5 år sedan. Det skulle finansiera Musks resor till Mars som ingen längre hör talas om. Sedan har projektets nytta alltmer tonats ned. Det påstås kosta runt 5000 kronor i anslutning och 1000 kronor/månad i avgift, vad jag kommer ihåg på rak arm. Men inga detaljer eller annonser presenteras. Det fungerar visst i Arktis och det skall gå att beställa i Sverige upp till en "höjd" av ungefär Kalmar sades det för länge sedan. Men fler satelliter har tillkommit sedan dess.

Det mesta är tyst. Mest snack från början, ungefär som med Musks Starship. Inga tester i större media.

Det kanske inte blev något av Starlink. Men satelliter fortsätter att skjutas upp. Vi får se.

Ä

Det börjar vara en del som använder det. Har sett rätt många seglingskanaler på youtube där dom skaffat Starlink.
I sådana sammanhang är det ju smått revolutionerande, jämfört med andra alternativ för Satelliteuppkopling.
Exempelvis med Iridium Go får du 90min surftid i max 2,4Kbit/s för 100$ i månaden.

Men för att få ekonomi måste dom förstås även nå ut till en bredare allmänhet än folk med båtar, husbilar och boende i glesbygd.

Att dom lyckats skicka upp så många satelliter bör även ses som ett tecken på hur lågt SpaceX lyckats pressa kostnaderna per uppskjutning.
Citera
2023-01-08, 15:05
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Det börjar vara en del som använder det. Har sett rätt många seglingskanaler på youtube där dom skaffat Starlink.
I sådana sammanhang är det ju smått revolutionerande, jämfört med andra alternativ för Satelliteuppkopling.
Exempelvis med Iridium Go får du 90min surftid i max 2,4Kbit/s för 100$ i månaden.

Men för att få ekonomi måste dom förstås även nå ut till en bredare allmänhet än folk med båtar, husbilar och boende i glesbygd.

Att dom lyckats skicka upp så många satelliter bör även ses som ett tecken på hur lågt SpaceX lyckats pressa kostnaderna per uppskjutning.
Vad jag sett i media är det närmast helt dött numera. Det talas om YouTubers som vanligt med Musks projekt. Mycket märkligt. En påstådd världsrevolution som inget skrivs om numera annat än de vanliga ryktena om YouTubers.
Citera
2023-01-08, 15:19
Medlem
Citat:
Vad jag sett i media är det närmast helt dött numera. Det talas om YouTubers som vanligt med Musks projekt. Mycket märkligt. En påstådd världsrevolution som inget skrivs om numera annat än de vanliga ryktena om YouTubers.

Om man söker efter det så finns det väldigt många videos, inlägg och artiklar på exempelvis youtube och andra sociala medier från personer som skaffat Starlink på helt vanlig väg.
De flest verkar nöjda med uppkopplingen, men har läst lite klagomål på kvalité av kablage och kundservice.
Som sagt, världsrevolution för folk som seglare, husbilsboende och andra avlägset boende.
Men dessa utgör ju ganska liten del av världen.

För den stora mängden av människor (i västvärlden) så lever de ju så att man antingen har bredband eller nästan alltid befinnersig inom mobiluppkoppling, och då tillför inte Starlink så mycket. Tror det svaga intresset från media kommer sig av det.
Citera
2023-03-01, 21:58
Medlem
Blaze.s avatar
Är det någon som sett starlink på himmelen? Jag blev helt chockade när jag i somras satt och grogga sent på natten i Norge nära Bohuslänska gränsen, en stjärnklar natt. Skämtade om att det var jultomten vi såg men det var inte förrens dagen efter vi förstod vad det var vi hade sett. Mindfuck var det när vi först inte visste var det var, men coolt var det!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback