2022-11-20, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Därför att de, var, lata och ville spara pengar! Ingen förnekar att RySSland är bra på att bygga stora raketmotorer och även bra jetmotorer. Men, som vanligt, så tar rySSk elektronik större plats än västerlänsk. Man ligger 20 år efter väst! Vi använde oss av 90 mn teknologi mellan år 2000 och 2004.

Fan, vet om inte gapet ökat sedan de integregade kretsarna blev vardagsmat i väst i början av 1970-talet. Jag är helt övertygad om att Sovjetunionen, då, bara låg 5-10 år efter väst. I en MIG-25 a, vars pilot hoppade av till Japan 1976 fanns det en ganska modern microprocessor omgiven av rörelektronik som backup för elektromagnetiska vågor under ett ev. kärnvapenkrig.

Och, ändå, hade den ryska cancersvulsten nästan full tillgång till den modernaste västerlänska elektroniken mellan 1991 och 2014, och blev helt avstängd ifrån den i år!

en del ryska raketer var skit bra - tex 29 motorer istället för EN motor -

haha ni fattar ju rörmockeriet i att ha 29 motorer....kommer inte ihåg vad spektaklet heter - men fina film bilder

https://en.wikipedia.org/wiki/N1_(rocket)
Senast redigerad av Whistlehead 2022-11-20 kl. 22:35.
Citera
2022-11-20, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Nog finns det någon sanning i detta. I inledningen av kriget så ondgjorde sig ju svenska och amerikanska politiker över hur mycket av exportinkomsterna får råvaror som hamnade just i ryska stastskassan! Just detta tyckte de ju var det värsta!

På något sätt bekräftade ju det att din "motståndare" faktiskt har rätt. Mycket pengar hamnar i statskassan och Putin är inte en så dålig ledare.

När sanningen kommer från fienden blir den bekräftad på ett bra och tillförlitligt sätt. :-)

Statskassan är putins privata kreditkort.

Putin äger tillsammans med ryska eliten varenda öre

De oligarker som hamnar i onåd, åtalas , dödas och deras tillgångar beslagtas. Har hänt några gånger senaste 15 åren.

Ryssland tjänar enorma pengar på sina naturtillgångar , men trots det har de en katastrofal bnp. Säger en hel del om landet.

Ryssland är en kleptokrati och styrs av en "legitim"
Maffia boss.
Citera
2022-11-20, 22:34
Medlem
Citat:
Därför att de, var, lata och ville spara pengar! Ingen förnekar att RySSland är bra på att bygga stora raketmotorer och även bra jetmotorer. Men, som vanligt, så tar rySSk elektronik större plats än västerlänsk. Man ligger 20 år efter väst! Vi använde oss av 90 mn teknologi mellan år 2000 och 2004.

Fan, vet om inte gapet ökat sedan de integregade kretsarna blev vardagsmat i väst i början av 1970-talet. Jag är helt övertygad om att Sovjetunionen, då, bara låg 5-10 år efter väst. I en MIG-25 a, vars pilot hoppade av till Japan 1976 fanns det en ganska modern microprocessor omgiven av rörelektronik som backup för elektromagnetiska vågor under ett ev. kärnvapenkrig.

Och, ändå, hade den ryska cancersvulsten nästan full tillgång till den modernaste västerlänska elektroniken mellan 1991 och 2014, och blev helt avstängd ifrån den i år!
Stämmer, Mig-25:an är fullproppad med rör som på ett sätt är ganska smart då rören är väldigt okänsliga för EMC. Särskilt mycket intelligens bidrog de dock inte till.
Citera
2022-11-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Läs de övriga svaren till skribenten, Putin skulle ha kunnat utveckla landet men lät istället statsinkomsterna bli lyxleverne för sina kompisar i väst, lägenheter och hela bostadskvarter, lyxbåtar och dyra utbildningar för Putins kompisars barn samt miljardbuffertar i västvaluta för deras föräldrar.

Samtidigt har 32.000 skolor i Ryssland utedass samt ett outvecklat vägnät. Det finn inte en enda industri jag varit på i Ryssland, och det är många, där det inte dricks vodka till frukost lunch och middag.

Men hur som helst har statschefer i Nato-länder ongjort sig över att en så pass stor del av exportinkomsterna hamna i ryska statens klor. Vilket talar för att Putin varit en bra ledare för landet.

Om man säger så här. Jag har enbart varit i mindre utvecklade delar av ryssland och med fullständig säkerhet kan jag säga detta: Det har skett större utveckling under de senaste 10 åren än de närmast föregående decennierna sammanlagt. När det gäller bättre beställda områden kan jag inte uttala mig.

Nu talar jag om infrastruktur, nyttobebyggelse, industrietableringar osv och inte trams typ lyxvillor, lyxaffärer osv för det tycker jag inte säger så mycket,

Dina överdrivna påstående får mig faktiskt enbart tro att du ljuger om din kunskap. (Den som ids kan ju kolla din historik)

Eftersom jag inte vet hur många utslagna det fanns i de områden jag varit i på 90 början av 2000-talet kan jag inte uttala mig om det men tycker tyvärr att det finns mycket yngre män gravar där från 90-talet liksom i baltiska staterna. Där söps det hej vilt på 1990-talet men inte längre. I varenda småhåla på landet satt ett gäng gubbar en bit från affären och söp ihjäl sig. Sådana gäng har jag aldrig någonsin sett nu på 2010-talet i ryssland och jag har varit i riktigt fattiga och halvt övergivna byar.
Citera
2022-11-20, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Jag är nog inte så inne på etnisk uppdelning, mer att man i st Petersburg tack vare närheten till Östersjön varit mer proeuropeisk.

Om du tänker på det, Moskva. Hur kommer man ens på tanken att bygga en huvudstad mitt i ingenstans. Totalt isolerat, lång bort ifrån all ära och redlighet

De sedvanliga stataktörerna kommer ju att åka hem till Sibirien - samma gäller hela kontingenten på Lidingön som tror de är en Ambassad

Ut med packet! Ett land som ogenerat attackerar ett annat land - har inga rättigheter

Ryska staten har även en "kontingent" som är ett stort område i Göteborg - där de leker "konsulat"
Senast redigerad av Whistlehead 2022-11-20 kl. 22:50.
Citera
2022-11-20, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Har du källa på det?
Har du källa på vad du påstår?
Citera
2022-11-20, 23:02
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Var det där ryskt artilleri? Nu är det ju faktiskt så här att även om man bränner iväg en massa krut så är ju själva poängen att faktiskt träffa det man siktar på.
Och om du inte följt utvecklingen så kan jag i förtroende meddela att det varit si och så med ryssens förmåga till det.
De lyckas ibland inte ens pricka rätt land.

Men ok, några sjukhus och förskolor har de väl lyckats bomba sönder
Ja. Men säg till dina hjältar att sluta använda civila som mänskliga sköldar då. Så slipper ryssen bomba sjukhus och skolor som dina hjältar förvandlat till militära mål. Det ser inte ut att vara något större fel på siktet. Se själv.

https://odysee.com/@Che_Guevara:f/VID_20221021_170610_713:5

"Lyckad och framgångsrik offensiv".
Citera
Medlem
Sgt.Blands avatar
Rysk medborgare och tillika Z-troll deporterad från Tyskland. Tyvärr är hon tjej annars hade det varit ett sant nöje att se henne skickad raka vägen till kriget.

https://twitter.com/TpyxaNews/status/1594448918833922048
Citera
Medlem
Eftersom Sverige har feminin utrikespolitik - och feminin politik - där ordet feminin betyder "NAIV"

Så kan man nog räkna med 10000 tals agenter i Sverige som går i Moskvas ledspår - Folk som jobbar inom regering och stat - för att förstöra Sverige - tex hela det socialdemokratiska partiet SAP.

Om man tex är en svensk militär så kan du räkna med att alla kartor och hela ditt uppdrag - är planerat av en rysk agent.
Senast redigerad av Whistlehead 2022-11-20 kl. 23:05.
Citera
2022-11-20, 23:04
Medlem
Citat:

Ja ryssland liksom andra fd sovjetstater raserades och koloniserades under 1990-talet av USA/EU och mycket eget bröts ned. Ja ryssland har litat till västerländsk elektronikutveckling tills för ett tiotal år sedan och gör egen.

Eftersom denna tråd handlar om kriget i Ukraina mellan (rest) Ukraina och Ryssland så är det väl ändå klokast att jämföra utvecklingen dessa två stater som hade ganska likvärdigt utgångsläger 1990.

Hur har egen utveckling av elektronik utvecklats i Ukraina respektive Ryssland sedan 1990 och så vidare.

Utan tvekan så har utvecklingen varit bättre i Ryssland än i Ukraina sedan dess. Ukraina har blivit mer efterblivet och beoende av väst medans Ryssland starkare.

När det gäller män så tror jag även männen i Ryssland blivit starkare och Ukrainas svagare men känner mig inte säker. Vad tror du? En sak som jag är ganska säker på är att både ukrainska och ryska män är starkare än svenska män. Vad tror du? :-)

Jag tror dessutom att både ukrainska och ryska män knullar mer och oftare än svenska män. Fan vad jag önskar att Ukraina och Ryssland startar krig tillsammans mot de ynkliga och fega svenskarna.
Citera
2022-11-20, 23:10
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jo det kan det. De kommer aldrig använda T-14 Armata i krig. Armata har bra koncept men flera svagheter. Den är lite som stridsvagnarna som byggdes efter WWI. Bra koncept och några saker kommer säkert finnas på framtida stridsvagnar.

Största problemet är elektroniken och sensorerna (Kameror). Mycket sitter i tornet som snurrar. Besättningen sitter fast. Det gör att det går lättare sönder. Dessutom kan sensorerna slås ut av vanliga infanterivapen.

Vagnschefen kan inte se bakåt om hen ska titta ut. Hens lucka sitter framför tornet.

Motorn är inte speciellt ny och slukar mycket bränsle.

Det finns inget backup-sikte på den.

Skyddet emot Javelins och liknande fungerar bara om man vet att man är påskjuten.

Till sist T14 är extremt dyra att producera.

PS. Sen måste man bygga ut en ny logistiklinje och träna mekaniker. Det är bättre att satsa på äldre stridsvagnar i det här kriget. Dessutom fattar jag inte, om man nu ska köra vagnen med sensorer och allt ska se automatiskt, så borde ju besättningen inte sitta i vagnen överhuvudtaget.

Sjukt med vagnchefens sikt. Kanske den har kameror?

Jag antar att besättningen ska sitta i vagnen för att inte kommunikationen ska kunna störas ut. Enig i övrigt och som sagt var min poäng inte en "outrageous call" om att 2024 kommer 1000 T-14, utan att vi får veta förvånansvärt lite från media om förutsättningarna för ryssarna rent produktionsmässigt.
Citera
2022-11-20, 23:11
Medlem
mobeltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du har inte hängt med. Ukraina attackerade för fullt under lång tid.

Trots det förstod inte ryssarna bättre. Näää, de där Putinkrigarna är då inget att hänga i julgran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in